Cheesen
L Limalison skrev:
Jag misstänkte direkt att det här är inte från Konkurrensverket, speciellt sista meningen känns konstig🫣
Det råder som sagt fri prissättning. Men du får inte diskriminera någon med oskäligt prissättning.

Jag blev däremot fundersam, vad behövs för att anordna och hyra ut parkering? Bygglov förstår jag är självklart, men behöver man söka miljötillstånd? Har en obebyggd tomt, skulle ju kunna göra nån krona på den...
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men du får inte diskriminera någon med oskäligt prissättning.
Var hittar man det förbudet? Eller tänker du på särbehandling på grund av "kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder"?

I övrigt får man väl hyra ut en parkeringsplats svindyrt om man så vill och även ta helt olika priser för olika kunder?
 
  • Gilla
Gullfal och 2 till
  • Laddar…
Gör som Ahlsells: Ta 300kr/dygn och ge 90% rabatt istället.
Så kanske han känner sig lite mer viktig 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
PappasHammare och 15 till
  • Laddar…
Säg till honom att du nyss köpt en bil för 10000 och nu vill få köpa hans lastbil för samma pris.
 
  • Gilla
  • Haha
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
Tacka han för han uppmärksammade dig på hans pris är för lågt och bör höjas.
Ser du till kvm så ligger en personbil på 8-10kvm medans ett släp ligger runt 30kvm så att han tar plats till lägre pris blir en nackdel för dig
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
man får diskriminera hur mycket som helst, förutom på grunderna ”kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder”.

Du får sätta priset fritt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
C
Bart Bart skrev:
Antingen betalar han det du vill ha, eller så parkerar han inte där. Det är ju hans val som sagt. Det finns ju alternativ verkar det som.
Aldrig fel att förhandla pris iofs. Men förhandlingstaktiken - "om du inte sänker priset anmäler jag dig till konkurrensverket (av alla ställen)" var lite märklig. Men vem vet, den kanske fungerar bättre än vad man kan tro? 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aldrig fel att förhandla pris iofs. Men förhandlingstaktiken - "om du inte sänker priset anmäler jag dig till konkurrensverket (av alla ställen)" var lite märklig. Men vem vet, den kanske fungerar bättre än vad man kan tro? 😆
Jamen eller hur. Konkurrensverket av alla ställen. En förhandling bygger väl annars på att det finns en hävstång från båda hållen. Annars blir det svårt att förhandla om ena parten bara meddelar ”betala eller stick”.
 
M Masthugg skrev:
man får diskriminera hur mycket som helst, förutom på grunderna ”kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder”.

Du får sätta priset frittz.
Det är nog en kristen lastbil med rötter hos samerna som identifierar sig som personbil, kanske även att den börjar bli till åren.
 
  • Haha
  • Gilla
Jonas786 och 4 till
  • Laddar…
Om du tar betalt per kvm så blir det tydligt för alla. En vanlig parkeringsruta för personbil är 12 kvm. Lastbil betydligt mer.
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Om du tar betalt per kvm så blir det tydligt för alla.
Varför ska TS bemöda sig för att det ska bli tydligt för någon? Vill TS ha 30 kronor per dygn för lastbilen är det väl bara för lastbilsägaren att gilla läget och betala, eller låta bli att nyttja parkeringen. Jag ser ingen anledning för TS att motivera något alls för någon eller engagera sig i några diskussioner eller någon förhandling.

Passar det inte att parkera till angivet pris är det bara att låta bli är min åsikt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Om du tar betalt per kvm så blir det tydligt för alla. En vanlig parkeringsruta för personbil är 12 kvm. Lastbil betydligt mer.
Det absolut ett sätt som man kan använda men för en kompis vill jag kanske vara lite billigare. Dessutom håller han på och tjatar om att han vill veta hur mycket min son betalar….Jag tycker inte att jag behöver redovisa för honom hur jag tänker runt varje person, det är ju inget bolag jag har. Han visste från dag 2 (han frågade inte innan om han kunde parkera hos mig) vad det kostar och har ändå valt att låta lastbilen stå kvar, trots att han säger sig ha ett billigare alternativ …
Och han eskalerar hela tiden tonen i sina SMS 😏
 
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
Bart Bart skrev:
En förhandling bygger väl annars på att det finns en hävstång från båda hållen.
Med hot som förhandlingstaktik är väl hävstången motpartens rädsla för att hotet skall realiseras 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur kan han få för sig att argumentera med "eskalerad ton" när det är du som äger marken?
Vill du odla potatis, spela krocket eller hålla danskurser istället är det ju upp till dig?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
L Limalison skrev:
Jag tycker inte att jag behöver redovisa för honom hur jag tänker runt varje person, det är ju inget bolag jag har.
Spelar ingen roll om du har bolag eller ej. Du bestämmer priset. Han väljer att acceptera eller inte nyttja din mark. Vad andra betalar dig ska han på ren svenska skita i. Det angår inte honom och fattar han inte det borde du förklara det tydligt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.