Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har gjort tvärtom i år, testat att ställa sådden varmt för första gången. :D
Var stor skillnad, grodde snabbare och fler grodde. (y)
Jag var för snål haha, elräkningen vettu.. tror dock inte den är så jäklig (den behövs inte så lång tid). Men en av mina mattor tror jag blir för varm.. vilket kan innebära att den drar lite mer än den ska.

Ska prova dem båda när jag hittar min lilla elräknare :)

Jag har dock en ny odlingslåda till mina.. med ledbelysning.. som de har på redan som frön! Den avger lite värme i "växthuset" (hoppades att det skulle räcka).. och framförallt hoppas jag att lyset nu gör att de som gror snabbare.. inte hinner dra iväg nått i jakt på ljus.. (då de har redan ljus)

Kul när saker funkar..

FRÖTOMTEN hittade in i min regnfyllda skortslåda.... :giggle:

Massa trevliga små fröpåsar (torra, bra tanke där tomten med plastpåsen!).. dock hade vissa små tejpbitar satt ihop sig lite kors o tvärs.. men insåg det ganska fort så jag var försiktig när jag "drog isär" dem (y)

Hopvikta papperslappar med handskriven text framför ett tangentbord och plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer helt klart hitta nått att odla TACKAR frötomten DT:beer:

• Gilla
  • Älska
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag var för snål haha, elräkningen vettu.. tror dock inte den är så jäklig (den behövs inte så lång tid). Men en av mina mattor tror jag blir för varm.. vilket kan innebära att den drar lite mer än den ska.

Ska prova dem båda när jag hittar min lilla elräknare :)

Jag har dock en ny odlingslåda till mina.. med ledbelysning.. som de har på redan som frön! Den avger lite värme i "växthuset" (hoppades att det skulle räcka).. och framförallt hoppas jag att lyset nu gör att de som gror snabbare.. inte hinner dra iväg nått i jakt på ljus.. (då de har redan ljus)

Kul när saker funkar..
Jag hade mina på golvelementet som dessutom går på fjärrvärme, så det kostade inget extra.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Själv kör jag utan värme och tycker det fungerar.
Jag har hittills planterar 3 sålådor med chili och paprika och det har kommit olika långt, beroende på när de planterades, men till helgen tänker jag plantera om de största i lite större krukor med annan jord.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
Årets första omplantering genomförd.
Lite paprika som fick lämna såjorden och flytta in i lite större krukor med plantjord.

Såjorden var från förra året och har legat i sin påse som var öppen. Jorden var snustorr när jag fyllde såkrukorna. Den var så torr så det dammade rejält och när jag hällde på vatten så sägs den inte upp utan la sig på ytan som små sjöar. Ett dygn senare, med lite punktering av jordytan så kunde jag till slut sätta fröna. Det har gått hur bra som helst. Verkar inte som att det är så extremt känsligt

Hade tänkt att ladda upp en bild också, men forumet verkar inte anse att det är en bild.

• Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
P
Då var årets odling igång!

Eftersom vi sänkt värmen i huset, så fick tomaterna flytta in i badrummet tills dom kommit igång :crysmile:
Plastlåda med lock på ett kaklat golv bredvid dörr och hängande handduk.

Detta året tänkte jag även gå all in på ananas
Krukväxter på spishäll, under köksfläkt, mot kakelvägg, inomhusbelysning.

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
S
Nu har jag lyckats så januarisådden. Det blev en kombinerad januari-februari sådd på grund av köksbygge.
Det blir ett par tråg på badrumsgolvet för golvvärmen i nya köket är inte så ”het”.

purjolök, rotselleri, gyllenbär, paprika (3 sorter), och några tomatfrön (Paola och San Marzano).
Gjorde en deal med en kompis förra året att om jag odlar San Marzano så kokar han tomatsås.

Förra året blev det fiasko både med gyllebär och paprika på grund av först sorgmygg och sen spinn. Ska vara lite med proaktiv i år.
Oorganiserad arbetsyta med plantpaket, krukor, verktyg och skräp; trädgårdsförberedelse, oordning.
Skapa konto

Till middag blev det rotsellerimos. Har kvar lite mer rotselleri i matkällaren som kan bli rostad eller gnocchi. Knölig, rotgrönsak med groddar i rostfritt stålvask, troligen cellerrot, fuktiga ytor, närbild, köksscenario.
Skapa konto

• Gilla
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Här har jag fått fart på några fröer. Lite paprika och chili, några palettblad och så lite purjolök och några broccoli i bakgrunden.
Har ett par lådor med gott och blandat utomhus också då jag fått för mig att testa vintersådd, får se om det lyckas
Inomhusodling av olika växter i markerade krukor med etiketter, under växtbelysning.
Skapa konto

• Gilla
Visan i mitt liv och 9 till
  • Laddar…
Vill lägga ut en varning för er härneråt södra Sverige .. det vaknast förjäkla blåst imorgon! SÅ..

