M Martin Lundmark skrev:
Hej L Jan

I samband med att man utlyste forskningsanslag till forskningsprojekt gällande vätgas (framställning - användning) så besökte jag och en kollega från ett landsting Hans-Olof i bostaden där han förevisade och berättade om sin anläggning, samt sina planer.

Hans-Olof är en mycket framsynt pionjär som, bland annat, var den första i Sverige som fick godkänt att lagra vätgas i villan. Jag håller det inte för osannolikt att upphovet till utlysningen av de forskningsanslag jag sökte till hade påverkats av Hans-Olofs projekt.

Vi borde ha med av Hans-Olofs pionjäranda och idéskapande i Sverige.
Det är ett jättebra system som han har skapat, som forskningsanläggning, ur beredskapssyfte eller om force majeur.
Grejen är bara att investeringen ur synvinkeln en vanlig villa aldrig kommer att löna sig. Dessutom miljöpåverkan för att tillverka hela systemet kan inte vara det lägsta. Att han inte säljer överskottet är för mig en gåta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min dröm, att klippa kabeln till utsugarnätägarna, börjar tillfället närma sig?

Det har ju skett en rätt snabb teknikutveckling under de senaste åren, och priser på saker för t.ex. solenergi har rasat.

Jag tänkte inte att tråden skulle ha så mycket detaljlösningar eller dividera runt olika produkter, utan mer lite övergripande måla med breda penseldrag över vad som går att göra idag (och kanske imorgon).

Man kan ju börja med uppsidan.
Genom att gå offgrid så slipper man den fasta avgiften för elnät, varierar mellan bolag, men Vattenfall är nog ganska typiska med 5000:- /år.
Sen tar de 40 öre/kWh i överföring, och sen är det elskatt på detta med 44 öre per kWh, och sen moms på detta.
Så med gratis el (Nordpoolpris = 0 öre) så betalar man ändå 1:05 kr /kWh. Och med årsmedelpris så betalar man ca 1:70 per kWh (men beroende på vilket elområde och förbrukningsmönster)

Skulle det dessutom vara något som inte än är anslutet till elnätet, nybygge eller bara inte anslutet, så har man ytterligare 54.000:- att vinna, att leka med.
Eller ännu mer, ifall huset ligger över 200 meter från transformatorstationen, T.ex. 1,37 miljoner om huset råkar ligga 1 km från närmaste transformator.

Det var den råa ekonomiska uppsidan, en del skulle även se ett värde i att kunna ge fingret till nätägaren, eller känna tillfredsställelsen att vara självförsörjande och oberoende. Den kan jag inte ange något värde på, det är ju individuellt och känslobaserat.
Har inte lästa alla inlägg så det kanske finns någon som har skrivit om detta redan.
Ellevio har sänkt överföringsavgiften från 30 öre till 6.25 öre med moms där jag bor.
Gäller från Januari 25 så effektavgiften betalas av denna förändring, varierar från månad till månad.
Jag är också intresserad av att vara självförsörjande.

• Gilla
danastigen 64
  • Laddar…
Eriksgatan
M Martin Lundmark skrev:
Hej Eriksgatan

Jag vet inte vilken mening du syftar på när du skriver ” Jag läste din sista mening som att du kritiserade Hans-Olof. Att han tänker tokigt.”

Det är alla vi som är anslutna till elnäten, och matar i eleffekt till elnäten eller tar ut eleffekt ur elnäten som bekostar elnäten.

Ansluter man en vattenkraftstation eller ett vindkraftverk till elnätet då betalar man för att få mata in eleffekt till elnätet.

Varför skulle undantag för inmatningsavgifter gälla, för solcellsanläggningar på villor som matar in eleffekt till elnätet?
Som dessutom matar in eleffekt i elnät byggda för bara en effektriktning (mot villan)?
Du börjar nu debattera politiska beslut i detaljer som är OT för tråden och ställer frågor till mig som om jag skulle ha debatterat dem. Dålig koll, eller troll?
Du skrev ovan: "Dvs han missar inkomster. Begriper inte vissa, hur de tänker."
Detta syftade jag på, och det lät kritiskt. Jag svarade med att visa att det inte gått någon nöd på honom. Förstår du nu?

