S
engs engs skrev:
Angående fänkål, morsan hade odlat sådan första gången i år och inte dragit upp plantan som jag brukar. Utan skurit av den strax ovan jord och sen bara lämnat roten att förmultna på plats vid skörd.

Så hade hon oväntat en andra skörd på samma rot till hösten.

Kanske är så man ska göra? Var nyhet för mig att det fungerar så ivf. Ska testa nästa säsong.
Funkar att göra så med vitkål tex.

Jiji Jiji skrev:
Satte också vitlök idag men måste säga att det var usel kvalitet på sättlöken. Vi köpte utsäde på något av våra stora växtvaruhus i år för att jag blev trött och inte orkade beställa i höstas. Förra året beställde jag. Det kan vara slumpen men förra året var alla klyftor fina. I år slängde jag motsvarande en vitlök, vilket gjorde att jag bara satte klyftor motsvarande tre lökar av fyra.

Ska se om vi lyckas spara lite eget utsäde den här gången. Vi glufsade i oss alla vitlökar från vårt lilla experiment i år.
lite sent kanske med Nelson garden återkallade all vitlök pga angrepp och det är nästan bara deras som säljs i de vanliga affärerna. Var de lite brunaktiga? Så fall skulle jag nog grävt upp dom för att slippa sjukdomar
https://www.nelsongarden.se/sv/vara-produkter/information-vitlok-2022/

S sinuslinus skrev:
Jag har för mig att det diskuterades i den här tråden förra året att storleken på klyftan påverkar storleken på skörden.

Min vitlök kom i jorden i dag till slut. Det var minusgrader nu så en liten frusen skorpa på jorden. Klyftorna är de där bebisarna som ibland växer i blasten. Det blev rätt många så det blev ingen köpe-vitlök.

[bild]

Grävde också upp purjolöken. Ska flytta dem så den är lätt att skörda under vintern.
[bild]
Hej!

Bara ett tips i all välmening!
Vi hsr lärt oss att alltid plantera klyftorna med "toppen uppåt" så att den lägger minimalt med kraft på att leta sig uppåt.
Detta tillsammans med stora klyftor ger god skörd.

Vi är inne på 3dje året med egen vitlök och eget utsäde. Vi sätter mellan 100 - 120 klyftor, så här göre sig inga vampyrer besvär :)

O olofh skrev:
lite sent kanske med Nelson garden återkallade all vitlök pga angrepp och det är nästan bara deras som säljs i de vanliga affärerna. Var de lite brunaktiga? Så fall skulle jag nog grävt upp dom för att slippa sjukdomar
[länk]
Oj, ja en hel del av klyftorna hade ljust bruna fläckar.
Hmm och jag har slängt etiketterna också. Typiskt.

Ja då får jag gräva upp den igen och sätta något annat där då. Kanske bäst att inte odla lök alls på den platsen några år framöver.
Tack!

Redigerat:
G GladanS skrev:
Jag funderar på det där med vedaska och tungmetaller. Hur tänker ni andra? Just nu gör vi oss bara av med den på ett eller annat sätt, använder inte. Men hade hellre nyttjat det.
Jiji Jiji skrev:
Tja, jag slänger aska på växterna i bland. Det är ju ingen industriell eldning vi sysslar med och jag låter död ved förmultna i trädgården så...
Nej! Aldrig vedaska till ätbara växter om man inte gillar kadmium. Det funkar inte heller så att ”det är ved från min egen skog så den är bra”, om man inte tagit prov på det.

https://sverigesradio.se/artikel/6513781

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej! Aldrig vedaska till ätbara växter om man inte gillar kadmium. Det funkar inte heller så att ”det är ved från min egen skog så den är bra”, om man inte tagit prov på det.

[länk]
Jag lägger aska på rosor och andra prydnadsväxter, ibland. Men egentligen borde jag kanske inte göra det.

Hur gör ni andra som råkat sätta vitlök från Nelson Garden?

Jag funderar på att försöka gräva upp den men har inte kommit mig för än. Känns som att jag ändå inte kommer att hitta alla klyftor.

Vad innebär fusariumsvamp och kvalster på vitlöken egentligen? Kommer jorden där den växer att bli förstörd för lökväxter (det kan jag leva med) eller kommer det att sprida sig i hela trädgården? (Känns mindre lockande.)

Jag grävde ner och hoppas på det bästa. Köper alltid från Klostra annars.... Vad jag förstod var det främst en sort men de tog tillbaka allt just in case.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Jag grävde ner och hoppas på det bästa. Köper alltid från Klostra annars.... Vad jag förstod var det främst en sort men de tog tillbaka allt just in case.
Jag orkade ju inte beställa i år utan köpte på någon av våra stora trädgårdskedjor (minns inte vilken) och jag slängde en hel del klyftor för att de hade ljust bruna fläckar. Jag är väldigt irriterad på mig själv för att jag inte gjorde en liten googling för då hade jag ju sett att Nelson Garden återkallade sättlöken.

Men om den redan är i jorden kanske skadan redan är skedd och jag kan se om det blir några vitlökar? De är planterade i en stor växtbädd så jag behöver ju inte odla lök i den på väldigt, väldigt länge om det nu bara sprids via jorden tänker jag?