VÄDERVARNING .. här i området mitten av Skåne kommer vi klocka in på häftiga brutala vindbyar på runt 29 m/s imorgonkväll..

Knyt fast, ta in.. limma! .. se över grejer som kan försvinna eller skada annat..

Alla som bor i södra Sverige bör se över det lokala vädret.. här är yrs prognos för Varberg! 37-38 m/s i byarna (förankra ert hus!) :oops::oops::oops:

Väderprognos för Varberg, varning för starka vindar och lägre temperaturer under dagen.
Skapa konto

37 m/s i byarna… (37!)

Fel Varberg, det där är Varberg i Norge. Men ja, det skall blåsa mycket i Sverige med.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Fel Varberg, det där är Varberg i Norge. Men ja, det skall blåsa mycket i Sverige med.
Ok maken kollade SMHI han o jag yr.. :) jag kikade inte så noga .. jag skrev bara namnet!

Har fått nog bestyr här.. (lite krukor o en byggställning) ..värsta byarna som vankas för vintern (får ju alltid en riktigt grym vinterstorm - bland alla små..)

Dalbotant Dalbotant skrev:
Nu är det rätt!

Väderprognos för Varberg: Regn, vind, temperaturer från 4° till 6° Celsius.
Skapa konto

33 m/s i byarna.. :cool: håll i hatten!

Nu börjar det kännas i huset.. det vibrerar lite och visslar.. ska ha passerat 22 m/s i byarna ..

Hann få in byggställningen i garaget och få in några småsaker ute.. dock är alla utemöblerna kvar (förra året hamnade de en bit bort i vinterstormen för året..).. vinden skulle ligga åt rätt håll, så de borde iaf vara kvar imorrn..

Det tråkiga är att det ska blåsa 29 m/s hela natten.. och det betyder att jag inte sover iaf!

Men laddar paddan nu och mobben snart.. så kan man ju underhålla sig lite iaf.. (om man får strömavbrott)

Färgglada märkningar, unga växter i krukor, inomhusodling, tomma jordhål, reflekterande material ovanför.
Skapa konto

Plantor i växtbädd med etiketter, vattendroppar, odlingsbricka, inomhus trädgårdsskötsel.
Skapa konto

Växthusbricka med unga plantor i jordpluggar, vattendroppar, färgade märkningsskyltar i bakgrunden.
Skapa konto

CHILINEWS:
De små liven tar sig och det börjar bli dags för dem att snart komma ner i jord.. (y)

Efter mycket om och men tror jag att jag chansar på att köpa Hasselfors p-jord till bebisarna i år.. trots min otur med den för nått år sedan (men den har som sagt funkat bra innan dess). Det var inte "pyralidfel" när jag råkade illa ut.. det var en batch som blivit utan gödning (mänskligt felande),

De har tagit sig fint iaf tycker jag.. (borde vara ganska exakt en månad nu :thinking:.. sedan frösättning.. och dryga två veckor sedan groddarna började visa sig) :cool:

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Jag har vikt ner skyddet till stora studsmattan (själva mattan sitter i lä och sitter med vajer i två plintar).
Plockade ner vimpeln med.

Här börjar vitlöken komma upp iaf :rolleyes:
Växtskott tränger genom mörk, fuktig jord och löv, tecken på vår och nytt liv.
Skapa konto

• Gilla
Visan i mitt liv och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har vikt ner skyddet till stora studsmattan (själva mattan sitter i lä och sitter med vajer i två plintar).
Plockade ner vimpeln med.

Här börjar vitlöken komma upp iaf :rolleyes:
[bild]
här har två vitlökar kommit upp sa maken som kikade idag! :)

Studsmattor har tendens att kunna hamna lite varstans.. när vi bodde i Höör fick grannens växthus besök av sin andra grannes studsmatta - men den hade fastnat i äppelträdet så den slog inte sönder växthuset! Tur i oturen så attsäga..

Här har vi haft ett strömavbrott redan några timmar, men vi räknar med iaf ett till.. (de uppgraderade vindarna här lite o de ska hålla på till morgonen..)

jag som inte kan sova när det blåser 22 m/s.. ujuj .. jobbig natt å vänta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.