Förkylning från helvetet men tänkte att jag skulle orka beställa lite frö medan det var rea ff. Så långt har jag lyckats ta fram de frön som är kvar för inventering. Vardagsrum med tända ljus, akvarium, TV på, fotoalbum på bordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu får jag vila lite och titta på Carol Klein innan jag orkar hämta datorn...
Visst har jag en fin frölåda? Den gjorde en begåvad vän till mig för snart 30 år sedan.

Kattsäkra adventljus också...

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Simbadusa har rea om du har kvar något på listan. Jag trodde inte jag behövde handla så mycket i år men det behövde jag tydligen. Märkligt... :thinking:

• Haha
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Jag svor att inte köpa massa fröer i vinter, men nästa års luktärter måste jag säkra. Beställde från Cecilia Wingård idag. :cool:

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jag svor att inte köpa massa fröer i vinter, men nästa års luktärter måste jag säkra. Beställde från Cecilia Wingård idag. :cool:
Du verkar vara en mer avancerad luktärtsodlare än jag.

Så en fråga:I England klipper man bort klängena från luktärter för att få mer blomning. Är det något du testat?

Fadai
Jiji Jiji skrev:
Du verkar vara en mer avancerad luktärtsodlare än jag.

Så en fråga:I England klipper man bort klängena från luktärter för att få mer blomning. Är det något du testat?
Så avancerad är jag inte, o klängena låter jag vara. Vet bara att man måste plocka blommorna ofta så den inte bildar fröskidor. Vill man ta frö låter man dem ”blomma ut” mot slutet av säsongen. Har följt råden från Cecilias sida och sett att de fungerar bra. Men kanske ska testa att ta klängen o se om det gör ngn skillnad.

Ja ju mer man plockar av blommorna ju mer blommar de ju men överallt i både litteratur och på trädgårdsprogram från England pratar de om hur viktigt det är att ta bort klängena. Då får man ju binda upp dem men det kanske det är värt?

Jag kan ju tyvärr inte ha luktärter inomhus för då kan jag inte andas så plocka stora buketter och ta in funkar dåligt men ute brukar gå bra. Har haft uppehåll något år men tänkte ha på ställning i kruka i sommar. Får se om jag ger mig på klängena. Återkommer.

Jag har fått tummen ur och beställt min vitlök idag jag! Temperaturen här är gynnsam nu, så jag hoppas på snabb leverans..

Dyrare än de jag köpte sist, men såg kanonnnnnfina ut :love: hoppas verkligen att de kommer ta sig bättre än förra årets köp/årets skörd! (de kvar knappt större än klyftorna vi stoppade ner, jättegoda.. men små!)

Köpte 4 stora lökar (vägde typ 400 gram/tillsammans) och ska komplettera (beroende på antal klyftor..) med några av våra från i år..

Fick oxå lite tips på hur de ska skötas..

HÖST:
Häst el kogödsel nu på hösten
Vedaska från grill/spis (ej pellets) typ 1 dl/m2
Trädgårdskalk (om man inte har naturligt kalkigt) 0.5 l / m2

VÅR:
Hönsgödsel på våren
Vattna vattna vattna.. hela april, maj och juni !

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag har fått tummen ur och beställt min vitlök idag jag! Temperaturen här är gynnsam nu, så jag hoppas på snabb leverans..

Dyrare än de jag köpte sist, men såg kanonnnnnfina ut :love: hoppas verkligen att de kommer ta sig bättre än förra årets köp/årets skörd! (de kvar knappt större än klyftorna vi stoppade ner, jättegoda.. men små!)

Köpte 4 stora lökar (vägde typ 400 gram/tillsammans) och ska komplettera (beroende på antal klyftor..) med några av våra från i år..

Fick oxå lite tips på hur de ska skötas..

HÖST:
Vedaska från grill/spis (ej pellets) typ 1 dl/m2
Trädgårdskalk (om man inte har naturligt kalkigt) 0.5 l / m2

VÅR:
Hönsgödsel på våren
Vattna vattna vattna.. hela april, maj och juni !
Jag odlade ju vitlök för första gången i somras och fick en fin skörd. Alla klyftor gav en stor, fin vitlök med massor med stora klyftor. Jag hade också inhämtat att de behöver massor med näring och vatten så jag preppade jorden i förväg med massor med bokashi och benmjöl, planterade i december och sedan när jag såg de första små gröna stråna sticka upp så gav jag mer näringsrikt material ovanpå och började vattna en gång i veckan. Jag gav dem även en giva hönsgödsel någon gång under våren när de börjat växa ordentligt och fortsatte vattna minst en gång per vecka.

Ja har inte satt vitlöken än men tänkte göra ngt liknande i år. Jag tänker att de skulle få all vår kaffesump också under vintern för kaffesump är väldigt näringsrikt.

Hoppas att du lyckas med vitlöken i år.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag tror vi var lite för snåla med näring.. och framförallt med vattning.. vi trodde det räckte med vädret och lite duttande när det var torrt.. men det regnade nog inte så mycket som man trodde (var mer grått o trist.. utan nederbörd).

I år (eller ja, hmm.. nästa år?) ska vi försöka göra rätt :D

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vilket underbart positivt tänkande! (y) Nu på hösten den 1:a december! :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på det där med vedaska och tungmetaller. Hur tänker ni andra? Just nu gör vi oss bara av med den på ett eller annat sätt, använder inte. Men hade hellre nyttjat det.

Alfredo Alfredo skrev:
Vilket underbart positivt tänkande! (y) Nu på hösten den 1:a december! :crysmile:
Jag bor i Skåne ;)

Men tipsen är ju generella såklart.. bor man med 1 m snö nu, kanske man inte ska plantera just nu! Men här ligger vi på gränsen än .. och jag fick tipsen då jag beställde hem lökarna igår ju! :cool:

Snigla Snigla skrev:
Jag bor i Skåne ;)

Men tipsen är ju generella såklart.. bor man med 1 m snö nu, kanske man inte ska plantera just nu! Men här ligger vi på gränsen än .. och jag fick tipsen då jag beställde hem lökarna igår ju! :cool:
Alfredo Alfredo skrev:
Bor också i Skåne och jag lärde mig förra året att inte sätta vitlöken för tidigt. Så december är lagom här.

Jag planterar om och flyttar växter för fullt i trädgården hela året. Vi har så sällan minusgrader mer än några dagar i sträck så det är inga problem. Det enda man får tänka på är att inte springa omkring i jorden så att den kompakteras när den är blöt, utan lägga ut en spång.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Jag funderar på det där med vedaska och tungmetaller. Hur tänker ni andra? Just nu gör vi oss bara av med den på ett eller annat sätt, använder inte. Men hade hellre nyttjat det.
Tja, jag slänger aska på växterna i bland. Det är ju ingen industriell eldning vi sysslar med och jag låter död ved förmultna i trädgården så...

Snigla Snigla skrev:
Jag tror vi var lite för snåla med näring.. och framförallt med vattning.. vi trodde det räckte med vädret och lite duttande när det var torrt.. men det regnade nog inte så mycket som man trodde (var mer grått o trist.. utan nederbörd).

I år (eller ja, hmm.. nästa år?) ska vi försöka göra rätt :D
Jag täckodlar min vitlök. Då behöver jag inte vattna så mycket. Lite benmjöl när jag sätter dem och lite hönsgödsel på våren i kombination med täckodlingen ger stora fina lökar för mig. Satte även de största klyftorna från året innan och det gjorde stor skillnad. Stor sätt-klyfta = stor vitlök.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.