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
"Dvs han missar inkomster. Begriper inte vissa, hur de tänker."
Hej Eriksgatan
Det du citerar ovan har inte jag skrivit

Det skulle minska missförstånd och onödiga inlägg om vi var bättre på att citera vad man avser

Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Du börjar nu debattera politiska beslut i detaljer som är OT för tråden och ställer frågor till mig som om jag skulle ha debatterat dem. Dålig koll, eller troll?
Hej Eriksgatan

Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra.

Du skrev: "Detta kan bli en lösning på problemet att "krafter" nu påverkar regeringen att de ska införa avgifter för inmatning av el från solpaneler till elnätet, vilket skulle få många att stänga ner sina anläggningar sommartid."

I mitt svar på detta; "Det är alla vi som är anslutna till elnäten och matar i eleffekt till elnäten eller tar ut eleffekt ur elnäten som bekostar elnäten. Ansluter man en vattenkraftstation eller ett vindkraftverk till elnätet då betalar man för att få mata in eleffekt till elnätet. Varför skulle undantag för inmatningsavgifter gälla, för solcellsanläggningar på villor som matar in eleffekt till elnätet, dessutom matar in eleffekt i elnät byggda för bara en effektriktning (mot villan)?”
Så gav jag en förklaring på hur elkraftnätet är uppbyggt och tekniskt fungerar.

Om du önskar att använda elnätet på ett annorlunda sätt, så måste du ändå göra det i enlighet med hur elnätet är uppbyggt och i enlighet med de fysikaliska lagarna.

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Är det elförbrukning eller el + använd värmeenergi? Om det är de första alternativet och ni har någon sorts värmepump så är det nästan lika fel som att elda med ved och inte räkna med den energin :)
Det är kWh vi köper från elbolaget vilket även var vad de hade med i testet om inte jag missuppfattat.

Frågan var väl att kunna gå off grid?
Jag kan klippa kabeln imorgon och ställa en dieselgenerator bakom huset och då är jag tekniskt sett off-grid. Om man inte får tillföra något (oavsett om det är ved, diesel eller något annat) och ändå klarar värma hus och klara hushållsbehovet så har man uppfunnit en evighetsmaskin, grattis!

Vi har inte riktigt fått hit den nya Growatt WIT växelriktaren som finns lite överallt i EU sen några veckor tillbaka, den gör de mycket möjligt att koppla ifrån eller välja att vara kvar med 48v obundna batterier, fungerar med bly, NiFe, FLP, LTO eller NMC,

De jag inte får ihop kalkylen på idag är den fasta avgiften. Över 7000 kr per år ger en för stor kostnad för att hålla sig kvar, jag funderar på att helt koppla ifrån.. om inte måste jag dubbla antalet paneler bara för att balansera bort den fasta avgiften.

Den nya växelriktaren börjar redan vid 160v och går upp till 1000v, men är till för 48v batterier, inte som de flesta andra idag som är högspännings batterier, oftast knutna till samma företag. Denna kan ha 3 olika om man vill, egna byggen funkar fint, den har även generator ingång och fungerar som både on eller off grid enhet. Finns 15 Kw som största idag men man kan parallellt enkelt koppla upp till 6 enheter. Klarar 24000 W in i solpaneler per enhet.

Den största WIT riktaren nu på 15kw kostar då bara runt 20-22.000 kr.
Man kan köpa batterier ifrån flera olika återförsäljare men ifrån bla Holland där butiker går in med garantier och de ligger idag bara på runt 500-600 kr per kwh om man köper fler än 32. Skulle du köpa 64 kwh som jag kikat på hamnar man på ca 40.000 kr med 4 BMSer.

Jag tänker slänga in dem i ett brandsäkert vapenskåp i så fall, jag får då batteriet klart med ca 20 års användning tills de når 50 kwh, solpaneler och växelriktare för en total på under 100.000 kr. De är mindre än bara vad den fasta avgiften är här på 15 år, i område 4 södra Sverige under Kraftringen jag inte kommer ifrån annars. Sen lär de inte bli billigare längre fram där heller, ifrån kopplad är du ganska trygg.

