Kattkvinnan Kattkvinnan skrev:
Vi köpte ett litet ”växthus” av rör, modell som bilden (från Jula). Har rör från pallkrageväxthus också som är längre så man kan öka höjden mellan hyllorna. Enkelt att sätta ihop, fästa belysning, variera och plocka ner. Inte så vackert dock. Hjul? Borde funka att ställa det på transportplattor.
[bild]
Jag har en sådan och jag tycker inte att den är så lätt att hantera.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Amazon har en med trådhyllor. Osäker på hur stolparna monteras på den
[länk]

Liknande den på Jula finns hos Gerdmans, med ett helt annat mycket högre pris.
[länk]
Den från Gerdmans är mer i den stil jag är ute efter. Ska fundera på om det är värt pengarna att köpa en sådan.

Men jag misstänker att jag bär in min gröna hylla i år igen...

@Snigla

Nu börjar vitlöken titta fram här:
Vitlökskott som tränger genom jorden under ett rostigt metallgaller, omgiven av små stenar och jordbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Intet och 3 till
  • Laddar…
Så här ser för övrigt årets förodling ut:
Förodling station med paprika, lök, tomat, kronärtskocka, rotselleri och purjo i krukor under växtlampa, kallsådd kål utomhus.
Skapa konto

Paprika och lök tar sig fint, tomat och kronärtskocka är på väg.
Även rotselleri och purjo ser bra bra ut.

Ute har vi kallsådd kål.
Små plantor av paprika, lök, tomat, kronärtskocka, rotselleri och purjo i förodling i genomskinliga plastlådor ovanpå ett träbord i ett växthus.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Å, kronärtskocka har jag gjort många försök med utan att lyckas!

13th Marine 13th Marine skrev:
@Snigla

Nu börjar vitlöken titta fram här:
[bild]
Weei.. it's alive!

Har inte tittat här idag, kollade dock vår i förra veckan och då var inget uppe än *mummel*

Är vitlök något som sork håller sig borta från? (många andra djur håller sig borta iaf) - men just när det kommer till sork .. vet man ju aldrig vad de haft för sig "under ytan".. :/

Snigla Snigla skrev:
Weei.. it's alive!

Har inte tittat här idag, kollade dock vår i förra veckan och då var inget uppe än *mummel*

Är vitlök något som sork håller sig borta från? (många andra djur håller sig borta iaf) - men just när det kommer till sork .. vet man ju aldrig vad de haft för sig "under ytan".. :/
Har bara haft sork någon enstaka gång, men då har de inte varit på vitlöken 🤔

Fadai
Inga bilder, men var ute idag och hällde ren bokashivätska över både rabarber o vitlök. Kul när det börjar titta upp!

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Nu har mina tomater från egenodlade frön börjat komma upp.
Det är första gången jag sår med egna frön så det känns jättekul att det lyckats (jag har heller ingen plan 2 eftersom jag inte köpte några tomatfrön alls, så det var ju tur att det gick bra 😆).
Hur många sår från egna frön? (Inte bara tomat utan generellt)

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Tomater har jag odlat i 25 år ungefär. Min erfarenhet är att tomatfrön har god grobarhet. Ofta känns det som att jag får fem plantor av fyra frön 😃

Och jo, egna frön. Köper några nya sorter varje år för möjlighet att prova nya. Aktar mig (fördetmesta) från F1.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tomater är en av de grödor som är lättast att ha ett eget frölager från. Att de låter bli att korspollinera sig är mycket trevligt.

Gurka verkar svårare eftersom de riskerar att korspollinerats och det då är osäkert vad genererarion 2 eller 3 blir och smakar.

Koriander är också lätt att få massor med frön från, om du tycker om koriander.

Morötter går också att få egna frön från, men då måste du låta några övervintra eftersom de blommar år 2.

