Jiji Jiji skrev:
Hur gör ni andra som råkat sätta vitlök från Nelson Garden?

Jag funderar på att försöka gräva upp den men har inte kommit mig för än. Känns som att jag ändå inte kommer att hitta alla klyftor.

Vad innebär fusariumsvamp och kvalster på vitlöken egentligen? Kommer jorden där den växer att bli förstörd för lökväxter (det kan jag leva med) eller kommer det att sprida sig i hela trädgården? (Känns mindre lockande.)
Ingen personlig erfarenhet även om jag misslyckats en del med vitlök.. men wexthuset skrev en hel del om vitlök.. och längre ner i texten fanns lite om "skadegörare och problem".. om det kanske kan ge lite tips

https://www.wexthuset.com/fakta-och.../odlingstips-koksvaxter/odlingsrad-for-vitlok

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ingen personlig erfarenhet även om jag misslyckats en del med vitlök.. men wexthuset skrev en hel del om vitlök.. och längre ner i texten fanns lite om "skadegörare och problem".. om det kanske kan ge lite tips

[länk]
Ja jag har klippt in det lite högre upp i tråden och det lät hoppfullt tycker jag.:giggle:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej! Aldrig vedaska till ätbara växter om man inte gillar kadmium. Det funkar inte heller så att ”det är ved från min egen skog så den är bra”, om man inte tagit prov på det.

[länk]
Men kommersiella vitlöksodlare rekommenderar det? (dock ej pelletsaska.. och självklart inte om man eldare "allt skrutt man kommer åt") och vitlöken är ju ätbar så att säga.

Detta tipset kommer ju från "Trudessongruppen" (har sett samma/liknande tips från andra "professionellt håll" som både säljer utsäde och till butiker)

Instruktioner för att odla vitlök med gödsel, aska, kalk och månatliga arbetsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jiji Jiji skrev:
Ja jag har klippt in det lite högre upp i tråden och det lät hoppfullt tycker jag.:giggle:
Missade hehe, försöker läsa ikapp .. fast bakvänt haha :)

• Älska
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Jiji

Såhär säger ju Nelson:

Men om marken är smittad såg jag inget, men kontakta dem om du är osäker, eller så låt bli är odla lök där i år.

Jag har nog lite sättlök att avvara om intresse finns.
Dessvärre har jag lyckats blanda ihop några av sorterna, men från början var det germidour och therador, samt unikat och dukat, samtliga från nelson.
Skulle läst tråden tidigare haha.. så hade jag hoppat på dina vitlökar ;) vi har satt, men tyckte jag saknade ett par i utsädesväg.

MEN du behöver inte oroa dig.. jag hann beställa från annat håll :)
..ska ha dig i åtanke nästa år (hm, senare i år hehe) :cool: :giggle: om jag ser att ni haft en fin skörd!

Någon som har varmkompost? funkar det bra..
Har ni kallkompost också?

Har ni byggt "komposterna" själva? om inte.. vad har ni köpt?

:)

Snigla Snigla skrev:
Men kommersiella vitlöksodlare rekommenderar det? (dock ej pelletsaska.. och självklart inte om man eldare "allt skrutt man kommer åt") och vitlöken är ju ätbar så att säga.

Detta tipset kommer ju från "Trudessongruppen" (har sett samma/liknande tips från andra "professionellt håll" som både säljer utsäde och till butiker)

[bild]
Har dessa "kommersiella odlare" gjort en analys på innehållet själva? Förmodligen inte, utan utgår från att aska visserligen innehåller näringsämnen och därmed också kan ha positiva egenskaper. Kadmiuminnehållet är ju inte något som får växterna att förtvina eller du själv att må dåligt direkt. Men på sikt är det kanske inte så bra.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Har dessa "kommersiella odlare" gjort en analys på innehållet själva? Förmodligen inte, utan utgår från att aska visserligen innehåller näringsämnen och därmed också kan ha positiva egenskaper. Kadmiuminnehållet är ju inte något som får växterna att förtvina eller du själv att må dåligt direkt. Men på sikt är det kanske inte så bra.
Skulle inte tro det, men det säljs ju i butikerna menar jag. Vet att det förelästs om att det är bra tomatgödning också..

