5 653 läst ·
68 svar
6k läst
68 svar
Oense om vem som bestämmer hyran
Tack för inlägget!Nötegårdsgubben skrev:
Han har ingen chans med sitt snack om att du är skyldig honom någonting. Låt oss börja där. Han kan inte först låna ut något och efteråt hävda att du har en skuld till honom.
Dina chanser att vinna med dina krav är betydligt större, men hänger på vad du har för bevis för uthyrningen. Det kommer nog oavsett kosta mer än det smakar i tid och ansträngning att driva saken, men segerns sötma kan förstås vara värd det.
Hur fan kan du tillåta det av någon som inte betalar och som om man läser mellan raderna upplevs hota dig i någon mån.
Det är inte hans sak att bestämma! Din mark, dina regler. Begär sörskild handräckning av fogden för att få honom att flytta sitt fordon. Upplever du honom som hotfull så polisanmäl honom också.
Och prata med släkt och vänner. Gör det till större än bara han mot dig.
Huslastbilen betalar han hyra och elkostnad för varje månad, men jag vill ändå inte ha en person som drivs av att förminska mig. Han har ”bott” här i ca tre år och det har inte varit problem innan utan vi har haft en normal kontakt när han varit här. Men att han inte fick bestämma priset för att ställa upp en till lastbil gick hans ära förnär …
Det här skickade jag som SMS till honom 4/3 -26Nötegårdsgubben skrev:
Han har ingen chans med sitt snack om att du är skyldig honom någonting. Låt oss börja där. Han kan inte först låna ut något och efteråt hävda att du har en skuld till honom.
Dina chanser att vinna med dina krav är betydligt större, men hänger på vad du har för bevis för uthyrningen. Det kommer nog oavsett kosta mer än det smakar i tid och ansträngning att driva saken, men segerns sötma kan förstås vara värd det.
Hur fan kan du tillåta det av någon som inte betalar och som om man läser mellan raderna upplevs hota dig i någon mån.
Det är inte hans sak att bestämma! Din mark, dina regler. Begär sörskild handräckning av fogden för att få honom att flytta sitt fordon. Upplever du honom som hotfull så polisanmäl honom också.
Och prata med släkt och vänner. Gör det till större än bara han mot dig.
”Hej!
Elkostnad januari: 1191 kr
Förbrukning: 454,62 kWh
Kostnad för uppställning för lastbil 30kr/dygn”
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Tja, har du fått betalt för den elen har han ju svårt att bestrida att han fått meddelandet och betalar han for annat vet han ju att du hyr ut. Så då är det ju mest att bevisa antalet dagar.
Jag skulle säga att du nog vinner det här, och i och med att det skulle bli ett småmål om det gick till domstol (stridigt belopp på under ett halvt prisbabelopp, knappt 25 tkr) så är din ekonomiska risk max att behöva betala någon timmes ombudskostnad för motparten.
Sen tror jag att det kanske är lika bra att bara köra iväg karln och låta udda vara jämnt, men det är en annan sak.
Jag skulle säga att du nog vinner det här, och i och med att det skulle bli ett småmål om det gick till domstol (stridigt belopp på under ett halvt prisbabelopp, knappt 25 tkr) så är din ekonomiska risk max att behöva betala någon timmes ombudskostnad för motparten.
Sen tror jag att det kanske är lika bra att bara köra iväg karln och låta udda vara jämnt, men det är en annan sak.
Redigerat:
Han har alltså juridisk utbildning men tror att man kvittar ”noll mot noll” för att landa på noll, att en faktura är ett ”kvitto” som man glömt och att en kravställare måste ha ett ”organisations nummer”?
En sådan jurist kan du naturligtvis inte fortsätta att hyra ut boplats till. Bara säg att du ska ha marken och att han får flytta. Minst tills han lär sig att använda sin ”skolning” eller stämmer den som utbildat honom så värdelöst.
