Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Årets sådd av bondbönor från förra året blir det inget av med. Bönsmygar har överlevt i bönorna hela vintern. Så helt meningslöst att så dessa och täcka med kålnät, för kräken lär väl gräva sig upp genom jorden.
Får bli enbart nya bondbönor och sedan täcka dem ordentligt med kålnöt.
[video]
Aha är de därför det blir mystiska hål i bönorna ibland. Tack, då lärde jag mig något nytt.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Planterade om min kallsådda kål idag. Har lärt mig att kål blir hämmat i växten om de inte får ny näring i tid.
IMG_4074.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såg ut så här för 10 dagar sen.

IMG_4030.jpeg
Skapa konto

Funderar på att sätta ut bondbönorna som också är kallsådda i växthuset.

• Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jordgubbarna i växthuset är igång!
jordgubbstorn, jordgubbstorn? :D

Snigla Snigla skrev:
jordgubbstorn, jordgubbstorn? :D
Får bli på nästa ställe i så fall =)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hur odlar ni och sköter dem?
Kan säga såhär.. jag gillar björnbär!
De är dekorativa buskar har väldigt söta/vackra blommor!
De är förbannat jä*la elaka med sina taggar.. och fastnar i allt om man går i närheten - det räcker med att bara TÄNKA på dem så sitter de fast någonstans.. i kläderna eller huden!

Jag (ömhuding) har dock inte (!) reagerat sämre på deras taggar än på annat jag fastnar i .. i trädgården! (reagerar på mycket..)

Vår björnbärsbuske (ingen buske, eg bara två typ grenar.. gigantiska.. ser ut som något från Alien) verkar trivas extremt bra där den bor.. det är inte vi som satt den (jag hade nog valt en taggfri variant om jag satt den själv).. utan fanns när vi flyttade in!

Jag är tapper och försöker klippa ner/bort mycket hela tiden.. men den växer "om mig" ändå... varje år! (vi använder inte så mycket björnbär så man behöver inte ha så stor planta/växtlighet) ..

Maken brukar bli blodig när han klipper gräset och inte tänker på de där revorna.. (de hänger "ut" och när han åker förbi med gräsklippartraktorn.. så hakar de i honom ibland)

:)

Rent skötselmässigt.. ja, vi gör INGET hehe.. mer än försöker klippa ner den varje år! (och plockar bär ibland)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Får bli på nästa ställe i så fall =)
Nästa "ställe" i trädgården.. (eller... i nästa hus/tomt?) 🤔

Snigla Snigla skrev:
Nästa "ställe" i trädgården.. (eller... i nästa hus/tomt?) 🤔
Någon dag ska jag starta en tråd, men vi är i processen att ta över den bättre hälftens släktgård, avstyckning är påbörjad.

Så vi kommer få ca 1000kvm trädgård, 580kvm innergård samt ett litet trädgårdsland på 60kvm.
Och 10ha hagar 🙃

• Gilla
  • Älska
Solskiftet och 6 till
  • Laddar…
Någon dag ska jag starta en tråd, men vi är i processen att ta över den bättre hälftens släktgård, avstyckning är påbörjad.

Så vi kommer få ca 1000kvm trädgård, 580kvm innergård samt ett litet trädgårdsland på 60kvm.
Och 10ha hagar 🙃
Jag vet att det stod på "önsketapeten" för några år sedan redan.. (därför jag var snabb o fråga.. när du bjöd in på "jordgubbstornet" hehe) :)

Spännande att det nu kommit så långt att det är på G! 😍🥳

Snigla Snigla skrev:
Jag vet att det stod på "önsketapeten" för några år sedan redan.. (därför jag var snabb o fråga.. när du bjöd in på "jordgubbstornet" hehe) :)

Spännande att det nu kommit så långt att det är på G! 😍🥳
Ja, det har tagit sin lilla tid, men nu är det äntligen i rullning på riktigt 🤯🥳

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ehm, det var inte riktigt tänkt att de skulle sätta blom nu 😳

IMG_20260425_182148.jpg
Skapa konto

• Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Ehm, det var inte riktigt tänkt att de skulle sätta blom nu 😳

[bild]
Life in a nutshell.. blir inte alltid som man tänkt sig :)

De verkar ju trivas o må bra iaf!

I år lärde jag mig att inte alla petuniafrön är pelleterade och att fröna då är lika stora som ett dammkorn 😅
Det blev petunior ända men lite fler än jag hade tänkt och jag som skulle minska ner på allt 😁
IMG_20260427_150438.jpg
Skapa konto

Pelargonerna har fått flytta ut med lite extra värme de kallaste nätterna.
IMG_20260427_154203.jpg
Skapa konto

Tomaterna blev omskolade idag och fick flytta ner på golvet i några dagar till sen får de också flytta ut. Ska bli skönt att städa undan allt och slippa släpa jord och plantor upp och ner för trappan då mitt lilla odlingsrum är på övervåningen.
IMG_20260427_152328.jpg
Skapa konto
IMG_20260427_153425.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kakelugnen566 och 6 till
  • Laddar…
Nu hittade jag den här lilla bortglömda överlevaren i en burk bakom allt annat på fönsterbrädan. Det kanske inte blir så mycket av den men kunde ju inte bara slänga den med sin söta blomma.
IMG_20260427_180544.jpg
Skapa konto
IMG_20260427_180745.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
IMG_0241.JPG
Skapa konto

Har funderat ett tag.. men tror jag (för en gångs skull) löste problemet - 98% säker på att det är en Akleja jag planterat i krukan hehe

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Har funderat ett tag.. men tror jag (för en gångs skull) löste problemet - 98% säker på att det är en Akleja jag planterat i krukan hehe
Ser väldigt aklejig ut.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.