Mikael_L
Ja det är ju sant, att skulle man vara några grannar som gick ihop i ett större energilager så skulle det bli billigare per hushåll, samt mindre värmeförluster per hushåll.

Det skulle kanske vara perfekt att anlägga under bilinfarten, den blir kanske snöfri större delen av året sen. :)

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Mycket intressant tråd. Nu kanske någon redan nämnt det men till dina beräkningar kan läggas att iaf vi här i södra skåne betalar eon närmare 10.000/år i fast avgift (9360 i nuläget), och det kommer fler höjningar… det är endast 16A dessutom 🤦‍♂💸

• Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Gör de verkligen det?

Är det inte snarare så att de slutar underhålla dem?

Exempelvis om någon flyttar ut ur ett fritidshus, avslutar abonnemanget och låter det stå till försäljning i några år så behöver väl bara den nya ägaren teckna nytt avtal, inte betala för att dra fram nya ledningar?
Dom plockar ner dom eller klipper Kabbel i marken

T
M Messier1994 skrev:
Vi också och vi har även självcirkulerande vattenburen värme med element (eller vattenburen, är ju hög halt glykol i elementen). Funkar fantastiskt bra, varit 100% underhållsfritt i 33 år sedan stugan byggdes 1992.

Jag tror inte det är så jkl svårt att bygga heller. Jag kommer ihåg att farsan sa att rörisen som byggde vårt system var en av de sista som kunde bygga självcirkulerande system, han var typ 75 när det byggdes 1992. Men konstruktionen är ju inte direkt kärnfysik, säkert bara viktigt med rätt lutningar hela vägen.
Där ser man! Thermosiphon funkar visst, då blir det att det håller i flera decennier när man inte behöver pumpar med rörliga delar.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja solceller måste ju helt klart bli basen i ett sådant här system, idag finns det inget alls realistisk alternativ.
Sverige ligger långt norrut i Europa, vi har kallt på vintrarna och få soltimmar, låg sol (lång väg genom atmosfären) så solljuset har dåligt med energiinnehåll.

Detta är såklart huvudproblemet.

Sommaren är plättlätt, men när övergår det från plättlätt till skitsvårt?

Sådana här grafer är fiffiga, vi ser snabbt svaret:
[bild]

Hur mycket effekt vi får per 1kW installerad solcellsanläggning (1kW = 2,5 normala 400-440W solpaneler mot söder), per månad.

Denna bild är tagen från cornucopia.se, han har sitt hus i Skåne, så lika fina siffror under dec-jan skulle inte jag få i Uppsala
såg nåt hus från alaska det är ju långt långt norrut med som var off grid men enormt stora batterier plus solceller

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror inte en teknik kommer lösa off grid, utan man måste kombinera flera. Laga mat på gas är en bra teknik. Kylskåp skall vara av kompressortyp och kräver därför el, men det är så lite att man löser det med solceller. Likaså belysning. Värme kan man köra värmepump så länge man får tillräckligt med el från solcellerna, men mitt i vintern blir det ved eller pellets.

Jag funderar på om det skulle gå att ha ett matarverk som matar in ny ved automatiskt så man slipper gå upp mitt i natten och köra en mindre panna konstant. De flesta pannor är på 30-50 kW, men kunde man lösa matarbiten och uraskningen skulle det öka bekvämligheten.

Sedan händer det att du reser bort, hur löser du uppvärmningen då? En propantank är möjligt, eller så tillverkar du gengas av sly och annat men jag vet inte om det är realistiskt att lagra gengas.
Tror inte det behövs om man har tillräckligt stor acctank. När jag var yngre värmde vi huset/vatten året om med en combiheat 2010-60 vedpanna uppe i tornedalen. Har lite dålig koll på hur ofta farsan eldade på vintern, men det var inte mer än någon gång per dag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
C
lutorm lutorm skrev:
Nu är vatten så himla bra på att lagra energi att det faktiskt är rimligt att lagra så mycket att det räcker för hela vinterns värmebehov för en hel stad.
Västerås har ett sådant värmelager i drift, vilket de påstår kan säsongslagra 13 GWh på 300 000 m³:
https://www.malarenergi.se/om-malarenergi/framtidens-samhalle/vara-anlaggningar/energilager/

I bildtexten står det att det räcker för upp till 2 veckors sommardrift. I artikeln har de förskönat det till att det räcker till 2 veckors drift beroende på utetemperatur. Nu är förvisso Västerås en hyfsat stor stad, men frågan är hur många miljoner m³ man behöver för en hel vinters värmebehov? Rimligt? Njae... Västerås råkade ju ha ett färdigt bergrum "liggande".

