Jag hade gärna betalat ett högre kwh pris för att kunna klippa kabeln och be Göteborgs energi dra åt h****e för all framtid så nog finns det fler incitament än att bara räkna kwh ören hit och dit.

• Gilla
Mr Stirling och 3 till
  • Laddar…
T
C cpalm skrev:
Västerås har ett sådant värmelager i drift, vilket de påstår kan säsongslagra 13 GWh på 300 000 m³:
[länk]

I bildtexten står det att det räcker för upp till 2 veckors sommardrift. I artikeln har de förskönat det till att det räcker till 2 veckors drift beroende på utetemperatur. Nu är förvisso Västerås en hyfsat stor stad, men frågan är hur många miljoner m³ man behöver för en hel vinters värmebehov? Rimligt? Njae... Västerås råkade ju ha ett färdigt bergrum "liggande".
Utan ordentlig isolering ändras kalkylen väldigt mycket, värmeförlusterna till bergvägg eller grund tappar bort för mycket energi.

Mikael_L
R roli skrev:
Var har du fått Skåne ifrån? Jag skulle vilja säga att det ligger i Västergötland. Dvs lite mer norrut än Skåne.
Du har säkert rätt, jag har inte speciellt bra koll. Där nere någonstans, i alla fall.

L L Jan skrev:
I jobbet, för länge sedan, annat jobb. Vi var förbi en villa i Agnesberg. Det var 100% off-grid. Solceller, vätgas m.m. Funkade perfekt.

MIn kollega frågade honom varför off-grid? Han kunde inte ge något bra svar förutom att han ville se om det var möjligt?
så min kollega frågade honom hur han ser på att nu är det ej möjlighet att kunna sälja överskottet. Detta hade han inget svar på. Dvs han missar inkomster.

Begriper inte vissa, hur de tänker.
Det handlar inte om pengarna. Det handlar om att kunna ge nätägarna fingret för att dom tar såna fantasi summor i avgifter. Dom mjölkar oss med sitt monopol. Jag tycker det är väldigt rakryggat av Ljan istället.

• Gilla
Mr Stirling och 1 till
  • Laddar…
S svensexan skrev:
Jag hade gärna betalat ett högre kwh pris för att kunna klippa kabeln och be Göteborgs energi dra åt h****e för all framtid så nog finns det fler incitament än att bara räkna kwh ören hit och dit.
Deras utnyttjande av oss gör mig vansinnig. Men vänta bara tills effektavgifterna kommer. Lol.

Hur går tankarna kring att hålla frekvensen i ett offgrid-scenario? Eller ska det vara ett likströmssystem i huset?

R roli skrev:
Kanske det, men även Skene är en liten bit från Sätila.
Allt söder om Vänern ungefär räknas till Skåne, så close enough! 😉

Beroende på läge kan det ju finnas andra alternativ än solceller för laddning av batterier. Vind eller vatten (i någon form) borde kunna ge ett tillskott.
Ingen vetskap kring kvalitet eller effekter på sådan utrustning dock. En före detta svåger installerade ett vindkraftverk på sin sommarstugefastighet precis vid havet i Västernorrland. Ingen aning hur det producerade, men han var nöjd med investeringen i alla fall.

P Peter__1 skrev:
Det handlar inte om pengarna. Det handlar om att kunna ge nätägarna fingret för att dom tar såna fantasi summor i avgifter. Dom mjölkar oss med sitt monopol. Jag tycker det är väldigt rakryggat av Ljan istället.
???
Isf borde han sälja överskottet. Då är nätavgiften noll/ 0 öre/kWh och han får betalt för elen. Han skulle då blåsa nätägarna dubbelt upp. Blir ett större finger att peka. 😉

Begriper inte hur vissa tänker? Eller har de/du tänkt helheten?

tveksamt tveksamt skrev:
Allt söder om Vänern ungefär räknas till Skåne, så close enough! 😉

