Halloj forumet!
Har 280 m2 kåk och golvvärme på en del ställen förutom bergvärme som värmer.
Då pool och annat drar en massa el så har vi 25 A indraget. Tibber står för elen.
Har en elbil Kia EV6 och den behöver laddas ibland från ChargeAmps laddboxen.

Problemet är att lastbalanseraren har vid flera tillfällen slutat fungera troligtvis efter mjukvaru uppdatering / Wifi koppling etc. och/eller pgra av andra orsaker och då har golvvärmen tvingat ner laddeffekten på boxen vilket gjort att bilen inte har hunnit ladda klart (eller knappt något alls). Sedan tidigare så är andra stora brukare såsom bergvärme och varmvattenberedare automatiserad för att styra när på dygnet dessa körs så dessa stör inte. Jag har Shelly över hela huset inklusive i mätarskåp och på brukare mäter förbrukningen i detalj.

Nu har jag installerat Shelly 1 gen4 tillsammans med Shelly em mini gen4 (monitorering av strömförbrukning) så nu kan jag stänga av Termostaterna (Ebeco EB-Therm 500) helt då inte går att stänga av helt under 5 grader vad jag vet.
Så innan bilens laddning startas stänger jag av Termostaterna temporärt (via automatik) i ca 4 timmar och sedan sätts de på automagiskt. Då får bilen ladda själv i lugn och ro utan att laddeffekten påverkas och batteriet hinner laddas upp.

Är det någon som vet om EB-Therm går att stänga av helt via API:et eller via Fjärrstyrningsingången?
Har läst igenom manualen och via fjärrstyrningen verkar det inte gå.

Tack på förhand, Med vänlig hälsning, Joakim

Tack för svar. Misstänker dock att det är som om att stänga av enheten via knappen manuellt dvs den är fortfarande på i "frysskyddsmode".

Med vänlig hälsning, Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.