8 510 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Off grid solceller för minimal förbrukning
Hej igen Mikael jag är kvar, men jag har inte alltid tillgång till internet.Mikael_L skrev:
Jag ser att du har spånat vidare, tack för alla insikter o kunskap.
Som jag nämnt i tråden lutar det åt 200ah batteri 500-1000w solpaneler
12v kyl/frys 12v belysning 12v mobilladd
Separat 230v omvandlar för enstaka lyxkonsumtion
Elverk för back up.
Likt en husbil/båt som nämnts, det känns enklast just nu.
För tillfället känns det som en rimlig väg, men jag kommer inte installera det innan vintern oavsett.
Trevlig helg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Då kan det vara bra att hålla koll på t.ex. CATL Naxtra batteri, kanske kommer till marknaden uner 2026 om inte allt går till fordonsindustrin.J Jon Son skrev:Hej igen Mikael jag är kvar, men jag har inte alltid tillgång till internet.
Elverk för back up.
För tillfället känns det som en rimlig väg, men jag kommer inte installera det innan vintern oavsett.
Trevlig helg
Försök öka på solcellerna en del om det går, en 430w villapanel kostar under 1000:-
Victron har inverters som går ner i viloläge och känner av regelbundet om det behövs ström till något, kan vara ett alternativ till vattenpumpen, men att ha allt som går direkt mot batterierna på 12 eller 24v är att föredra.J Jon Son skrev:Hej igen Mikael jag är kvar, men jag har inte alltid tillgång till internet.
Elverk för back up.
Trevlig helg
Det finns 12/24v vattenpumpar också, kompisen har off grid till hästar med batterier och solceller.
Pump från någon Kina leverantör, typ Wish, Aliexpress eller liknande, den har gått i rätt många år nu.
@Jon Son Jag kan skriva lite mer ...J Jon Son skrev:Hej igen Mikael jag är kvar, men jag har inte alltid tillgång till internet.
Elverk för back up.
Trevlig helg
Vi kan börja med att kika på vad en betydligt större anläggning skulle medföra för fördelar.
Ja naturligtvis betydligt mer watt att använda under sommarmånaderna, samt att hela säsongen med självförsörjande på el från solen skulle förlängas en del.
Men samtidigt, ingen direkt räddning under de mörkaste vintermånaderna.
Själv har jag 25 st paneler på 410W styck, och ärligt talat, kollar jag vad jag har haft för produktion under november månad så ser jag att det har legat på allt mellan 0kWh till 4kWh om dagen.
3-4kWh var det under typ 3 dagar i början av månaden, ett par soliga dagar (17-18'e) så fick jag 3 kWh.
Några dagar har å andra sidan varit så regniga och mulna att det inte ens blivit 0,2 kWh, knappt så det ens räcker till underhållsladdning av batteri (inte mitt batterilager i alla fall).
Nu är mina celler inte orienterade perfekt för maximal vinterproduktion, utan mer för produktion tidig morgon och sen kväll, under sommarhalvåret.
Men ändå, jag tycker att vi kan konstatera att det knappt går att få upp tillräckligt med paneler för att bli självförsörjande året om.
Om jag förstått dina tankar rätt så tror jag inte att det är detta du söker, dvs en STOR anläggning, utan jag tror att det är bättre att dimensionera för något som funkar riktigt bra (massor med energi) under ca 6 månader, 2 ytterligare månader som går lite sådär, man snålar en hel del på elanvändningen men det funkar ändå rätt hyggligt, 2 månader som är ännu värre och sen blir det två månader där man helt enkelt får starta elverket lite då och då för att ladda batteribanken.
Fördelen med den STORA anläggningen är några.
Man kan alltså ha flera tiotals paneler, gärna 40 st, en hybridväxelriktare och en hyggligt stor batteribank, och fördelarna man då får är tillgång till trefas växelström och att man kan använda el precis hur slösaktigt som helst under 6 månader om året. Det blir precis som att leva i ett hus med anslutning till elnätet (men ändå slippa den kostnaden).
Men nov-jan blir ändå i princip lika trist som med den lilla anläggningen, dessutom en stor omställning från att kunna använda el helt utan att fundera på det, till att börja snåla enormt nån gång under hösten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Ja, oktober till november är ett riktigt stort drop. Jag har 39 paneler och med mer batteri hade oktober varit 100% självförsörjande.
Så februari-oktober är rimligt att vara självförsörjande om man håller lite ordning på börbrukningen i februari och oktober. November-januari är svårt. Vedvärme och stora batterier hjälper.
