Jiji Jiji skrev:
Hur och till vad använder ni dessa pluggbrätten?

Och vad gör att ni verkar så otroligt förtjusta i dem? Är det framförallt lök som blir så mycket bättre? (Jag är ju urkass på att så lök. Kanske är det här förklaringen?)
Jag använder pluggboxen till alla sorters frön som behöver förodlas. Till exempel tomat, chili, aubergine, purjolök. Men även blommor.

Oftast sår jag 2 eller 3 frön i varje fack, låter de gro och klipper bort de som växer sämst.

När plantan är några cm hög så drar du upp pluggen med rötter och jord och planterar om den i en större kruka.
Sedan är det bara att sö nya fröer och börja om.

Eftersom pluggen är smal men djup så växer rötterna nedåt istället för åt sidorna som de kan göra i vanliga odlingstråg.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har inte använt min/a på några år.. MEN de är väldigt smidiga att ha o göra med storleksmässigt.

Pluggbrättet är ju väldigt "litet" och rymmer många små frön.. och en fönsterbräda (bord eller hyllplan) rymmer väldigt många små pluggbrätten..

Så man skjuter upp problemet med platsbrist ett tag hehe..
.. och de får oftast fina rotsystem också (hålen är "djupa" trots att de inte är så stora i övrigt liksom)
Jag sår ju i tråg. Och skolar om till tråg, det är inte förrän på slutet jag sätter i individuella krukor, eller överhuvudtaget (beror på typ av växt). Det spar plats och underlättar vattning.

Men jag har sett bilderna på lök som flera medlemmar lägger upp och funderar på om min bristande lökodlingsförmåga beror på att jag inte kan hantera plantorna ordentligt. Vitlök inga problem, all annan lök, problem.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag använder pluggboxen till alla sorters frön som behöver förodlas. Till exempel tomat, chili, aubergine, purjolök. Men även blommor.

Oftast sår jag 2 eller 3 frön i varje fack, låter de gro och klipper bort de som växer sämst.

När plantan är några cm hög så drar du upp pluggen med rötter och jord och planterar om den i en större kruka.
Sedan är det bara att sö nya fröer och börja om.

Eftersom pluggen är smal men djup så växer rötterna nedåt istället för åt sidorna som de kan göra i vanliga odlingstråg.
Jo jag förstår men jag undrar om det är någon specifik växt som det gör stor skillnad på? Jag har inte några problem med tråg, tvärt om, tycker att det är perfekt.
(Det är bara sådd lök jag inte har någon framgång med. )

ANG EGNA FRÖER

Det går såklart utmärkt att använda eget utsäde.. oavsett om man odlat dem själv, köpt på ica (tex tomater, jordärtskockor osv) :)

Men.. jag kan inte klaga på mig själv om det blir fel på sorterna hahaha.. de är inte ofta det korspollineras - men det händer! Är man inte så kinkig.. så spelar det ju ingen roll - kan snarare vara lite kul att se vad som "kommer ut"..

Men.. vill man ha något speciellt, ja då föredrar jag att köpa fröer. Då kan jag klaga om jag får fel.. (får fel resultat).

Ska jag ta fröer själv.. så ska plantorna stå ensamma eller med skydd runt blommorna efter jag pollinerat dem själv.. (lite omständigare). I normala fall har vi ju alla 10-20 sorter står på rad ganska tätt i växthuset.. sen får de liksom sköta sig själva (skakar lite på grenarna ibland för säkerhetsskull.. men i övrigt låter vi naturen ha sin gång).

Jag gillar fortfarande att testa nya saker/sorter ibland.. och de måste jag ju köpa oavsett (eller byta till mig).. får man "upp dem" kan man ta eget frö sedan :)

Finns alldeles för mycket kul och fint i världen..😍

Jiji Jiji skrev:
Jag sår ju i tråg. Och skolar om till tråg, det är inte förrän på slutet jag sätter i individuella krukor, eller överhuvudtaget (beror på typ av växt). Det spar plats och underlättar vattning.

Men jag har sett bilderna på lök som flera medlemmar lägger upp och funderar på om min bristande lökodlingsförmåga beror på att jag inte kan hantera plantorna ordentligt. Vitlök inga problem, all annan lök, problem.
Jag har inte ens vågat så lök än haha.. har fröer, men nä.. har inte kommit till kritan än (det känns som de ska vara jättesvåra!)

Jag sår en del i små tråg (som sen delas upp).. och chilisarna får alltid egna "krukor" (inte egna krukor heller.. utan större variant av pluggboxen typ - men ett eget krypin per frö... ibland får det dock samsas två frön i samma.. tills iaf minst en kommit upp) :)

Snigla Snigla skrev:
Jag har inte ens vågat så lök än haha.. har fröer, men nä.. har inte kommit till kritan än (det känns som de ska vara jättesvåra!)

Jag sår en del i små tråg (som sen delas upp).. och chilisarna får alltid egna "krukor" (inte egna krukor heller.. utan större variant av pluggboxen typ - men ett eget krypin per frö... ibland får det dock samsas två frön i samma.. tills iaf minst en kommit upp) :)
Så, du verkar egentligen inte tycka att pluggbrätten är så väldigt revolutionerande.
(Jag funderar så klart på om det är värt att investera i)

Jag fick pengar i present till odling så nu funderar jag på vad jag ska välja. (Blev lite buskar från farmer gracy... Men det finns pengar kvar. ❤️)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Så, du verkar egentligen inte tycka att pluggbrätten är så väldigt revolutionerande.
(Jag funderar så klart på om det är värt att investera i)

Jag fick pengar i present till odling så nu funderar jag på vad jag ska välja. (Blev lite buskar från farmer gracy... Men det finns pengar kvar. ❤️)
Jag gillar allt.. (problem!) :P
Måste prova allt liksom..

Tack och lov börjar jag lugna mig lite.. (ålder o erfarenhet?)
Jag tycker pluggbrättet (det vi pratade om från början) är bra! Jag brukar använda det till blommor .. (även om jag inte använt det på ett par år).

Men jag har ju plats för att ha större brätten/krukor/brickor osv.. så det har jag använt (för det har jag också..)

Känns som jag har en hel trädgårdsbutik (grejer) ute i garaget att använda.. jag använder inte ens hälften när jag odlar... 😳🙄 (ändå har jag gett bort till familj.. som jag tycker ska odla mer hehe.. de får plastkrukor osv..)

Mitt odlande har ju utvecklats med åren och som jag sa.. jag har en förkärlek till att prova olika sätt/olika grejer.. :/ (fördelen är ju att det mesta går att återanvända i flera år.. så man behöver ju inte köpa nytt hela tiden! Dessvärre tar de mycket plats att förvara haha..)

Odling är kul :)

Jag kan nämna några grejer jag använder varje år..

Små växthus med plantor i krukor på bord vid fönster, omgivna av odlingsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från Wexthuset (länk till produkt)

- - -
Miniväxthus med LED-lampor och gröna plantor i svart bricka, idealiskt för inomhusodling och förökning av växter.
Skapa konto

Bild från Sneckenström - Min favorit till chilisarna.. (länk till produkt)

- - -

Pluggbrätte med unga plantor på ett bord i ett växthus.
Skapa konto

Bild från Willab - Minikap 60 (länk till produkt)

- - -

Farmer Gracy kan man lätt spendera alla sina pengar på 🤩

Jag gillar ordningen man får, det är lätt att hålla koll på vilken sort som är vilken när man bara sår några enstaka av varje, sen är de lätta att plantera om.
Löken tycker jag är knepig att bredså, här ploppar man bara ner en plugg i backen.

Och sen är de i rejäl plast så att de håller till skillnad från mycket annat som är för tunn och går sönder efter nått år.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag inser att jag inte behöver pluggbrätten. Om jag vill testa lök igen ska jag överväga det men i övrigt fortsätter jag som vanligt. Men de ser fina ut.🤩

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fyra fröpaket för gurkmelon, växthusgurka och två sorter squash från Impecta Fröhandel, med textbubbla: "Några 'gröna' fröer dök upp idag!
Skapa konto

Inte dags att så dem än (då hinner de växa mig ur huset..) men nu har jag iaf fått hem fröerna :)

Det är nog 5-6 år sedan jag faktiskt köpte gurkfrön.. vi har en tendens att brutalt misslyckas med gurka! Oftast hinner några plantor dö innan skörd (ofta redan som bebisar) - och de som tagit sig, har oftast inte gett så mycket skörd.. som jag föreställt mig att de skulle!

Alla andra brukar säga att de får så himla mycket gurka.. så de hinner inte äta upp dem (trots att de ger bort till arbetskamrater och grannar). DET problemet har jag aldrig haft med gurkor.. (men jag har fått några till min sallad iaf!)

Squash brukar gå bra.. när de väl satt sig och tagit sig - då räcker en planta till att både ge bort och äta dagligen.. hela säsongen (helt klart räcker en planta till en familj!). Har man fler plantor.. ja .. då brukar man kunna ge bort till hela grannskapet och lite därtill hehe..

Vi brukar dock ha lite otur med "utflytten" av dessa plantor (oftast försår jag dem inne för att sätta ut sedan). De är jättefina inne och växer så det knakar.. men när de kommer ut.. dör de ner nästan helt.. och ibland tar de sig igen och ibland inte.. (har även provat att så dem på växtplatsen, men då har de aldrig ens kommit upp!).

Men nu är det några år sedan jag sådde sist och jag minns att fröerna tog slut förra gången.. så därför köpte jag nya :)

De runda gillade vi väldigt mycket sist.. de är tacksamma att grilla/köra i ugn.. fylla med köttfärs osv.. 👍😊

• Gilla
MaKrBr och 1 till
  • Laddar…
Låda med färgglada namnskyltar och sax, text "Fördubbling av mina 'namnskyltar'". Två bilder nedan visar process där en skylt blir två.
Skapa konto

DELA PÅ TVÅ:

Jag köpte ett storpack med plantetiketter för några år sedan (500 typ) och jag har använt dem sedan dess.. i början använde jag dem "som de var".. sen insåg jag att det var lite slösaktigt (och de gick åt fort..) så.. jag började med att dela på dem!

Det har fungerat perfekt för mig.. de blir lagom stora och jag skriver oftast bara "namnet" på skylten - om det nu är något mer jag vill ta upp.. mer information liksom.. då kan jag använda "hela" (så jag har plats att skriva allt jag vill). Men oftast räcker det med den platsen man har efter man halverat skylten.. (man kan skriva på bägge sidor!)

Mitt största problem är att jag har haft otur med permanent marker pennor senaste åren.. texten håller inte hela säsongen! För något år sedan rann den typ bort på bara några veckor.. (försöker hitta pennor som ska klara väta, solsken osv - det jag eg tycker att en permanent marker ska klara.. från början!)

PLANTETIKETTER ALLMÄNT:

Genom åren har jag använt och provat det mesta som gått att skriva på :P (och inte gått att skriva på...) och det eg alldeles utmärkt att använda sånt man har hemma..

Saker jag testat skriva på (några av dem iaf):
  • Träpinnar
  • Klippta "remsor" från big packburkar (el andra plastburkar)
  • Nån gamal persienndel (efter tips på nätet)
  • Olika former/sorters plantetiketter
Har också:
  • Skrivit direkt på krukorna med permanent marker penna..
  • Satt pappersetiketter på krukorna (skrivit ut på skrivaren)
  • Fäst papperslappar på blompinnar o stuckit ner i krukorna..
Jaaaa... det finns många varianter och många sätt att göra "namnskyltar" till sina små plantor! Inget mer rätt eller fel än det andra.. (som sagt "man tager vad man haver" ibland )

Men vet ni vad de alla har gemensamt?
Lapp/skyltjäklarna har en tendens att försvinna, ramla av, tappa texten... flyga iväg i vinden.. tappas när man bär iväg krukorna - och jag vet inte allt vad som kan hända med dem!

Kontentan brukar vara att man iaf inte har nån aning om vilken planta som sitter i krukorna i slutänden 😳🤬😜

Jag har gett upp etiketter hela säsongen. Iofs odlar jag få sorter av varje växt och kan därför se skillnad på plantorna när de blivit stora. Så jag behöver bara etiketter inomhus. Använder glasspinnar till det. Någon nytta ska man ju ha av att ha glassätande barn. 🙂

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har gett upp etiketter hela säsongen. Iofs odlar jag få sorter av varje växt och kan därför se skillnad på plantorna när de blivit stora. Så jag behöver bara etiketter inomhus. Använder glasspinnar till det. Någon nytta ska man ju ha av att ha glassätande barn. 🙂
Provade det, men min text "rann ut".. liksom följde ådringen i träet så fort det blev lite blött 🤔😳 funderade ett tag på om jag skulle laminera dem hehe.. (nånstans ute i gömmorna i logen ska jag ha en lamineringsmaskin.. som jag inte provat än.. - för jag inte hittat den än!)

Annars var de perfekta att använda (storleksmässigt o så)

Så längre lappar som viks så att de blir som ett L borde fungera bättre. Då hålls de nere av jorden så riskerna att de ramlar bort av sig själv försvinner.

Jag brukar klippa remsor av smörlock (alltså bordsmargarin, typ bregott) och skriva på med blyerts. Har dem i och för sig inte ute, men i växthuset klarar de sig och är läsbara hela säsongen.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.