Jag har själv aldrig tillsatt aska nånstans, men däremot har jag odlat (som många andra) i Truedsons tomatjord.. och eftersom han förespråkat aska som gödning till tomater, så antar jag att han tillsatt det i sin jord också (hittade ingen innehållsförteckning online.. och tyvärr hade jag ingen påse kvar att läsa på).

Nån som har och kan kolla? :thinking:
Nu blev jag nyfiken.

Snigla Snigla skrev:
Någon som har varmkompost? funkar det bra..
Har ni kallkompost också?

Har ni byggt "komposterna" själva? om inte.. vad har ni köpt?

:)
Jag har en egenkonstruerad kompost som kanske, i Skåne, skulle kunna kallas ljummen kompost.:D
Det är helt enkelt en soptunna som jag borrat hål i. Maskar och annat kommer in genom gammal jord som jag varvar med. I dessa tunnor häller jag mjölksyrat köksavfall, gammal jord och rens från trädgården, löv etc. Det går fort att få färdig jord.

Jag har tidigare haft varmkomposter som jag köpt men jag tycker att det är smidigare med tunnorna (dessutom har de hjul) och jag upplever inte att det är någon skillnad i tid. Längre upp i landet kan det nog vara skillnad på den här metoden och på en riktigt varmkompost.

Sedan har jag självklart vanlig kompost också. Just nu i några plåtbaljor, men jag haft allt möjligt, huvudsaken är ju att luft och mikroorganismer och mask kommer in och att renset inte ramlar ut. Egentligen kan man bara ha en hög om man har plats.

Jag slänger inget från trädgården och tar hem fallfrukt från min andra trädgård till kompost. (Och löv)

Jag har separerat lövkompost. Drygade ut mina egna löv med löv från kommunens gräsmattor i höstas så nu har jag mycket.:heart:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har två Biokub. De funkar bra, men stannar såklart av nu på vintern. Vi har också lövgaller där vi dumpar klippta löv.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Odlingshumor:

Humoristisk jämförelse mellan robusta utomhusväxter och kräsna inomhusväxter med muskulös och vanlig hundillustration.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Smygnorden och 1 till
  • Laddar…
Brukar som sagt sätta mina chilis efter jul, i mellandagarna (ibland nyårsdagen typ). Så det kryper lite i kroppen nu när jag inte satt några än ... :surprised:

Känns som "neeeej det är för sent, jag kan inte odla mina chilllliiiisss..." hahaha.. ;) MEN jag vet.. det är fullkomligt normal tid att sätta dem både nu och kommande veckor hehe.

Så oroa er inte.. det är bara jag som är hispig :giggle: (och brukar sätta dem tidigt)

Men oavsett - nu är jag på G (y)

Flera fröpåsar, etiketter med text, träyta. Odling, trädgårdsarbete, planering.
Skapa konto

Har precis plockat fram årets fröer och skrivit "namnlappar" åt dem.

I år startar jag med att ge mina frön ett ordentligt bad.. (jag gör det inte jämt, så det är inget måste.)

Varför? De lärda tvistar.. men i grund och botten gör man det för att mjuka upp skalet och hjälpa dem att gro lite snabbare.

Vad gör jag? Jo, jag blandar 1 dl ljummet vatten med 1 krm bakpulver.. och lägger ner fröerna i lite av blandningen (brukar använda små snapsglas och så sätter jag i namnskylten.. så jag vet vad som är vad). Observera att det går bra att lägga dem i enbart vatten med, om man inte har bakpulver!

Varför bakpulver egentligen? Det innehåller lite trevliga ingredienser och syror för att mjuka upp fröets skal.

Hur länge ska de ligga? 12-24 timmar rekommenderas.

I år är detta mitt sätt, förra året tror jag inte jag blötlade några :cool: och det fungerade ändå! Men jag gillar variera mig och jag har aldrig misslyckats på detta sätt iaf! (men har misslyckats med groningen på andra sätt).

ODLING 2023 HERE WE COME!

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
engs
Vi har haft absurda mängder löss på chili och paprika i växthuset, även auberginen. Såpass jag är tveksam till att odla dessa igen. Tomater, gurka, melon etc. verkar lössen inte gilla. De klarar sig från angrepp.
Men blir lite tråkigt att begränsa sig så.
Kört med ren mekanisk avspolning, såpvatten, Såpa/neemolja. Dagligen, men så är man bortrest några dagar och det exploderar igen.

