4 987 läst ·
54 svar
5k läst
54 svar
Oense om vem som bestämmer hyran
Sida 1 av 4
Jag har en stor tomt och möjlighet att hyra ut uppställning av några fordon. Nu har jag hamnat i en diskussion med en av de som ställt en lastbil, ca 7,5 m lång, på min tomt. Jag har sagt ok till en kortare tid, högst 3 månader. Jag vill ha 30kr/dygn. Det tycker han är för dyrt och vill veta vad andra betalar hos mig. Jag tycker inte det har med saken att göra. Nu har han vänt sig till Konkurrensverket och frågat om det är rätt av mig att ta olika hyror för olika typer av bilar. Svaret ger mig ingen vägledning tycker jag. Jag är inte ett företag så jag måste väl kunna bestämma pris själv. Det handlar bara om korta uppställningar som jag redovisar till Skatteverket. Har jag rätt eller fel?
Även företag väljer pris själv. Det är inte ovanligt med olika priser till olika kunder, men klart kunderna som betalar mer uppskattar det ju inte.
Du har ingen skyldighet att redovisa din verksamhet för en kund, han kan tacka nej till din tjänst.
Du har ingen skyldighet att redovisa din verksamhet för en kund, han kan tacka nej till din tjänst.
Tack igen för ditt mejl till Konkurrensverket.Hemingway skrev:
Om du har frågor kan du ställa de genom att svara på
det här mejlet.
Som jag förstår din inledande fråga undrar du om en uthyrare får ha olika hyror på liknande objekt. Eftersom du inte specificerade namn eller objekt det gäller (exempelvis lägenhet, fordon eller verktyg) är det svårt att svara på din fråga. Men generellt kan jag säga att utgångspunkten för en fungerande marknadsekonomi att det råder etableringsfrihet, avtalsfrihet och fri prissättning d.v.s även om prissättningen är fri ska det inte råda osaklig särbehandling att samma objekt/sak, har olika höga priser. Det är endast under mycket speciella förhållanden som en konkurrensvårdande myndighet har anledning att ifrågasätta ett företags ensidigt beslutade villkor, priser eller rabatter. Generellt så ska lika priser för lika objekt gälla i demokratisk ordning.
Med vänlig hälsning
Konkurrensverket
Enheten för tips och bevakning
Svaret var ju ganska tydligt att det är fri prissättning så han fick inget direkt stöd där.
Vi har däremot inte hela bilden. Tar du bara mer av denna person för att du vill eller är anledningen att det är ett större fordon så du tycker alla med större fordon ska betala mer?
Vi har däremot inte hela bilden. Tar du bara mer av denna person för att du vill eller är anledningen att det är ett större fordon så du tycker alla med större fordon ska betala mer?
Antingen accepterar han och betalar eller så parkerar han bilen någon annanstans, det är väl inte svårare än så?
30 kr/dygn för en lastbil känns fö ganska lågt?
30 kr/dygn för en lastbil känns fö ganska lågt?
Jag tar 15-20kr/dygnet för en personbil. Lastbilen är större och tyngre och ”mer störande” för mig men jag gick med på att han kan ha den hos mig för 30kr/dygnet.Hemingway skrev:
Det är ju inget konstigt alls. Däremot om du tog 30kr för honom men 10kr för andra lastbilar vore det inte direkt elegant av dig.L Limalison skrev:
Han har inget att komma med och att tro att Konkurrensverket skulle bry sig om detta ger en ju anledning att tro att det är ett original du har att göra med.
Av svaret att döma har han inte preciserat sig att det skulle gälla parkering, därav att de svävar på svaret eftersom det finns vissa hyresförhållanden som är reglerade i t.ex. hyreslagen.L Limalison skrev:
Normalt sett är dock inte parkeringsplats utomhus där det saknas en koppling till en bostadshyresrätt en sådan = fri hyressättning.
Han säger att han har ett billigare alternativ och då svarade jag att det är ju bra att ta det då, det är upp till honom tycker jag. Men hos mig är det närmare hans boendeFotografen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Hög servicenivå må jag säga. Fluff förstås, men ändå.L Limalison skrev:Tack igen för ditt mejl till Konkurrensverket.
Om du har frågor kan du ställa de genom att svara på
det här mejlet.
Som jag förstår din inledande fråga undrar du om en uthyrare får ha olika hyror på liknande objekt. Eftersom du inte specificerade namn eller objekt det gäller (exempelvis lägenhet, fordon eller verktyg) är det svårt att svara på din fråga. Men generellt kan jag säga att utgångspunkten för en fungerande marknadsekonomi att det råder etableringsfrihet, avtalsfrihet och fri prissättning d.v.s även om prissättningen är fri ska det inte råda osaklig särbehandling att samma objekt/sak, har olika höga priser. Det är endast under mycket speciella förhållanden som en konkurrensvårdande myndighet har anledning att ifrågasätta ett företags ensidigt beslutade villkor, priser eller rabatter. Generellt så ska lika priser för lika objekt gälla i demokratisk ordning.
Med vänlig hälsning
Konkurrensverket
Enheten för tips och bevakning
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
