436 798 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
https://www.atl.nu/lantbruk/sa-ska-den-fruktade-brunmarmorerade-barfisen-stoppas/
Kan det vara den?
Dock verkar de vara väldigt lika varandra de olika sorterna, hårig bärfis verkar också som ett alternativ.
Kan det vara den?
Dock verkar de vara väldigt lika varandra de olika sorterna, hårig bärfis verkar också som ett alternativ.
Min gissning är att de som bor på din syren är den Håriga bärfisen, tidigare kallad vanlig bärfis eller Vanligt stinkfly. Har aldrig sett såna mängder som på dina foton, kan säkert vara ett parningstillfälle som @Dalbotös föreslår. Känns inte som det är bärfisarna som förstört din syren, men jag har tyvärr inget bättre tips.Darling McFluff skrev:
Kanske kolla på Wexthuset.se som säljer diverse nematoder som ska vattnas ut? Funkade bra då jag hade angrepp dels på en Rhododendron men också på ett citrusträd.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Har de bara fått komma igång, sätta fint rotsystem.. klarar de lite löss (har vi ofta). Men man får hjälpa dem lite när det blir för mycket.. bara spola av dem i duschen (om man inte vill ”såpatorka” varenda blad) ..Frustrator skrev:
Det brukar ordna sig när de kommer ut (så naturen tar hand om lössen)
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Tänkte skaffa sån där Bokashi, någon som har tips på modell ?
Tänkte annars köpa denna
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/biltvattstillbehor/biltvatthink-2000042355
Bara sätta en kran i botten. Vad tror ni?
Tänkte annars köpa denna
https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt/biltvattstillbehor/biltvatthink-2000042355
Bara sätta en kran i botten. Vad tror ni?
Redigerat:
Jag har både köpte och egengjorda. Köpte hink och smutsavskiljare, smutsavskiljaren får det göttiga att ligga ovanför botten och kunna droppa av. Sedan borrade jag hål och satte in en kran men inte i botten utan på sidan, en liten bit upp så hinken kan stå på golvet. Kranen var av denna typ fast inte i ett set utan bara kran, hittar den inte nu. Med kranen på sidan kan man inte få ut allt lakvatten men fördelen är att hinken kan stå på golvet.
Märker ingen direkt skillnad på mina egna eller de köpta, såg att man kan betala över tusen spänn för vissa hinkar nu, helt sjukt....
Märker ingen direkt skillnad på mina egna eller de köpta, såg att man kan betala över tusen spänn för vissa hinkar nu, helt sjukt....
Ha, nu snackar vi mer min prisklass (har själv muttrat lite över priserna på de där bokashigrejerna).Darling McFluff skrev:
Principen är korrekt ju.. sedan vet jag inte så mycket om färger på plasten, vilken sorts plast det är el bör vara..
Nått jag tror är viktigt, speciellt när/om man inte har kran.. är att innanmätet måste gå och ta ur/lyfta upp - så man kan sep vätska/jord/slajm.. (det känns viktigt, men vet inte om det är..)
Får kolla lite närmare på saken tror jag!
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag kommer nog testa med biltemahinken, den har ju ett filter längst ner så gugget och vätskan kommer att separeras, egentligen saknas bara en kran.Snigla skrev:
Ha, nu snackar vi mer min prisklass (har själv muttrat lite över priserna på de där bokashigrejerna).
Principen är korrekt ju.. sedan vet jag inte så mycket om färger på plasten, vilken sorts plast det är el bör vara..
Nått jag tror är viktigt, speciellt när/om man inte har kran.. är att innanmätet måste gå och ta ur/lyfta upp - så man kan sep vätska/jord/slajm.. (det känns viktigt, men vet inte om det är..)
Får kolla lite närmare på saken tror jag!![]()
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Gör det, kommer nog jag med o göra - men jag vill inte ha kran.. jag vill ha den i soplådan under bänken (ej droppandes hehe) .. så jag vill hälla ur vätskan ur hinken.. (och då vill jag inte hälla genom jorden /maten)Darling McFluff skrev:
Sedan vill jag lagra vätskan i flaskor
..kom ihåg att det är bäst att ha två! De måste ju stå o gotta sig några veckor ”efter” och då vill man kasta sopor i en annan..