Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Mit abonnemang med Eon kostar 215 sek/månad plus 480 sek/år.

3.060 sek/år.

Om man inte köper någon el, blir det ju ingen kostnader som överföringsavgift eller energiskatt.

Om man bortser från "en kul grej att vara off grid" måste i så fall det tekniska lösningar kostar mindre än 3.060 sek/år och har en driftkostnad mindre än elpriset + överföringsavgift + energiskatt. (1,40 SEK i vårt fall)

Vi har hemma en elkostnad på ca 7.000 sek/år på det senaste 12 rullande månader. Villa 220m2, två vuxna, två barn.

Har solceller, men inget batteri, då jag inte se, hur ett batteri kan vara lönsamt.

H he-peter skrev:
Mit abonnemang med Eon kostar 215 sek/månad plus 480 sek/år.

3.060 sek/år.

Om man inte köper någon el, blir det ju ingen kostnader som överföringsavgift eller energiskatt.

Om man bortser från "en kul grej att vara off grid" måste i så fall det tekniska lösningar kostar mindre än 3.060 sek/år och har en driftkostnad mindre än elpriset + överföringsavgift + energiskatt. (1,40 SEK i vårt fall)

Vi har hemma en elkostnad på ca 7.000 sek/år på det senaste 12 rullande månader. Villa 220m2, två vuxna, två barn.

Har solceller, men inget batteri, då jag inte se, hur ett batteri kan vara lönsamt.
Hej
Är dina solceller lönsamma när du nu är ansluten till elnätet?

Är dina solceller lönsamma om du inte vore ansluten till elnätet?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Är dina solceller lönsamma när du nu är ansluten till elnätet?

Är dina solceller lönsamma om du inte vore ansluten till elnätet?
Tror, att det inte är lönsamt i dagsläget. Men det är ju redan på taket, och det är absolut ingen lönsamhet i att plockar ner det. 😉

Om man inte är ansluten till elnätet, är solceller nog ingen fråga om ekonomisk lönsamhet.

H he-peter skrev:
Tror, att det inte är lönsamt i dagsläget. Men det är ju redan på taket, och det är absolut ingen lönsamhet i att plockar ner det. 😉

Om man inte är ansluten till elnätet, är solceller nog ingen fråga om ekonomisk lönsamhet.
Hej he-peter

Du som menar att solcellerna ”är ju redan på taket” (betalda) skulle du kunna se lönsamhet i att komplettera med t.ex. batterier och sedan gå off-grid?

Jag skrev frågan utifrån trådens ämne; ”Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?”

Vad behövs för dig för att det blir lönsamt?

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Du som menar att solcellerna ”är ju redan på taket” skulle du kunna se lönsamhet i att komplettera med t.ex. batterier och sedan gå off-grid?

Jag skrev frågan utifrån trådens ämne; ”Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?”
Inte någon chans att det är lönsamt att gå off grid.

Lönsamheten i solceller är ju beroende av investeringskostnaden och i detta fall insparningen. Insparningen är beroende av elpriset och det andra kostnader (överföringsavgift och energiskatt).

Då min investering är redan genomförd, kan bara stigande elpriser eller övriga kostnader göra det lönsamt.

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej he-peter

Du som menar att solcellerna ”är ju redan på taket” (betalda) skulle du kunna se lönsamhet i att komplettera med t.ex. batterier och sedan gå off-grid?

Vad behövs för dig för att det blir lönsamt?
Angående off grid frågan. Skulle tror att det följer pareto principet. Det blir oerhört kostsamt att få bort det sista kw-timmarna.

Vi har köpt 3.900kwh under 2024. Siktar på 3.500kwh för 2025.

Låt oss säga, att vi lyckas med hjälp av ett batteri får ner det till 2.000kwh. Så blir det en väldigt kostsam investering för insparning av 1.500 kwh.

Om jag skulle siktar på att gå off grid, hur mycket måste jag investerar för att få bort det sista 2.000kwh?

Jag kan inte ser någon lönsamhet I det.

• Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
M Mr Stirling skrev:
Ojojoj!! Vi får hoppas att Martin Lundmark inte ser ditt inlägg,, han kommer att tycka du är en hemsk egoistisk medborgare.
Hej Mr Stirling

I DN fanns 2025-04-12 en artikel; ”Fick livskris i Köpenhamn – nu lever Orest och Lykke off-grid i Sverige” paret ansåg det vara för dyrt att ansluta sig till elnätet och därför försöker klara sig 100 procent off-grid.
https://www.dn.se/ekonomi/fick-livskris-i-kopenhamn-nu-lever-orest-och-lykke-off-grid-i-sverige/

I ingressen står ;”Orest och Lykke Andersen var trötta på Köpenhamns storstadspuls och flyttade till en enslig plats i norra Sverige. Nu lever de ett liv utan anslutning till elnätet eller rinnande vatten. – Det var ingen dröm att leva utanför elnätet men vi är 100 procent off-grid, säger Orest Andersen.”

Läs gärna artikeln så ser ni villkoren för dem att leva off-grid.

Jag växte upp i ett hus på landsbygden med en å i närheten. Jag drömde då om att bygga elgenerering till huset från älven. Jag tittar nu på reservkraftlösningar för att villaägare skall klara strömavbrott, i en annan tråd här på byggahus.

Varför skulle jag anse att den som vill bygga egen elgenerering skulle vara ”en hemsk egoistisk medborgare”?

Jag tycker att ”he-peter” i sitt inlägg #66 här i tråden på ett bra sätt lyft fram ;”pareto principet” (även känd som 80/20-regeln), Se Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

Det är ofta den biten man bortser ifrån när man presenterar 100 procent off-grid lösningar.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror inte en teknik kommer lösa off grid, utan man måste kombinera flera. Laga mat på gas är en bra teknik. Kylskåp skall vara av kompressortyp och kräver därför el, men det är så lite att man löser det med solceller. Likaså belysning. Värme kan man köra värmepump så länge man får tillräckligt med el från solcellerna, men mitt i vintern blir det ved eller pellets.

Jag funderar på om det skulle gå att ha ett matarverk som matar in ny ved automatiskt så man slipper gå upp mitt i natten och köra en mindre panna konstant. De flesta pannor är på 30-50 kW, men kunde man lösa matarbiten och uraskningen skulle det öka bekvämligheten.

Sedan händer det att du reser bort, hur löser du uppvärmningen då? En propantank är möjligt, eller så tillverkar du gengas av sly och annat men jag vet inte om det är realistiskt att lagra gengas.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag funderar på om det skulle gå att ha ett matarverk som matar in ny ved automatiskt så man slipper gå upp mitt i natten och köra en mindre panna konstant. De flesta pannor är på 30-50 kW, men kunde man lösa matarbiten och uraskningen skulle det öka bekvämligheten.
Du får göra lite förbättringar på den gamla principen förugn så är du hemma där. Inte alls några konstigheter med det.

Frågan är om man får elda alls framöver, det är ju alldeles för enkelt att smita undan notan då. Och dessutom väldigt enkelt att få det så bra man vill numera på alla sätt.

Har själv två ställen där jag enkelt kan klara mig offgrid eller rättare off-allt om man vill under godtycklig tid. När jag var väldigt liten tränade jag mycket på vad som krävs hos morfar och mormor. Helt utan trafikväst mm skulle säkert utlöst orosanmälan i mängder. Oerhört bra och lugna trygga minnen från den tiden jag rätt ofta använder och tänker på numera ju äldre man blir.

Vi har en off grid stuga. O den fungerar ju utmärkt. Men det är vedspis, kamin, bära vatten i hinkar och utedass.

