46 590 läst ·
219 svar
47k läst
219 svar
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
De har sämre prestanda, inte lika högvarviga.tveksamt skrev:
De som kränger dem brukar hänvisa till att de levererar vid lägre vindstyrka, men det är en sanning med modifikation. Men det är ju inget ljug direkt - fast man blir ju inte gladare av några ynka mA.
De billigaste jag tittat på är bara skräp - veka konstruktioner som inte tål storm.
Finns undantag finska Windside tex. Prestandan är kass precis som andra vertikala, men det är inget de hymlar om.
Dock så är det evighetsmaskiner, förutsatt att man pruttar i lite smörjfett med fettspruta 1 gång om året
De används off-shore mest, och på forskningsstationer i polarområden/fjäll.
Priset är dock horribelt.
Grattis till extremt låg nätavgift. Hos Eon betalar du 12k. För 5k skulle jag knappast bekymra mig om off-grid. Billig backup även om man i princip är självförsörjande.Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?
Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.
Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).
Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)
Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.
Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Det fanns ju någon med namn Hannevind i skåneland förr, finns nog inte kvar. Det var små vertikala verk som nog skulle passa in här.13th Marine skrev:
Ännu mer avskräckande tyvärr.
Annars ett intressant komplement.
Svärfar är delägare till ett mindre verk (rest 2006 ~50m torn 50m rotor) som är placerat på hans mark, men det är nog tyvärr väldigt långt väg att lyckas få bygglov för ytterligare ett.
Tydligen dags att byta växellåda i det, så det ska göras i sommar.
De angivna 13 GWh är teoretisk kapacitet utan förluster vid ΔT = 40°C:T Trolltomte skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fortvarande energiförlusten (utan isolering) beräknas till 5,4 GWh per år.
Se: https://energiforsk.se/media/33845/2024-1054-uppfoljning-av-varmelager-i-bergrum.pdf
Verkets totala årsproduktion av fjärrvärme är runt 1,8 TWh. Har ingen aning om hur stor andel av detta som är vinterproduktion, men låt oss dra till med 1,3 TWh så skulle förrådets storlek alltså behöva vara 100 gånger större för att lagra en vinters förbrukning, utan hänsyn till förluster. Vilket ger volymen 30 000 000 m³.
Om vi tänker oss en gigantisk borrmaskin som borrar en tunnel med 100 m i diameter skulle tunneln bli nästan 4 km lång. 1 meter tjock isolering skulle ge ungefär 1 200 000 m³ isolering om jag inte räknar fel.
Låter det rimligt?
Det beror på vad för apparater du menar. Vad jag tänker mig är att man lite mer genomtänkt ordnar det man behöver om man ger sig in på dessa övningar. Det är ju inte direkt gratis och mer effektkrävande saker får man försöka prioritera ner.Hemingway skrev:
Att halvdant omforma mellan DC och AC är inte så lyckat särskilt inte när det är lite större effekter.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Är det elförbrukning eller el + använd värmeenergi? Om det är de första alternativet och ni har någon sorts värmepump så är det nästan lika fel som att elda med ved och inte räkna med den energinKvackatore skrev:
Gjorde nyligen testet för husägare här på ByggaHus och höll på ramla av stolen att en typisk villa på 100-150 kvm har en förbrukning på 20.000-25.000 kWh.
Vi (2 vuxna, 2 barn) har en typisk villa från mitten 90-talet på 144 boyta, bergvärme men även två plugin-hybrider som laddar hemma i princip varje dag. Ger inte en tanke på att spara på förbrukning, duschar varje dag, kör tvättmaskin och diskmaskin varje dag (ibland 2 grr dagen) Vi kommer inte över 10.000 kWh...
Det känns som första steget är att se över sin förbrukning istället för att fundera på massa produktionlösningar.
