Jag har en stor tomt och möjlighet att hyra ut uppställning av några fordon. Nu har jag hamnat i en diskussion med en av de som ställt en lastbil, ca 7,5 m lång, på min tomt. Jag har sagt ok till en kortare tid, högst 3 månader. Jag vill ha 30kr/dygn. Det tycker han är för dyrt och vill veta vad andra betalar hos mig. Jag tycker inte det har med saken att göra. Nu har han vänt sig till Konkurrensverket och frågat om det är rätt av mig att ta olika hyror för olika typer av bilar. Svaret ger mig ingen vägledning tycker jag. Jag är inte ett företag så jag måste väl kunna bestämma pris själv. Det handlar bara om korta uppställningar som jag redovisar till Skatteverket. Har jag rätt eller fel?
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Även företag väljer pris själv. Det är inte ovanligt med olika priser till olika kunder, men klart kunderna som betalar mer uppskattar det ju inte.

Du har ingen skyldighet att redovisa din verksamhet för en kund, han kan tacka nej till din tjänst.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Har Konkurrensverket uttalat sig i detta ärende eller har de inte svarat?
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Har Konkurrensverket uttalat sig i detta ärende eller har de inte svarat?
Tack igen för ditt mejl till Konkurrensverket.


Om du har frågor kan du ställa de genom att svara på


det här mejlet.


Som jag förstår din inledande fråga undrar du om en uthyrare får ha olika hyror på liknande objekt. Eftersom du inte specificerade namn eller objekt det gäller (exempelvis lägenhet, fordon eller verktyg) är det svårt att svara på din fråga. Men generellt kan jag säga att utgångspunkten för en fungerande marknadsekonomi att det råder etableringsfrihet, avtalsfrihet och fri prissättning d.v.s även om prissättningen är fri ska det inte råda osaklig särbehandling att samma objekt/sak, har olika höga priser. Det är endast under mycket speciella förhållanden som en konkurrensvårdande myndighet har anledning att ifrågasätta ett företags ensidigt beslutade villkor, priser eller rabatter. Generellt så ska lika priser för lika objekt gälla i demokratisk ordning.


Med vänlig hälsning


Konkurrensverket


Enheten för tips och bevakning
 
Svaret var ju ganska tydligt att det är fri prissättning så han fick inget direkt stöd där.

Vi har däremot inte hela bilden. Tar du bara mer av denna person för att du vill eller är anledningen att det är ett större fordon så du tycker alla med större fordon ska betala mer?
 
  • Gilla
  • Wow
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Antingen accepterar han och betalar eller så parkerar han bilen någon annanstans, det är väl inte svårare än så?
30 kr/dygn för en lastbil känns fö ganska lågt?
 
  • Gilla
vcx och 13 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Svaret var ju ganska tydligt att det är fri prissättning så han fick inget direkt stöd där.

Vi har däremot inte hela bilden. Tar du bara mer av denna person för att du vill eller är anledningen att det är ett större fordon så du tycker alla med större fordon ska betala mer?
Jag tar 15-20kr/dygnet för en personbil. Lastbilen är större och tyngre och ”mer störande” för mig men jag gick med på att han kan ha den hos mig för 30kr/dygnet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
L Limalison skrev:
Jag tar 15-20kr/dygnet för en personbil. Lastbilen är större och tyngre och ”mer störande” för mig men jag gick med på att han kan ha den hos mig för 30kr/dygnet.
Det är ju inget konstigt alls. Däremot om du tog 30kr för honom men 10kr för andra lastbilar vore det inte direkt elegant av dig.

Han har inget att komma med och att tro att Konkurrensverket skulle bry sig om detta ger en ju anledning att tro att det är ett original du har att göra med.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
L Limalison skrev:
Nu har han vänt sig till Konkurrensverket och frågat om det är rätt av mig att ta olika hyror för olika typer av bilar.
Av svaret att döma har han inte preciserat sig att det skulle gälla parkering, därav att de svävar på svaret eftersom det finns vissa hyresförhållanden som är reglerade i t.ex. hyreslagen.
Normalt sett är dock inte parkeringsplats utomhus där det saknas en koppling till en bostadshyresrätt en sådan = fri hyressättning.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Antingen accepterar han och betalar eller så parkerar han bilen någon annanstans, det är väl inte svårare än så?
30 kr/dygn för en lastbil känns fö ganska lågt?
Han säger att han har ett billigare alternativ och då svarade jag att det är ju bra att ta det då, det är upp till honom tycker jag. Men hos mig är det närmare hans boende
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
L Limalison skrev:
Tack igen för ditt mejl till Konkurrensverket.


Om du har frågor kan du ställa de genom att svara på


det här mejlet.


Som jag förstår din inledande fråga undrar du om en uthyrare får ha olika hyror på liknande objekt. Eftersom du inte specificerade namn eller objekt det gäller (exempelvis lägenhet, fordon eller verktyg) är det svårt att svara på din fråga. Men generellt kan jag säga att utgångspunkten för en fungerande marknadsekonomi att det råder etableringsfrihet, avtalsfrihet och fri prissättning d.v.s även om prissättningen är fri ska det inte råda osaklig särbehandling att samma objekt/sak, har olika höga priser. Det är endast under mycket speciella förhållanden som en konkurrensvårdande myndighet har anledning att ifrågasätta ett företags ensidigt beslutade villkor, priser eller rabatter. Generellt så ska lika priser för lika objekt gälla i demokratisk ordning.


Med vänlig hälsning


Konkurrensverket


Enheten för tips och bevakning
Hög servicenivå må jag säga. Fluff förstås, men ändå.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hög servicenivå må jag säga. Fluff förstås, men ändå.
Jag misstänkte direkt att det här är inte från Konkurrensverket, speciellt sista meningen känns konstig🫣
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Jag ser inte problemet. Antingen betalar han det du vill ha, eller så parkerar han inte där. Det är ju hans val som sagt. Det finns ju alternativ verkar det som.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Även om man teoretiskt tar "lika" mycket plats med en bil som lastbil om det bara finns en väg att stå på så är det helt andra vikter som gäller. Så jag ser verkligen inte problemet. Klart de kostar mer med en lastbil
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
L Limalison skrev:
Jag misstänkte direkt att det här är inte från Konkurrensverket, speciellt sista meningen känns konstig
Ja, jag funderade på att kommentera den, men insåg att en del annat också var tveksamt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.