46 601 läst ·
219 svar
47k läst
219 svar
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
I det här fallet tror jag att Messier1994 hade rätt.T Trolltomte skrev:
21 kWh = 21 * 3 600 000 = 75 600 000 J
Antal J för att värma 300 L vatten 1 grad: 300 * 4180 = 1 254 000 J/grad,
här är 4180 specifika värmekapaciteten för vatten.
Antal grader vi kan värma med 21 kWh: 75 600 000 / 1 254 000 ~= 60.3 grader
Troligen är en elberedare på 3kW inte helt full eller inte så kall om man ska kunna värma den till 85 grader på 7 h.
På t.ex. GreenPower. Jag vågar inte säga något om att man kommer till 95% verkningsgrad men man kommer bra mycket högre än de vanliga 20-30 % som dieselmotorer ger när man också tar till vara värmen. De vattenkylda börjar på ca 10 kW uteffekt men det finns enstaka modeller nedåt 5 kW. De är väldigt dyra dock.C cpalm skrev:
Ja, jag har tittat på detta en del
Om vi tänker att det är en sak för just denna tråd så funkar ju det bra.C cpalm skrev:
Här har vi löst el och energibehovet för 8 månader, men måste försöka lösa det även under de 4 kallaste och mörkaste månaderna, och då är det ju värmebehovet som är störst.
Gör nu beräkning för hur mycket kwh det finns i 160 kubik vatten alltså 160 000L som är på 65CJ Johrnak skrev:I det här fallet tror jag att Messier1994 hade rätt.
21 kWh = 21 * 3 600 000 = 75 600 000 J
Antal J för att värma 300 L vatten 1 grad: 300 * 4180 = 1 254 000 J/grad,
här är 4180 specifika värmekapaciteten för vatten.
Antal grader vi kan värma med 21 kWh: 75 600 000 / 1 254 000 ~= 60.3 grader
Troligen är en elberedare på 3kW inte helt full eller inte så kall om man ska kunna värma den till 85 grader på 7 h.
Berätta sen vem som var närmre rätt tal jag eller Messeir
Du har rätt att 160 kubik vatten med runt 60 grader innehåller lite mer än 11 MWh.T Trolltomte skrev:
Messier1994 räknade (i den andra halvan av inlägget) fel då han använde 100 L vilket inte är 1 kubikmeter, således fick han en faktor 10 för mycket (1720 istället för 172).
Jag missade att det var fel i inläggets andra halva så mitt svar blev fel/konstigt också ☹️.
Bättre än ett helårsscenario iallafall. Vore kul att räkna lite (ekonomiskt) på det.. Till syvende och sist tror jag inte den tekniska verkningsgraden spelar så stor roll då den inte nödvändigtvis avspeglar den ekonomiska "verkningsgraden".Mikael_L skrev:
T Trolltomte skrev:
Ja, förlåt, blev avbruten av familjen och fick hasta iväg inlägget, snurrade till det.J Johrnak skrev:Du har rätt att 160 kubik vatten med runt 60 grader innehåller lite mer än 11 MWh.
Messier1994 räknade (i den andra halvan av inlägget) fel då han använde 100 L vilket inte är 1 kubikmeter, således fick han en faktor 10 för mycket (1720 istället för 172).
Jag missade att det var fel i inläggets andra halva så mitt svar blev fel/konstigt också ☹️.
Tänker att 50 C är ett lämpligt intervall (90 till 40 med viss marginal, eller finns det pumpar idag som får ut meningsfull energi från temperaturer under 40?).
Då blir det ju helt enkelt 11,6 kWh per kubik. 10 000/11,6 =862 m3. Det blir en bassäng på 20x20x2.
Förstår du hur jag tänker @Trolltomte? Normalt har man ju väldigt lite nytta av vatten i acctanken som är 40 grader varmt, blir kalla duschar framåt våren. Rent teoretiskt har ju typ 10 grader varmt vatten en massa lagrad energi — men hur ska man kunna använda energin som motsvarar vattnets temperatur mellan 0 till 10 grader i ett hus?
