42 379 läst ·
219 svar
42k läst
219 svar
Off-grid - börjar det funka på riktigt nu?
Ja, e
Exakt dimensionering hänger ju helt på dina behov/förbrukningsvanor, solpanelernas effekt, läge och lutning etc.
Ja, där är det ju inget problem alls och med rimligt antal paneler i tillräcklig brant vinkel kan du nog ha en tillräcklig produktion även vintertid för att ha belysning och liknande vid de tillfällen du kommer ut på kortare besök.Mikael_L skrev:
Exakt dimensionering hänger ju helt på dina behov/förbrukningsvanor, solpanelernas effekt, läge och lutning etc.
Men även denna no-brainer (sommarstugan) är ju lite svajigt på tidigaste vår och senaste höst, och man vill kanske ha en helg under vintertid någon gång också.
Så att ha en vedkamin är nog inte så dumt.
Och sen kanske tjacka ett hyggligt elverk, kanske ett sånt här (som jag själv har, tycker det var fint och prisvärt, särskilt som jag köpte det på Bauhaus med prisgaranti)
https://solenergibutiken.se/produkt/inverterelverk-2200w-bensin-the-mighty-atom/
Idag finns det ju ytterligare en variant, ifall man har elbil, att använda den som elverk. Om den har hyggligt med batteri kvar vid ankomst så är det bara att köra, annars kanske man kan ladda på publik laddare innan man kör sista biten till stugan.
En del bilar har redan klart med ett 230V uttag, andra bilar måste man extrautrusta med en inverter och allt det som kommer till.
Men det är i alla fall en möjlighet för en del.
Så att ha en vedkamin är nog inte så dumt.
Och sen kanske tjacka ett hyggligt elverk, kanske ett sånt här (som jag själv har, tycker det var fint och prisvärt, särskilt som jag köpte det på Bauhaus med prisgaranti)
https://solenergibutiken.se/produkt/inverterelverk-2200w-bensin-the-mighty-atom/
Idag finns det ju ytterligare en variant, ifall man har elbil, att använda den som elverk. Om den har hyggligt med batteri kvar vid ankomst så är det bara att köra, annars kanske man kan ladda på publik laddare innan man kör sista biten till stugan.
En del bilar har redan klart med ett 230V uttag, andra bilar måste man extrautrusta med en inverter och allt det som kommer till.
Men det är i alla fall en möjlighet för en del.
Ja 4 mörkaste månaderna blir rejält tunga.Dowser4711 skrev:
Ja, där är det ju inget problem alls och med rimligt antal paneler i tillräcklig brant vinkel kan du nog ha en tillräcklig produktion även vintertid för att ha belysning och liknande vid de tillfällen du kommer ut på kortare besök.
Jag ser inte att det kommer räcka till mycket mer än underhållsladdning av batterierna, åtminstone under dec och jan.
Man måste nog bygga in dem i en isolerad batteribox också, och ordna lite uppvärmning, för att de ska laddas som de ska osv.
Jag stoppar lite snabbt nu, måste göra lite annat.
Men fortsätt gärna att driva frågeställningen under tiden.
Men jag har funderingar på hur man ska göra denna sommarstuga till lite mer fritidsstuga även under vintern.
Men nu måste ju annan energi än sol tillkomma, det blir dyrare och besvärligare, är det ens möjligt?
Men fortsätt gärna att driva frågeställningen under tiden.
Men jag har funderingar på hur man ska göra denna sommarstuga till lite mer fritidsstuga även under vintern.
Men nu måste ju annan energi än sol tillkomma, det blir dyrare och besvärligare, är det ens möjligt?
Det har ju hänt en hel del både på solcellsfronten, batterier, och mer kompetenta inverters i olika former, jag har börjat tänka att det kanske inte längre är helt ouppnåeligt.GK100 skrev:
Visst, det har varit uppnåeligt ett bra tag, för det finns ju redan en del hus som lyckats komma dit, men det har väl i princip kostat mer än det smakar.
Kan man ha noll i kostnad 8-9 månader om året, så kan kanske de sista 3 månaderna kan klaras med en summa som inte överstiger vad det kostar att göra "som vanligt", dvs låta nätägaren och staten suga ut en.
Det hänger givetvis på hur stor överdimension du har, men ja, en isolerad låda för batterierna rekommenderas helt klart i något som ska kallställas.Mikael_L skrev:
Jag håller på och planerar en betydligt mindre anläggning just nu, en “friggebod” som används för en träningsförening 3 dagar i veckan i under 2 timmar per tillfälle och ungefär 50W förbrukning (Lite belysning, en större klocka och en stereo)
Där räknar jag med att två paneler på 350-400W ska klara att hålla ett AGM batteri på 100Ah rimligt laddat året om, men det faller totalt så snart det ligger snö på panelerna..
En panel skulle räcka, men för att ha marginal när det är lite snö på dem tänker jag två.
Snö glider ju av rätt bra, så snart solen värmer på lite och det här är som sagt ett ställe som får besök 3ggr/vecka.
En sommarstuga där man är borta någon månad i streck kan ju mycket väl ha ett snölager på sig hela tiden och inte ens klara underhållsladdning oavsett hur många paneler man har.
Framförallt är det för att jag har en så flack vinkel.Mikael_L skrev:
14 grader är riktigt uselt på vår och höst.
Det har förvisso en fördel sommartid då jag i praktiken har hela taket belyst större delen av dagen, men det hjälper ju som sagt inte under vintern…
Att ha dem i öst och väst är delvis fördelaktigt, då du får sämre max-effekt, men mer effekt förmiddag/eftermiddag, dvs främjar egenförbrukning utan behov av lagring.
