437 356 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Tipsade om dem några steg längre upp, de har jättefina fröer.. och bra sortimentU Uffe A skrev:Får man skriva ut försäljares namn här?
Tar chansen, har ingen annan kontakt med företaget än att jag har beställt från dom.
Tummelsta chili har ett enormt utbud
Köpte Cacho de Cabra där, används till den chilenska chilisåsen Aji Chileno.
[bild]
Har skördat lite nu som jag torkat.
Nu ska dom rökas och sen är de klara att användas![]()
Ser fina ut, kör du bara torkat/rökt? eller använder du chili i maten på annat vis också?
Jag tittade där och det var inget fel på utbudet men frakten var dyr eftersom jag bara skulle ha så lite.U Uffe A skrev:Får man skriva ut försäljares namn här?
Tar chansen, har ingen annan kontakt med företaget än att jag har beställt från dom.
Tummelsta chili har ett enormt utbud
Köpte Cacho de Cabra där, används till den chilenska chilisåsen Aji Chileno.
[bild]
Har skördat lite nu som jag torkat.
Nu ska dom rökas och sen är de klara att användas![]()
Fick dock känslan av att de var samma som ett annat som stod på Sniglas lista... Minns inte vilket nu.
Missade ditt inlägg.Snigla skrev:
Blir chili i maten också, men den här sorten blir bara till såsen..
Det är en helt underbar chilisås som passar till latinsk mat av alla de slag.
Funkar utmärkt, du kan ta in hela plantan.. så ljust som möjligt och så vatten och kärlekAnneFi skrev:
Om du bara vill ha dem kvar tills frukterna mognat.. så kan du klippa ner dem lite runt om.. så tar de inte så mycket plats och mest energi går till frukterna som sitter.
Får de både ljus, värme och vatten.. kan de mycket väl börja blomma igen (vilket du kanske inte önskar, om du väntar på färdig frukt..
Jag tog in mina chili för att frukterna skulle mogna. I år odlar jag sorter som tydligen inte passar så bra ute i krukor. De borde nog stått i växthus. Nåja nu blommar de och gör frukter som bara den.
Jag skulle ju inte övervintra några chili i år för det tar så mycket plats och det är så besvärligt med Katten som ju knarkar chiliblad (dock inte ute) men jag har inte hjärta att slänga dem nu när de gör så fina frukter... Förra året fick jag frukter hela vintern... Och jag har ju beställt nya frön som jag tänkte så i december. Jag blir så inspirerad av alla er som odlar så många sorter att trots att jag inte har plats försöker jag ändå...
Jag skulle ju inte övervintra några chili i år för det tar så mycket plats och det är så besvärligt med Katten som ju knarkar chiliblad (dock inte ute) men jag har inte hjärta att slänga dem nu när de gör så fina frukter... Förra året fick jag frukter hela vintern... Och jag har ju beställt nya frön som jag tänkte så i december. Jag blir så inspirerad av alla er som odlar så många sorter att trots att jag inte har plats försöker jag ändå...
Jag har redan köpt på mig fröerna till nästa år när impecta hade väldigt billigt nu i höst.
Köpte sorter som jag fått tips av andra är goda och ger riklig skörd inte efter vad som stod på påsen
Ska försöka komma ihåg att jag ska komma igång med vissa saker lite tidigare och låta tex gurkplantorna lösa av varandra eftersom jag tycker de ger bäst i början.
De mesta vi odlade i somras blev skit. Till och med zucchiniplantorna blev dåliga.
Sniglarna tog alla mina försök till sallad spenat ruccola, och brytbönor.
Blasten på rödbetorna också så det blev inget där.
Har fått typ två rödbetor och 4 palsternackor
bättre lycka nästa gång.
Tomaterna som växt inne gick sådär medan de jag glömde att bry mig om ute har frodats.
Blir nog någon frilandsgurka till nästa säsong också.
Köpte sorter som jag fått tips av andra är goda och ger riklig skörd inte efter vad som stod på påsen
Ska försöka komma ihåg att jag ska komma igång med vissa saker lite tidigare och låta tex gurkplantorna lösa av varandra eftersom jag tycker de ger bäst i början.
De mesta vi odlade i somras blev skit. Till och med zucchiniplantorna blev dåliga.
Sniglarna tog alla mina försök till sallad spenat ruccola, och brytbönor.
Blasten på rödbetorna också så det blev inget där.
Har fått typ två rödbetor och 4 palsternackor
Tomaterna som växt inne gick sådär medan de jag glömde att bry mig om ute har frodats.
Blir nog någon frilandsgurka till nästa säsong också.
I år har sallat gått jättebra, vi odlar i upphöjda bäddar pga sniglar. Tror att jag sådde fyra omgångar. Den sista direkt i jorden på marken där skördar jag ff men får dela med sniglarna.
Jag brukar så ruccola tidigt (mitt på sommaren blir de angripna av jordloppor) i år testade jag också att så ruccola i september och den är jättefin nu och går att skörda stora, goda blad av. Squash som brukar bli så mycket fick vi inte en enda. En liten självsådd prydnadspumpa är allt det blev på den fronten. Vet inte om det var sorten. Har provat den squashen förut med dåligt resultat eller ngt annat.
Tomater gick alldeles lysande men hade bara två plantor. Vitlök var otroligt lyckat. Det var testodling med endast en lök så i år kommer vi att fyrdubbla det.