Finns det några sorter av chili / paprika som löss inte gillar? Eller något ytterligare alternativ förutom de ovan som faktiskt fungerar till att begränsa mängden?

engs engs skrev:
Vi har haft absurda mängder löss på chili och paprika i växthuset, även auberginen. Såpass jag är tveksam till att odla dessa igen. Tomater, gurka, melon etc. verkar lössen inte gilla. De klarar sig från angrepp.
Men blir lite tråkigt att begränsa sig så.
Kört med ren mekanisk avspolning, såpvatten, Såpa/neemolja. Dagligen, men så är man bortrest några dagar och det exploderar igen.

Finns det några sorter av chili / paprika som löss inte gillar? Eller något ytterligare alternativ förutom de ovan som faktiskt fungerar till att begränsa mängden?
Vi har sällan problem när de väl kommit ut i växthuset (vi ställer ut dem med ohyra snarare)

Vi får ofta löss på nått inomhus.. alt flygfän.. men i många fall låter vi dem vara, så långt det är möjligt, faktiskt. Är plantorna för små.. för klent rotsystem.. dör de såklart ibland. Men är de friska och starka i övrigt.. och har hunnit få ett rotsystem.. så klarar de ofta mindre angrepp.

Så vi brukar försöka hålla koll på hur stort angreppet är.. på varje planta och sedan försöka minska det bara om nån planta är helt översållad..(då får de duscha). Givetvis flyttar vi inte om plantorna så de smittar ner fler.. är det bara en drabbad isolerar vi den.. annars får hela gruppen stå för sig själva.

När vi bara hade en 10 plantor gick det bra o torka alla blad osv.. men det tar ju tid o energi när man har hm.. flera och när de börjar få många blad).

Skälet till att vi inte rensar slaviskt är att de ofta får löss t ex ..sent på säsongen.. precis innan de ska ut.. och ute korrigerar sig det för oss.. naturen tar hand om dem.. vi odlar 88 % chili i det växthuset.. några paprikor o kanske 1-2 meloner.

NÅGOT jag kan säga är dock att vi verkar inte kunna ha aubergine bredvid chiliplantor inne.. utan massiva lusproblem :thinking::oops: så senaste åren får de stå i vanliga blommönster, långt borta.. innan de får komma ut (vi vågar inte ha dem nära ute heller.. så vi har dem på olika ställen eller med myyyycket luft imellan).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
engs
Snigla Snigla skrev:
Vi har sällan problem när de väl kommit ut i växthuset (vi ställer ut dem med ohyra snarare)

Vi får ofta löss på nått inomhus.. alt flygfän.. men i många fall låter vi dem vara, så långt det är möjligt, faktiskt. Är plantorna för små.. för klent rotsystem.. dör de såklart ibland. Men är de friska och starka i övrigt.. och har hunnit få ett rotsystem.. så klarar de ofta mindre angrepp.

Så vi brukar försöka hålla koll på hur stort angreppet är.. på varje planta och sedan försöka minska det bara om nån planta är helt översållad..(då får de duscha).

När vi bara hade en 10 plantor gick det bra o torka alla blad osv.. men det tar ju tid o energi när man har hm.. flera och när de börjar få många blad).

Skälet till att vi inte rensar slaviskt är att de ofta får löss t ex ..sent på säsongen.. precis innan de ska ut.. och ute korrigerar sig det för oss.. naturen tar hand om dem.. vi odlar 88 % chili i det växthuset.. några paprikor o kanske 1-2 meloner.

NÅGOT jag kan säga är dock att vi verkar inte kunna ha aubergine bredvid chiliplantor inne.. utan massiva lusproblem :thinking::oops: så senaste åren får de stå i vanliga blommönster, långt borta.. innan de får komma ut (vi vågar inte ha dem nära ute heller.. så vi har dem på olika ställen eller med myyyycket luft imellan).
För oss kommer det alltid på sensommaren, aldrig vid förodling inomhus och på tidig sommar tycker man "skönt, verkar slippa lössen i år". Sen exploderar de plötsligt. Har sannolikt myror som bär in dem som boskap, myror som i sin tur verkar skratta åt myrr. Men känns inte bra att använda för mycket sådant där man odlar ätbart oavsett.

Intressant det där med Auberginen, kanske ska hoppa bara den och testa. Eller ha den utanför.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.