• Gilla
Snigla
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vi har köpt några ikea-underlägg att ha under krukorna, [länk]
Perfekt med lite luftning (plus att man ser om nått blir blött / rinner / droppar) 👍

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Igår var det dax…
PLANTERING AV CHILI 🌶️

[bild]

[bild]

40 st frön blev det 👍😊 plus ytterligare 4 st gul spetspaprika - efter att bilden tagits).

Idag ska jag lägga på bevattningsduken (köpt ny) i tråget och slå på värmemattan (belysning och tak finnes redan till det ”lilla växthuset” )

Funderar på att ta in mitt campingbord (köpt till mina odlingar!) oxå och ställa det/miniväxthuset på.. (i väntan på att hyllan blir klar)

Note: Har förstört två matbord / bord tidigare.. därav köp av campingbordet.. ena bordet förstördes av lömskt vatten / fukt under brickorna.. det andra bordet var en blandning av värmemattan plus fukt typ.. hade ändå skydd plus frigolit under
Vad tjänar man på med att blötlägga chilifrön? Jag tänker på att du förlorar två dagar och ett lägger till extra moment?

Värmematta har jag aldrig använt. Använder fönsterbräda direkt över element eller golvvärme. 🙂

S sinuslinus skrev:
Vad tjänar man på med att blötlägga chilifrön? Jag tänker på att du förlorar två dagar och ett lägger till extra moment?

Värmematta har jag aldrig använt. Använder fönsterbräda direkt över element eller golvvärme. 🙂
Man ser vilka frön som lever.. de groddar sig lite (beroende på hur länge man väntar).. men jag brukar inte vänta på det.. det som tar sig tar sig liksom!

Men däremot så kan jag blötlägga dem i ljummet vatten spetsat med ca ett kryddmått bakpulver (1 kryddmått per 0,5 dl vatten) och låter dem ligga i blöt nått dygn. Bakpulvret hjälper till att mjuka upp det hårda fröskalet på plantorna och får dem att titta upp lite tidigare/lättare :)

Värmematta får jag anv.. vi har 17 grader inomhus.. och kallare vid fönstren!

Funkar bra på värmegolv också.. om man har de / det är igång..

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Tidigare använde jag golvvärmen i badrummet. Det fungerade bra så länge jag fick ut dem därifrån så snart de började växa - mörkt badrum får dem gängliga och vita 😊

Man får prova sig fram till vad som passar en själv. Tidigare höll jag på att blötlägga, nu accepterar jag att allt inte gror.

Men värmematta tycker jag gör skillnad utan att innebära extrajobb. Lampor gör större skillnad.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Nu har paprikan börjat gro efter 8 dagar på badrumsgolvet så de får flytta till en ljusare plats.

Fröplantor av paprika, rotselleri och purjolök som gror i plastbehållare fyllda med jord och guldfärgat täckmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även rotsellerin och purjolöken har grott. Börjar bli dags att rigga belysning.

Groddande rotselleri i en odlingslåda med etikett i jord, omgiven av små gröna skott.
Skapa konto

Två plastlådor med purjolöksskott växer i jord och perlit, placerade på en fönsterbräda med snö utanför.
Skapa konto

Fick glasrutor som skulle slängas och byggde en låda av lite ”spillvirke”. Tänkte att det kan bli en varmbänk. Ringde min bonde och fick färsk kogödsel blandat med halm. Tänker toppa med jord och så spenat och något mer är värmen är lagom.

En varmbänk utomhus täckt med glasrutor på vintrig mark, innehållande halm och kogödsel.
Skapa konto

Traktor lastar kogödsel på ett släp framför en röd byggnad med höbalar i bakgrunden, vinterlandskap.
Skapa konto

Skördade lite brysselkål igår. 🙂
Har inte heller denna säsong lyckats åstadkomma något harskydd runt kålen så alla blad på kålplantorna är uppätna men kålhuvuden verkar de inte äta.

Brysselkålsskörd i en röd skål på snötäckt mark, bredvid en nedfallen brysselkålsstam.
Skapa konto

• Gilla
Suvi5700 och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fick glasrutor som skulle slängas och byggde en låda av lite ”spillvirke”. Tänkte att det kan bli en varmbänk. Ringde min bonde och fick färsk kogödsel blandat med halm. Tänker toppa med jord och så spenat och något mer är värmen är lagom.
Du borde kunna så nu så gror det när temperaturen blir lagom sen. Spenat fungerar bra för kallsådd (har jag hört).

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Det kan bli väldigt varmt första veckorna när det börjar brinna. För varmt för odling.
Jag kollade nu med termometer. -7 i luften och 15 cm ner var det -1 så det är ju okej. Lådan är ju oisolerad.
Det var inte dagsfärskt gödsel (de tömde mellanlagringen när jag var och hämtade).

