435 214 läst ·
5 711 svar
435k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Nu är det lugnet före stormen. Jag räknade tomaterna i burspråket till 58 stycken. Alla bredsådda och omplanterade en gång. Sådde några andra tomatsorter i veckan som står på badrumsgolvet. Men bara en handfull frön. 😆
I burspråket är det ett gäng paprikor och purjolök också.
Sådde några långbönor till växthuset och ett par gurkor som kommer växa i köksfönstret. Växthusgurkorna sår jag lite senare.
I växthuset är det lite deppig men jag har kallsått kål som börjat gro. Sådde bondbönor i ett tråg också.
Min varmbänk i trädgården failade lite. Gödslet hade nog redan brunnit en del så det blev inte så uppvärmt i kylan. Jag bredsådde spenat, någon vintersallad och plocksallad. Det kommer bli lite svårt att hålla reda på sådden och ogräset. 😂
I burspråket är det ett gäng paprikor och purjolök också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sådde några långbönor till växthuset och ett par gurkor som kommer växa i köksfönstret. Växthusgurkorna sår jag lite senare.
Logga in
Skapa konto
I växthuset är det lite deppig men jag har kallsått kål som börjat gro. Sådde bondbönor i ett tråg också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min varmbänk i trädgården failade lite. Gödslet hade nog redan brunnit en del så det blev inte så uppvärmt i kylan. Jag bredsådde spenat, någon vintersallad och plocksallad. Det kommer bli lite svårt att hålla reda på sådden och ogräset. 😂
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi fick nån ohyra / svamp på vår vinranka i förfjol. Då förlorade vi delar av skörden och ifjol var ohyran/svampen kvar och vi förlorade hela skörden.
Den har gett ca 50L druvor och är gissningsvis en solaris.
Symptomen är att bladen ser sjuka ut och druvorna skrumånar ihop och möglar, de utvecklas aldrig fullt ut.
Inför denna säsongen skulle vi vilja försöka rädda den och undrar om någon har tips på vad vi ska göra?
Vad det än är verkar det kunna spruta sig och en yngre vinranka började se lite angripen ut mot slutet av förra säsongen.
Den har gett ca 50L druvor och är gissningsvis en solaris.
Symptomen är att bladen ser sjuka ut och druvorna skrumånar ihop och möglar, de utvecklas aldrig fullt ut.
Inför denna säsongen skulle vi vilja försöka rädda den och undrar om någon har tips på vad vi ska göra?
Vad det än är verkar det kunna spruta sig och en yngre vinranka började se lite angripen ut mot slutet av förra säsongen.
Sannolikheten för att plantan drabbats av mjöldagg är stor, det drabbar såväl frukt som blad och trivs där det är torrt och varmt.
Beskär plantan så det blir ljust och luftigt och ta bort allt som är smittat. Gödsla växten, cumulus är ett svavelpreparat som kan användas för behandling tidig vår.
Här kan du läsa mera och identifiera angreppet så att diagnosen är korrekt.
https://for.se/fragor-och-svar/mjoldagg-pa-vinranka/
Beskär plantan så det blir ljust och luftigt och ta bort allt som är smittat. Gödsla växten, cumulus är ett svavelpreparat som kan användas för behandling tidig vår.
Här kan du läsa mera och identifiera angreppet så att diagnosen är korrekt.
https://for.se/fragor-och-svar/mjoldagg-pa-vinranka/
5 tonn jord levererat.. bara hälften av det som behövs eg 😳 menmen.. en sak i taget!
Prio ett är att fylla upp kragarna vi byggde förra året så vi faktiskt kan odla något i år.. vi hade bara några tonn jord kvar till de nya efter rivningen av de gamla odlingskragarna.. och de nya kragarna blev inte ens halvfulla av det - så i år fick vi köpa "lite" extra!
Maken tycker jag är hemskt tråkig när det kommer till "extraknäck" här hemma.. skotta jord och köra till soptippen 😜
Jag kanske inte kan vara behjälplig när det kommer till jordskottning längre.. men jag har ändå packat de flesta kärror med sopor (enkelt sorterat).
Prio ett är att fylla upp kragarna vi byggde förra året så vi faktiskt kan odla något i år.. vi hade bara några tonn jord kvar till de nya efter rivningen av de gamla odlingskragarna.. och de nya kragarna blev inte ens halvfulla av det - så i år fick vi köpa "lite" extra!
Logga in
Skapa konto
Maken tycker jag är hemskt tråkig när det kommer till "extraknäck" här hemma.. skotta jord och köra till soptippen 😜
Jag kanske inte kan vara behjälplig när det kommer till jordskottning längre.. men jag har ändå packat de flesta kärror med sopor (enkelt sorterat).
