Tomatskivor med utskurna ansikten som ser skrämmande ut, med texten "The odds of being killed by a tomato are low but they are never zero".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
(ej droppandes hehe)
Mina läcker inte så jag har dem lite överallt, dåligt med plats i köket. :)
Att hälla ur genom att lyfta jorden blir ju lite bakvänt, du vill skapa en syrefri miljö, därför skall man bara öppna locket en gång om dagen etc och om du då skall ta upp så luftar du ju hela alltet?
Jag lägger baginbox-påsar överst på böset, då hindras lite luft från att ta sig dit. Tömda påsar då, påfyllda med lite vatten så att de sluter tätt, fint man har en anledning till att köpa vin... :cool:

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Mina läcker inte så jag har dem lite överallt, dåligt med plats i köket. :)
Att hälla ur genom att lyfta jorden blir ju lite bakvänt, du vill skapa en syrefri miljö, därför skall man bara öppna locket en gång om dagen etc och om du då skall ta upp så luftar du ju hela alltet?
Jag lägger baginbox-påsar överst på böset, då hindras lite luft från att ta sig dit. Tömda påsar då, påfyllda med lite vatten så att de sluter tätt, fint man har en anledning till att köpa vin... :cool:
... :thinking: jag tänkte att man tömmer vätskan i flaskor när man ska kasta ut ”jorden”.. får man inte göra det? Måste det tömmas vätska oftare?

Snigla Snigla skrev:
... :thinking: jag tänkte att man tömmer vätskan i flaskor när man ska kasta ut ”jorden”.. får man inte göra det? Måste det tömmas vätska oftare?
Så brukar jag göra! Man kan nog behöva tömma oftare/mer sällan beroende på vad man lägger i. :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det är ingen jord i hinken. Du måste tömma vätskan medan den "står till sig". Så en kran långt ner på hinken behöver du om du vill ha lakvattnet.
Nästa gång jag gräver ner en hink kan jag fota så du får se hur det ser ut.
Det blir jord när matresterna blandas med jord. Det tar cirka en månad.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Finns ju set för ganska ok pris även om det är mycket för lite plast! :p
[länk]

[länk]
Dessa hinkar har jag. Men det går utmärkt att göra egna.

Jiji Jiji skrev:
Det är ingen jord i hinken. Du måste tömma vätskan medan den "står till sig". Så en kran långt ner på hinken behöver du om du vill ha lakvattnet.
Nästa gång jag gräver ner en hink kan jag fota så du får se hur det ser ut.
Det blir jord när matresterna blandas med jord. Det tar cirka en månad.
Jag vet att det inte blivit riktig jord än, mer en lite torrare ”matmassa” som man kan blanda ner i jorden.. så att den förmultnar där vartefter.. :) struktur till jorden o energi/mat till mikrolivet..

.. jag kan hälla ur min sophink redan idag haha (fukten rinner igenom påsen med matsopor går tydligen ut med den för sällan)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Egentligen går det väl lika bra att gräva en grop, lägga ner matresterna, applicera mikroorganismer och sedan täcka med jord.

Det här med hinkar är ju egentligen ett mellansteg som egentligen inte behövs.

Rätt eller fel?

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Egentligen går det väl lika bra att gräva en grop, lägga ner matresterna, applicera mikroorganismer och sedan täcka med jord.

Rätt eller fel?
Mja i rätt typ av jord kan det nog funka. Ursprunget torde ha varit något sådant. Men risken är att istället för mjölksyrajäsning uppstår andra bakterier och då får man inte samma resultat. Men jord blir det ju så klart.

Karlia
Och att råttor och skator har matrestsparty..

Jag kommer oavsett inte köra med annat än vegetabiliska matrester, hoppar över kött och dylikt. Ingen lust att få ohyra.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:

Rätt eller fel?
Jag är ute efter växtnäringen/lakvattnet (y) har varit så mycket trams i näringarna nu (som tar död på plantorna) så det står mellan (eller alla) .. guldvatten (pink), nässelvatten .. lak/kompostvatten!

:cool:

Resten kan jag eg tänka mig att kasta ändå..:geek:

Har en känsla av djurproblem om jag börjar gräva ner mat.. (sånt som luktar).. och jag har redan problem med djuren! Får nog bli att kompostera det på ett ställe, tills det faktisk ÄR jord ..

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Visst var det mullvadar du hade? Du skulle ju kunna skapa ett paradis för dem med matförråd här och var:D

Har en tomatdjungel jag börjat nysta i...(sådana som ränt iväg i höjd och inte fått helt rätt omsorg :geek:)

Toppar o skott sätts i vatten, kommer det rötter på nån vecka el två så är jag nöjd o glad (y)

En av dem... som nu blir tre (rot kastad)

Tomatplanta med skott rotade i vattenglas på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.