Sen vore ju iofs inte 860m3 40 grader varmt vatten värdelöst, skulle ju ge mycket indirekt värme från tanken. Säg att man byggd en tank som var 10x10x8m rakt under huset. Men givet effektivitetsförluster och värmeläckage åt fel håll osv tänkte jag att det var rimligt att lägga sig ganska högt.
Redigerat:
T Trolltomte skrev:
Ja, förlåt, blev avbruten av familjen och fick hasta iväg inlägget, snurrade till det.J Johrnak skrev:Du har rätt att 160 kubik vatten med runt 60 grader innehåller lite mer än 11 MWh.
Tänker att 50 C är ett lämpligt intervall (90 till 40 med viss marginal, eller finns det pumpar idag som får ut meningsfull energi från temperaturer under 40?)
Då blir det ju helt enkelt 11,6 kWh per kubik.
Ja jag tror också på vindkraftverk.J jonaserik skrev:Med en vattenkyld dieselgenerator kan man komma till ca 95 % verkningsgrad om man använder sig av att kyla den med att ladda någon tank i storlek som passar, i stället för normalt en kylare. Likaså med avgaserna går det växla på. Men ett elverk i storleken 9kW är inte gratis, plus att det måste till en del runtomkring med. Sen måste man nog vara händig med verktyg och kunskap hur det ska utföras.
Eller är det lite blåsigt på platsen, så ett mindre vindkraftverk som är på 48 V DC som går till en patron ( finns 48 VDC eller 2 st 24 VDC i serie. ) Det kommer inte att kanske ge max, men det den ger, ger den. Patron bryr sig inte vad den får, bara mindre effekt. Och snurrar 24/7 om det blåser.
Vid alla tester jag sett fungerar små vindsnurror — mycket — sämre än vad man kan tänka sig. Men det gör jkl stor skillnad på kalkylerna om man bara får 100w i timmen i genomsnitt. För att få det behövs nog en rejäl investing (nu gissar jag, men typ 300k, inte 30k).
Sen måste det väl att gå att få liter mer ström från solpaneler november-februaei om man bygger horisontellt mot söder med viss höjd på panelerna? Går ju inte i tätbebyggelse, men om man ligger lite utanför staden så borde man ju kunna hitta ett läge där man kan smälla upp en ställning med paneler så att man får hyfsat klar sikt mot söder även när solen står väldigt lågt.
Kan man kombinera det med 20m3 vedeldning, ett diselverk och lite fiffiga lösningar — kommer man ganska långt.
Är det förresten någon som har koll på om det finns vettiga sterlingmotorer som kan ge ström från värmen i en skorsten?
Alltså, ni tänker ju helt fel. Placera sommarstugan mitt i Afrika. Sommar året om, aldrig mörkt mer än 12-13 timmar i sträck. 😉
Det där med vertikala solpaneler verkar lite spännande i ett land som är så snöigt som Sverige. Rakt söderut, vertikalt någon meter upp från marken så att de inte täcks av snö. Kanske sådana som fångar ljus från både fram- och baksida för att fånga upp mer av ljuset som reflekteras av snön?
Det där med vertikala solpaneler verkar lite spännande i ett land som är så snöigt som Sverige. Rakt söderut, vertikalt någon meter upp från marken så att de inte täcks av snö. Kanske sådana som fångar ljus från både fram- och baksida för att fånga upp mer av ljuset som reflekteras av snön?
Pumpen är mest effektiv bara i vissa intervall som man designar den för, så allt från säg 80C ner till 40C är nästan 100% effktiv värmespridning till huset, utan konvertering eller värmepump.M Messier1994 skrev:Ja, förlåt, blev avbruten av familjen och fick hasta iväg inlägget, snurrade till det.
Tänker att 50 C är ett lämpligt intervall (90 till 40 med viss marginal, eller finns det pumpar idag som får ut meningsfull energi från temperaturer under 40?).
Då blir det ju helt enkelt 11,6 kWh per kubik. 10 000/11,6 =862 m3. Det blir en bassäng på 20x20x2.