Jag har vattenburen värme med 45kw vedpanna och 2st 750 liters tankar. Den kommer jag då kunna minska användningen till mindre än hälften via värmepatronen som nu då får gå höst och vår, har även varmvatten via slingor i tanken. Så får helt enkelt bara varmt hela somrarna och njuta av de överskott jag har under den perioden. På året ligger idag mitt snitt på 10.7 kwh per dygn, de utan att jag planerat eller lever efter förutsättningarna som jag hade gjort annars. Så klarar mig egentligen näsan en hel vecka utan sol på ett sånt batteri. Dyker solen upp behövs bara 3-4 h för att fylla på för kommande 4-6 dagar.

Men då denna startar redan på 160v så kommer mitt 20 kw solpanel system ge ca 3-4 kwh in även 80% molniga dagar och batteriet går för mig även att ladda via generatoringången då jag har elverk till en traktor som ger 25 kw ut, så 2 h med traktorn var 5e dag är värsta fall scenario om de är kolmörkt en vinter.

Men de är då bara vid ett par tillfällen per år i värsta fall. Är värre sommartid med +200 kwh per dygn in ibland. Är dock vad värmesystemet kan ta emot. Får helt enkelt börja skaffa saker jag kan nyttja då. Ev en luftvärmepump för att kyla. Jag har även 2 elbilar där båda kan laddas i båda riktningarna till denna växelriktare. Så jag har egentligen vid 64 kwh i källaren då över 100 kwh i närheten. Kan även köra och ladda och tanka över de till husbatteriet om de finns behov av de.

Jag kommer dock inte ta gröna bidrag, då de kan användas mot oss då staten då kan tvinga dig att vara ansluten via de. Kalifornien började förbjuda ifrån koppling för 3 år sen, delar av Australien hakade på, flera andra har de på agendan, så de gäller att göra de så fort man bara kan nu om man ska lyckas. I värsta fall så skit i att betala räkningen så kopplar de ifrån dig.

Snart lär även EU hitta på nåt för att stoppa de om inte vattenfall får till något för Sverige först. Vi lever ju i ett system som bara ska ha, utgifter behöver de inte deklarera. Vad skulle vara kostnaden man bygger avgiften på, här byttes kablaget vid ledningarna ut förra året, första gången sen elen kom till byn för över 80 år sen. De har man plockat motsvarande en miljon kronor på tills idag på ett hushåll, 100 meter till grannen, tog en hel timme att byta ut.

Är ju ett sjukt hittepå system vi har alltså. Där chefen för Vattenfall plockar ut 1.5 miljoner i lön i månaden, för hu så hårt hon lär jobba. Syns ju lång väg hur sliten hon är. 18 miljoner per år alltså, inte undra på att resten av oss får lägga stora delar av inkomsterna till henne med vänner..

El är de allt i ett land står eller faller via, den viktigaste grundstenen man har för ett fungerande företagande, den leks de ständigt med så ingen vågar satsa. Hoppas på att massorna snart börjar koppla ifrån så de blir tvungna att sluta leka som de vill. De kommer oundvikligen ske när elbilarna når ålder för byte av batteri, då hamnar de flesta som hushålls batteri i källare eller garage. Var därför Kalifornien agerade tidigt, de har flest elbilar i USA och de är redan där.

Ska bli spännande att se hur utvecklingen går vidare här, har ju gått baklänges nu i ganska många år. Vi tror att Sverige fått mycket paneler, men Europa utan elektronikskatt har nästan dubblat sina investeringar mot här och Kina bokstavligen sprutar ut paneler ur sina fabriker oavbrutet nu.. de har mättat många marknader och vi kommer få mer än vi tror framöver. Reda idag styr solpanelerna elpriser lustigt nog, man säger ju att de är så få i förhållande till annat, varför låter man då inte de ägarna få del av vinsten, elbolaget tar ju ut ett snittpris, de borde ju betalas likgiltigt till alla producenter egentligen.

Men idag får bla vattenkraft, kärnkraft osv styra de priset, något alla borde gå emot genom att stänga av samtliga system dagtid vid minuspriser. Får de inte in den elen gratis då så har de inte nog att täcka behovet med för riket då måste de slå igång nödsystem, sen slår vi på dem igen, är ju våra system, vi som bestämmer om vi vill skicka eller vaska.. Alla kan hjälpas åt att slå tillbaka.