Majs hade varit trevligt att ha egna frön från eftersom de är ganska dyra att köpa. Osäkert på om det fungerar bara.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Grönkål, paprika, chili och purjo sätter vi egna frön av i år. De gror bra! Tomater har vi haft egna frön andra år, men nu var det dags för lite nya sorter. Squash och pumpa brukar också funka att ta frön av.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Tomater har jag odlat i 25 år ungefär. Min erfarenhet är att tomatfrön har god grobarhet. Ofta känns det som att jag får fem plantor av fyra frön 😃
Haha.. lite så är det (känns det) ibland ja... 😜

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Angående fröer - har köpt/fått/bytt till mig det mesta får jag nog lov att säga. Har varit lite smått besatt av att få prova nya grejer hehe.. speciellt tomater! Det finns så många färger, former, storlekar.. plantor med olika (udda) blad osv osv..

Och ser man tillbaka några år (innan reglerna skärptes för fröer).. så kunde man få tag i massa coola i utlandet...

Nu är (tack o lov) min besatthet lite avsvalnad (tycker fortfarande det finns roliga sorter jag inte provat!) så jag nöjer mig med det mesta :) Bara kul att odla nått!

Men efter att ha köpt lite fröer i år (jag har haft de flesta av mina fröer i mer än 5 år..) har jag insett hur j*kla dyra de blivit (för få frön).. så nu kan tom jag tänka mig att ta eget utsäde, så att säga... (på både chilis, paprika, tomater..)

Det gäller att fördela kostnaderna.. kommer nog alltid köpa nått nytt, men jag kanske inte kan köpa 10 nya sorter av allt.. varje år! (man får begränsa sig lite)

Korspollinering är ju inte så mycket problem eg.. om man inte är kinkig med vad man får.. :P (som julafton när man ser färg och smak)

Det kan vara lite hm.. olyckligt när man odlar Carolina Reaper (eller likvärdig i styrka) och den blandar sig lite med nån mild snäll (mina sorter).. det kan bli VÄLDIGT spännande avkommor ibland haha (såg ungefär ut som den jag brukade odla, men var helskotta så mycket starkare!)

Haha.. här pågår rymningsförsök... (fascinerande att de hittar ut i minsta hål typ..)

Pluggboxar med små plantor i ett växthus, täckta av plast, med kondens och några gröna skott som syns genom locket.
Skapa konto

Frösådd i plugglåda med små plantor av rosenskäror och andra blommor under växtljus i ett inomhusodlingsprojekt.
Skapa konto

Lyfte av taket åt dem.. det verkade vara rosenskärorna som kvicknat till - nu gäller det bara att hålla dem vid liv också! Tyvärr har jag en tendens att ibland missköta dem (inte medvetet såklart)

IGÅR:

Så passade jag på (jag har gett mig fanken på att jag ska få några överlevande blommor med mig ut i år..) att så några stycken zinnior..

Brickor med jordfyllda celler redo för odling, märkta för 60 zinniaplantor. Färgglada etiketter identifierar olika zinniasorter.
Skapa konto

3 olika sorter

.. och ytterligare 49 st (första gången jag testar plugbox för blommor) hm.. aster, rosenskära och zinnia

Gul plugbox med transparent lock på bord, fylld med jord och plantor som spirar.
Skapa konto

Sådde även 18 aster i småkrukor (tror det kan ha blivit dubbla fröer på sina håll där..)

NÅGON borde jag väl lyckas få upp.. och överleva?!

Tar sig alla.. kommer jag nog ha ett blomsterhav!

Kikade till mina småttingar.. alltså de verkliga småttingarna.. har ni odlat lobelia nån gång? då vet ni vad jag pratar om.. fröna är så pyttefnaskiga att man behöver en liten såplupp och blanda med sand typ.. när man sår dem..

.. för att det inte ska bli som hos mig (nedan).. jag gjorde inte de i år.. haha

Små frön av lobelia och andra blommor gror i plastbehållare på en bricka inomhus, med färgad märkning för olika sorter.
Skapa konto

Tror att alla mina frön hamnade där i.. och alla frön tog sig.. och jag kommer ha en intressant omplantering!

(tack och lov behöver man inte sätta över dem en och en.. vilket är bra både för att de är lite känsliga så vissa dör när man "rotar omkring" för mycket kring babyrötterna och planterar om.. och för det andra är det ju "tusentals" små mikroplantor som man inte har plats för - om man skulle vara tvungen att ta dem en och en hehe)

Kul att de tog sig iaf!
En lila variant o en rosa variant (eller ljusare lila beroende på hur man tolkar färgen)

• Gilla
MaKrBr och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.