437 363 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Bra erfarenhet av min. Funkat toppen med gurka och tomat, och säkert paprika och Chilli, även om jag inte har minne av det. I år satsar jag på att ha det på bergvärmepumpen pga elkostnader. Värmegolvet inte varmt nog. Funkade toppen med amaryllislökarna i alla fall.mackee skrev:
En nysning eller hostning och vips så har man ingen aning vart fröna tog vägenJiji skrev:
Det är samma sak med frö till Palettblad, dom är obetydligt större än dammkorn och hälften av mina frön ligger mellan golvspringorna.
Förra året måste jag nyst när jag satte grönkålen, nästa gång jag öppnade jordpåsen var det fullt med kålplantor i den som jag kände mig tvungen att ta hand om.Lill72 skrev:
Husägare
· Uppsala
· 727 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Efter att ha legat däckad i flunsan hela förra veckan så kom äntligen paprika och kronärtskockefröna i jord! 
Tack, då ska jag inte odla lök i den lådan på väldigt länge.Dalbotant skrev:
Jag räknar inte med att det blir några lökar alls men vi får se. Om det blir det sparar jag inte utsäde i alla fall.
Men som jag förstår kan man äta dem om det blir något.
FRÖTIPS
Nu är årets frö-rea startad på BLOMSTERLANDET
halva priset om ni har vägarna förbi..
Länk: http://www.blomsterlandet.se
(hiskeligt porto, men man kan åka dit och handla själv.. samt få ”gratis frakt” om man beställer för 200 kr plus.. och hämtar hos dem - ja jag vet knäpp sak att skylta om, klart det ska vara gratis att hämta hos dem! De skulle ha sagt ”plockavgift”)
Jag beställde några mot bättre vetande..
Nu är årets frö-rea startad på BLOMSTERLANDET
Länk: http://www.blomsterlandet.se
(hiskeligt porto, men man kan åka dit och handla själv.. samt få ”gratis frakt” om man beställer för 200 kr plus.. och hämtar hos dem - ja jag vet knäpp sak att skylta om, klart det ska vara gratis att hämta hos dem! De skulle ha sagt ”plockavgift”)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Glöm inte att kontrollräkna så du inte blir lurad ...Snigla skrev:
FRÖTIPS
Nu är årets frö-rea startad på BLOMSTERLANDEThalva priset om ni har vägarna förbi..
Länk: [länk]
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några chilibebisar har ÄNTLIGEN tittat upp (första i söndags, sedan några till..).
I år har vi lite svalare inne och dessutom ville jag prova utan värmematta.. dålig kombo kanske - men man måste testa ju! (Chili gror ju helst runt 23-25 grader.. men funkar oftast bra vid lite lägre temp också.. men tar lite tid..)
Satte mina frön den hmm.. 17 Jan har jag för mig - så det första fröet tog typ 12 dagar på sig att titta upp!
Hade hämtat in värmemattan samma dag som första grodden tittade upp.. men har inte kopplat på den!
Husägare
· Uppsala
· 727 inlägg
Jag har gjort tvärtom i år, testat att ställa sådden varmt för första gången.Snigla skrev:
[bild]
Några chilibebisar har ÄNTLIGEN tittat upp (första i söndags, sedan några till..).
I år har vi lite svalare inne och dessutom ville jag prova utan värmematta.. dålig kombo kanske - men man måste testa ju! (Chili gror ju helst runt 23-25 grader.. men funkar oftast bra vid lite lägre temp också.. men tar lite tid..)
Satte mina frön den hmm.. 17 Jan har jag för mig - så det första fröet tog typ 12 dagar på sig att titta upp!
Hade hämtat in värmemattan samma dag som första grodden tittade upp.. men har inte kopplat på den!
Var stor skillnad, grodde snabbare och fler grodde.