Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag täckodlar min vitlök. Då behöver jag inte vattna så mycket. Lite benmjöl när jag sätter dem och lite hönsgödsel på våren i kombination med täckodlingen ger stora fina lökar för mig. Satte även de största klyftorna från året innan och det gjorde stor skillnad. Stor sätt-klyfta = stor vitlök.
Vad kul att höra för jag har tänkt täckodla vitlöken den här gången.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Jag täckodlar min vitlök. Då behöver jag inte vattna så mycket. Lite benmjöl när jag sätter dem och lite hönsgödsel på våren i kombination med täckodlingen ger stora fina lökar för mig. Satte även de största klyftorna från året innan och det gjorde stor skillnad. Stor sätt-klyfta = stor vitlök.
Täckodling är jättebra.. :)
Håller fukten mycket bättre.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Täckodling är jättebra.. :)
Håller fukten mycket bättre.
Perfekt för mig som tycker det är så tråkigt att vattna. ;)

• Haha
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Brukar inte ta frön själv.. då mina är öppet pollinerade och jag vill eg veta vad jag sår och annars skylla på nån haha (de flesta företag har sina öppet pollinerade också - har jag lärt mig.. det trodde jag inte i början av min chilikarriär hehe..)

MEN.. nu fick jag frukter av en kompis.. och tänkte att de där monstren måste jag ju plocka några frön av (y)

Fyra förpackningar med chilifrön, olika sorter, Scoville-styrka angiven på etiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De fick påsar nu.. de har varit lite på hm "tork" efter jag plockade ur dem.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi fick också ner vitlöken idag. Jag kan inte ta på mig någon ära för sådden, den ska min fru ha. Men det är jag som har förberett jorden med bokashi. Får se om vi ger en omgång hästgödsel till våren som komplement, eller om det bara blir täckodling med gräsklipp.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Har inte planerat vitlök än.
Men tog in två fänkål. Kanske dags att slutskörda fänkålen nu när nästa köldknäpp är på väg?
Är sensommarsådd fänkål.

Fänkål i ett metalliskt handfat, tvättad, grön färg, bladverk, fräscha grönsaker, köksmiljö, förberedelse av mat.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har inte planerat vitlök än.
Men tog in två fänkål. Kanske dags att slutskörda fänkålen nu när nästa köldknäpp är på väg?
Är sensommarsådd fänkål.

[bild]
Hur gör du när du sår den? Försår du eller sår du direkt på friland. Jag misslyckas hela tiden här i Skåne. I Småland var det ingen konst alls.

S
Jiji Jiji skrev:
Hur gör du när du sår den? Försår du eller sår du direkt på friland. Jag misslyckas hela tiden här i Skåne. I Småland var det ingen konst alls.
Fänkål har jag bara odlat i två år. Förra året köpta miniplantor i tråg och i år direktsådd.

Hittade en bild från 9 oktober.
Ett krydd- och bladgrönsaksland med dill och pak choi i solljus mot tegelvägg.
Skapa konto

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fänkål har jag bara odlat i två år. Förra året köpta miniplantor i tråg och i år direktsådd.

Hittade en bild från 9 oktober.
[bild]
Jag tror att någon äter mina plantor. Det är en hel del sådant här i Skåne som jag inte stött på när jag odlat i kallare delar av landet. (Småland, Östergötland, Värmland och Jämtland) Små kusar som lever i jorden och äter småplant och frön som precis grott. Vi kanske ska jag testa att förgro och skola om flera gånger så att plantorna blir lite rejäla? Hur stora var de du köpte?

S
Var sånt där minitråg med en massa plantor i som man kan hitta hos plantskolorna.

Jag vintersådde nog fänkålen i tråg i växthuset i år. När jag tänker efter så var nog sensommarsådden också förodlad. :oops:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
Man ska så fänkål i omgångar. Det blev lite problematiskt med de köpta plantorna eftersom de började stocklöpa inom en vecka.

Förra året blev de jättestora. Hittade en bild med min son.
Barn håller stor fänkål framför sig, döljer ansikte, utomhus, tegelvägg bakgrund, lekfull, sommar, dagtid.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S
Jag har för mig att det diskuterades i den här tråden förra året att storleken på klyftan påverkar storleken på skörden.

Min vitlök kom i jorden i dag till slut. Det var minusgrader nu så en liten frusen skorpa på jorden. Klyftorna är de där bebisarna som ibland växer i blasten. Det blev rätt många så det blev ingen köpe-vitlök.

Nygrävda planteringssängar i en trädgård, omgivna av grus och grön växtlighet.
Skapa konto

Grävde också upp purjolöken. Ska flytta dem så den är lätt att skörda under vintern.
Gröna lökväxter som växer i fuktig, mullrik jord med trädgårdsrester och stenar i bakgrunden.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
S
Såg nu att jag skrev fel. :oops::lying:

Det skulle ha stått:

Jag har för mig att det diskuterades i den här tråden förra året att storleken på klyftan INTE påverkar storleken på skörden.

Satte också vitlök idag men måste säga att det var usel kvalitet på sättlöken. Vi köpte utsäde på något av våra stora växtvaruhus i år för att jag blev trött och inte orkade beställa i höstas. Förra året beställde jag. Det kan vara slumpen men förra året var alla klyftor fina. I år slängde jag motsvarande en vitlök, vilket gjorde att jag bara satte klyftor motsvarande tre lökar av fyra.

Ska se om vi lyckas spara lite eget utsäde den här gången. Vi glufsade i oss alla vitlökar från vårt lilla experiment i år.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
engs
Angående fänkål, morsan hade odlat sådan första gången i år och inte dragit upp plantan som jag brukar. Utan skurit av den strax ovan jord och sen bara lämnat roten att förmultna på plats vid skörd.

Så hade hon oväntat en andra skörd på samma rot till hösten.

Kanske är så man ska göra? Var nyhet för mig att det fungerar så ivf. Ska testa nästa säsong.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.