197 483 läst ·
333 svar
197k läst
333 svar
Ockupering av min fastighet
Jag menade inte skadeståndsfrågan utan tankegången som ibland poppar upp att den stackars fastighetsägaren inte har något ansvar alls för de arbeten som denne låter utföra på sin fastighet. Offerskapet.B Beemer1981 skrev:inte helt enig i den här frågan. Skadeståndsansvaret ligger på entreprenören även om det är din granne som anlitat denne. Exempelvis så kan inte jag anses vara ansvarig för att min entreprenör backar på grannens bil. Sen finns det en intressefråga kopplat till att entreprenören har en tidsbegränsad koppling till området medan granne förmodligen har för avsikt att bo där.
Jag tror det finns ett påtagligt större moraliskt (etikettsmässigt) ansvar i vår kultur än det skadeståndsmässiga ansvaret.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Knappast, det vore egenmäktigt förfarande. TS vet ju vem det tillhör.D djanlov skrev:
Om TS inte visste vem som lastat av det hade ju annonsen kunnat formuleras:
"Korrekt ägare till byggmaterial efterlyses. Måste hämtas omedelbart på Paradisäppelvägen 111."
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jo jag vet. men det är bara spela dum. Ta bötern. Fuck you moneyS Stefan1972 skrev:
edit: svårt om man redan pratat med grannen dock
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det finns seriösa bolag och mindre seriösa uppenbarligen. Hoppas dom gör rätt för sig , antingen att dom flyttar allting alt ger dig någon form av ersättning tills dom kan flytta på det.
Hej alla tack för alla inputs. Byggaren ringde mig nyss och bad om ursäkt. Jag skällde lite och han bad om ursäkt lite och frågade vad jag vill ha i ersättning och jag ville få honom först komma med ett bud. De ville han inte så jag sa bara att jag förstår hans dilemma och att tycker han låter schysst och att jag godtar ursäkten. Så om jag får en låda med goda drycker blir det bra. Det tyckte han var bra också.
Redigerat:
Så det var inte viktigt att få tillgång till dit hus en då för dom kommer inte flytta på dom endå så det viktigaste var bara få en ursäkt och nån drickaTo66e skrev:
Hej alla tack för alla inputs. Byggaren ringde mig nyss och bad om ursäkt. Jag skällde lite och han bad om ursäkt lite och frågade vad jag vill ha i ersättning och jag ville få honom först komma med ett bud. De ville han inte så jag sa bara att jag förstår hans dilemma och att tycker han låter schysst och att jag godtar ursäkten. Så om jag för en låda med goda drycker blir det bra. Det tyckte han var bra också.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Då tycker jag du får ta i med brösttonen mot byggare...kommer du inte ens ut (och tex ambulanser inte kommer in osv) så är det ju en direkt fara. Du bör då kunna få handräckning och bortbärgning av de största hindren relativt snabbt då också.To66e skrev:
Ev får du betala bärgaren från egen fick i 1a läget och begära ersättning sen....