krilleman_215 skrev:
Hur många olika carat finns det i guld?

Lite samma sak va?!
toto1 skrev:
Nej, generellt så köps det guld efter hur många carat man vill ha.
Nej, carat används för ädelstenar. Guld anges i karat. :)

Och det kan kanske ha påverkan på hur bra anoden är. Men offeranodsfunktionaliteten borde ju inte påverkas nämnvärt. Kanske att den vittrar lite snabbare då.

Jaja, jag är inget stort fan av Biltema men tillgängligheten är så hög så att om det inte spelar någon större roll på varan så är det smidigt att handla där. Får se var jag köper.

• Gilla
toto1
  • Laddar…
Korvgubbe
Problemet med Biltemas båtanoder är att de inte vittrar sönder, med andra ord offrar de sig inte som tänkt. Exakt vad det beror på vet inte jag, men det är "allmän kunskap" bland båtfolk baserad på många personers erfarenheter över tid.

Ja, i så fall är det ju riktigt kass! De kanske har blandat järn i magnesiumstaven :)

OK, problem!

Var idag inne på en VVS-firma för att kolla anod-beståndet. Rörubben tog fram stora boken med VVS-prylar och där fanns vissa delar till OSO varmvattenberedare men inga anoder. Han kollade då anoder med r20-gänga från andra tillverkare men då har vissa fabrikat zink och andra magnesium. Enligt rörgubben måste jag veta vad det ska vara för material för annars kan det bli reaktioner med metallen i behållaren så att vattnet luktar prutt.

När jag kom hem kollade jag alla papper jag har på denna beredare. Finns inga uppgifter om anoden men däremot står att behållaren är gjord av material 1.4510, vilket är rostfritt stål enligt google.

Enligt någon här ovan ska det inte vara anod till rostfri behållare, men det har ju bevisligen min. What gives? Vad fanken ska jag ha för anod?

Vid google-sökning så hittar jag bara en arkiverad sida från en VVS-handlare där produkten "oso anod g32t" finns. Denna verkar dock utgått eftersom den inte finns på deras nuvarande webshop. Sökning på RSK-numret ger inte heller något.

HJÄLP!

Jag hittade ett gammalt test från RådRön
Den Osoberedaren hade aluminiumanod
Det vore rimligt att anta att det ska vara aluanod även till din, då din beredare är i rostfritt.

http://www.metrotherm.se/pdf/rad_ron.pdf

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Jag hittade ett gammalt test från RådRön
Den Osoberedaren hade aluminiumanod
Det vore rimligt att anta att det ska vara aluanod även till din, då din beredare är i rostfritt.

[länk]
Holy cow! Vilket fynd! Tack!

Ett steg närmare en lösning. Då ska jag leta efter aluminiumanod.

Krilleman
Kanske rent av årets fynd :thumbup:

Peter2400 skrev:
Tack!
Du kanske kan finna din anod på den här sidan.
[länk]
Tack återigen!

Tyvärr hittar jag inte anod specifikt för min beredare och de anger inte material för anoderna till de andra modellerna.

Idag har jag däremot haft en liiiten liiiten framgång. Har luskat ut att Ahlsell är har agenturen för Oso i Sverige. Ringde dem och drog mitt livs historia och nu på eftermiddagen återkom de efter att ha haft kontakt med Oso. De kan ta hem anod till min beredare... OM jag är ett företag med konto hos dem. Så nu måste jag ragga upp en VVS-firma som handlar från Ahlsell. Suck! Får ta tag i det i morgon. Det skulle kosta ca 450:- sa han, så jag gissar att det motsvarar runt 5000-6000:- för slutkund.

På eBay verkar det förövrigt finnas gott om aluminiumanoder med r20 (3/4") gänga men det brukar bli så struligt med tull och moms och skit när man handlar därifrån.

Redigerat:
Krilleman
Vad var det för RSK-nummer?

Finns tyvärr inget svenskt RSK men ett norskt NRF som är 8015359

Krilleman
Ja, precis! Men det kommer jag inte få i för taket är närmare än så. Den finns även i 50-60 cm variant men det skiljer bara en tia i pris så det är bättre att ta den långa och kapa den till lagom längd.

När jag har sökt så har jag även fått fram att IVT har aluminiumanod men jag har inte hittat den som reservdel någonstans heller.

Fick svar från Oso idag.

Hei,

Anoden til denne berederen er laget av aluminium.

Alternativt er det også mulig å benytte en anode i zink-material.

Aluminiumsanoden har varenr 56200, og kan kjøpes gjennom Ahlsell i Sverige.
Såå... då kanske jag ska köpa mig en zinkanod istället. Verkar vara lättare att få tag på plus att min fru blev skraj för aluminiumanod då hon läst om trista biverkningar som alzheimers och sånt. Tycker iofs inte hon borde dricka av varmvattnet i så fall ☺

Jag köpte min anod på rinkaby rör. Mät gängan och välj längd. Magnesium lär funka bra skulle jag säga eftersom den är väldigt "oädel"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.