RoTe
H he-peter skrev:
Har du funderat på den ekologiska sidan av att köre elverk för att producera el ?
Har du funderat på att det finns HVO t.ex?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Angående batterier — går ju att bygga väldigt bra batterier sjukt billigt numera.

Det här 15kwh-batteriet kostade typ 25k med BMS, kablar, säkringar mm 2022. Idag kan du nog bygga ett 45 kwh-batteri för 45k max.
DIY 15kWh-batteri med BMS, kablar och säkringar i mörkt rum, verktyg på hyllan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har du funderat på att det finns HVO t.ex?
Ja

T
@Mikael_L
Dec-Jan, eller Nov-Feb, de mörkaste och kallaste månaderna, när man vill ha värme som mest, är det sämst med sol. Bara solpaneler kommer inte räcka, om du alltså inte lägger de över marken istället för att täcka huset med dessa.

Men värme står för mer än 50% av all energi-åtgång i ett hus, över året, och då speciellt under vinter-månaderna.

Man kan klara sig med 5-10kwh per dag, alltså för en enkel matlagning och laddning av alla el-prylar. Fåtal solpaneler som täcker husets tak, kan alltså förse el-behovet, men inte värmebehovet. Batteri på 5-10kwh så räcker solpaneler långt, bara värmen återstår.

Kolla nu in lösningen, alltså, vi gräver upp 2m grop och bygger en bassäng! För ett 140kvm hus, som är väl isolerat, måste du bygga en ordentlig bassäng, men för fritidshus räcker det med 32 kubik, alltså 2m 4x4. Men en riktig pjäs, inte sån där 4 x 4m fjutt. Bygg 2m djupt, 10m långt, 6m brett. Isolera med 20cm eller mer XPS på varje sida, armering och betong som vanligt, sen värme-tålig ABS eller annat enklare material innanför. Lite rör och sånt.

Du har nu en riktigt fin bassäng att bada i och slaska runt på sommaren. Inåt augusti när vatten-tempen börjar gå ner istället för upp, börjar du lägga bubbel-filt ovanför vattnet och därefter täcka helt med 20cm XPS sånna lock som finns på spa-bad.

När du har 16-20kw solpaneler (vanligt hus storlek), kan du nu köra igång pump med värmeväxlare för att värma vattnet, och kyla ner huset, eller bara kasta kylan ut. Det kommer ta ca 20-30 dagar, men du samlar in alltså augusti-september-oktober ljuset, 16kw, och med värme-pump med COP 3 till 4, så höjer du vatten-tempen till mer än 65C. 4kw använder du själv för annat. Passiva förlusten i en så stor bassäng blir så låg att den räcker till mer än 6 månader. Du har alltså lagrat ca 1500 till 2000kwh el till 3x till 4x värme. 160 kubik bassäng kan lagra 10 000kWh vid 65C.

Sen är det bara dags att få ut värmen från mitten av november till mars, kör vattnent direkt till radiatorer med en 100W pump, eller 2 pumpar om man vill skilja systemen åt, med enkel värmeväxlare och sen runt i huset kanske med lägre temp typ 40C där. När vattnet är nere på under 30C då är det nästan Mars, då kör du en vatten-vatten-heatpump och värmer ännu mer, tills vattnets temp är under 15C. Du får ut nästan 9MWh värme.

Slutet av April, täcker du upp bassängen och börjar kall-bada och låter den värmas upp från 10-15C till vanliga 20C tills nästa Augusti.

• Gilla
  • Wow
Qvarsell och 7 till
  • Laddar…
Gjorde nyligen testet för husägare här på ByggaHus och höll på ramla av stolen att en typisk villa på 100-150 kvm har en förbrukning på 20.000-25.000 kWh.

Vi (2 vuxna, 2 barn) har en typisk villa från mitten 90-talet på 144 boyta, bergvärme men även två plugin-hybrider som laddar hemma i princip varje dag. Ger inte en tanke på att spara på förbrukning, duschar varje dag, kör tvättmaskin och diskmaskin varje dag (ibland 2 grr dagen) Vi kommer inte över 10.000 kWh...

Det känns som första steget är att se över sin förbrukning istället för att fundera på massa produktionlösningar.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Trolltomte skrev:
Kolla nu in lösningen, alltså, vi gräver upp 2m grop och bygger en bassäng! För ett 140kvm hus, som är väl isolerat, måste du bygga en ordentlig bassäng, men för fritidshus räcker det med 32 kubik, ... klipp ...
Jag kan ju berätta att jag för rätt många år sedan funderade på en liknande lösning för ett vanligt bostadshus.
Att gräva ner en typ 100 kubik isolerad tank under huset, som värms med solfångare (dvs inte elektriska) för att sen agera gigantisk acctank som räcker hela vintern.

Det skulle väl iofs vara möjligt, båda dessa varianter du och jag nu beskrivit.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju ind
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Ojojoj!! Vi får hoppas att Martin Lundmark inte ser ditt inlägg,, han kommer att tycka du är en hemsk egoistisk medborgare.