Testade också majs, väldigt goda men för mkt jox i vår lilla trädgård. Kommer att ta upp det igen i det andra huset när vi anlägger ny köksträdgården där. (Läs när toaletten och diskbänken är på plats inne)
En låg sort sockerärter blev också bra skörd tidigt men går inte att odla senare på sommaren i vår trädgård. Oklart om det är värmen eller ngt som äter på plantorna.
Det som gått allra bästa i år är dock zinnia och rosenskära. Helt vansinnigt vad de växer.
dahliorna misslyckas som vanligt men fick väl i alla fall några stackars blommor. (Tror att knölarna sattes för sent) Övervintrar knölarna men om det inte blir ngt nästa år är min dahliakarriär över.
Det finns ju zinnia i alla former och färger och de är mycket smidigare. Blomstersalvior av olika sorter trivdes fantastisk på vår heta altan. Så också pelargonerna som dock fick ngt konstigt nu på hösten som gör att jag inte vågar övervintra dem i år, om det är ngt virus. Och blomsterkrasse som inte alls brukar trivas i vår trädgård blommar ff jättemycket.
Totalt sett ett lyckat och roligt odlingsår tycker jag.
Jag brukar så ruccola tidigt (mitt på sommaren blir de angripna av jordloppor) i år testade jag också att så ruccola i september och den är jättefin nu och går att skörda stora, goda blad av. Squash som brukar bli så mycket fick vi inte en enda. En liten självsådd prydnadspumpa är allt det blev på den fronten. Vet inte om det var sorten. Har provat den squashen förut med dåligt resultat eller ngt annat.
Tomater gick alldeles lysande men hade bara två plantor. Vitlök var otroligt lyckat. Det var testodling med endast en lök så i år kommer vi att fyrdubbla det.
Testade också majs, väldigt goda men för mkt jox i vår lilla trädgård. Kommer att ta upp det igen i det andra huset när vi anlägger ny köksträdgården där. (Läs när toaletten och diskbänken är på plats inne)
En låg sort sockerärter blev också bra skörd tidigt men går inte att odla senare på sommaren i vår trädgård. Oklart om det är värmen eller ngt som äter på plantorna.
Det som gått allra bästa i år är dock zinnia och rosenskära. Helt vansinnigt vad de växer.
Totalt sett ett lyckat och roligt odlingsår tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter några års tappra försök har den äntligen ploppar upp.. rätt planta, med rätt frukt!
(Vi har sått den några gånger tidigare och det har alltid gått bra.. MEN när frukterna väl var färdiga, har det visats sig vara fel sort.. !)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några burkar med inlagd chili till vintern/våren i vårt hushåll..
Eller så var det en variant med mildare chilis och en med lite mer medelheta
I år anlades ny köksträdgård med pallkragar som tillägg till de tidigare och ett mindre växthus övertogs.
Jag misslyckades totalt med aubergine, fröodlad lök och kronärtskocka. Gurka också om jag inte får räkna in dotterns planta (som jag skötte).
Squash och vitlök som jag brukar lyckas med gick sådär, liksom en del andra saker.
Men himla nöjd med melon (även om de inte var många), paprika, grönkål, savoykål, brokali, majs, morötter och palsternacka, purjolök. Solrosorna har varit och är fantastiska, rosenskäran gör mig glad varje dag, och krassen gör rådjuret glad förmodar jag. Även mangolden gick till dem.
Nästa år blir det mer kål, mindre tomater (de växer och producerar men de smakar ju ingenting), och förhoppningsvis roligare chilisorter. Har sått italiensk ruccola och förstår det som att den är perenn. Varit väldigt nöjd med den så hoppas den fortsätter växa i vår.
Få se om jag bygger ut köksträdgården med lite perenner, rabarber och blåbär behöver nån stans att bo, liksom hallon. Men vill även ha lite blommor som flox och höstanemon. Rosenvial sådde jag i år men vet inte var jag ska sätta så de stackarna står kvar i krukorna än. Ändrar mig hela tiden....
Jättenöjd med odlingsåret. Fast kanske tog i från tårna. Hoppas jag kan lugna mig lite nästa år.
Jag misslyckades totalt med aubergine, fröodlad lök och kronärtskocka. Gurka också om jag inte får räkna in dotterns planta (som jag skötte).
Squash och vitlök som jag brukar lyckas med gick sådär, liksom en del andra saker.
Men himla nöjd med melon (även om de inte var många), paprika, grönkål, savoykål, brokali, majs, morötter och palsternacka, purjolök. Solrosorna har varit och är fantastiska, rosenskäran gör mig glad varje dag, och krassen gör rådjuret glad förmodar jag. Även mangolden gick till dem.
Nästa år blir det mer kål, mindre tomater (de växer och producerar men de smakar ju ingenting), och förhoppningsvis roligare chilisorter. Har sått italiensk ruccola och förstår det som att den är perenn. Varit väldigt nöjd med den så hoppas den fortsätter växa i vår.
Få se om jag bygger ut köksträdgården med lite perenner, rabarber och blåbär behöver nån stans att bo, liksom hallon. Men vill även ha lite blommor som flox och höstanemon. Rosenvial sådde jag i år men vet inte var jag ska sätta så de stackarna står kvar i krukorna än. Ändrar mig hela tiden....
Jättenöjd med odlingsåret. Fast kanske tog i från tårna. Hoppas jag kan lugna mig lite nästa år.