engs engs skrev:
För oss kommer det alltid på sensommaren, aldrig vid förodling inomhus och på tidig sommar tycker man "skönt, verkar slippa lössen i år". Sen exploderar de plötsligt. Har sannolikt myror som bär in dem som boskap, myror som i sin tur verkar skratta åt myrr. Men känns inte bra att använda för mycket sådant där man odlar ätbart oavsett.

Intressant det där med Auberginen, kanske ska hoppa bara den och testa. Eller ha den utanför.
Vi har MASSOR med myror .. de flyttade in i odlingarna 30 min efter de ställdes på plats (innan vi eg hann odla nått!) .. helt sanslöst:surprised:

Har fredsavtal med dem dock, de får bo kvar i alla odlingsbäddar.. så länge de inte förstör min mat! Jag accepterar att de biter mig när jag rensar o gräver.. (inte så ofta) och de får acceptera att jag vattnar mina odlingar..

Inbe på 7 året nu.. vi lever än! Vi har minst 4 olika sorters myror olika utseende färger o egenskaper.. tack o lov har de aldrig förstört något ..men vissa blommor (som pioner) och vissa bärbuskar.. kan vara helt svarta på sina håll ibland.. av myror.. men allt blommar fint iaf och bären e kvar (iaf tills vissa fåglar hittat dit)

Gillar inte onödiga gifter heller.. vill begränsa det till där jag ev ”måste” använda det.. i övrigt försöker man sig på det där med ”leva i harmoni med naturen”.. (går sisådär haha.. sorkar mullvadar råttor ogräs ..) :cool:

Skönt att ni slipper dem tidigt iaf, känns som det är ett vanligare problem (folk sår om då).. funderar på vad som förändras på sensommaren.. :thinking: ventilation? Brist på nyttodjur? Torrt? Fuktigt? Hm..

(prova håll auberginen på lite avstånd)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Plockade fram alla fröer idag och konstaterade att jag får köpa två tomatsorter, majs och rädisor om jag är snäll. Ville även köpa jalapenofrön men de verkar helt kört. Blev nån svart liknande istället. Planerade och försökte få till ytorna i trädgården, men nej, det räcker inte till. Nåt måste bort. Och då har jag ändå redan tagit bort potatis pga rädd för bladmöglet. Inte fått nåt i jord än, men hoppas till veckan.

Vi beställde lite fröer tidigare i veckan, blev bara 800kr :oops:

• Wow
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi har MASSOR med myror .. de flyttade in i odlingarna 30 min efter de ställdes på plats (innan vi eg hann odla nått!) .. helt sanslöst:surprised:

Har fredsavtal med dem dock, de får bo kvar i alla odlingsbäddar.. så länge de inte förstör min mat! Jag accepterar att de biter mig när jag rensar o gräver.. (inte så ofta) och de får acceptera att jag vattnar mina odlingar..

Inbe på 7 året nu.. vi lever än! Vi har minst 4 olika sorters myror olika utseende färger o egenskaper.. tack o lov har de aldrig förstört något ..men vissa blommor (som pioner) och vissa bärbuskar.. kan vara helt svarta på sina håll ibland.. av myror.. men allt blommar fint iaf och bären e kvar (iaf tills vissa fåglar hittat dit)

Gillar inte onödiga gifter heller.. vill begränsa det till där jag ev ”måste” använda det.. i övrigt försöker man sig på det där med ”leva i harmoni med naturen”.. (går sisådär haha.. sorkar mullvadar råttor ogräs ..) :cool:

Skönt att ni slipper dem tidigt iaf, känns som det är ett vanligare problem (folk sår om då).. funderar på vad som förändras på sensommaren.. :thinking: ventilation? Brist på nyttodjur? Torrt? Fuktigt? Hm..

(prova håll auberginen på lite avstånd)
Vi har också massor med myror i trädgården. Jag bryr mig inte heller om dem och de skadar inte växterna. Men ibland får jag för mig att de bär omkring på bladlöss i körsbärsträden. Men det gör inget för det brukar komma steklar och äta bladlössen.

