439 803 läst ·
5 762 svar
440k läst
5,8k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 736 inlägg
Jag förodlar gurkan inne. Eftersom jag inte har växthus utan odlar mot varm utevägg kan jag inte plantera ut den förrän i juni. Här kan det bli nattfrost sent om man har otur.Snigla skrev:
Och om jag sår tidigare så hinner plantorna bli helt oregerliga innan jag får ut dem.
Gurka blir det iaf, även om det inte blir så tidigt. 🙂
Ah okejMathildatiger skrev:
Jag förodlar gurkan inne. Eftersom jag inte har växthus utan odlar mot varm utevägg kan jag inte plantera ut den förrän i juni. Här kan det bli nattfrost sent om man har otur.
Och om jag sår tidigare så hinner plantorna bli helt oregerliga innan jag får ut dem.
Gurka blir det iaf, även om det inte blir så tidigt. 🙂
Jo gurkorna har en tendens o skicka ut tentakler åt alla möjliga och omöjliga håll hehe..
I början här.. sådde jag typ allt i januari.. (tomater, gurka, chili, squash...)
Då var det djungeltema här hemma under våren haha..
Inte bara ett år vi kämpat med att bära ut 2 m höga tomater till växthus o uteväggar... hehe (skitjobbigt! Men vi är tröga.. gjorde samma misstag många år...)
Numer vet jag bättre.. och jag jobbar på att också praktisera den kunskapen (går sisådär haha..)
Svårt när det kliar i odlingsfingrarna efter nyår!
Har inte sått någon färskpotatis MEN... har under vintern plockat upp några kok av förra årets höstpotatis (vi brukar lagra den i jorden där den växt.. för vi har inget bra ställe att förvara dem på.. om vi tar upp)Pjosk75 skrev:
Fascinerande att de ändå "överlevt".. vi har haft ovanligt lång vinter här!
Måste på något sätt indikerat att jorden inte var helt frusen där.. för då brukar potatisen "bli mos" ju 🤔 (när den sedan tinar upp i jorden)
Husägare
· Uppsala
· 736 inlägg
Jag vet, man vill så allt på en gång. 🙂 Men jag har också lärt mig den hårda vägen att det är bättre att vänta och att det oftast blir bättre då.Snigla skrev:
Ah okej
Jo gurkorna har en tendens o skicka ut tentakler åt alla möjliga och omöjliga håll hehe..
I början här.. sådde jag typ allt i januari.. (tomater, gurka, chili, squash...)
Då var det djungeltema här hemma under våren haha..
Inte bara ett år vi kämpat med att bära ut 2 m höga tomater till växthus o uteväggar... hehe (skitjobbigt! Men vi är tröga.. gjorde samma misstag många år...)
Numer vet jag bättre.. och jag jobbar på att också praktisera den kunskapen (går sisådär haha..)
Svårt när det kliar i odlingsfingrarna efter nyår!
Har istället börjat så perenner tidigt, och för många... Så nu vet jag inte hur jag ska kunna få plats att plantera om dem istället. Alltid är det något 😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Några odlingskragar i sikte & ett skitigt växthus (ska tvättas utvändigt o tömmas invändigt) 
+ Babe har kört 10 kärror jord och börjat fylla de två högre (nya) odlingskragarna 👍
Har också köpt virke idag - till en odlingsbädd för ettåriga sommarblommor - och en för mina tujor (som jag köpte på världens blåsigaste dag.. typ i förrgår) som ska avgränsa gödselplattan från resten av grus (gräs) planen på "garagesidan"
Våren är kommen.. 🌸🌼🌷
- Jordgubbarna har fått jordgubbsgödsel (fick en en hink när jag köpte jordgubbsplantorna..)
- Hallonen har fått gödsel..
- Blåbärstryen har fått gödsel.. (och de lever o växer - första riktiga "året" med dem..)
- Jostaplantorna har fått gödsel och jag ser spänt fram emot att kanske få smaka ett bär i år! Satte dessa plantor hösten 2024 tror jag.. då hade jag rotat några pinnar som jag fått på posten av en kompis)
- Rabarbern har fått gödsel också.. (och börjat titta upp!)
+ Babe har kört 10 kärror jord och börjat fylla de två högre (nya) odlingskragarna 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också köpt virke idag - till en odlingsbädd för ettåriga sommarblommor - och en för mina tujor (som jag köpte på världens blåsigaste dag.. typ i förrgår) som ska avgränsa gödselplattan från resten av grus (gräs) planen på "garagesidan"
Våren är kommen.. 🌸🌼🌷
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Precis. Jag har förodlat, vinterförvarat, gett lite utrymme, gett massor av utrymme.. Aldrig blivit något. När jag flyttade hit för ett år sedan fanns det ett par kronärtskockor i det lilla växthuset och mitt hopp tändes igen. Såklart blev det ingenting.. Nu tar jag kronärtskockspaus igen.Intet skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Vi får emellanåt, men det är ena kinkiga jäklar.
Jag är på ständig jakt efter sorten Herrgårds, men har ännu inte fått tag på någon planta.
Jag är på ständig jakt efter sorten Herrgårds, men har ännu inte fått tag på någon planta.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 052 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 052 inlägg
Purjolöks-hack.
Bredsått i vinddruvstråg och nu är det dags för att fylla på med jord. Då är det enkelt att ta ur hela klumpen och fylla på med jord och sen sätta tillbaka hela paketet.
Bredsått i vinddruvstråg och nu är det dags för att fylla på med jord. Då är det enkelt att ta ur hela klumpen och fylla på med jord och sen sätta tillbaka hela paketet.