mackee mackee skrev:
Beställde en värmematta igår. Någon som har erfarenhet av ?
Jag använder värmematta och tycker att det går lite fortare och fler frön gror, här är några chilli, paprika och så
palettblad i mitten som jag sådde för en vecka sedan.
Gröna plantkrukor med små växande plantor på en grön bricka, inomhusodling, noggrann märkning, grönskande skott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LinneaH och 2 till
  • Laddar…
Förberedelse för plantering, pampasgräsfrön, jord, sax, penna, plastbehållare, etikett.
Skapa konto

Det är roligt hur riktigt rejäla växter ofta har fånigt små frön. Hundra frön var det enligt uppgift i den lilla påsen...

• Gilla
  • Wow
Snigla och 4 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Beställde en värmematta igår. Någon som har erfarenhet av ?
Bra erfarenhet av min. Funkat toppen med gurka och tomat, och säkert paprika och Chilli, även om jag inte har minne av det. I år satsar jag på att ha det på bergvärmepumpen pga elkostnader. Värmegolvet inte varmt nog. Funkade toppen med amaryllislökarna i alla fall.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Det är roligt hur riktigt rejäla växter ofta har fånigt små frön. Hundra frön var det enligt uppgift i den lilla påsen...
En nysning eller hostning och vips så har man ingen aning vart fröna tog vägen :crysmile:
Det är samma sak med frö till Palettblad, dom är obetydligt större än dammkorn och hälften av mina frön ligger mellan golvspringorna.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
En nysning eller hostning och vips så har man ingen aning vart fröna tog vägen :crysmile:
Det är samma sak med frö till Palettblad, dom är obetydligt större än dammkorn och hälften av mina frön ligger mellan golvspringorna.
Förra året måste jag nyst när jag satte grönkålen, nästa gång jag öppnade jordpåsen var det fullt med kålplantor i den som jag kände mig tvungen att ta hand om.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 5 till
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Förra året måste jag nyst när jag satte grönkålen, nästa gång jag öppnade jordpåsen var det fullt med kålplantor i den som jag kände mig tvungen att ta hand om.
Odling "the easy way", öppna en påse jord och en påse valfri frö och nys sedan i rätt vindriktning. Voila(y)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Nu händer det grejer! Första skottet har fått flytta till växtbelysningen.
En ung planta växer i en svart kruka med mörk jord, nära ett fönster.
Skapa konto

Och fler är på gång. Har fungerat jättebra att ha sådden på golvelementet. (y)

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Nu kom jag äntligen ihåg. Såhär skriver Maj-lis om fusarium:

Text sida om växtsjukdomen fusarios som orsakas av svampsläktet Fusarium, med behandlingstips.
Skapa konto

Efter att ha legat däckad i flunsan hela förra veckan så kom äntligen paprika och kronärtskockefröna i jord! :D

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Nu kom jag äntligen ihåg. Såhär skriver Maj-lis om fusarium:

[bild]
Tack, då ska jag inte odla lök i den lådan på väldigt länge.
Jag räknar inte med att det blir några lökar alls men vi får se. Om det blir det sparar jag inte utsäde i alla fall.

Men som jag förstår kan man äta dem om det blir något.

FRÖTIPS
Nu är årets frö-rea startad på BLOMSTERLANDET :cool: halva priset om ni har vägarna förbi..

Länk: http://www.blomsterlandet.se

(hiskeligt porto, men man kan åka dit och handla själv.. samt få ”gratis frakt” om man beställer för 200 kr plus.. och hämtar hos dem - ja jag vet knäpp sak att skylta om, klart det ska vara gratis att hämta hos dem! De skulle ha sagt ”plockavgift”)

Jag beställde några mot bättre vetande.. :)

Lista på trädgårdsväxter/frön med kvantiteter; verkar vara en beställning eller inventeringslista.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Snigla Snigla skrev:
FRÖTIPS
Nu är årets frö-rea startad på BLOMSTERLANDET :cool: halva priset om ni har vägarna förbi..

Länk: [länk]

(hiskeligt porto, men man kan åka dit och handla själv.. samt få ”gratis frakt” om man beställer för 200 kr plus.. och hämtar hos dem - ja jag vet knäpp sak att skylta om, klart det ska vara gratis att hämta hos dem! De skulle ha sagt ”plockavgift”)

Jag beställde några mot bättre vetande.. :)

[bild]
Glöm inte att kontrollräkna så du inte blir lurad ... ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Glöm inte att kontrollräkna så du inte blir lurad ... ;)
Varje frö… :p

• Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Inomhusodlingssystem med LED-belysning, plantkapslar, fuktighet, växande små plantor i kontrollerad miljö.
Skapa konto

Några chilibebisar har ÄNTLIGEN tittat upp (första i söndags, sedan några till..).

I år har vi lite svalare inne och dessutom ville jag prova utan värmematta.. dålig kombo kanske - men man måste testa ju! (Chili gror ju helst runt 23-25 grader.. men funkar oftast bra vid lite lägre temp också.. men tar lite tid..)

Satte mina frön den hmm.. 17 Jan har jag för mig - så det första fröet tog typ 12 dagar på sig att titta upp!

Hade hämtat in värmemattan samma dag som första grodden tittade upp.. men har inte kopplat på den!

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

Några chilibebisar har ÄNTLIGEN tittat upp (första i söndags, sedan några till..).

I år har vi lite svalare inne och dessutom ville jag prova utan värmematta.. dålig kombo kanske - men man måste testa ju! (Chili gror ju helst runt 23-25 grader.. men funkar oftast bra vid lite lägre temp också.. men tar lite tid..)

Satte mina frön den hmm.. 17 Jan har jag för mig - så det första fröet tog typ 12 dagar på sig att titta upp!

Hade hämtat in värmemattan samma dag som första grodden tittade upp.. men har inte kopplat på den!
Jag har gjort tvärtom i år, testat att ställa sådden varmt för första gången. :D
Var stor skillnad, grodde snabbare och fler grodde. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.