435 248 läst ·
5 711 svar
435k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Mm, mina namnskyltar börjar redan vara svårtydda. Borde inte vara så svårt men är det.
Efter att ha odlat minimalt några år på grund av omständigheter känner jag mig optimistisk inför i år. Har bara sex hyllplan vilket får räcka, kan utöka nästa år. Men, hyllorna är uppställda i bod som håller ca 15 grader, borde vara perfekt! Nå, bortsett från att sorgmyggen redan fladdrar omkring runt plantorna..
Efter att ha odlat minimalt några år på grund av omständigheter känner jag mig optimistisk inför i år. Har bara sex hyllplan vilket får räcka, kan utöka nästa år. Men, hyllorna är uppställda i bod som håller ca 15 grader, borde vara perfekt! Nå, bortsett från att sorgmyggen redan fladdrar omkring runt plantorna..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Jag har inte sått något än och det är det jag hatar med odlandet som hobby att man känner sig stressad över tiden. Jag har hittills bara inventerat fröerna.
Verkar som vi bara behöver köpa majs, gurka och morötter.
Fjolårets tomater i skafferiet är inte slut än. 🙂
Logga in
Skapa konto
Verkar som vi bara behöver köpa majs, gurka och morötter.
Fjolårets tomater i skafferiet är inte slut än. 🙂
Logga in
Skapa konto
Det är ingen stress med sådden.S sinuslinus skrev:
Ta det lugnt, det ska vara roligt.🌱
Är det någon särskild sort tomat och vad är det för temperatur i skafferiet?
I somras kunde jag inte ta hand om tomaterna för jag var för sjuk. Att spara dem så där kanske hade varit en möjlighet. Jag har aldrig provat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 588 inlägg
Jag har sått om min gula lök nya frön, får se om dessa tar sig bättre.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Den hette Celano. En hybrid som inte gått att köpa på 2-3 år. Har tagit frön ett par gånger och nu har de blivit lite större än originalet men fortfarande lika god.
Har i två år odlat Pantelli, som är en traditionell vintertomat, men de håller inte alls lika länge.
Just nu är det 17 grader i skafferiet men det varierar med utetemperaturen eftersom det sitter en friskluftventil i väggen. Det var nog 20 grader i höstas.
Här är en bild på samma vägg efter skörden.
Har i två år odlat Pantelli, som är en traditionell vintertomat, men de håller inte alls lika länge.
Just nu är det 17 grader i skafferiet men det varierar med utetemperaturen eftersom det sitter en friskluftventil i väggen. Det var nog 20 grader i höstas.
Här är en bild på samma vägg efter skörden.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 716 inlägg
Det har aldrig hänt här. Kanske beror på pennan?Snigla skrev:
Provade det, men min text "rann ut".. liksom följde ådringen i träet så fort det blev lite blött 🤔😳 funderade ett tag på om jag skulle laminera dem hehe.. (nånstans ute i gömmorna i logen ska jag ha en lamineringsmaskin.. som jag inte provat än.. - för jag inte hittat den än!)
Annars var de perfekta att använda (storleksmässigt o så)
Blyerts? 😳G Genomklok skrev:
Mutter.. jag som köper dyra permanent marker pennor och får inte texten att vara kvar hela säsongen (vissa gånger/pennor - men sånt vet man ju inte innan.. från början sitter/syns texten bra)
Jag skriver med blyerts och det funkar bra. Om man skriver på plast går det dessutom att sudda och återanvända. Jag har bara etiketter när jag sår och till pelargoner (nytt intresse) men på våren suddar jag och gör rent etiketterna och så är de redo igen.
Men en sak är svårt med etiketter och det är om man vill ha lite snyggare som hänger i växten mer permanent. (Tänk botanisk trädgård fast hemma) Är det någon som har något bra tips där?
Men en sak är svårt med etiketter och det är om man vill ha lite snyggare som hänger i växten mer permanent. (Tänk botanisk trädgård fast hemma) Är det någon som har något bra tips där?
Ja, det används tex när man dykinventerar och behöver anteckna under vatten. Smörlock är lite för feta i plasten egentligen, men låter man bli att gnugga för mycket på texten så håller den ok. Vatten är som sagt inte problemet 🙂Snigla skrev:
Ni vet.. jag och mina "svampar".. onödiga kanske - men jag har ju en förkärlek till att odla chili i dessa (det bottnar nog i att vi slapp all ohyra när vi började med dem) och nu har de anlänt hem på gården!
Pust, lite tur.. la fröna i "fuktigt papper" för ett par dagar sedan.. så det är hög tid att ha något att ploppa ner dem i 👍
Vet inte riktigt vad som händ med RootIt/företaget/produkterna/svamparna.. men de var ruskigt svåra att få tag på i år! Ur lager, restnoterade osv.. överallt kändes det som! Kollade även på RootRiot (tror de heter så) för jag tänkte att de är ju likvärdiga och man kanske kunde prova.. MEN de var också "som bortblåsta" på butikerna..
Tack och lov hittade jag några (Rootit) på Sneckenstöm tillslut (där jag också hittade Tumbling tom yellow.. min favorittomat.. som jag inte fått tag på senaste åren.. lite mystiskt dock att den kallas hybrid nu 🤔)
Snörena till att höja och sänka växtbelysningen i hyllan.. kom de också (samma paket) 👍
Har också plockat ner mitt "lilla" drivhus med belysning från övervåningen.. (nu ska det ploppas ner frön..)
Pust, lite tur.. la fröna i "fuktigt papper" för ett par dagar sedan.. så det är hög tid att ha något att ploppa ner dem i 👍
Vet inte riktigt vad som händ med RootIt/företaget/produkterna/svamparna.. men de var ruskigt svåra att få tag på i år! Ur lager, restnoterade osv.. överallt kändes det som! Kollade även på RootRiot (tror de heter så) för jag tänkte att de är ju likvärdiga och man kanske kunde prova.. MEN de var också "som bortblåsta" på butikerna..
Tack och lov hittade jag några (Rootit) på Sneckenstöm tillslut (där jag också hittade Tumbling tom yellow.. min favorittomat.. som jag inte fått tag på senaste åren.. lite mystiskt dock att den kallas hybrid nu 🤔)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snörena till att höja och sänka växtbelysningen i hyllan.. kom de också (samma paket) 👍
Logga in
Skapa konto
Har också plockat ner mitt "lilla" drivhus med belysning från övervåningen.. (nu ska det ploppas ner frön..)
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Sådde rotselleri och purjolök i söndags efter att jaga skrev av mig här.
Ikväll sådde jag paprika. Tänkte odla en del på friland och en del i växthuset.
Sådde nog ungefär lika mycket förra året men det blev inte så mycket på grund av tripsangrepp både inomhus på våren och senare i växthuset. Fick sanera alla krukväxter i hela huset på trips i somras. 😔
Hoppas på bättre i år.
Ikväll sådde jag paprika. Tänkte odla en del på friland och en del i växthuset.
Sådde nog ungefär lika mycket förra året men det blev inte så mycket på grund av tripsangrepp både inomhus på våren och senare i växthuset. Fick sanera alla krukväxter i hela huset på trips i somras. 😔
Hoppas på bättre i år.
Igår var det dax…
PLANTERING AV CHILI 🌶️
40 st frön blev det 👍😊 plus ytterligare 4 st gul spetspaprika - efter att bilden tagits).
Idag ska jag lägga på bevattningsduken (köpt ny) i tråget och slå på värmemattan (belysning och tak finnes redan till det ”lilla växthuset” )
Funderar på att ta in mitt campingbord (köpt till mina odlingar!) oxå och ställa det/miniväxthuset på.. (i väntan på att hyllan blir klar)
Note: Har förstört två matbord / bord tidigare.. därav köp av campingbordet.. ena bordet förstördes av lömskt vatten / fukt under brickorna.. det andra bordet var en blandning av värmemattan plus fukt typ.. hade ändå skydd plus frigolit under
PLANTERING AV CHILI 🌶️
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
40 st frön blev det 👍😊 plus ytterligare 4 st gul spetspaprika - efter att bilden tagits).
Idag ska jag lägga på bevattningsduken (köpt ny) i tråget och slå på värmemattan (belysning och tak finnes redan till det ”lilla växthuset” )
Funderar på att ta in mitt campingbord (köpt till mina odlingar!) oxå och ställa det/miniväxthuset på.. (i väntan på att hyllan blir klar)
Note: Har förstört två matbord / bord tidigare.. därav köp av campingbordet.. ena bordet förstördes av lömskt vatten / fukt under brickorna.. det andra bordet var en blandning av värmemattan plus fukt typ.. hade ändå skydd plus frigolit under