Så februari-oktober är rimligt att vara självförsörjande om man håller lite ordning på börbrukningen i februari och oktober. November-januari är svårt. Vedvärme och stora batterier hjälper.
Sen vad det gäller 12V, 24V, 48V, 230V, så skulle jag själv faktiskt sikta på att ha 230V, men kanske i kombination med att även ha ett parallellt klenspänningssystem, som kan försörja ett minimum av saker under mörkaste månaderna.
Varför? Jo, för då kan man sen använda huset nästan som vanliga människor under minst halva året.
Och det är med spänningen 230VAC som man hittar alla bra och billiga saker som man vill använda.
Under 6-8 månader så kan man köra diskmaskin, tvättmaskin, VVB, spisplatta, ugn, och alla möjliga andra prylar. Kanske inte allt samtidigt, och kanske inte hur mycket som helst (det kommer bero på hur stor batteribank man satsar på och hur många solpaneler).
Men problemet under den mörkaste årstiden är tomgångsförlusterna i en 230V växelriktare, som kan vara högre än vad solcellerna ens producerar då.
Och då kan det finnas en finess att köra ett minimalt 12VDC eller 24VDC system, för det allra mest viktiga, lite belysning, ev ett kylskåp ...
Varför? Jo, för då kan man sen använda huset nästan som vanliga människor under minst halva året.
Och det är med spänningen 230VAC som man hittar alla bra och billiga saker som man vill använda.
Under 6-8 månader så kan man köra diskmaskin, tvättmaskin, VVB, spisplatta, ugn, och alla möjliga andra prylar. Kanske inte allt samtidigt, och kanske inte hur mycket som helst (det kommer bero på hur stor batteribank man satsar på och hur många solpaneler).
Men problemet under den mörkaste årstiden är tomgångsförlusterna i en 230V växelriktare, som kan vara högre än vad solcellerna ens producerar då.
Och då kan det finnas en finess att köra ett minimalt 12VDC eller 24VDC system, för det allra mest viktiga, lite belysning, ev ett kylskåp ...
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Sen vad det gäller 12V, 24V, 48V, 230V, så skulle jag själv faktiskt sikta på att ha 230V, men kanske i kombination med att även ha ett parallellt klenspänningssystem, som kan försörja ett minimum av saker under mörkaste månaderna.
Jag använder 12V batterier och en omriktare till 230V.
Jag kan då använda både 12V utrustning och 230V utrustning.
Tomgångsförlusterna i en 230V växelriktare, behöver inte vara stor. Jag använder Victron laddare och inverter.
Här är exempelvis data för ett antal kombinerade laddare/inverter: ”MultiPlus Inverter/Charger 800 VA – 5 kVA”
https://www.seasea.se/pdocs/Datasheet-MultiPlus-inverter-charger--800VA-5kVA-EN-.pdf
Om du läser där så ser du att för enheter upp till 2 kW är tomgångsförlusten ca 10 W eller mindre.
Redigerat:
10W är väldigt bra.
Många har 50-80W i tomgångsförbrukning.
Någon skrev något om att det finns inverters som har nästan noll, att de är avstängda (typ) tills de känner av att en förbrukare ansluts/slås på.
Låter som en bra grej om man bara vill köra vattenpump och/eller kylskåp.
edit:
Det kan vara de som du hade i länken, det har ju något som de kallar "Zero load power in Search mode (W)", och den ligger på någon enstaka watt, typ max 3-4W för en 2kW inverter av den modellen.
Det kan låta som låg tomgångseffekt, men för ett system som det TS (troligen) har i tankarna så kan det vara förödande.
Om tomgångseffekten är t.ex. 50W, så blir det ändå 1,2 kWh under ett dygn, och då börjar det behövas rätt mycket solpaneler för bara detta, under december månad, ... alternativt frekvent underhållsladdning.
Många har 50-80W i tomgångsförbrukning.
Någon skrev något om att det finns inverters som har nästan noll, att de är avstängda (typ) tills de känner av att en förbrukare ansluts/slås på.
Låter som en bra grej om man bara vill köra vattenpump och/eller kylskåp.
edit:
Det kan vara de som du hade i länken, det har ju något som de kallar "Zero load power in Search mode (W)", och den ligger på någon enstaka watt, typ max 3-4W för en 2kW inverter av den modellen.
Det kan låta som låg tomgångseffekt, men för ett system som det TS (troligen) har i tankarna så kan det vara förödande.
Om tomgångseffekten är t.ex. 50W, så blir det ändå 1,2 kWh under ett dygn, och då börjar det behövas rätt mycket solpaneler för bara detta, under december månad, ... alternativt frekvent underhållsladdning.
Redigerat:
Klicka här för att svara