Förstår du hur jag tänker @Trolltomte? Normalt har man ju väldigt lite nytta av vatten i acctanken som är 40 grader varmt, blir kalla duschar framåt våren. Rent teoretiskt har ju typ 10 grader varmt vatten en massa lagrad energi — men hur ska man kunna använda energin som motsvarar vattnets temperatur mellan 0 till 10 grader i ett hus?
Sen vore ju iofs inte 860m3 40 grader varmt vatten värdelöst, skulle ju ge mycket indirekt värme från tanken. Säg att man byggd en tank som var 10x10x8m rakt under huset. Men givet effektivitetsförluster och värmeläckage åt fel håll osv tänkte jag att det var rimligt att lägga sig ganska högt.
Då klarar man de mörkaste månaderna.
När solen börjar smått titta fram, då kör man vattenvattenvärmepumpen så när man får tex 5kwh från solen utvinner man 15 eller 20kwh värme från 40C vattnet.
Hur som, inlägget var inte redan färdig lösning, men möjlighet finns att designs eget system anpassat just för huset och behovet, och vattenbatteri som även är bassäng är ju kul.
En annna galen tanke, passiv pump, om man bygger vattentorn avlångt, uppe blir det varmaste, nere kallast, då kan man istället för pump, bara siphon från toppen ner till husets radiatorer och sen till tankens nedre del. Thermogravity siphon?
De har inga färdiga CHP-lösningar utan man får bygga själv från en vattenkyld dieselmotor med tillhörande generator. Det var vad jag uppfattade att du frågade efter.C cpalm skrev:
Nej, 95 % tror jag är svårt att nå och det skrev jag också.
Det vore bra om du håller siffrorna någorlunda rätt i beräkningarna. Ja det är ju inte bara du som vinglat här.M Messier1994 skrev:Ja, förlåt, blev avbruten av familjen och fick hasta iväg inlägget, snurrade till det.
Ökofen har pelletspanna med stirling, men det är en ganska stor investering.M Messier1994 skrev:Ja, förlåt, blev avbruten av familjen och fick hasta iväg inlägget, snurrade till det.
Tänker att 50 C är ett lämpligt intervall (90 till 40 med viss marginal, eller finns det pumpar idag som får ut meningsfull energi från temperaturer under 40?)
Då blir det ju helt enkelt 11,6 kWh per kubik.
Ja jag tror också på vindkraftverk.
Vid alla tester jag sett fungerar små vindsnurror — mycket — sämre än vad man kan tänka sig. Men det gör jkl stor skillnad på kalkylerna om man bara får 100w i timmen i genomsnitt. För att få det behövs nog en rejäl investing (nu gissar jag, men typ 300k, inte 30k).
Sen måste det väl att gå att få liter mer ström från solpaneler november-februaei om man bygger horisontellt mot söder med viss höjd på panelerna? Går ju inte i tätbebyggelse, men om man ligger lite utanför staden så borde man ju kunna hitta ett läge där man kan smälla upp en ställning med paneler så att man får hyfsat klar sikt mot söder även när solen står väldigt lågt.
Kan man kombinera det med 20m3 vedeldning, ett diselverk och lite fiffiga lösningar — kommer man ganska långt.
Är det förresten någon som har koll på om det finns vettiga sterlingmotorer som kan ge ström från värmen i en skorsten?
Hej Mr StirlingM Mr Stirling skrev:
Jag har sett TS inlägg och önskar Mikael_L lycka till.
När jag besökte villan som omnämns i inlägg #4 som är en utmärkt utförd forskningsanläggning bekostad av en privatperson så kunde man praktiskt se vad som krävdes för att verkligen gå 100% off-grid.
Det är inte enkelt att helt ”klippa kabeln”.
Många som talar om att ”klippa kabeln” och gå 100% off-grid upptäcker att de trots allt i totallösningen ofta vill behålla ”kabeln” som en backup vissa delar av året även om man bor där snöperioden är kort och det knappt är någon kyla.
Vi får intresserat följa när TS avrapporterar hur man lämpligast gör för att klara det som nog är den knepigaste delen,
Att helt ”klippa kabeln” utan att det blir dyrare och besvärligare på sikt.