9 dygn tog det för de första auberginerna att gro. Några chili är på gång att ta sig ovanför jorden också, eller om de är paprika.
Pluggboxarna får stå kvar ovanför elementet ett tag till så att fler frön hinner gro.

Fröplantor växer i en pluggbox med jordfyllda rutor, med några små skott som precis börjar gro.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Det har gått lite långsammare än planerat för groningen.. pga av att vi haft väldigt kallt i huset när det blåste härnere (var ju inte bara ett par dagar det blåste..)

I stora salen där sådderna stod.. var det i flera dagar 12 grader bara (!!!!!) trots 6 element (som funkar) och att vi eldat i kakelugnen så den blev varm.. (då kröp det upp till 13-14..).

Sådden har ju "rumpvärmare".. men den orkar ju bara pusha upp det hela si å så mycket...

MEN NU... har det iaf stuckit upp lite :) 👍

Fröplantor i ett tråg med färgade etiketter som markerar olika sorter, några plantor har börjat gro i en inomhusmiljö med konstgjord belysning.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Det har gått lite långsammare än planerat för groningen.. pga av att vi haft väldigt kallt i huset när det blåste härnere (var ju inte bara ett par dagar det blåste..)

I stora salen där sådderna stod.. var det i flera dagar 12 grader bara (!!!!!) trots 6 element (som funkar) och att vi eldat i kakelugnen så den blev varm.. (då kröp det upp till 13-14..).

Sådden har ju "rumpvärmare".. men den orkar ju bara pusha upp det hela si å så mycket...

MEN NU... har det iaf stuckit upp lite :) 👍

[bild]
Ert hus verkar inte så vindtätt..
Skönt att det tar sig nu i alla fall.
Du kanske får bygga något minidrivhus inne som du kam värma upp och driva upp i?

Jag hade plantor i tvättstugan i källaren ett år och tomaterna blev jättefina men paprikorna trivdes inte alls i 16-18 grader.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ert hus verkar inte så vindtätt..
Skönt att det tar sig nu i alla fall.
Du kanske får bygga något minidrivhus inne som du kam värma upp och driva upp i?

Jag hade plantor i tvättstugan i källaren ett år och tomaterna blev jättefina men paprikorna trivdes inte alls i 16-18 grader.
Hoppas att min lilla växthylla ska göra det bättre.. när den väl är klar (ska ju vara "inplastad" med reflekterande plast när den är väl är färdig).

.. och tillsammans med lite lampor därinne och värmemattan på bebisarna.. så borde det vara lite bättre miljö därinne (då).

Sen kommer det nog hjälpa att sätta igen öppningen i krypgrunden som blåst upp.. (har som sagt aldrig haft 11-12 grader i det där rummet innan! 15 är en sak.. men 12??) burr.

I slut slut änden hehehe.. så ska hyllan troligen ut i garaget :) och där kommer det vara jämnare värme! Men jag måste fixa den jäkla doften därute först (allt luktar efter 10 min i rummet).. ventilation o värme is da shit (pengar o tid.. är också på listan ;) )

Huset är vindkänsligt.. icke isolerat, varma väggar om solen ligger på (blir som element invändigt.. sommar o vinter).. blåser det ute eller blir väldigt kallt.. blir det väldigt kallt inne också.

16-18 har vi alltid haft odlingarna i.. alla :) (när de tagit sig, de gillar inte o gro i dessa temp.. men sen blir de låga, starka och kompakta.. precis som man vill ha innan man ställer ut dem).

Ibland undrar man vad som eg "spelar in" .. när de växer upp.. temp vatten.. dusch/fukt.. ohyra osv - för varje år kan man göra "lika" men ändå är resultaten helt olika.. (så att säga).

😳🤔

Nu är jag också igång! Har sått solhatt och höstvädd idag. Jag brukar inte så sommarblommor, men har börjat fröså perenner. Dels är det mycket billigare om man vill ha många plantor, dels är det garanterat fritt från invasiva maskar. Och kul! (Även sått i torvfri jord vilket jag tvivlar på att köpta plantor är.)
Ska vänta till mars med tomaterna, sen är grönsakerna igång också.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
En av mina habaneroplantor verkar vara lite genetiskt defekt, skall bli intressant att se om det blir någon skillnad senare i utvecklingen. Har haft trebladade tomater innan men där har jag alltid tappat bort vilken det var när de blivit större. 😇
Två små habaneroplantor i en blå kruka med en märkt träpinne i jorden.
Skapa konto

• Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
För någon vecka sedan tog fjolårets lök slut, men då var det också en rätt dålig skörd.
Den sista rotsellerin kom upp idag:
Rotselleri som har skördats, ligger på en blå skärbräda bredvid en skalare och kniv i ett kök.
Skapa konto

I övrigt växer förodligen bra.
De nya lökfröerna grodde som de skulle.

• Gilla
sinuslinus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.