435 215 läst ·
5 711 svar
435k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Jag har uppenbarligen misslyckats med min purjo, det är bara några ledsna strån.
Men misstänker att sorgmyggorna tagit rötterna på dem.
Men misstänker att sorgmyggorna tagit rötterna på dem.
Apropå purjolök så är det första och troligtvis enda gången jag provade såsniglar. Purjolöken såddes början av februari så att de skulle ha hunnit växa tillräckligt mycket för att sättas ut i maj. Men nu är alltid dött.
Kan så klart bero på annat än formen på jorden. Men inga flugor/myggor finns bland växterna. Bladlöss finns det i och för sig på auberginerna, om nu de kan ha tagit död på purjolöken. Eller att de fick vara utomhus en stund en solig dag i mars.
Kan så klart bero på annat än formen på jorden. Men inga flugor/myggor finns bland växterna. Bladlöss finns det i och för sig på auberginerna, om nu de kan ha tagit död på purjolöken. Eller att de fick vara utomhus en stund en solig dag i mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om sådderna hade grott och du ställde ut dem i solen är det orsaken till att de dött.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Nu har potatislöken börjat komma upp.
I år har jag redan börjat gödsla med hopp om att de ska bli lite större än förra året.
Även vitlöken har kommit en bit på väg. Men hur kommer det sig att det alltid är någon kvar i landet som jag missat?
Förra året räknade jag dem tom. Ändå kommer det upp frilansare.
Logga in
Skapa konto
I år har jag redan börjat gödsla med hopp om att de ska bli lite större än förra året.
Även vitlöken har kommit en bit på väg. Men hur kommer det sig att det alltid är någon kvar i landet som jag missat?
Förra året räknade jag dem tom. Ändå kommer det upp frilansare.
Logga in
Skapa konto
Så skrev jag för några dagar sedan. Nu när jag tittade i det lilla växthuset, vad hittade jag där? Jo, plantorna har övervintrat och står där glatt.NyKarin skrev:
Vad kan jag göra för att få dem att växa och ge kronärtskockor? Mitt hopp har tydligen inte stendött. Tillägg:sandjord. Överfullt med åkerfräken förra året. Säkerligen inte använt på länge
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag kommer ta bort den lilla (gott om plats ska de vilja ha) och näring börjar jag med imorgon. Överallt står det att den behöver täckas för övervintring, det har mina plantor inte läst.
Risken är stor att jag kommer bli besviken i höst men såklart måste jag testa. Livskraften finns där!
Risken är stor att jag kommer bli besviken i höst men såklart måste jag testa. Livskraften finns där!
Det växer på som vanligt här i mitt odlingskaos, i år blir det mer blommor och mindre ätbart som förodlas.
Bredsådde lejongap i fruktlådor, vet inte om det är rätt men fröna var så små så det fick bli så.
Sen mitt i allt så gick flera lysrör sönder så jag har beställt från ledproffsen som skulle ha snabba leveranser men nu mer än en vecka senare så lyser de med sin frånvaro, svarar inte mejl heller 😕
Fick ett par paprikaplantor av en vän samtidigt som jag satte likadana egna och här tycker jag det syns ganska tydligt att det är skillnad på olika sorters jord. Båda har stått på samma ställe.
Bredsådde lejongap i fruktlådor, vet inte om det är rätt men fröna var så små så det fick bli så.
Sen mitt i allt så gick flera lysrör sönder så jag har beställt från ledproffsen som skulle ha snabba leveranser men nu mer än en vecka senare så lyser de med sin frånvaro, svarar inte mejl heller 😕
Logga in
Skapa konto
Fick ett par paprikaplantor av en vän samtidigt som jag satte likadana egna och här tycker jag det syns ganska tydligt att det är skillnad på olika sorters jord. Båda har stått på samma ställe.
Logga in
Skapa konto
Uppdatering: kunde tro att ledproffsen läser här för nu fick jag svar att lysrören är på väg och de bad om ursäkt för förseningen 😊Lill72 skrev:
Det växer på som vanligt här i mitt odlingskaos, i år blir det mer blommor och mindre ätbart som förodlas.
[bild]
[bild]
Jag funderar på att odla björnbär för att det är gott. Mina enda andra erfarenheter av björnbär är att om en pudel fastnar med sitt öra i björnbärsrevor kan det bli en infektion och att vilda björnbär är besvärliga när de lömskt kravlar upp från skogen och sticks och rivs.
Dvs inte så mycket praktisk erfarenhet av själva odlandet.
Därför har jag några frågor till er med erfarenhet.
Jag vill odla i odlingslådor. Stora, inte pallkragar.
1. Är det lämpligt att odla björnbär i lådor?
Hallon i odlingslåda var inte så lyckat, jag hade sticksiga hallonplantor precis överallt eftersom de spred sig via rötterna.
2. Är björnbär lika benägna att rymma med hjälp av rötterna och dyka upp någon annanstans?
Taggfria björnbär har jag läst om. Låter lockande för en person med väldigt skör hud (pga sjukdom). Men de verkar inte så härdiga och får jag intrycket av, inte så goda.
3a. Klara taggfria björnbär zon 3-4?
3b. Finns det goda taggfria sorter?
4. Hur många plantor behöver man för att få, säg fem liter bär?
5. Är det väldigt arbetskrävande att odla björnbär?
6. Är det värt besväret att odla björnbär?
Tack så mycket 🌱
Dvs inte så mycket praktisk erfarenhet av själva odlandet.
Därför har jag några frågor till er med erfarenhet.
Jag vill odla i odlingslådor. Stora, inte pallkragar.
1. Är det lämpligt att odla björnbär i lådor?
Hallon i odlingslåda var inte så lyckat, jag hade sticksiga hallonplantor precis överallt eftersom de spred sig via rötterna.
2. Är björnbär lika benägna att rymma med hjälp av rötterna och dyka upp någon annanstans?
Taggfria björnbär har jag läst om. Låter lockande för en person med väldigt skör hud (pga sjukdom). Men de verkar inte så härdiga och får jag intrycket av, inte så goda.
3a. Klara taggfria björnbär zon 3-4?
3b. Finns det goda taggfria sorter?
4. Hur många plantor behöver man för att få, säg fem liter bär?
5. Är det väldigt arbetskrävande att odla björnbär?
6. Är det värt besväret att odla björnbär?
Tack så mycket 🌱
Björnbär sprids med långa taggiga revor. Har sedan jag varit lite röjt hallon, björnbär slånbär nypon på landet. Resulterade alltid i irriterade rivsår på armar och ben.. Jag har också läst om taggfria och varit intresserad av dem men aldrig mer med taggar..
Jag känner nog så jag också, inga taggar.NyKarin skrev:
Har bara röjt vilda björnbär och de är mycket värre tycker jag än rosor. Det är som att revorna lever ett eget liv.
Med tanke på infektionsrisken är taggiga uteslutet känner jag. Hallon går bort av samma anledning. Dessutom är jag inte säker på att jag gillar konsistensen på hallon... Eller så är det hallonmasken jag inte gillar 😆.