kashieda kashieda skrev:
Morsan kör med det. Funkar bra, särskilt till sparris. Låt det annars regna ur saltet ett gång eller två.
"Regna ur saltet" menar du att jag ska lägga tången i trädgården och låta salter regna ur, eller att tången ska få ligga kvar på stranden under ett par regnväder?

Vilket som funkar. Annars ger lite salt en konkurrensfördel för just sparris och strandkål, om du har tur nog att ha det :)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vilket som funkar. Annars ger lite salt en konkurrensfördel för just sparris och strandkål, om du har tur nog att ha det :)
Tänkte ge det till vitlöken.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Så länge du inte lägger extrema mängder ofta så gör det nog betydligt mer nytta än skada.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag brukar samla ett par säckar vår och höst och blanda i jorden. Vet inte om det gett resultat egentligen. Inte testat att täckodla särskilt mycket med det då jag tycker det är svårt pga hårt och stora ruskor. Tar evighet på sig att förmultna om det ligger så.
Men vore kul att täcka potatis med det nån gång.
Som jag förstått det är blåstången inte så benägen att ta upp gifter. Men jag svär inte på att jag uppfattat det rätt.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
När det gäller tång är jag ute efter jordförbättring, vill ha mer mull, och naturligtvis även näring. Jag är medveten om tungmetaller och tänker mig inte några stora mängder tång men all jordförbättring som jag kan komma över är värdefull. Jorden i vår lilla trädgård är väldig tung och känslig för torka.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Du har inget ridhus/stall i närheten som vill bli av med en container?

Gräsklipp, fallna löv? Någon lantbrukare som har hösilagebalar som möglat (glöm bara inte andningsskydd vid hanteringen)? Allt hjälper.

kashieda kashieda skrev:
Du har inget ridhus/stall i närheten som vill bli av med en container?

Gräsklipp, fallna löv? Någon lantbrukare som har hösilagebalar som möglat (glöm bara inte andningsskydd vid hanteringen)? Allt hjälper.
Jag får gödsel från häst av en kompis men tyvärr har vi ingen dragkrok på bilen så det blir små mängder i taget. Jag samlar alla löv jag får tag på, etc, komposterar både trädgårdsavfall och från hushållet (inkl min mammas). Men det behövs mycket, mycket mer. I stora delar av trädgården är det ren lera, som går att dreja med. Vi odlar mest i upphöjda bäddar och jag gillar inte att köpa jord. Den här sommaren blev det väldigt tydligt vilken skillnad det är på behovet av vattning när det är hög mullhalt i jorden och när det inte är det. Jag har två stora lådor och en odlingsyta på marken som i princip inte behövde vattnas alls, trots torkan i sommar. Dessa var nyanlagda med bara kompost. Jag vill så klart ha det så i hela trädgården nu. :love: Men jag kan inte få till så mycket som jag behöver själv inom trädgården snabbt nog så nu är jag på jakt efter sådant jag kan bära hem lite i taget från andra ställen. Där av intresset för tång.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag förstår precis, vill också jobba med små och lätthanterliga mängder, även om jag har mer blandad jord och släp. Har du en flismaskin? Tycker det är absolut bäst. Lätthanterligt att blanda och hantera.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Jag förstår precis, vill också jobba med små och lätthanterliga mängder, även om jag har mer blandad jord och släp. Har du en flismaskin? Tycker det är absolut bäst. Lätthanterligt att blanda och hantera.
Japp, jag har en flismaskin. Har haft den i snart 20 år och gillar den väldigt mycket. Nu blir det ju eg bara häckklipp i den här miniträdgården och det brukar jag faktiskt inte flisa utan använda som det är. Det är oftast så tunt att det bryts ner snabbt utan att flisas. Större grenar lägger jag lite här och var till insekter, svampar och mikroorganismer. Men när jag hade större trädgård användes flismaskinen flitigt.

(Vi har en större trädgård också men den odlar vi inte aktivt just nu eftersom vi har fullt upp med projektet inomhus där och vi inte längre orkar riktigt så mycket som förr. Men om något år ska vi sätta igång med den andra trädgården på allvar :heart:)

En sak som jag kommit på är att vi har en vedbod (i det andra huset) med flera decimeter tjockt lager bark och flisor från ved så det är ytterligare en sak som faktiskt går att ta hem i säckar och göra barkmull av.Tänkte påbörja det i vinter. Vi har så milda vintrar att det pågår nerbrytning i kompost i princip hela vintern. Problemet är bara att få plats med komposterna. Den delen som är trädgård är nog inte mer än 200-250 kvm skulle jag säga. Nu har jag två tunnor på vår parkering...

Lägg det direkt i landet, kanske med lite extra kväve för att kompensera för vad nedbrytningen behöver. Då ger det struktur under tiden det bryts ned.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Lägg det direkt i landet, kanske med lite extra kväve för att kompensera för vad nedbrytningen behöver. Då ger det struktur under tiden det bryts ned.
Det var precis vad jag tänkte göra med tången. Perfekt, tack!

Edit: du kanske menar barken från vedboden? Med bark har jag en jättebra metod som jag kan rekommendera om man använder bark till tex gångar etc i trädgården. Jag lägger på bark/flis på gångarna. Det bryts ju ner ganska snabbt och då tar jag av det till odlingarna och till krukor. (Jag blandar ju egen jord) Efter ett par år är det slut och det är dags att lägga på nytt. På det sättet får barken/fliset jobba dubbelt och det är i princip inget ogräs alls i de barkade ytorna.

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
En hand håller en flaska märkt "JULESÅS" med ingredienser som äppelmust och saffran, tillverkad den 6 november 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Litet test.. chilisås med satsumas, saffran o vanilj!

• Gilla
  • Älska
john.h och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Litet test.. chilisås med satsumas, saffran o vanilj!
Du måste återkoppla hur det smakade. Älskar att ha saffran i allt möjligt, men har aldrig sett det kombineras så. Spännande!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Du måste återkoppla hur det smakade. Älskar att ha saffran i allt möjligt, men har aldrig sett det kombineras så. Spännande!
När vi kokade.. smakade det mest vanilj (chili och chilihetta fanns där givetvis).. saffranet försvann lite, men sedan när det kokat klart och man hällt upp.. och det svalnat lite.. kom saffranet fram också!

Nu blev den lite starkare än i mitt huvud.. så jag tyckte hettan på tungan var intensiv.. men det var för jag blev lurad av de ”godisaktiga” julsmakerna .. när jag skulle provsmaka ;)

luktade ju mums.. så jag hann glömma att det var en hetsås haha..

Ändå är den ganska snäll.. medelhet (3 på en 5 skala kanske)

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.