L Limalison skrev:
Han säger att han har ett billigare alternativ och då svarade jag att det är ju bra att ta det då, det är upp till honom tycker jag. Men hos mig är det närmare hans boende
Det här är klassiskt argument som man åker på när man säljer varor tex bilar.
"En kollega på jobbet säljer en billigare"

Då brukar jag bara kontra med "Varför står vi här? då är det ju inte så mycket å diskutera om du hittat en billigare bil som du vill ha än den jag säljer" och börjar slå igen dörrarna och låsa bilen.
När det är ren prutning på blocket så brukar jag maila ett par mail tillbaka med annonser i priskategorin dom erbjuder, och ofta får jag svar tillbaka som "men den har trasig växellåda" "det är så långt att åka"

Då har dom redan givit argument vad dom får om dom köper min bil för 3000 kr mer.
Jag förstår inte varför man kollar på en dyrare parkeringplats om man hittat en billigare om den dyrare inte innebär fördelar.

Sedan så kan man ju undra hur mycket billigare den andra hyr ut för när du tar 30kr dygn, svårt att tro att personen hyr ut för 10kr / dygn.
Sen att stå och prata pris för andra vad man hyr ut till sin sån är orelevant, han själv har nog olika priser ut till kund.

Jag hade inte lagt ned någon tid på detta utan bara sagt att, om du inte är intresserad så har jag fler som vill hyra och det löser det ju för dig iomed att du hittat en annan parkeringsplats men du är välkommen att hör av dig igen om jag ändå skulle tänka mig hyra ut till personen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
vad är typ av fastighet du har? en kompis parkera båtar på sin tomt vart ett jävla tjafs med kommunen om att det

L Limalison skrev:
Jag har en stor tomt och möjlighet att hyra ut uppställning av några fordon. Nu har jag hamnat i en diskussion med en av de som ställt en lastbil, ca 7,5 m lång, på min tomt. Jag har sagt ok till en kortare tid, högst 3 månader. Jag vill ha 30kr/dygn. Det tycker han är för dyrt och vill veta vad andra betalar hos mig. Jag tycker inte det har med saken att göra. Nu har han vänt sig till Konkurrensverket och frågat om det är rätt av mig att ta olika hyror för olika typer av bilar. Svaret ger mig ingen vägledning tycker jag. Jag är inte ett företag så jag måste väl kunna bestämma pris själv. Det handlar bara om korta uppställningar som jag redovisar till Skatteverket. Har jag rätt eller fel?
Det är ju svinlätt att svara på. Vill han inte betala det du vill ha så får han ställa sig någonstans där det är billigare

M maria01 skrev:
vad är typ av fastighet du har? en kompis parkera båtar på sin tomt vart ett jävla tjafs med kommunen om att det
Det är sista fastigheten (ca 4000 kvm) på en väg i detaljplanerat område med skog på tre sidor. De som fått ställa upp bil hos mig har gjort det under kortare tid och även använt någon av mina 5 platser som man kan använda som parkeringsplats. Jag har inte frågat kommunen, det är möjligt att de inte gillar det men det syns inte från allmänna vägen.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
L Limalison skrev:
Jag vill tacka för alla svar och engagemang i tråden ❣️
Jag har bestämt tid på söndag för att prata/träffa honom och nu känner jag mig styrkt med idéer och argument 😊
Trevlig helg alla! 🐣
Oj, att du orkar! Jag skulle inte ha tålamodet, bara be honom flytta lastbilen så fort som möjligt och betala för de dagar han stått där.

Men du gör som det passar dig bäst, jag hoppas mötet går smidigt! 😊

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Låter onekligen som det krävs bygglov för anläggandet av parkeringen eftersom den inte är för fastighetens behov

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Låter onekligen som det krävs bygglov för anläggandet av parkeringen eftersom den inte är för fastighetens behov
Varför ska man anlägga en parkering om man nu bara ställer fordon på sin tomt.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Tyckte ni att det var så märkligt formulerat?
Ja, det förvånar mig både att en myndighet ger sig in på att förklara hur marknadsekonomi fungerar och att den spekulerar i hur priser sätts och kallar en viss sorts prissättning demokratisk.

Även om det var relativt oförargligt förstår jag inte att de ser det som sitt uppdrag.
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Jag tänkte nog att det var formulerat sådär allmänt som tillsynsmyndigheter med frågelåda brukar uttrycka sig?
Det är möjligt, jag har nog aldrig kontaktat en sådan.

”Att besvara den här typen av frågor är tyvärr inte del i vårt uppdrag” hade jag sett som ett rimligare svar, även om jag förstår att man som enskild person gärna svarar om man tror sig veta vad svaret är.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Att besvara den här typen av frågor är tyvärr inte del i vårt uppdrag” hade jag sett som ett rimligare svar
Det fel du gör här är att förvänta dig rimlighet från första linjens kundtjänst. 😂😱

• Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det förvånar mig både att en myndighet ger sig in på att förklara hur marknadsekonomi fungerar och att den spekulerar i hur priser sätts och kallar en viss sorts prissättning demokratisk.

Även om det var relativt oförargligt förstår jag inte att de ser det som sitt uppdrag.

Det är möjligt, jag har nog aldrig kontaktat en sådan.

”Att besvara den här typen av frågor är tyvärr inte del i vårt uppdrag” hade jag sett som ett rimligare svar, även om jag förstår att man som enskild person gärna svarar om man tror sig veta vad svaret är.
Ja, just det där med demokratisk ordning var väl det märkligaste, det kan jag hålla med om. Det andra var ju bara en förklaring av marknadsekonomi i en reglerat samhälle, med exempelvis diskrimineringsförbud i vissa fall.

Hittar inte heller ordet demokratisk använd på det sättet av verket tidigare i rapporter eller så...

Oavsett är ju snubben med lastbilen ute och cyklar och TS kan bara ignorera honom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.