8 510 läst ·
69 svar
9k läst
69 svar
Off grid solceller för minimal förbrukning
Det stämmer, därför nämde jag sommaren på två ställen för att göra det klart. Dock är det så att på Julafton så kan TS stänga av kylskåpet och 80% av förbrukningen försvinner...H HenrikHuslöse skrev:
Dessutom ligger mina paneler platt på taket.
Det man bör göra är att funder på hur komplext system man vill ha och vad max investering man vill göra för att sedan se vad man får ut av det.
Det verkar som de flesta i tråden börjar i andra änden med en lista på grejer de vill ha och har det som ett facit på vad TS behöver.
Olika infallsvinklar helt enkelt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Man kan ju prata produktionssiffror över månaderna. På mitt villatak producerar Juni 20x mer än December
Ska man vara offgrid är det dessutom lämpligt att ha några extra dagar i batterilagret.
5kWp skulle kunna funka, stora paneler är ganska billiga så det känns dumt att snåla fär, bara växelriktaren klarar av att driva några extra paneler
Ska man vara offgrid är det dessutom lämpligt att ha några extra dagar i batterilagret.
5kWp skulle kunna funka, stora paneler är ganska billiga så det känns dumt att snåla fär, bara växelriktaren klarar av att driva några extra paneler
https://best-life-solutions.com/pt_...l6Zl8Ysm_ToiE008GglAUtTMdD8aM38Igm6AHyGGgKtjAAXS skrev:
Hej och välkommen!
Otroligt svårt med solceller på vintern, kommer krävas otroliga mängder batterier och stor anläggning för att driva allt du skriver i nov-feb.
Kan du tänka dig att komplettera med ett elverk på vintern?
För resten av året gissar jag att det kommer behövas en handfull paneler och en batteribank som kan driva allt i oktober ca 3 dagar.
Kan detta vara till hjälp ?
Hej.
Vi hade precis samma situation. Vi valde Kyl och Frys gasoldrivet. Batteribank och 4 vanliga bilbatterier. En-panels solpanel. Reglerutrustning för 12V passande panelen och passande batterierna. Vi valde 12 V främst beroende på att det finns ett stort utbud av lampor mm.
Det räckte bra till vanlig belysning i kök och över matbord, dator, radio, mobilladdning och sänglampor om man snålade lite. Vatten fick hämtas med hink. När vi försökte köra dygnet runt till elstängslet (mot rådjuren) sög det dock ut batterierna. Installerade även en omvandlare till 230 Volt. Men den drog för mycket ström, även utan last. Så den kopplades bort. Uppvärmning och matlagning med ved. Ibland gasol.
Detta var några (rätt många) år sedan och det var svårt att få tag i reglerutrustning som kunde fungera off-grid. Är nog bättre nu. Tänkte bygga ut anläggningen med 4 paneler, så att elstängslet skulle kunna fungera. Men det blev aldrig av. Huset är numera sålt.
Lycka till.
Vi hade precis samma situation. Vi valde Kyl och Frys gasoldrivet. Batteribank och 4 vanliga bilbatterier. En-panels solpanel. Reglerutrustning för 12V passande panelen och passande batterierna. Vi valde 12 V främst beroende på att det finns ett stort utbud av lampor mm.
Det räckte bra till vanlig belysning i kök och över matbord, dator, radio, mobilladdning och sänglampor om man snålade lite. Vatten fick hämtas med hink. När vi försökte köra dygnet runt till elstängslet (mot rådjuren) sög det dock ut batterierna. Installerade även en omvandlare till 230 Volt. Men den drog för mycket ström, även utan last. Så den kopplades bort. Uppvärmning och matlagning med ved. Ibland gasol.
Detta var några (rätt många) år sedan och det var svårt att få tag i reglerutrustning som kunde fungera off-grid. Är nog bättre nu. Tänkte bygga ut anläggningen med 4 paneler, så att elstängslet skulle kunna fungera. Men det blev aldrig av. Huset är numera sålt.