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Just a few thoughts. 15 years ago I abandoned the network and civilization. I finished my corporate job and started running a mountain shelter. On the top without access to electricity or water - it was from a source. However, I needed energy to charge my phone, power tools and use my laptop and I didn't like using a generator for this purpose due to the cost, noise and difficulties in delivery. The shelter is located on the top in a difficult to access area. So I installed two solar panels and two ordinary car batteries. For my purposes, this was enough, but in winter I had to watch over the snow removal from the panels. Unfortunately, during heavy rainfall, the snow layer prevented access to light and the snow would accumulate. I used a 0.5 kW converter, which in this case was a waste of energy. If I were to build such a system now, I would convert most of the receivers in the houses to battery voltage. Lighting - no problem, audio, video, TV and computers - all of these devices have transformers that only use energy to reduce it from 220 to about 12 V - so it is possible. The most sensible heating would be wood if possible, and I think that it would also be necessary to install a wind turbine and of course a generator as a backup. And here is another note. In the middle of summer the voltage regulator was damaged. I was in the forest to get wood. When I returned I smelled a terrible stench. The acid in the battery had boiled over and there was a smell of hydrogen sulphide everywhere! This forced the batteries to be moved outside the residential area to avoid the threat of loss of health or life. So this should also be taken into account. I do not know how today's AGM or gel inventions will behave in such a case, but I would be afraid to risk it.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Ökofen har pelletspanna med stirling, men det är en ganska stor investering.
Synd att det bara finns som pellets och inte som vedeldad. Pellets är inte lätt för en privatperson att fixa fram så då blir det beroende av pelletsindustrin istället för nätbolagen.

G Grevlingen skrev:
Synd att det bara finns som pellets och inte som vedeldad. Pellets är inte lätt för en privatperson att fixa fram så då blir det beroende av pelletsindustrin istället för nätbolagen.
Pannan måste gå på hög effekt för att Sterling motorn kommer igång på så vis, att den genererar el.

Även med pellets funkar det sådär, vedeldat skulle den ju lägga av så fort acc tankarna är laddad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna bild är tagen från cornucopia.se, han har sitt hus i Skåne, så lika fina siffror under dec-jan skulle inte jag få i Uppsala
Var har du fått Skåne ifrån? Jag skulle vilja säga att det ligger i Västergötland. Dvs lite mer norrut än Skåne.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Mina föräldrar har en sommarstuga på en ö i st Anna skärgård. De har levt offgrid i 20 år och det har funkat bra, men när grannen på ön bredvid drog ut ström så valde de att göra det också och de är nöjda med beslutet. De börjar närma sig 80 år och vill ha det lite bekvämare. Nu har de en luft/luft-värmepump som står för grundvärmen som de kan öka med hjälp av telefonen så att det är varmt och skönt när de kommer dit.
De har haft kyl och frys, micro och köksfläkt, tv och bredband, lampor samt en omvänd osmos-anläggning som gjort dricksvatten av havsvattnet. Ved och en Wallasvärmare har stått för uppvärmningen.
Sol, vind och generator har fixat elen, det har fungerar bra men inte varit enkelt och billigt.
De har fått byta batterier minst en gång, 12 voltskylskåpen har haft sämre kvalitet så de har behövt bytas flera gånger. Vindkraftverken har också gått sönder. Om det varit 4-5 dagar med mulet och vindstilla väder så har de fått starta generatorn, liksom om de skulle dammsuga. Farsan är en oppfinnarjocke så han har gillat att pula med det här, men nu tycker han det är skönt att slippa.
Jag har ett exempel som jag brukar tänka på när man tycker elräkningen är dyr. Om man själv skulle jobba ihop till en kilowattimme och kan utveckla 200 Watt på en cykel eller roddmaskin. Då tar det 5 timmar att gno ihop till en kWh om man är riktigt vältränad. Då känns plötslig elen som kommer ur vägguttaget väldigt billig.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
Det är intressant med hur andra länder hanterar detta, jag har hört rykten om Spanien, och så här säger chatgpt när jag frågade:

"Vissa regioner kräver att en byggnad måste ha tillgång till elnätet för att få bygglov, eller kräver ett minimalt energicertifikat, vilket i praktiken tvingar fastighetsägare att vara anslutna.

Exempel: I Katalonien, Balearerna och Andalusien har det rapporterats om fall där fastigheter inte får godkänt "cédula de habitabilidad" (beboelighetsintyg) utan elnät."

R roli skrev:
Var har du fått Skåne ifrån? Jag skulle vilja säga att det ligger i Västergötland. Dvs lite mer norrut än Skåne.
Trolig förväxling Skene-Skåne

• Haha
  • Gilla
Nudeln och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Trolig förväxling Skene-Skåne
Kanske det, men även Skene är en liten bit från Sätila.

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.