Elbilar, badtunna, bastu osv, det finns mycket man kan bränna el på om man vill i sin villa. Vi ligger dock inte uppe på de nivåerna ens med allt detta...Kvackatore skrev:
Gjorde nyligen testet för husägare här på ByggaHus och höll på ramla av stolen att en typisk villa på 100-150 kvm har en förbrukning på 20.000-25.000 kWh.
Vi (2 vuxna, 2 barn) har en typisk villa från mitten 90-talet på 144 boyta, bergvärme men även två plugin-hybrider som laddar hemma i princip varje dag. Ger inte en tanke på att spara på förbrukning, duschar varje dag, kör tvättmaskin och diskmaskin varje dag (ibland 2 grr dagen) Vi kommer inte över 10.000 kWh...
Det känns som första steget är att se över sin förbrukning istället för att fundera på massa produktionlösningar.
Hej HemingwayHemingway skrev:
I mitt reservkraftsystem (ett off-grid system vid strömavbrott) så ger invertern 230 V 50 Hz. Se; ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-141#post-6180643
Det är inte lika kritiskt att mitt reservkraftsystem håller 50 Hz (med låg avvikelse) som det gäller för Svenska Kraftnät. De kyl och frysboxar, cirkulationspump, lampor etc. som jag driver med enfas reservkraft (230 V 50 Hz) klarar den frekvens inklusive variation från invertern utan bekymmer.
Jag har tre parallellkopplade LiFePo4 batterier (vardera på 12V 460 Ah) som kan laddas från elnätet eller elverk med 12V 90 A. Skulle ett batteri under reservkraftdrift bli dåligt kan jag koppla ur detta och fortsätta på de två kvarvarande,
Jag har dessutom som backup 2 st 12V 225 Ah blybatterier som laddas med en separat laddare (12V 30A) då man bör klara att saker kan haverera även vid reservkraftdrift. Dessa kan mata vanlig 12 V utrustning för bil/husvagn/husbil och dessutom fungera som backup.
Det går att mata de flesta 230 AC switchade nätdelar med 325 V DC. I ett forskningsprojekt för ca 20 år sedan tittade vi på det. Det finns vissa fördelar gällande lägre elenergibehov och reservkraftdrift. Men samtidigt nackdelar då inte all utrustning går att driva med DC och brytning av ström vid DC innebär ljusbågar som måste hanteras.Hemingway skrev:
Bygger man om apparater och elsystem måste man bland annat tänka på säkerhetsfrågor och garantier.
Såg på YouTube, en kille som byggt ett gengasaggregat i källaren, som han driver med träflis/ved. Har ett svagt minne av att han laddar batterier med gengasaggregatet. Han behövde inte köra så många timmar för att ladda batterierna. Rätt så kul lösning.G Grevlingen skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Ja, det är ju ett allmänt problem med vindkraft. Effekten i ett vindkraftverk varierar med kuben på vindhastigheten.S Snikholt skrev:
Så av ren fysik så levererar de bara märkeffekt vid ett mycket smalt intervall av vindhastighet. Det blåser mao antingen alldeles för lite, eller för mycket. "Lagom" är svårt med vindkraft.
Och som du skriver så är små vindkraftverk ett gissel att hålla på med. De ligger inte i närheten av solpaneler som ju är mer eller mindre oförstörbara och inte kräver något underhåll alls att tala om (med undantag för snö, men den gör iaf ingen permanent skada.)
Bra SnikholtS Snikholt skrev:
Jag kan tänka mig att ett hus med fjärrvärme, som inte har elbastu eller krav på att ladda elbil hemma placerat där det inte kommer så mycket snö, försedd energisnåla vitvaror, solceller och rejält med batterier skulle vara en intressant utmanare till att klara off-grid.
Det finns säkert någon som har fjärrvärme och övriga egenskaper som jag räknade upp ovan som har möjlighet att kolla och redovisa sitt elbehov med en bra upplösning.
Jag säger inte att det är enkelt ändå, att klara off-grid, men det kan bli ett bra försök.
Sedan gäller det hur mycket som solceller på den platsen levererar med en bra upplösning?
Någon som har bra data?