Lycka till.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Fördelen med DC är ju just att man inte behöver ha igång en inverter.
Man kan ha en liten inverter som kan skapa 230v från batterierna för tillfälligt behov och ha 12v till t.ex. belysning.
Enklast är nog ändå att bara hitta ett färdigt off-grid kit som man nöjer sig med.
Man kan ha en liten inverter som kan skapa 230v från batterierna för tillfälligt behov och ha 12v till t.ex. belysning.
Enklast är nog ändå att bara hitta ett färdigt off-grid kit som man nöjer sig med.
Elverk som komplement är ett bra förslag. Om du välja denna vägen, kontrollera noggrant att den producera en ren sinusvåg (pure sine wave) om du ska använder surfplatta, laptop etc. Dock oftast kan solar växelriktaren hantera det åt dig - kolla upp baraJ Jon Son skrev:Tack! Ah okej det är så pass ändå. Ja alltså alla dörrar är öppna, det enda som sätter stopp är begränsad ekonomi och en önskan om minimala månadskostnader. Det är ett spartanskt leverne som är lite av anledningen. Jag intalade mig att det var relativt enkelt med så begränsad förbrukning. Det blir till att läsa vidare om elverk då, tack för input!
Huvudsaklig värme = ved.J Jon Son skrev:Intressant, mycket uppskattat tack!
Ska kika där, tack.
Jag inser att jag uttryckte mig otydligt, kanske har det färgat svaren och det går visst inte att redigera min post. Jag menade precis som du är inne på inte konventionella kylskåp/frys utan mindre varianter. Har mycket riktigt varit inne på de som används i båt/husbil likt den här [länk]
Men idealt vore om den öppnades uppifrån och hade en något större frys, kanske runt 40-50l var.
Vindkraft är inte uteslutet, var möjligen något naiv i tron att det inte skulle vara några problem med bara sol med så lite förbrukning.
Om man tar den jag länkade anger dem följande
Kompressoreffekt: 55W
Genomsnittlig förbrukning: 1 – 1,8 Amp/timme (jag är inte smart nog att räkna ut varför det inte står i Watt.
Det plus en mobilladdning en gång i veckan och en läslampa ~2h om dagen borde ju inte vara omöjligt att uppnå. Plus eventuellt lyxkonsumtionen jag nämnde, men den är ju inte obligatorisk .
Well, uppskattar inputen, blir lite rörigt i mitt huvud.
Edit: Du fick mig verkligen in på rätt spår, får upp mycket mer relevant info om jag angriper dilemmat från båt/husbils kontext. Tack!
Ja det finns mycket bra sätt att ta tillvara på värme från ved om man ser bortom vanlig kamin där värmen skickas mer eller mindre rakt ut.
Vatten = eldriven 1-fas 230V
Belysning +diverse
= 1-fas eller 12V
Skafferi mot yttervägg = frikyla.
Jordkällare = långtidsförvaring.
Vindsnurra+batteri = täcker elbehov.
Nåja, nu spelar det kanske mindre roll med dessa prylar idag, då alla har switchade nätdelar och det första som händer i nätdelen är att man likriktar spänningen.P prebbs_se skrev:
Å andra sidan, idag verkar pure sinewave ofta inte vara speciellt dyrare än de enklare modellerna, så det är kanske lika bra i alla fall.
E elmont skrev:
Jag tror att du @Jon Son troligen kommer ha minst 800W solpanel och sen en batteribank.D David__11 skrev:
Själv skulle jag gå på 230V, för att då finns det möjlighet att "leva nästan som vanligt" under halva året, dvs under de 6 soligare månaderna så kan man köra en induktionsplatta på upp till 2000W, köra en diskmaskin eller tvättmaskin ibland, köra elverktyg osv osv.
Så i din sits skulle jag satsa på 230V, men däremot kan fortfarande batterilagret vara 12/24/48V, om man vill, det finns produkter för detta.