Beroende på läge kan det ju finnas andra alternativ än solceller för laddning av batterier. Vind eller vatten (i någon form) borde kunna ge ett tillskott.
Ingen vetskap kring kvalitet eller effekter på sådan utrustning dock. En före detta svåger installerade ett vindkraftverk på sin sommarstugefastighet precis vid havet i Västernorrland. Ingen aning hur det producerade, men han var nöjd med investeringen i alla fall.
Jag har slängt ett öga på små vindkraftverk, här nere blåser det för jämnan, även under vinterhalvåret, så det är betydligt kortare tid man behöver lagra energin.
Nackdelen är att de bygglovsbefriade är ganska klena och hamnar bara på 10m höjd där det blåser mindre.

Vi ligger som sagt blåsigt till med ca 8m/s i snitt, vid 49m höjd, men vi räknar med 8m/s för att vara snälla.

Tar vi det största bygglovsfria, exempelvis detta:
https://www.windforce.se/vindkraft-windstar3000.php
Diagram över HY-3000 vindkraftverkets effektkurva och månatlig energiproduktion, visande relationen mellan vindhastighet och utgångseffekt.
Så inser man att man tyvärr inte får ut så mycket man skulle önska, vi skulle behöva 3-4st för att klara de kallaste månaderna.

Ved/pellets och ackumulatortank är det som gäller för uppvärmningen (om man ligger bortom fjärrvärmenäten).

Spis och ugn får man ha med gas.

Laddning av elbil kan man glömma annat än på sommaren.

Sedan skall man ju fixa el till hushållet också...
...så då får det bli en ånggenerator eller sterlingmotor på vedpannan (ingen idé med solpaneler under runt halva året). Batterier för att lagra elen över dygnet.

Sedan kommer det att kosta skjortan att lösa allt detta, men det går...

S
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har slängt ett öga på små vindkraftverk, här nere blåser det för jämnan, även under vinterhalvåret, så det är betydligt kortare tid man behöver lagra energin.
Nackdelen är att de bygglovsbefriade är ganska klena och hamnar bara på 10m höjd där det blåser mindre.

Vi ligger som sagt blåsigt till med ca 8m/s i snitt, vid 49m höjd, men vi räknar med 8m/s för att vara snälla.

Tar vi det största bygglovsfria, exempelvis detta:
[länk]
[bild]
Så inser man att man tyvärr inte får ut så mycket man skulle önska, vi skulle behöva 3-4st för att klara de kallaste månaderna.
Min erfarenhet av de mindre propellervarianterna är att de inte håller så bra.
De är högvarviga och ömtåliga - men levererar väldigt bra kräm i förhållande till storlek.

En date med en fågel modell skata typ, så blir det sallad av propellerbladen.
Eller ännu värre att en flisa far av, så det blir obalans. Då brukar de skramla sönder om man inte är snabb och nödstoppar. (som man gör genom att kortsluta)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
De är högvarviga och ömtåliga - men levererar väldigt bra kräm i förhållande till storlek.

Eller ännu värre att en flisa far av, så det blir obalans. Då brukar de skramla sönder om man inte är snabb och nödstoppar. (som man gör genom att kortsluta)
Ännu mer avskräckande tyvärr.
Annars ett intressant komplement.

Svärfar är delägare till ett mindre verk (rest 2006 ~50m torn 50m rotor) som är placerat på hans mark, men det är nog tyvärr väldigt långt väg att lyckas få bygglov för ytterligare ett.
Tydligen dags att byta växellåda i det, så det ska göras i sommar.

S Snikholt skrev:

Det finns ju andra varianter, vet du om de är behäftade med samma/liknande problematik? Eller om de helt enkelt bara är för dåliga för att vara värda att ens titta på?

RoTe
S Snikholt skrev:
Varför klarar dom inte av det själva? Räcker ju med bara en sensor och lite logik?

What about vertical turbines?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.