435 370 läst ·
5 712 svar
435k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Vi hade inte velat vara utan våra björnbär 🤔
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 590 inlägg
Satte dem i sandjord mot en spalje, som vi försöker hålla dem på, klipper dem någon gång efter skörd, och håller undan de grenar som försöker anfalla en lär man går förbi.Jiji skrev:
Har björnbär i de två yttersta näten, och de fyller gärna upp de två i mitten där boysenbären inte riktigt vill.
Den som bär mest fick vi som stickling från svärmor, och är utan taggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 430 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 430 inlägg
Björnbärsplantan är taggfri och planterad i stor kruka, och jag vet att den sprider sig.Jiji skrev:
Jag har fått den, plus hallonen, i födelsedagspresent.
Inte troligt att jag hade köpt dom själv, men nu ska jag ta hand om dom, så gott jag kan! 😉 👍
Hallon är gott!!
Vi har taggfria björnbär, Douglas. Zon 3/Stockholmsområdet, lerjord. De växer och blir stora (>3 m), ganska mycket bär också. Vi har inte plockat allt, men mer än 5 liter är det i alla fall. Vi har tre-fyra större plantor, lite oklart hur man avgränsar dem 😅
Sprider sig, ja, men inte lika okontrollerat som hallon. Det dyker upp nya plantor i gräsmattan runt om, 1-2 om året, även så långt som 5-8 m bort. Vi har grävt upp och gett bort en del, men kör man över med gräsklipparen ger de upp rätt fort.
Goda? Tja, de har ganska hårda kärnor även som mogna, men de är okej och barnen gillar dem. Skulle jag minska trädgården till hälften hade de inte klarat gallringen, men ändå kul komplement när de får plats 🙂
Den årliga arbetsinsatsen, förutom att plocka bären, består i att klippa ner de skott som gett bär och vid behov rensa bort lite ogräs. Så det är nog inte ens en timme om året.
Lägger till en bild också. Det är dem till höger om växthuset. Tagen i början av augusti.
Sprider sig, ja, men inte lika okontrollerat som hallon. Det dyker upp nya plantor i gräsmattan runt om, 1-2 om året, även så långt som 5-8 m bort. Vi har grävt upp och gett bort en del, men kör man över med gräsklipparen ger de upp rätt fort.
Goda? Tja, de har ganska hårda kärnor även som mogna, men de är okej och barnen gillar dem. Skulle jag minska trädgården till hälften hade de inte klarat gallringen, men ändå kul komplement när de får plats 🙂
Den årliga arbetsinsatsen, förutom att plocka bären, består i att klippa ner de skott som gett bär och vid behov rensa bort lite ogräs. Så det är nog inte ens en timme om året.
Lägger till en bild också. Det är dem till höger om växthuset. Tagen i början av augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hm, det kanske räcker med de 11 björnbär thornfree och 11 hallon heritage jag har. Visserligen ynkliga barrotade från Lidl men de lär väl växa till sig nästa år.
Efter att ha läst de senaste inläggen så blir jag mer säker på att min plan att sätta dem bredvid växthus och odlingsramar skulle sluta i kaos med skott där annat ska odlas varje år. Får helt enkelt bli att sätta dem så långt bort som möjligt.
Björnbären kan verkligen bli 3 meter höga, så det får bli 2 meter höga stöd kring dem.
Sen har jag sommaren på lig att bestämma mig för om det ska bli hönsnät kring dessa som vid blåbären för att slippa att hararna äter upp skotten på vintern.
Efter att ha läst de senaste inläggen så blir jag mer säker på att min plan att sätta dem bredvid växthus och odlingsramar skulle sluta i kaos med skott där annat ska odlas varje år. Får helt enkelt bli att sätta dem så långt bort som möjligt.
Björnbären kan verkligen bli 3 meter höga, så det får bli 2 meter höga stöd kring dem.
Sen har jag sommaren på lig att bestämma mig för om det ska bli hönsnät kring dessa som vid blåbären för att slippa att hararna äter upp skotten på vintern.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 430 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 430 inlägg
Ska kolla i morgon vad det står för namn på lappen hos björnbäret. Jag har ställt krukan invid en buske så den har nåt att klänga på, om den vill.. 🤷♂️G Genomklok skrev:Vi har taggfria björnbär, Douglas. Zon 3/Stockholmsområdet, lerjord. De växer och blir stora (>3 m), ganska mycket bär också. Vi har inte plockat allt, men mer än 5 liter är det i alla fall. Vi har tre-fyra större plantor, lite oklart hur man avgränsar dem 😅
[bild]
Jag väntar med spänning på hur det går för dig och din björbärsplanta. Vet du vad det är för sort?K Kakelugnen566 skrev:
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 430 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 430 inlägg
Mer funderingar kring björnbär. Rosor som ju är samma familj blommar ju mer om man böjer ner skotten (pegging down vet inte vad det kallas på svenska). Det samma gäller äpple, också samma familj. Skulle man då kunna spaljera björnbär på samma sätt och därmed få mer bär per gren?
Någon som har provat?
Någon som har provat?
Årets sådd av bondbönor från förra året blir det inget av med. Bönsmygar har överlevt i bönorna hela vintern. Så helt meningslöst att så dessa och täcka med kålnät, för kräken lär väl gräva sig upp genom jorden.
Får bli enbart nya bondbönor och sedan täcka dem ordentligt med kålnöt.
Får bli enbart nya bondbönor och sedan täcka dem ordentligt med kålnöt.