Mikael_L
Det finns ju även bränsleceller som skulle kunna användas för att överbrygga de mörka månaderna.

T.ex.
https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/efoy-80bt-branslecell-12-24v
Bara 40 W, och rätt saftigt pris.
Eller en starkare
https://www.skeppamarin.se/efoy-80-bt-12-24v-branslecell-2.html
125W och ännu värre pris.

Och bränslet kostar också saftigt
https://www.hjertmans.se/sv/produkter/el-belysning/bransleceller
115 kr/liter, 100 kr/kWh.

Men man kan väl ha bränslecellen inomhus, och få användning av värmen, dvs få ut all energi?

Det borde väl finnas bränsleceller med några hundra watts effekt, och gärna lite billigare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju berätta att jag för rätt många år sedan funderade på en liknande lösning för ett vanligt bostadshus.
Att gräva ner en typ 100 kubik isolerad tank under huset, som värms med solfångare (dvs inte elektriska) för att sen agera gigantisk acctank som räcker hela vintern.

Det skulle väl iofs vara möjligt, båda dessa varianter du och jag nu beskrivit.
Räknade lite på detta för skojs skull. Vatten kan lagra ungefär 1,16 kWh per 100 liter per 50 °C temperaturdifferens så en tank som värms från 40 till 90 °C kan lagra cirka 5,8 kWh.

För 10 000 kWh behövs ca 10 000/5,8=1 724m3. Det blir alltså en 30x30x2m bassäng om man räknar med 100% isolering. Det blir en ganska saftig tank!

Men värmen tror jag inte är något stort problem, ved fungerar ju utmärkt.

N
Vad jag har gjort är att jag har en 10kW hybridinverter, och 10 kW solpaneler som jag skall utöka till 15kW nu i sommar. Nu i vintras köpte jag ett 60 kWh bilbatteri på skroten som jag har kopplat ihop med hjälp av Dala i Finland (googla). Vad jag gör nu är att jag säljer morgon och kväll, lite beroende när det är mest fördelsaktigt. Nu i Mars har jag köpt 20 kWh och sålt över 500 kWh när det varit som fördelsaktigast.
Så jag räknar med att ha en fem-sex tusen pluringar extra på kontot hos nätägaren när hösten kommer.
Sen i vinter blir det att köpa på natten för att konsumera på dagen och eventuellt också sälja om prisskillnaden blir tillräckligt stor. Bor i SE4 skall tilläggas..

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Med en vattenkyld dieselgenerator kan man komma till ca 95 % verkningsgrad om man använder sig av att kyla den med att ladda någon tank i storlek som passar, i stället för normalt en kylare. Likaså med avgaserna går det växla på. Men ett elverk i storleken 9kW är inte gratis, plus att det måste till en del runtomkring med. Sen måste man nog vara händig med verktyg och kunskap hur det ska utföras.
Eller är det lite blåsigt på platsen, så ett mindre vindkraftverk som är på 48 V DC som går till en patron ( finns 48 VDC eller 2 st 24 VDC i serie. ) Det kommer inte att kanske ge max, men det den ger, ger den. Patron bryr sig inte vad den får, bara mindre effekt. Och snurrar 24/7 om det blåser.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
M Messier1994 skrev:
Räknade lite på detta för skojs skull. Vatten kan lagra ungefär 1,16 kWh per 100 liter per 50 °C temperaturdifferens så en tank som värms från 40 till 90 °C kan lagra cirka 5,8 kWh.

För 10 000 kWh behövs ca 10 000/5,8=1 724m3. Det blir alltså en 30x30x2m bassäng om man räknar med 100% isolering. Det blir en ganska saftig tank!

Dina siffror är lite fel, tänk så här att en elberedare på 300L kan värmas med 3kw från 5C till 85C på lite under 7 timmar. 21kwh alltså, kan höja tempen med 80C på 300L.

Ved fungerar, men det är inte off-grid om det inte är från din egen skog då.

• Gilla
Erik Rudhe och 1 till
  • Laddar…
C
J jonaserik skrev:
Med en vattenkyld dieselgenerator kan man komma till ca 95 % verkningsgrad om man använder sig av att kyla den med att ladda någon tank i storlek som passar, i stället för normalt en kylare.
Du skojar? Var hittar man en sån?

Mikael_L
M Messier1994 skrev:

Men om jag kör på solceller 8 månader om året så behöver jag nog inte 10000 kWh lagrad energi.
Fast det är ju inte värmepumpsenergi med någon COP, så det blir ju en del i alla fall.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S
Är målet att komma billigare undan än nät? Eller är målet ett FU till nätbolaget? Dvs får det vara lite dyrare per kWh på sista raden?

För egen del vore drömmen att bo invid ett skapligt vattendrag med lagom fallhöjd och dämme på tomten/marken 🙂

• Gilla
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.