Men en sak man måste ta med i denna kalkylen är vad växelriktaren tar i effekt obelastad, dvs tomgångsström.
Hittar man ingen med riktigt låg sådan så kan man överväga en separat växelriktare som man helt sonika stänger av när det är dags att gå ner i supersparläge.
Men då måste det hela kompletteras med till (minimalt) system drivet av 12/24/48V, dvs med endast det absolut mest nödvändiga.
Jag tror att jag gärna resonerar lite mer om detta sen, men jag skickar denna posten nu, så kan man fundera vidare lite.
Om jag var i TS kläder så tänker jag att jag skulle välja mellan två olika huvudförslag.
Ett riktigt budgetsystem, men batteribank på max 48V, och troligen en kombinerad solcell/BMS/växelriktare, dvs en riktig alttiettlösning.
Eller så ett betydligt mer avancerat och kapabelt system, men då också mycket dyrare.
Först och främst skulle jag välja fullstora solcellsmoduler avsedda för villatak m.m, typ 1x2 meter stora (de är väl lite kortare, kanske 1,8 m), och ger drygt 400W styck (vid perfekt sol under sommaren).
Dessa ger absolut mest bang for the buck, de kostar ingenting jämfört med de små paneler som följer med sådana där båt/sommarstuge-kit.
Minst 2, gärna 3 till 6 st för det minimala systemet.
För det avancerade systemet bör man nog ha minst 12, i samma riktning, för att få upp tillräckligt med spänning på strängen så växelriktaren ger något vid svag sol.
Ett riktigt budgetsystem, men batteribank på max 48V, och troligen en kombinerad solcell/BMS/växelriktare, dvs en riktig alttiettlösning.
Eller så ett betydligt mer avancerat och kapabelt system, men då också mycket dyrare.
Först och främst skulle jag välja fullstora solcellsmoduler avsedda för villatak m.m, typ 1x2 meter stora (de är väl lite kortare, kanske 1,8 m), och ger drygt 400W styck (vid perfekt sol under sommaren).
Dessa ger absolut mest bang for the buck, de kostar ingenting jämfört med de små paneler som följer med sådana där båt/sommarstuge-kit.
Minst 2, gärna 3 till 6 st för det minimala systemet.
För det avancerade systemet bör man nog ha minst 12, i samma riktning, för att få upp tillräckligt med spänning på strängen så växelriktaren ger något vid svag sol.
Vidare här om mina tankar över det enkla systemet.
Just nu tänker jag att en all-in-one, off-grid, hybrid-solcellsinverter med batteribank, typ denna
https://www.batterihuset.se/inwerte...dc-230vac-2000va-2000w-czysta-sinusoida-sv-se
vore en perfekt pryl.
Kolla en av bilderna på sidan, en principskiss på hur allt kopplas ihop till en enda enhet.
Sådana här produkter går det 13 på dussinet av, om man är bekväm med att leta/shoppa på amazon, aliexpress, Banggod osv, och priserna kan komma neråt nära tusenlappen, i alla fall gott och väl under 2000, för produkter som ser vettiga ut.
Svårt att veta vad man får dock, är de bra, är de CE-märkta, osv osv.
Så en del detektivarbete och lite tur krävs det nog.
Välkända renommerade märken hjälper, men blir dyrare.
Den här klassen av off-grid-solar-power-växelriktare har begränsningar, ofta kan de inte ta så många solcellspaneler p.g.a låg max ingångsspänning, å andra sidan sparkar de igång solcellsproduktion även med få paneler och svag sol.
De verkar samtliga vara för batteribanker på 12V, 24V eller 48V.
Det blir stora strömmar ifall man ska ha ut lite högre effekt, så därför är 48V bäst, men då krävs det plötsligt minst 4 st 12V-batterier.
Och utbudet av utrustning att köra på 48V är klart begränsat (om man plötsligt väljer att köra en del på batterispänning isf för växelriktarens 230V).