I somras hade någon sort myror som är extra små byggt ett väldigt stort gångsystem med fin äggkläckningsplats och allt i en kompost men lagom till att jag skulle använda den hade de flyttat.Jag har aldrig haft så fin kompost så jag hoppas att de vill göra det i år igen.

Vi hade förresten så jättemycket skojiga och intressanta insekter i somras i trädgården det var jättekul att titta på dem. Vi har aldrig haft så mycket blommor som i somras och det berodde väl på det. Speciellt fin var ligustersvärmare som ser ut som en liten kolibri med lång sug snabel. Det var väldigt förtjusta i jätteverbena på kvällarna.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag var glad över sandsteklarna förra sommaren, de hämtade i alla fall några av mina grönsaksflylarver.

• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Testar iår att så chili och paprika 1 månad senare. (Igentligen sjuka barn,jul osv)
Men nu sitter första gänget.

Paprika california Wonder röd och gul
Rocota orange
Habanero lemon
Caroline reaper Transparent förvaringslåda med fack på träyta, leksaksfigur synlig till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skyltarna Såklart inte rengjorda från förra året.....

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Växt i kruka vid köksfönster, placerad i diskho, nattetid, inomhusbelysning.
Skapa konto

Årets övervintrare.
Har några sticklingar också men det går trögt att få rötter på dem i år.

Har lagt årets chilisådd i blöt. Jag odlar ju utomhus så jag startar inte så tidigt som många andra men är nog två veckor sen i år. Det har varit för mycket annat (tråkiga saker som hör livet till) men den här veckan ska det bli av :love:

I trädgården kommer det upp vårlökar överallt och talgoxen sa att det är vår i går när solen kom fram en kort stund.

Samtidigt så hörde jag på vädernyheterna att det natten till igår hade varit -33 som kallast...

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bättre för sent än aldrig! Min livsfilosofi. Odlingstråg med jord och etiketter för olika grönsaker som broccoli, chili och paprika. Inga plantor synliga ännu.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Nu är jag igång! Odlingsåret 2023, here I come
Minidrivhus med jord och etiketter för plantor på fönsterbräda, vinterlandskap i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
LinneaH och 8 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Nu är jag igång! Odlingsåret 2023, here I come
[bild]
Uppdatering från igår: Än har inget grott, hur lång tid ska det ta egentligen ;)

• Haha
  • Älska
  • Gilla
  • Arg
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Uppdatering från igår: Än har inget grott, hur lång tid ska det ta egentligen ;)
Du gör nog något fel. Inspirerad av ditt inlägg så planterade jag också lite frön igår och så här ser det ut hos mig.

Gröna plantor gror i en låda med jord, inomhusodling, unga skott.
Skapa konto

Ok, jag erkänner. Det där planterade jag för 2,5 vecka sen. :p

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Beställde en värmematta igår. Någon som har erfarenhet av ?

Nu har jag i alla fall sått chilin.
Ska så ett gräs också i em. Plantetiketter i jordpåsar, odlingsförberedelse, penna, fröpåse, arbetsyta med smuts.
Skapa konto

Det var segt i år.

mackee mackee skrev:
Beställde en värmematta igår. Någon som har erfarenhet av ?
Jag har inte värmematta men jag sätter chili och liknande på golvet i badrummet där vi har värmeslingor (vattenburen fjärrvärme) och jag märker stor skillnad på hur snabbt det gror. Jag märker även av en del protester från övriga familjemedlemmar men det får man ignorera. Vi har ju två badrum.:cool:

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har inte värmematta men jag sätter chili och liknande på golvet i badrummet där vi har värmeslingor (vattenburen fjärrvärme) och jag märker stor skillnad på hur snabbt det gror. Jag märker även av en del protester från övriga familjemedlemmar men det får man ignorera. Vi har ju två badrum.:cool:
Smart, nu blev jag inspirerad och flyttade ner sådden till vårt golvelement nedanför vardagsrumsfönstren.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.