Jag är inte hemma just nu men kan kolla senare i min bok om växtsjukdomar, Majlis kanske hon heter. Jag och namn... Har odlingsprogram i p1 och är väldigt duktig inom växtskydd. Ifall det står något om den sjukdomen där.
Hade föreläsning med henne i två dagar under min utbildning och har för mig att hon pratade om sjukdomar på lök men minns inte tillräckligt utan att kolla anteckningar. Blev rätt mycket info. :geek:

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
@Jiji

Såhär säger ju Nelson:
Hur ser jag om min vitlök är påverkad och vad gör jag?
Angreppen är synliga i form av bruna fläckar. Vi rekommenderar att ta upp löken för att minska risken att eventuell smitta sprids i jorden. Om klyftorna har sett fina ut vid plantering bedömer vi risken som mindre, men som en säkerhetsåtgärd bör den ändå tas upp. Vitlöken ska kasseras i brännbart restavfall och inte läggas på kompost eller i matavfallsinsamling.
Men om marken är smittad såg jag inget, men kontakta dem om du är osäker, eller så låt bli är odla lök där i år.

Jag har nog lite sättlök att avvara om intresse finns.
Dessvärre har jag lyckats blanda ihop några av sorterna, men från början var det germidour och therador, samt unikat och dukat, samtliga från nelson.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Jiji

Såhär säger ju Nelson:

Men om marken är smittad såg jag inget, men kontakta dem om du är osäker, eller så låt bli är odla lök där i år.

Jag har nog lite sättlök att avvara om intresse finns.
Dessvärre har jag lyckats blanda ihop några av sorterna, men från början var det germidour och therador, samt unikat och dukat, samtliga från nelson.
Ja precis men frågan är ju vad som händer? jag tror inte för ett ögonblick att jag kommer hitta alla klyftorna. Jag var sjuk när jag satte dem så jag petade bara ner dem huller om buller och gick in och la mig. Då skulle jag behöva gräva upp hela lådan och slänga jorden och eftersom jag inte har dragkrok på bilen känns det verkligen inte aktuellt. Det är alltså en stor odlingslåda, ingen pallkrage. Om det bara är risk att det inte blir någon lök är det ju inget problem eller om det är så att det inte går att odla lök i den lådan på länge men om det är någon form av sjukdom som sprider sig till andra lökväxter, luftburet tex då är jag illa ute eftersom jag har en hel del blomster allium och annat vildlök som jag inte vill förlora. Då får jag kanske fundera på om jag ska gräva bort jorden ändå.

Det var nog de sorter du så vänligt erbjuder som jag satte. Jag minns att det var en lök som hade så många klyftor som var fula att jag i princip slängde alla. Det var kanske någon klyfta som var fin och som jag i så fall satte. Jag tolkade fläckarna som sådana märken som uppstår när man varit oförsiktig och slängt för mkt med lökarna.

Wexthuset skriver:

Svampsjukdomar hos vitlök
Svampsjukdomar som gråmögel (Botrytis), Fusarium och rost, Puccinia allii. Svampsporer trivs i vårt fuktiga, svala klimat. De gör i regel ingen stor skada, men skörden blir nersatt. Undvik genom att använda certifierat utsäde, variera växtplatsen med en genomtänkt växtföljd och se till att jorden är livskraftig. Om man inte kan tillföra egen kompostjord, kan man "ympa in" någon form av ekologisk biostiumulator som Vermi, Köksväxter. De nyttiga, organiska ämnena blir kvar i jorden och ser till att det råder en naturlig och god balans.

Det är massor med kompost i min låda så jag kanske inte behöver oroa mig utan kan se tiden ann. Jag odlar ändå inte lök på samma plats förrän efter många år för det har jag lärt mig av min mamma.

Det låter ju ändå hoppfullt för jag har precis läst att fusarium hos stråsäd kan leda till toxiner i säden och således göra skörden giftig.

Dalbotant Dalbotant skrev:
Jag och namn...
Maj-Lis Pettersson :D

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
CHILI-PLAN - 2023

I år har vi bestämt oss för att odla lite färre sorters chili än vi normalt gör/gjort. I år ska vi nöja oss med att driva upp en 10 (ev 11) chilisorter men istället spara flera av samma sort :giggle: så vi försäkrar oss om tillräckligt med frukt av just de sorterna vi behöver.

Vissa år har vi drivit upp 30 olika sorter :geek: inte för att vi behöver, bara för att det finns så himla mycket kul!

Maken fick välja 5 och jag 5 (men jag har tagit ett par som han gillar, för jag odlar ju främst chili för hans skull - och för att jag gillar plantorna.. jag är inte den som äter så mycket chili haha)

Mina blir nog (har några dagar på mig, om jag vill ändra..)
- Anaheim, försöker jag odla varje år.. (stor, mild, grill- och fyllnadsvänlig)
- Poblano, går mer el mindre bra när jag försöker odla den.. men jag är envis (stor, mild, grill- och fyllnadsvänlig)
- Habanero golden, het trevlig chili (vår signumchili)
- ‭Borg 9 chocolate (evil)
- Sugar Rush Peach Striped (SRPS så cool i utseende..)

Makens blir:
- African red devil (piripiri)
- Serrano
- Habanero red (brukar välja orange, men i år vill han köra ett varv röd)
- ks Starrburst Lemon
- Vampire (ännu en av våra signumchilis)

Den eventuellt 11:e är en mild chili, antingen helt utan hetta eller mycket lite hetta.. (men vi funderar fortfarande på den)

Sedan ska jag väl tillägga att vi har väl en 5-6 chili på övervintring också härhemma, så om de lever till våren.. har vi dem också i "sortimentet" (y)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.