Snigla Snigla skrev:
Nog för att jag kanske är lite tidig.. men maj?? :o
Sätter du dem direkt ute? (alltså, inte förodlar?)

Jag menar jag är ju uppväxt utanför Uppsala och morfar (min trädgårdsmentor...) och jag satte ut plantorna i växthuset i maj när jag var liten 🤓
Jag förodlar gurkan inne. Eftersom jag inte har växthus utan odlar mot varm utevägg kan jag inte plantera ut den förrän i juni. Här kan det bli nattfrost sent om man har otur.
Och om jag sår tidigare så hinner plantorna bli helt oregerliga innan jag får ut dem.
Gurka blir det iaf, även om det inte blir så tidigt. 🙂

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag förodlar gurkan inne. Eftersom jag inte har växthus utan odlar mot varm utevägg kan jag inte plantera ut den förrän i juni. Här kan det bli nattfrost sent om man har otur.
Och om jag sår tidigare så hinner plantorna bli helt oregerliga innan jag får ut dem.
Gurka blir det iaf, även om det inte blir så tidigt. 🙂
Ah okej
Jo gurkorna har en tendens o skicka ut tentakler åt alla möjliga och omöjliga håll hehe..

I början här.. sådde jag typ allt i januari.. (tomater, gurka, chili, squash...)
Då var det djungeltema här hemma under våren haha..

Inte bara ett år vi kämpat med att bära ut 2 m höga tomater till växthus o uteväggar... hehe (skitjobbigt! Men vi är tröga.. gjorde samma misstag många år...)

Numer vet jag bättre.. och jag jobbar på att också praktisera den kunskapen (går sisådär haha..)

Svårt när det kliar i odlingsfingrarna efter nyår!

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Sniglar bor i Skåne, du vet landsänden där det kan tas upp färskpotatis i mars. Visserligen enbart i mindre skala på Bjärehalvön bland annat, men ändå månader före oss i Uppland.

Så att så gurkor i mars/april anar jag går bra där i söder. Speciellt om de sätts i växthus.
Har inte sått någon färskpotatis MEN... har under vintern plockat upp några kok av förra årets höstpotatis (vi brukar lagra den i jorden där den växt.. för vi har inget bra ställe att förvara dem på.. om vi tar upp) :)

Fascinerande att de ändå "överlevt".. vi har haft ovanligt lång vinter här!

Måste på något sätt indikerat att jorden inte var helt frusen där.. för då brukar potatisen "bli mos" ju 🤔 (när den sedan tinar upp i jorden)

Snigla Snigla skrev:
Ah okej
Jo gurkorna har en tendens o skicka ut tentakler åt alla möjliga och omöjliga håll hehe..

I början här.. sådde jag typ allt i januari.. (tomater, gurka, chili, squash...)
Då var det djungeltema här hemma under våren haha..

Inte bara ett år vi kämpat med att bära ut 2 m höga tomater till växthus o uteväggar... hehe (skitjobbigt! Men vi är tröga.. gjorde samma misstag många år...)

Numer vet jag bättre.. och jag jobbar på att också praktisera den kunskapen (går sisådär haha..)

Svårt när det kliar i odlingsfingrarna efter nyår!
Jag vet, man vill så allt på en gång. 🙂 Men jag har också lärt mig den hårda vägen att det är bättre att vänta och att det oftast blir bättre då.
Har istället börjat så perenner tidigt, och för många... Så nu vet jag inte hur jag ska kunna få plats att plantera om dem istället. Alltid är det något 😉

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mina chilis har visst blivit bortglömda. Omplanterade nu i alla fall. Hand i plastvante håller en ung planta med rötter i jordklump inför plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Svärfar var här och dumpade skit igen 🙄

• Komposthög i trädgård med kvarvarande snö, omgiven av träd och buskar, under en klarblå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skitbra ju.. 🙃

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Några odlingskragar i sikte & ett skitigt växthus (ska tvättas utvändigt o tömmas invändigt) :)
  • Jordgubbarna har fått jordgubbsgödsel (fick en en hink när jag köpte jordgubbsplantorna..)
  • Hallonen har fått gödsel..
  • Blåbärstryen har fått gödsel.. (och de lever o växer - första riktiga "året" med dem..)
  • Jostaplantorna har fått gödsel och jag ser spänt fram emot att kanske få smaka ett bär i år! Satte dessa plantor hösten 2024 tror jag.. då hade jag rotat några pinnar som jag fått på posten av en kompis)
  • Rabarbern har fått gödsel också.. (och börjat titta upp!)

+ Babe har kört 10 kärror jord och börjat fylla de två högre (nya) odlingskragarna 👍

Odlingskragar och ett växthus i en trädgård med lövträd i bakgrunden under en solig dag.
Skapa konto

Har också köpt virke idag - till en odlingsbädd för ettåriga sommarblommor - och en för mina tujor (som jag köpte på världens blåsigaste dag.. typ i förrgår) som ska avgränsa gödselplattan från resten av grus (gräs) planen på "garagesidan" :)

Våren är kommen.. 🌸🌼🌷

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Är du ovän med honom? 😂

Min granne frågade idag om jag inte ska hämta koskit snart för han vill ha lite. 🥰

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är du ovän med honom? 😂

Min granne frågade idag om jag inte ska hämta koskit snart för han vill ha lite. 🥰
Han frågade faktiskt hur många skopor vi ville ha 😅

NyKarin NyKarin skrev:
Å, kronärtskocka har jag gjort många försök med utan att lyckas!
Samma här. Den har aldrig hunnit mogna.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Samma här. Den har aldrig hunnit mogna.
Precis. Jag har förodlat, vinterförvarat, gett lite utrymme, gett massor av utrymme.. Aldrig blivit något. När jag flyttade hit för ett år sedan fanns det ett par kronärtskockor i det lilla växthuset och mitt hopp tändes igen. Såklart blev det ingenting.. Nu tar jag kronärtskockspaus igen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi får emellanåt, men det är ena kinkiga jäklar.

Jag är på ständig jakt efter sorten Herrgårds, men har ännu inte fått tag på någon planta.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
S
Purjolöks-hack.
Bredsått i vinddruvstråg och nu är det dags för att fylla på med jord. Då är det enkelt att ta ur hela klumpen och fylla på med jord och sen sätta tillbaka hela paketet.

• Planterade purjolökar i ett plasttråg, redo för omgörning med jordpåfyllning.
    Skapa konto
  • En hand håller en klump med purjolöksplantor och jord redo för att fyllas på och planteras om, med ett vinddruvstråg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Plasttråg med purjolöksplantor i jord, redo för påfyllning.
    Skapa konto
  • Gilla
Lill72 och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Purjolöks-hack.
Bredsått i vinddruvstråg och nu är det dags för att fylla på med jord. Då är det enkelt att ta ur hela klumpen och fylla på med jord och sen sätta tillbaka hela paketet.
Glöm inte klippa ner dem ett par-tre gånger 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.