En sådan jurist kan du naturligtvis inte fortsätta att hyra ut boplats till. Bara säg att du ska ha marken och att han får flytta. Minst tills han lär sig att använda sin ”skolning” eller stämmer den som utbildat honom så värdelöst.
Om jag inte är helt fel så betalar partnerna i småmål sina egna kostnader, vill man att den andre ska betala så stämmer man parten, vilken inte är så avancerat som många tror.Nötegårdsgubben skrev:
Tja, har du fått betalt för den elen har han ju svårt att bestrida att han fått meddelandet och betalar han for annat vet han ju att du hyr ut. Så då är det ju mest att bevisa antalet dagar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 287 inlägg
Som jag skrev, man kan dömas att betala någon enstaka timmes ombudskostnad för motparten. 18 kap. 8 a § rättegångsbalken.A A-Man_08 skrev:
Märkligt att han inte lär sig också. Om man nu har haft fel i hela grundfrågan en gång och blivit mer eller mindre uppläxad av konkurrensverket (vad nu de har med din parkering att göra), kunde man ju ha tänkt sig att man skulle inse att man kanske är en särskrivande, hemlös lantisparkeringstattare.
Vad är det för Oranisationsnummer han frågar efter?L Limalison skrev:Efter drygt 3 månader sålde han lastbilen och den försvann, hans skuld är 2850 kr men han vägrar att betala för han tycker att jag är skyldig honom ”vida mer” än han är skyldig. Förra sommaren hjälpte han mig att flytta min båt till och från min båtplats till upptagningsrampen, en sträcka på 150-200 m. Jag hade också fått låna hans 6 hästars tvåtaktare under sommaren (använde den ca totalt 20-30 min). Han sa ingenting om att han ville ha betalt när jag tackade honom för hjälpen.
Under våren har han ökat konflikten och skrivit mer och mer nedsättande saker om mig och min son. Jag har inte svarat på hans ovidkommande frågor t ex varför jag låter andra ha/hyra plats på min tomt under perioder. Det har gjort honom mer och mer förbannad.
Jag skrev en specificerad faktura på beloppet och bad honom betala inom 12 dagar.
Svaret kom ganska direkt:
”För mig är rätt är rätt, fel är fel.
Jag ruckar alldrig på vad som är rätt och fel.
Jag har gjort tjänster och utlåningar till Fam Anderson som vida övergår det belopp ni begär,
Jag föreslår noll mot noll, vi avskrifter allt udda mot jämt. Kvitt. Klart inge mer tjaffs.
Meen om du vill ha en stenhård kamp om din sk rättighet så får du det mer än gärna för mig. Då menar jag verkligen alvar med allt vad juridik heter. Jag rekommenderar dig ta det förstnämnda, men du väljer själv.
Jag har 2 1/2 års juridisk skolning, kan en hel del.
Om du väljer fortsätta då behöver jag ditt organisations nummer till ditt kvitto som du antagligen medvetet "glömt" . Annars behöver jag det inte.
Mwh .o”
Jag gillar verkligen inte att låta honom vinna men jag har väl ingen chans att ta det här vidare?
Han har en huslastbil uppställd hos mig som han bor i ca 7,8 dgr/månad. Resterande tid kör han transporter i Europa så det är hans boende i Sverige, men han är skriven på en kompis adress.
Jag vill ju inte ha honom kvar här men han svarar bara att han flyttar när han flyttar, när han får tag på en lgh. Just nu vet jag inte hur jag ska komma till rätta med mitt problem 😥. Han kör sin härskarteknik och jag är kvinna.
Du kan ju hyra ut som privatperson istället för ha bolag eller enskild firma.
Bara du deklarerar din inkomst så har inte mycket att komma med.
Jag hade inte tvekat att fakturera honom och dra det till rätten om det skulle behövas.
Jag redovisar allt till Skatteverket 🙂A A-Man_08 skrev:
Klicka här för att svara