• Gilla
pulka och 3 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag förstår, men jag tänker att det blir lite skillnad på att klara off-grid en begränsad period kontra permanent? Om man ska vara offgrid permanent så skulle det ju såklart vara bra att kunna driva en värmepump för att få en hävstång på uppvärmningen. Säg att solceller ger el till ett batteri som sedan driver en flvp, då ökar ju möjligheten att ha dräglig komfort även vintertid. För är det en begränsad period så räcker det ju att hålla kyl/frys och belysning igång (de drar ju inte så mycket ström) men vill man leva offgrid permanent så känns det ju begränsande att ge upp mikro, induktionshäll och andra bekvämligheter som ganska plötsligt ger en större belastning när de startas.
Det beror lite på vilken typ av anläggning man skaffar, min anläggning klarar att leverera 13,8 kW 3-fas momentan effekt, vilket motsvarar ca 20A huvudsäkring, och det fungerar för mig. Däremot så är det energiinnehållet i mina batterier( 25kWh) som vintertid blir en begränsande faktor, plus att solproduktionen är närmast obefintlig. Men effektmässigt så är det inga problem att köra mikro m.m

W Whykingsweden skrev:
Vi har inte riktigt fått hit den nya Growatt WIT växelriktaren som finns lite överallt i EU sen några veckor tillbaka, den gör de mycket möjligt att koppla ifrån eller välja att vara kvar med 48v obundna batterier, fungerar med bly, NiFe, FLP, LTO eller NMC,

De jag inte får ihop kalkylen på idag är den fasta avgiften. Över 7000 kr per år ger en för stor kostnad för att hålla sig kvar, jag funderar på att helt koppla ifrån.. om inte måste jag dubbla antalet paneler bara för att balansera bort den fasta avgiften.

Den nya växelriktaren börjar redan vid 160v och går upp till 1000v, men är till för 48v batterier, inte som de flesta andra idag som är högspännings batterier, oftast knutna till samma företag. Denna kan ha 3 olika om man vill, egna byggen funkar fint, den har även generator ingång och fungerar som både on eller off grid enhet. Finns 15 Kw som största idag men man kan parallellt enkelt koppla upp till 6 enheter. Klarar 24000 W in i solpaneler per enhet.

Man kan köpa batterier ifrån flera olika återförsäljare men ifrån bla Holland där butiker går in med garantier och de ligger idag bara på runt 500-600 kr per kwh om man köper fler än 32. Skulle du köpa 64 kwh som jag kikat på hamnar man på ca 40.000 kr med 4 BMSer.

Jag tänker slänga in dem i ett brandsäkert vapenskåp i så fall, jag får då batteriet klart med ca 20 års användning tills de når 50 kwh, solpaneler och växelriktare för en total på under 100.000 kr. De är mindre än bara vad den fasta avgiften är här på 15 år, i område 4 södra Sverige under Kraftringen jag inte kommer ifrån annars. Sen lär de inte bli billigare längre fram där heller, ifrån kopplad är du ganska trygg.

Jag har vattenburen värme med 45kw vedpanna och 2st 750 liters tankar. Den kommer jag då kunna minska användningen till mindre än hälften via värmepatronen som nu då får gå höst och vår, har även varmvatten via slingor i tanken. Så får helt enkelt bara varmt hela somrarna och njuta av de överskott jag har under den perioden. På året ligger idag mitt snitt på 10.7 kwh per dygn, de utan att jag planerat eller lever efter förutsättningarna som jag hade gjort annars. Så klarar mig egentligen näsan en hel vecka utan sol på ett sånt batteri. Dyker solen upp behövs bara 3-4 h för att fylla på för kommande 4-6 dagar.

Men då denna startar redan på 160v så kommer mitt 20 kw solpanel system ge ca 3-4 kwh in även 80% molniga dagar och batteriet går för mig även att ladda via generatoringången då jag har elverk till en traktor som ger 25 kw ut, så 2 h med traktorn var 5e dag är värsta fall scenario om de är kolmörkt en vinter.

Men de är då bara vid ett par tillfällen per år i värsta fall. Är värre sommartid med +200 kwh per dygn in ibland. Är dock vad värmesystemet kan ta emot. Får helt enkelt börja skaffa saker jag kan nyttja då. Ev en luftvärmepump för att kyla. Jag har även 2 elbilar där båda kan laddas i båda riktningarna till denna växelriktare. Så jag har egentligen vid 64 kwh i källaren då över 100 kwh i närheten. Kan även köra och ladda och tanka över de till husbatteriet om de finns behov av de.

Jag kommer dock inte ta gröna bidrag, då de kan användas mot oss då staten då kan tvinga dig att vara ansluten via de. Kalifornien började förbjuda ifrån koppling för 3 år sen, delar av Australien hakade på, flera andra har de på agendan, så de gäller att göra de så fort man bara kan nu om man ska lyckas. I värsta fall så skit i att betala räkningen så kopplar de ifrån dig.

Snart lär även EU hitta på nåt för att stoppa de om inte vattenfall får till något för Sverige först. Vi lever ju i ett system som bara ska ha, utgifter behöver de inte deklarera. Vad skulle vara kostnaden man bygger avgiften på, här byttes kablaget vid ledningarna ut förra året, första gången sen elen kom till byn för över 80 år sen. De har man plockat motsvarande en miljon kronor på tills idag på ett hushåll, 100 meter till grannen, tog en hel timme att byta ut.

Är ju ett sjukt hittepå system vi har alltså. Där chefen för Vattenfall plockar ut 1.5 miljoner i lön i månaden, för hu så hårt hon lär jobba. Syns ju lång väg hur sliten hon är. 18 miljoner per år alltså, inte undra på att resten av oss får lägga stora delar av inkomsterna till henne med vänner..

El är de allt i ett land står eller faller via, den viktigaste grundstenen man har för ett fungerande företagande, den leks de ständigt med så ingen vågar satsa. Hoppas på att massorna snart börjar koppla ifrån så de blir tvungna att sluta leka som de vill. De kommer oundvikligen ske när elbilarna når ålder för byte av batteri, då hamnar de flesta som hushålls batteri i källare eller garage. Var därför Kalifornien agerade tidigt, de har flest elbilar i USA och de är redan där.

Ska bli spännande att se hur utvecklingen går vidare här, har ju gått baklänges nu i ganska många år. Vi tror att Sverige fått mycket paneler, men Europa utan elektronikskatt har nästan dubblat sina investeringar mot här och Kina bokstavligen sprutar ut paneler ur sina fabriker oavbrutet nu.. de har mättat många marknader och vi kommer få mer än vi tror framöver. Reda idag styr solpanelerna elpriser lustigt nog, man säger ju att de är så få i förhållande till annat, varför låter man då inte de ägarna få del av vinsten, elbolaget tar ju ut ett snittpris, de borde ju betalas likgiltigt till alla producenter egentligen.

Men idag får bla vattenkraft, kärnkraft osv styra de priset, något alla borde gå emot genom att stänga av samtliga system dagtid vid minuspriser. Får de inte in den elen gratis då så har de inte nog att täcka behovet med för riket då måste de slå igång nödsystem, sen slår vi på dem igen, är ju våra system, vi som bestämmer om vi vill skicka eller vaska.. Alla kan hjälpas åt att slå tillbaka.
Mycket bra skrivet, kul att det fortfarande finns Svenskar som inte har självskadebeteende.

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
T
För er som kan historia, hur finansierades Sveriges Kraftnät, vem betalade för det elnätet som vi har idag i stort sett till 90% oförändrat sen 1960 talet? Vart gick alla elnätsavgifter och skatter från de föregående 30 åren? Finns det en ny lina dragen från SE1 till SE4? Jag kommer ihåg någon debattartikel från 2000talet att just den utbyggnaden behövs och därför behövs fler avgifter och skatter. Men vart tog pengarna vägen?
Var det EON affären miljarderna råkade försvinna in i eller NorthVolt?

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
W Whykingsweden skrev:

Såg WIT växelriktaren du pratar om faktiskt idag morse. Blev lite sugen.

Resten du skrivet håller jag med om.

På en fastighet funderade vi på att ökar från 63A till 125A. Nätägaren skulle då drar nytt kabel från fastighetsgränsen till nästa station. Ca 200 till 300m nedgrävd. Skulle kostar under 200.000 sek. Han sa, att det kommer förmodligen slänga in en kraftigare kabel ändå.

C cpalm skrev:
De angivna 13 GWh är teoretisk kapacitet utan förluster vid ΔT = 40°C:

[bild]
Den fortvarande energiförlusten (utan isolering) beräknas till 5,4 GWh per år.