Min förata tanke är ju en ved panna med stora akumulatortankar för värme och varmvatten. Så man inte behöver elda konstant på vintern och att det förblir varmt även när man vaknar på morgonen) och en kompleterande modern liten vedspis som både värmer mat och rum. Det gör nog underverk i kalkylen. (Josef davidssons vedspisar) Kanske även att ha ett kylslåp som går att växla mellan gas och el. Men det är en uppoffring på bekvämlighet så klart. Men kanske en mindre uppoffring än den ekonomiska om man ska behålla bekvämligheten. Sen är det ju inte så hightech men beprövat! När man tänker på det så är det fortfarande upplägget i många röda stugor på landet. Även om de är uppkopplade på elnätet så klart.

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Bor själv offgrid fungerar bra
Två vuxna och barn
Inget att vara rädd

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En annan aspekt är ju att man helt kan ändra sitt leverne. Tror de flesta skulle tycka livet var helt OK att nyttja väldigt lite ström december-januari om man gick in för det. Ofta innebär sådan återhållsamhet under perioder att man börjar uppskatta det man har resterande delar av året.

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jesperabcd Jesperabcd skrev:
Vi har en off grid stuga. O den fungerar ju utmärkt. Men det är vedspis, kamin, bära vatten i hinkar och utedass.

Min förata tanke är ju en ved panna med stora akumulatortankar för värme och varmvatten. Så man inte behöver elda konstant på vintern och att det förblir varmt även när man vaknar på morgonen) och en kompleterande modern liten vedspis som både värmer mat och rum. Det gör nog underverk i kalkylen. (Josef davidssons vedspisar) Kanske även att ha ett kylslåp som går att växla mellan gas och el. Men det är en uppoffring på bekvämlighet så klart. Men kanske en mindre uppoffring än den ekonomiska om man ska behålla bekvämligheten. Sen är det ju inte så hightech men beprövat!
Vi också och vi har även självcirkulerande vattenburen värme med element (eller vattenburen, är ju hög halt glykol i elementen). Funkar fantastiskt bra, varit 100% underhållsfritt i 33 år sedan stugan byggdes 1992.

Jag tror inte det är så jkl svårt att bygga heller. Jag kommer ihåg att farsan sa att rörisen som byggde vårt system var en av de sista som kunde bygga självcirkulerande system, han var typ 75 när det byggdes 1992. Men konstruktionen är ju inte direkt kärnfysik, säkert bara viktigt med rätt lutningar hela vägen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jesperabcd Jesperabcd skrev:

Min förata tanke är ju en ved panna med stora akumulatortankar för värme och varmvatten. Så man inte behöver elda konstant på vintern och att det förblir varmt även när man vaknar på morgonen) och en kompleterande modern liten vedspis som både värmer mat och rum. Det gör nog underverk i kalkylen. (Josef davidssons vedspisar) Kanske även att ha ett kylslåp som går att växla mellan gas och el. Men det är en uppoffring på bekvämlighet så klart. Men kanske en mindre uppoffring än den ekonomiska om man ska behålla bekvämligheten. Sen är det ju inte så hightech men beprövat! När man tänker på det så är det fortfarande upplägget i många röda stugor på landet. Även om de är uppkopplade på elnätet så klart.
Har ungefär samma
Kör med gasolspis o gasol varmvattenbredare,Täljstenskamin solpaneler 6st 100watt omvandlare 12volt/230 borrad brunn ,reningsverk utan el,gasoltoa o vanlig utedass om gasolen tar slut
Elverk när jag kör tvättmaskinen har en gammal jättemysig som tar 20kg i stöten
Har även så man kan ladda extra batteri i bakluckan på bilen när man är ute o åker
Billigt nja men inte fast i abonnemang

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Kolla nu in lösningen, alltså, vi gräver upp 2m grop och bygger en bassäng! ...
Det där är det ju andra som vill göra i större skala, tex Framtidens fjärrvärme Förstudie av värmelager och solenergi.

Det finns ingen möjlighet att klara energiförsörjningen över vintern i Sverige med solel. Nu är vatten så himla bra på att lagra energi att det faktiskt är rimligt att lagra så mycket att det räcker för hela vinterns värmebehov för en hel stad. Sen behövs ju alltid hushållsel, men om uppvärmningen klaras av utan det blir det ju avsevärt mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.