24V är kanske en bra kompromiss.
Fördelen här är att en lite mindre batteribank, lämplig för en väldigt låg förbrukning under dygnet, inte blir så dyr, och samtidigt inte så blodigt kostnad att utöka.
Man måste också välja batteriteknik (och kolla vilka batterier som off-grid-inverten kan ha), bly-batterier kan nog funka OK, särskilt om man väljer AGM, men sen finns det coolare och dyrare saker. Om man vill ha LI-ion ska man se till att apparaten är avsedd för dessa, så den övervakar att det inte blir överladdning eller tomt batteri, det betyder inte bara att batteriet förstörs utan även en viss brandrisk.
nu orkar jag inte skriva mer ikväll, fortsätter imorgon ifall det blir lite tid över.
Just nu tänker jag att en all-in-one, off-grid, hybrid-solcellsinverter med batteribank, typ denna
https://www.batterihuset.se/inwerte...dc-230vac-2000va-2000w-czysta-sinusoida-sv-se
vore en perfekt pryl.
Kolla en av bilderna på sidan, en principskiss på hur allt kopplas ihop till en enda enhet.
Sådana här produkter går det 13 på dussinet av, om man är bekväm med att leta/shoppa på amazon, aliexpress, Banggod osv, och priserna kan komma neråt nära tusenlappen, i alla fall gott och väl under 2000, för produkter som ser vettiga ut.
Svårt att veta vad man får dock, är de bra, är de CE-märkta, osv osv.
Så en del detektivarbete och lite tur krävs det nog.
Välkända renommerade märken hjälper, men blir dyrare.
Den här klassen av off-grid-solar-power-växelriktare har begränsningar, ofta kan de inte ta så många solcellspaneler p.g.a låg max ingångsspänning, å andra sidan sparkar de igång solcellsproduktion även med få paneler och svag sol.
De verkar samtliga vara för batteribanker på 12V, 24V eller 48V.
Det blir stora strömmar ifall man ska ha ut lite högre effekt, så därför är 48V bäst, men då krävs det plötsligt minst 4 st 12V-batterier.
Och utbudet av utrustning att köra på 48V är klart begränsat (om man plötsligt väljer att köra en del på batterispänning isf för växelriktarens 230V).
24V är kanske en bra kompromiss.
Fördelen här är att en lite mindre batteribank, lämplig för en väldigt låg förbrukning under dygnet, inte blir så dyr, och samtidigt inte så blodigt kostnad att utöka.
Man måste också välja batteriteknik (och kolla vilka batterier som off-grid-inverten kan ha), bly-batterier kan nog funka OK, särskilt om man väljer AGM, men sen finns det coolare och dyrare saker. Om man vill ha LI-ion ska man se till att apparaten är avsedd för dessa, så den övervakar att det inte blir överladdning eller tomt batteri, det betyder inte bara att batteriet förstörs utan även en viss brandrisk.
nu orkar jag inte skriva mer ikväll, fortsätter imorgon ifall det blir lite tid över.
Här hittade jag förresten en som klarar 450V från solpaneler.
https://cdon.se/produkt/hybrid-solc...tgang-220-240v-sp-1800w-12v-d1f341c4d8665bfe/
Det innebär att den klarar upp till ca 12st vanliga villapaneler (de brukar väl ge 30-35V styck?)
https://cdon.se/produkt/hybrid-solc...tgang-220-240v-sp-1800w-12v-d1f341c4d8665bfe/
Det innebär att den klarar upp till ca 12st vanliga villapaneler (de brukar väl ge 30-35V styck?)
Hur hanterar en sån där billig 2kW hybrid-inverter höga startströmmar ? Kanske inte relevant för TS, men jag tänker ifall man t.ex. har en 230V 1-fas jetpump till dricksvattnet. Batterierna har ju inga problem att leverera många ampere, men frågan är om invertern klarar av det 🤔
Man får väl kolla databladet?P peter_73 skrev: