Hej igen allihop, mycket tacksam för all er input. Det kom mycket svar så hängde inte riktigt med. Jag ska självklart räkna på det när jag har tillgång till dator, var mest ute efter lite tankar o input så jag inte snöar in mig på fel detaljer. Och ni har varit mycket givmilda med det så det uppskattas.

Förtydliganden:
De enda obligatoriska sakerna är alltså
Mindre kyl o frys (12v eller 230v)
laddning av mobil ca en gång i veckan,
laddning av tex skruvdragare o.l.
En eller två läslampor
Kyl/frys klarar jag dessutom mig utan när det fryser (plus elverk) och jordkällare är även det möjligt.

Det är allt, så tänk bort alla konventionella förbrukare, de är inte aktuella i det här fallet. Förhållandena är alltså mycket spartanska.

Lyxförbrukning (dvs kan klara mig utan om det inte varit sol) är
Laptop
Högtalare
Köksredskap typ mixer.
Enkel Vattenpump i stil med https://www.amazon.se/DCHOUSE-Solva...egulator-vattenbrunn-bevattning/dp/B08X48X72L
Men där kommer jag behöva lösa hur det blir när det fryser osv så det får vara en separat sak.

Jag har för tillfället landat i att det inte är några problem, lägg därtill ett elverk som visade sig vara mycket billigare än jag trodde så är jag hemma.
Jag tycker faktiskt jag borde hamna på under 1000 Wh per dag. Och eftersom jag kan köra elverk de mörkaste månaderna, som ni mycket klokt påpekade, blir det ju inte särskilt krävande.
Sen börja med ett 100ah litium batteri och ev komplettera med ett till senare om det behövs.
Och solceller borde jag klara mig på under 1000w. Oavsett är det väl möjligt att utöka efterhand om behovet finns?

Frågan som återstår är väl egentligen 12v eller 230v, jag har ”räknat” med 12v men eftersom jag inte har kylskåp ännu är det ju inte satt i sten. Jag får läsa vidare. Och detaljerade uträkningar i all ära, jag är mycket tacksam för era bidrag verkligen. Men eftersom jag inte valt kylskåp än och det är den primära förbrukaren kan jag inte ge mer exakt. Och som ni kanske märkt är detaljerade siffror inte heller någon favorit.

Kanske borde jag fråga mig följande. Finns det någon anledning att inte köra 12v? Jag ska ju bara ha kylskåp, läslampor, enstaka laddning. För som jag uppfattar det är 12v enklare. Men återigen jag är ute å djupt vatten.
Stort tack ska ni ha hursomhelst!

Redigerat:
J Jon Son skrev:
Hej igen allihop, mycket tacksam för all er input. Det kom mycket svar så hängde inte riktigt med. Jag ska självklart räkna på det när jag har tillgång till dator, var mest ute efter lite tankar o input så jag inte snöar in mig på fel detaljer. Och ni har varit mycket givmilda med det så det uppskattas.

Förtydliganden:
De enda obligatoriska sakerna är alltså
Mindre kyl o frys (12v eller 230v)
laddning av mobil ca en gång i veckan,
laddning av tex skruvdragare o.l.
En eller två läslampor
Kyl/frys klarar jag dessutom mig utan när det fryser (plus elverk) och jordkällare är även det möjligt.

Det är allt, så tänk bort alla konventionella förbrukare, de är inte aktuella i det här fallet. Förhållandena är alltså mycket spartanska.

Lyxförbrukning (dvs kan klara mig utan om det inte varit sol) är
Laptop
Högtalare
Köksredskap typ mixer.
Enkel Vattenpump i stil med [länk]
Men där kommer jag behöva lösa hur det blir när det fryser osv så det får vara en separat sak.

Jag har för tillfället landat i att det inte är några problem, lägg därtill ett elverk som visade sig vara mycket billigare än jag trodde så är jag hemma.
Jag tycker faktiskt jag borde hamna på under 1000 Wh per dag. Och eftersom jag kan köra elverk de mörkaste månaderna, som ni mycket klokt påpekade, blir det ju inte särskilt krävande.
Sen börja med ett 100ah litium batteri och ev komplettera med ett till senare om det behövs.
Och solceller borde jag klara mig på under 1000w. Oavsett är det väl möjligt att utöka efterhand om behovet finns?

Frågan som återstår är väl egentligen 12v eller 230v, jag har ”räknat” med 12v men eftersom jag inte har kylskåp ännu är det ju inte satt i sten. Jag får läsa vidare. Och detaljerade uträkningar i all ära, jag är mycket tacksam för era bidrag verkligen. Men eftersom jag inte valt kylskåp än och det är den primära förbrukaren kan jag inte ge mer exakt. Och som ni kanske märkt är detaljerade siffror inte heller någon favorit.

Kanske borde jag fråga mig följande. Finns det någon anledning att inte köra 12v? Jag ska ju bara ha kylskåp, läslampor, enstaka laddning. För som jag uppfattar det är 12v enklare. Men återigen jag är ute å djupt vatten.
Stort tack ska ni ha hursomhelst!
Jag skulle låta valet stå mellan 24v och 230v i stället. 12v kylskåp är i regel gjorda för 24v också.

D David__11 skrev:
Jag skulle låta valet stå mellan 24v och 230v i stället. 12v kylskåp är i regel gjorda för 24v också.
Okej, det känns som om jag missar någon fundamental detalj så uppskattar tålamodet. När jag googlar tycks det vara 12v solceller som rekommenderas för mindre förbrukning när man inte är uppkopplad till nätet. Menar du då att jag ska omvandla det till 24? Ska jag då ha 24v batteri eller sker omvandlingen just innan frys/kyl?

Eftersom "nätet" ska byggas efter samma regler skulle jag rekommendera 230 Volt. Du får mycket mera "apparater" att välja mellan och dessutom är väl det mesta billigare om du väljer 230 Volt..

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Här är en bild från Stockholm, 26 paneler.

Vintern ger inte mycket att hurra för, elverk eller liknande.

Bäst bang for the buck är ett Nissan Leaf batteri och lagom med paneler.

• Diagram över solcellssystemets energioutput 2024, med produktion, konsumtion, laddning och export till nätet. Systemoutput 8153 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E erikjakan skrev:

OT men er förbrukning är alltså rätt saftig, ni köper några tusentals kilowattimmar även på sommaren, och över 20 000 på helåret! Trots solceller och batteri. Stor gård eller villa, flera elbilar?

S Sir Duke skrev:
OT men er förbrukning är alltså rätt saftig, ni köper några tusentals kilowattimmar även på sommaren, och över 20 000 på helåret! Trots solceller och batteri. Stor gård eller villa, flera elbilar?
Ca 35k kWh timmar.

Ja detta är utslaget på 4 hushåll med totalt 7 personer, 273+70+54+30+15+54m2 uppvärmd yta 😁

Edit: 1 st BMW i3, men pool med 32 grader i.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Mikael_L
E erikjakan skrev:

Bilden var inte så användbar i den här tråden, hur liten är den lilla gröna stapeln för solcellsproduktion i nov, dec och jan?

Ja helst i siffror, inte staplar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag tänker att det kanske är lite vågat att inte ha ett litet elverk i reserv, så ett lite mindre batterilager + elverk är kanske ett smartare val
Något som är väldigt tydligt är att november, december och januari är mycket sämre än resten av året. Att klara de tuffaste veckorna kräver en väldigt stor överdimensionering av anläggningen.

Att istället köra ett litet elverk en eller två gånger i veckan under nov - jan skulle räcka för att klara sig med en mycket mindre anläggning. Bränsleförbrukningen blir liten, eftersom solen genererar minst hälften av elen även i december.

• Gilla
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bilden var inte så användbar i den här tråden, hur liten är den lilla gröna stapeln för solcellsproduktion i nov, dec och jan?

Ja helst i siffror, inte staplar.
Det ser du ju på bilden, finns en skala till vänster.

36kwh i Jan, 154kwh i feb. Dvs försumbart.

E erikjakan skrev:
Det ser du ju på bilden, finns en skala till vänster.

36kwh i Jan, 154kwh i feb. Dvs försumbart.
Har solpanelerna tillräcklig vinkel för att få någon sol på sig i januari?

H HenrikHuslöse skrev:
Har solpanelerna tillräcklig vinkel för att få någon sol på sig i januari?
Ja 60 grader och 30 grader

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Utan att räkna på det och inte ha alla mina data så har jag vad du behöver i min husbil och vi är helt självförsörjande på sommaren.
Ca 200w solpaneler
2st 100Ah fritidsbatterier
liten kompressorkyl med frysfack
Laddar 2 mobiler dagligen
Lite LED belysning
Matlagningsker med gas eller grill
Värme i bilen är gas.

Vi ligger lite på gränsen med våra paneler så jag kollar på lite större, kanske 500w?
Men, detta är mitt på sommaren.

Att man skulle behöva 9000w ör en enkel offgridd tror jag siktar lite över TS mål...

K Kontoristen7 skrev:
Utan att räkna på det och inte ha alla mina data så har jag vad du behöver i min husbil och vi är helt självförsörjande på sommaren.
Ca 200w solpaneler
2st 100Ah fritidsbatterier
liten kompressorkyl med frysfack
Laddar 2 mobiler dagligen
Lite LED belysning
Matlagningsker med gas eller grill
Värme i bilen är gas.

Vi ligger lite på gränsen med våra paneler så jag kollar på lite större, kanske 500w?
Men, detta är mitt på sommaren.

Att man skulle behöva 9000w ör en enkel offgridd tror jag siktar lite över TS mål...
Toppen, låter precis som vad jag landat i. Precis som jag nämnde i mitt första inlägg tenderar såna här diskussioner fara iväg..
jag lutar åt 500-1000w solcell 200ah batteri, sen antar jag att jag kan installera 230 inverter för enstaka ”lyxförbrukning” framöver om jag känner att det behövs. Att kolla på båt/husbils lösningar var mer aktuellt i mitt fall. Så tack för input, jag har några månader till på mig att vela innan jag gör slag i saken.

K Kontoristen7 skrev:

Min fetstil. På sommaren behövs en väldigt mycket mindre anläggning än på vintern. En anläggning som klarar julafton är i storleksordningen 10 ggr större än den som klarar midsommarafton.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.