Men, i ditt exempel där du ska lagra så mycket som möjligt skulle jag säga att det inte finns någon orsak att gå ifrån rakt söderläge och 45 graders vinkel eller vad som är optimalt på den breddgraden.
Jag borde kanske nämna att tråden inte gäller ett projekt som jag ska göra, håller på att planerar för genomförande i närtid.Dowser4711 skrev:
Utan det är funderingar över detta som möjlighet nuförtiden.
Skulle jag skaffa sommarstuga så övergår det kanske raskt till ett riktigt projekt.
Nu tänkte jag försöka räkna lite på detta.Mikael_L skrev:
Om jag sätter upp 15 paneler = 6kW
Då kommer det bli produktion något i häraden:
Okt - 324 kWh
nov - 126 kWh
dec - 72 kWh
jan - 84 kWh
feb - 186 kWh
mars - 498 kWh.
Alla dessa månader skulle ha ett underskott, ev inte mars och oktober, då det är såpass varmt att värmebehovet troligen inte är så stort som beräkningen är gjord på.
Men Nov - feb så finns det ett underskott.
Vårt hus klarade sig på ett ungefär med 1kW dygnet runt (utom när tempen sjunker under nollan) så en månads behov skulle bli ca 720 kWh.
Så underskottet räknat såhär skulle bli ungefär:
nov - 594 kWh
dec - 648 kWh
jan - 636 kWh
feb - 536 kWh
Totalt 2414 kWh
(Jag bollar bara lite med siffror, naturligtvis blir detta inte såhär exakt, utan resultatet ska ses som i vilken härad problemet är).
Hur fixar man då 2,4 MWh under de 4 svåraste månaderna?
Med reservkraftsverket? där varje kWh kostar minst 5 kr.
= 12 000 kr i bränsle per år.
eller så kostar varje kWh 10 kronor (det är nog absolut max, jag gissar själv på ca 7 kr med dagens bensinpris)
=24 000 kr / år.
Nja detta går nog inte.
Och så mycket gångtid på elverket = stort slitage, samt bensinpriser lär snart börja öka igen.
Det funkar väl hyggligt om det gäller några helgbesök till stugan under vintern dock.
jag håller med om att detta är en intressant idé och område. Exempelvis här i Göteborgstrakten så är nätavgiften nästan helt ersatt med en effektavgift baserad på effekttopparna. Lösningar för att jämna ut dessa toppar med olika tillskott kan bli lönsamma. Ingen som funderar på att starta företag kring detta?
Ett alternativ är förstås att låta ved (eller pellets) stå för den mesta uppvärmningen under dessa 4 månader.
Elverket behöver bara köras någon gång ibland för att ladda upp batteribanken.
Då går nog ekonomin ihop ganska bra. Men det blir lite mer pyssel, främst med ved alltså.
En vedpanna + 2 kubik acctank skulle ju sitta fint, men det drygar ju på installationskostnaden rätt ordentligt istället.
Men om det inte är stuga utan permanentboende så kan man överväga detta.
Elverket behöver bara köras någon gång ibland för att ladda upp batteribanken.
Då går nog ekonomin ihop ganska bra. Men det blir lite mer pyssel, främst med ved alltså.
En vedpanna + 2 kubik acctank skulle ju sitta fint, men det drygar ju på installationskostnaden rätt ordentligt istället.
Men om det inte är stuga utan permanentboende så kan man överväga detta.
Det irriterande är ju att det är relativt enkelt att gå off-grid 8 månader per år — men de sista 4 är väldigt tuffa.Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?
Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.
Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).
Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)
Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.
Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Sommarstugan upp i Tornedalen är off-grid. Värme=ved, matlagning=gasol och sedan 230 el från solceller och ett 15kwh hemmabyggt lifepo4 batteri. Kan lätt bo där åtminstone 8 månader per år. När jag är där vid jul/sportlov kör jag elverket i några timmar. Upp i norr är förutsättningarna väldigt bra från slutet av februari, lång sydlig sol med perfekt vinkel för väggpaneler med god kylning och spegling i snön.
Småskalig vindkraft fungerar ju allt annat än bra och kräver massor av underhåll. Men tror man måste börja med det om man ska gå helt off grid.
Har du funderat på den ekologiska sidan av att köra elverk för att producera el ?Mikael_L skrev:
Nu tänkte jag försöka räkna lite på detta.
Om jag sätter upp 15 paneler = 6kW
Då kommer det bli produktion något i häraden:
Okt - 324 kWh
nov - 126 kWh
dec - 72 kWh
jan - 84 kWh
feb - 186 kWh
mars - 498 kWh.
Alla dessa månader skulle ha ett underskott, ev inte mars och oktober, då det är såpass varmt att värmebehovet troligen inte är så stort som beräkningen är gjord på.
Men Nov - feb så finns det ett underskott.
Vårt hus klarade sig på ett ungefär med 1kW dygnet runt (utom när tempen sjunker under nollan) så en månads behov skulle bli ca 720 kWh.
Så underskottet räknat såhär skulle bli ungefär:
nov - 594 kWh
dec - 648 kWh
jan - 636 kWh
feb - 536 kWh
Totalt 2414 kWh
(Jag bollar bara lite med siffror, naturligtvis blir detta inte såhär exakt, utan resultatet ska ses som i vilken härad problemet är).
Hur fixar man då 2,4 MWh under de 4 svåraste månaderna?
Med reservkraftsverket? där varje kWh kostar minst 5 kr.
= 12 000 kr i bränsle per år.
eller så kostar varje kWh 10 kronor (det är nog absolut max, jag gissar själv på ca 7 kr med dagens bensinpris)
=24 000 kr / år.
Nja detta går nog inte.
Och så mycket gångtid på elverket = stort slitage, samt bensinpriser lär snart börja öka igen.
Det funkar väl hyggligt om det gäller några helgbesök till stugan under vintern dock.