Se: [länk]

Verkets totala årsproduktion av fjärrvärme är runt 1,8 TWh. Har ingen aning om hur stor andel av detta som är vinterproduktion, men låt oss dra till med 1,3 TWh så skulle förrådets storlek alltså behöva vara 100 gånger större för att lagra en vinters förbrukning, utan hänsyn till förluster. Vilket ger volymen 30 000 000 m³.

Om vi tänker oss en gigantisk borrmaskin som borrar en tunnel med 100 m i diameter skulle tunneln bli nästan 4 km lång. 1 meter tjock isolering skulle ge ungefär 1 200 000 m³ isolering om jag inte räknar fel.

Låter det rimligt?
Det största värmelagret jag vet av idag byggs i Helsingfors (Vanda om jag minns rätt) med en lagringsförmåga på 90 GWh. Förstår jag rätt byggs det också helt från grunden där nya bergrum ska sprängas upp, vilket känns helt galet att det går att räkna hem. Tror huvudsyftet är att ta tillvara på värme från en avfallspanna på sommaren.

Majoriteten av värmelagren som det i Västerås handlar ju mer om att kunna jämna ut produktionen, minska användning av spetsanläggningar och öka elproduktionen, samt till viss del ta emot spillvärme från t.ex avfallspannor. I Finland kan det även användas effektivt till stödtjänster till elnätet, då dom har slopat energiskatten för elpannor kopplat till fjärrvärme.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Vi (2 vuxna, 2 barn) har en typisk villa från mitten 90-talet på 144 boyta, bergvärme men även två plugin-hybrider som laddar hemma i princip varje dag
Där är det 1:a felet, du blandar in laddning av bil i husets energibehov.

Förebygga vettig jämförelse och kalkyl måste man ha samma omfattning och storheter i kalkylen.

Eriksgatan
M Martin Lundmark skrev:
Hej Eriksgatan
Det du citerar ovan har inte jag skrivit

Det skulle minska missförstånd och onödiga inlägg om vi var bättre på att citera vad man avser
Om du läser #126 så svarar jag @jan L, inte dig. Jag har ingen aning om varför du inbillar dig att jag svarat dig. Kan du vara snäll och se efter och förklara det? Innan du spelar förorättad och höjer rösten bör du ha lite koll på vad du själv gör för misstag och inte kacka i eget bo. Väntar mig en ärlig ursäkt ikväll.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Eriksgatan
M Martin Lundmark skrev:
Hej Eriksgatan

Här på byggahus försöker vi hjälpa varandra.

Du skrev: "Detta kan bli en lösning på problemet att "krafter" nu påverkar regeringen att de ska införa avgifter för inmatning av el från solpaneler till elnätet, vilket skulle få många att stänga ner sina anläggningar sommartid."

I mitt svar på detta; "Det är alla vi som är anslutna till elnäten och matar i eleffekt till elnäten eller tar ut eleffekt ur elnäten som bekostar elnäten. Ansluter man en vattenkraftstation eller ett vindkraftverk till elnätet då betalar man för att få mata in eleffekt till elnätet. Varför skulle undantag för inmatningsavgifter gälla, för solcellsanläggningar på villor som matar in eleffekt till elnätet, dessutom matar in eleffekt i elnät byggda för bara en effektriktning (mot villan)?”
Så gav jag en förklaring på hur elkraftnätet är uppbyggt och tekniskt fungerar.

Om du önskar att använda elnätet på ett annorlunda sätt, så måste du ändå göra det i enlighet med hur elnätet är uppbyggt och i enlighet med de fysikaliska lagarna.
Och det är både OT och politik. Bland annat för att politik ville att privatkonsumenter skulle satsa sina sparpengar på att bidra med att hjälpa samhället motverka lokal effektbrist. Vilket samhället aldrig har bett företag att göra. Och privatpersoner har rösträtt, företag har det inte. Förstår du inte skillnaden?

Här på Byggahus har jag varit akiv medlem mer än dubbelt så länge som du har, så du ska nog inte förklara forumet för mig. 🤔
Dimensionerande mitt första elnät 1979 för övrigt. Hur många har du?

Konstaterar att det i vanlig ordning är de som inget alls begriper om fysik som alltid slänger sig med begreppet "fysikaliska lagarna". De som känner igen detta här, ge gärna en tumme.
Väntar mig som sagt en ärlig ursäkt ikväll för dina tidigare misstag idag.

Redigerat:
  • Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.