437 528 läst ·
5 734 svar
438k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Mullvadarna äter masken, vilket vi har väldigt gott om i marken...Karlia skrev:
Mina främsta ovänner är åkersorken, vattensorken och ev råttor.. som äter upp allt de hittar inkl lite till *mummel*.. får de mat är väl risken populationsexplotion!
Då kan man göra jord i tunnor istället.Snigla skrev:
Det är så trevligt att inte köpa jord.
Det beror ju på hur mycket matrester man slänger. Jag fyller en hink på en till två veckor, vi slänger allt till bokashihinken. Just nu har jag två hinkar men funderar på att skaffa en till. Fördelen med bokashi är ju att man tar sin gamla jord och blandar med innehållet i hinken så all jord blir ju "pigg igen". Jag har iof aldrig eg köpt jord i någon större utsträckning utan haft kompost men det blir mer och går snabbare med bokashi. Dessutom blir näringsläckaget mycket mindre.Snigla skrev:
Så jag tror att om du förmodligen skulle kunna sluta köpa jord i princip. Men det kräver nog bokashi även på vintern. (i tunnor tex).
Jag har en "jordfabrik" i trädgården och dessutom häller jag bokashi krukor, blandat med gammal jord, toppar med jorfabriksjord, och sen odlar jag.
För mig är ju en del av problemet att jag inte har så mycket att återanvända... pallkragarna går ju bra! De fyller vi på med 1-1,5 säck /per krage varje år).. men sen har vi ju 80 st ..15 l - 25 l krukor,. Som ska fyllas o sen bara e rötter på slutet..Jiji skrev:
Det beror ju på hur mycket matrester man slänger. Jag fyller en hink på en till två veckor, vi slänger allt till bokashihinken. Just nu har jag två hinkar men funderar på att skaffa en till. Fördelen med bokashi är ju att man tar sin gamla jord och blandar med innehållet i hinken så all jord blir ju "pigg igen". Jag har iof aldrig eg köpt jord i någon större utsträckning utan haft kompost men det blir mer och går snabbare med bokashi. Dessutom blir näringsläckaget mycket mindre.
Så jag tror att om du förmodligen skulle kunna sluta köpa jord i princip. Men det kräver nog bokashi även på vintern. (i tunnor tex).
Jag har en "jordfabrik" i trädgården och dessutom häller jag bokashi krukor, blandat med gammal jord, toppar med jorfabriksjord, och sen odlar jag.
Men det är bara att ta den där rotklumpen i krukan och slå sönder och blanda med bokashi. Så går det att odla i det sen.Snigla skrev:
Och om man ta en pallkrage, odlingslåda, tunna, eller gräver ett hål i marken kan man göra jord där, till själva topplaget. Jag häller alltså geggan från bokashihinken rätt ner i en kruka, varvar med det som var i kvar i krukan från ifjol och sen ett lager färdig jord från jordfabrik (hål i marken hos mig) sår frön, sätter plant. Klart.
Det som blir över gräver jag ner i min jordfabrik.
Skördat lite fler Padrones från min övervintrare inne..
Nej jag har inte hunnit ge den ny jord.. (skulle ju överraska med det i år ju..)
Men den har levererat glatt ändå..
Nej jag har inte hunnit ge den ny jord.. (skulle ju överraska med det i år ju..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Men den har levererat glatt ändå..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Tycker palmkål är så snyggt i trädgården (och gott med!).. vi hade EN planta förra året. stått fint tills vi rensade bort den för ett tag sedan (skulle plantera lök där)S sinuslinus skrev:
(man förstår namnet..ser ju ut som en Palm
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 309 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
När vi precis hade flyttat in i vårt hus satte jag en citronkärna. Det är 12 år sedan.
Citronen har blivit ett träd som får klippas ner varje år för att få plats i växthuset. Nu är det ca 2 m högt inkl kruka, men citroner behöver bli många år innan de börjar ge frukt, så vi har mest njutit av bladverket. Tills nu, idag hittade jag den första blomman
Citronen har blivit ett träd som får klippas ner varje år för att få plats i växthuset. Nu är det ca 2 m högt inkl kruka, men citroner behöver bli många år innan de börjar ge frukt, så vi har mest njutit av bladverket. Tills nu, idag hittade jag den första blomman
Logga in
Skapa konto
Mäaterodlaren Sandra har hunnit ta livet av ganska mycket i år redan ..

Skyller både på mig själv, maken o vädret!
Maken gömde mina plantor ”där de fick plats” när de stod i vägen inne.. inte sa han till och jag höll inte koll.. (de skulle ha ställts ut i växthuset för att kvickna till i maklig takt..).. nu har alla blivit långa o rangliga.. men ja. Nu får jag försöka avhärda o sätta ut.. har både bondbönor, rödbetor m.m inne i vardagsrummet
blommorna tar jag livet av själv.. jag är så kass

MEN jag slår nog rekord i antalet blommor som lever för utplantering iaf.. (hmm säger inte mycket).. kan irriterat erkänna att av 70 satta frön har jag efter ett par omplanteringar tagit livet av 60 kanske
(men men jag har 10 som lever!!!). Hade vid omplanteringen världens sorgmyggattack.. fattar än inte vad som hände (har lite på Chilisar osv.. men de har klarat sig bättre allmänt).. av mina små blomsådder blev det typ inget kvar 
.. och vädret ska vi inte prata om - ingen värme direkt.. har satt ut några tomater på friland .. och övervintrande chilis i växthuset.. allt annat står kvar inne
..och det är snart juni!
Skyller både på mig själv, maken o vädret!
Maken gömde mina plantor ”där de fick plats” när de stod i vägen inne.. inte sa han till och jag höll inte koll.. (de skulle ha ställts ut i växthuset för att kvickna till i maklig takt..).. nu har alla blivit långa o rangliga.. men ja. Nu får jag försöka avhärda o sätta ut.. har både bondbönor, rödbetor m.m inne i vardagsrummet
blommorna tar jag livet av själv.. jag är så kass
MEN jag slår nog rekord i antalet blommor som lever för utplantering iaf.. (hmm säger inte mycket).. kan irriterat erkänna att av 70 satta frön har jag efter ett par omplanteringar tagit livet av 60 kanske
.. och vädret ska vi inte prata om - ingen värme direkt.. har satt ut några tomater på friland .. och övervintrande chilis i växthuset.. allt annat står kvar inne
..och det är snart juni!