Ska tilläggas att sedan ska vi dessutom fylla 15 meter (l) x 1 meter (b) x 50-60 cm (h) också när de är färdigbyggda.. (rabatt runt "nya" balkongen)kashieda skrev:
+ 300 cm (l) x 60-70 cm (b) x 40 cm (h) (avgränsning med tujor.. mellan "parkering" och gödselplatta)
Vi HOPPAS också.. att min extra säck jag köpte denna gång/leverans (på bilden).. räcker till mina årsblommor dessutom (två bäddar 4 m långa och 1 m breda.. ca 25-30 höga - kanske får börja med bara en i år annars.. men vi får väl se..)
--
Sedan saknas ännu jorden till våra odlingar (krukorna med tomater o chilis till växthuset) men vi hoppas att egen jord räcker det (från kompost o så)
Det blir många ton jord låter det som.Snigla skrev:
Ska tilläggas att sedan ska vi dessutom fylla 15 meter (l) x 1 meter (b) x 50-60 cm (h) också när de är färdigbyggda.. (rabatt runt "nya" balkongen)
+ 300 cm (l) x 60-70 cm (b) x 40 cm (h) (avgränsning med tujor.. mellan "parkering" och gödselplatta)
Vi HOPPAS också.. att min extra säck jag köpte denna gång/leverans (på bilden).. räcker till mina årsblommor dessutom (två bäddar 4 m långa och 1 m breda.. ca 25-30 höga - kanske får börja med bara en i år annars.. men vi får väl se..)
--
Sedan saknas ännu jorden till våra odlingar (krukorna med tomater o chilis till växthuset) men vi hoppas att egen jord räcker det (från kompost o så)
Är det bara blommor och grönsaker som växer ovan mark som ska odlas? Då går det ju bra att lägga stockar, grenar, flis och löv i bottnen, och bara ha dyr köpt jord de översta 15-20 cm.
Vi började fylla bäddarna förra året.. med grenar osv.. gamla jorden .. löv osv 👍Pjosk75 skrev:
Vi odlar ju allt på höjd (med nät under pga sork o mullvad) så att säga (de nya odlingskragarna är lite högre än de gamla (o då var det tre pallkragar på höjd).. så kanske 65 cm höga nu ..(för ryggens skull..)
I dom ska detodlas ”årets grönsaker”.. morötter, rödbetor sallad, rättika osv
Vi gjorde samma förra gången.. dvs bottnade med grenar löv pinnar osv.. och så fyllde vi på med jord på topp.. och sedan två säckar gödsel varje år (i varje krage)
20 cm räcker inte på topp lärde vi oss ! Minst 30.. och färskpotatisen (odlade i en pallkrage då..) ville eg ha lite till..
potatis (höst/sommar; o lök har vi på annat håll 👍
Där vi ska odla årsblommor .. ska vi ha ca 25 cm (tänker inte gräva., bara lägga kartong/tidningspapper i en träram ofyllda på med jord).
Till balkonglådan.. har vi inte så mycket pinnar kvar.. men hoppas hinna klippa lite ”skrutt” o fylla med.. innan vi kommer ”dit”.. men jag ska ha stora växter där.. så de kräver jord (inte mycket markkontakt)..2 mindre träd.. 2 stora klätterrosor.. minst två 1.5 m buxbom .. (stora rotsystem som måste ha plats).
Mycke jord blir det i år.
Har planterat om några tomater som hade det trångt om fötterna... (de såddes samtidigt i tråget, men har växt väldigt olika i höjd)
Dessa var sådda i rootmastern.. och rötterna har tagit sig fint! 👍
- - -
Borde ha sått gurkan redan, men har inte hunnit med det.. dock har jag nu iaf köpt hem en säck jord för ändamålet
Så kanske imorgon?
Eller måndag..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dessa var sådda i rootmastern.. och rötterna har tagit sig fint! 👍
- - -
Borde ha sått gurkan redan, men har inte hunnit med det.. dock har jag nu iaf köpt hem en säck jord för ändamålet
Så kanske imorgon?
Eller måndag..
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Sniglar bor i Skåne, du vet landsänden där det kan tas upp färskpotatis i mars. Visserligen enbart i mindre skala på Bjärehalvön bland annat, men ändå månader före oss i Uppland.Mathildatiger skrev:
Så att så gurkor i mars/april anar jag går bra där i söder. Speciellt om de sätts i växthus.
Nog för att jag kanske är lite tidig.. men maj??Mathildatiger skrev:
Sätter du dem direkt ute? (alltså, inte förodlar?)
Jag menar jag är ju uppväxt utanför Uppsala och morfar (min trädgårdsmentor...) och jag satte ut plantorna i växthuset i maj när jag var liten 🤓
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Jag menar bara att hon inte behöver känna sig stressad. Gurka lär hon få även om hon inte sår än på några veckor. Det är såklart trevligt med tidig skörd, men inte nödvändigt.Pjosk75 skrev:
Redigerat: