13th Marine 13th Marine skrev:
Det kluriga tycker jag är att veta att man får sortäkta av egna frö 😬
Vissa växter kan förändras efter ett tag men det brukar inte spela så stor roll tycker jag. Jag selekterar när jag tar frön.

Väljer de godaste eller tåligaste eller vad dt nu är.

Ringblommor som får hålla på för länge på egen hand blir benägna att få mjöldagg i vår trädgård i Skåne. I Småland går det bra. I övrigt kan jag inte säga att jag ser förändringar som ett problem.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Det kluriga tycker jag är att veta att man får sortäkta av egna frö 😬
Just tomater är normalt själpollinerande. Så det blir normalt samma typ. Undantaget är väl om sorten är en F1-hybrid. Då kan det bli förändringar i avkomman. Men jag har inte märkt av det själv när jag sått frön från F1-hybrider.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Gah! Det går inte alls bra för den gula löken (i de röda brättena) till skillnad från den röda (i det grå brättet).

Pluggbrätte med gröna skott i förgrunden och två tomma röda odlingstråg i bakgrunden, uppställda på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Är de röda en äldre variant av de gråa Nelson pluggbox eller någon betydligt billigare kopia?
Jag har i och för sig redan 3 grå så finns egentligen ingen behov av fler alls. Men är det billigt så kan det vara bra att ha fler.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är de röda en äldre variant av de gråa Nelson pluggbox eller någon betydligt billigare kopia?
Jag har i och för sig redan 3 grå så finns egentligen ingen behov av fler alls. Men är det billigt så kan det vara bra att ha fler.
Tror de fanns i lite olika färger ett tag.
Vi har 6st totalt.

Rött och gult med. Förutom grå.

Redigerat:
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Länka gärna till Jula, för jag hittar inte dem där.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
[länk]

Heter enbart pluggbox. Tyvärr slut i hela Sverige.
Ah, förklarar varför den inte dyker upp om man söker på pluggbox hos dem.
Gissningsvis har den utgått, och att detta var en utförsäljning.

Ah, förklarar varför den inte dyker upp om man söker på pluggbox hos dem.
Gissningsvis har den utgått, och att detta var en utförsäljning.
Kan tyvärr vara så. De 2 jag köpte i maj 2024 kostade 199 ser jag i köphistoriken.

Hur och till vad använder ni dessa pluggbrätten?

Och vad gör att ni verkar så otroligt förtjusta i dem? Är det framförallt lök som blir så mycket bättre? (Jag är ju urkass på att så lök. Kanske är det här förklaringen?)

Jiji Jiji skrev:
Hur och till vad använder ni dessa pluggbrätten?

Och vad gör att ni verkar så otroligt förtjusta i dem? Är det framförallt lök som blir så mycket bättre? (Jag är ju urkass på att så lök. Kanske är det här förklaringen?)
Jag har inte använt min/a på några år.. MEN de är väldigt smidiga att ha o göra med storleksmässigt.

Pluggbrättet är ju väldigt "litet" och rymmer många små frön.. och en fönsterbräda (bord eller hyllplan) rymmer väldigt många små pluggbrätten..

Så man skjuter upp problemet med platsbrist ett tag hehe..
.. och de får oftast fina rotsystem också (hålen är "djupa" trots att de inte är så stora i övrigt liksom)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.