Claes Sörmland
B Beemer1981 skrev:
inte helt enig i den här frågan. Skadeståndsansvaret ligger på entreprenören även om det är din granne som anlitat denne. Exempelvis så kan inte jag anses vara ansvarig för att min entreprenör backar på grannens bil. Sen finns det en intressefråga kopplat till att entreprenören har en tidsbegränsad koppling till området medan granne förmodligen har för avsikt att bo där.
Jag menade inte skadeståndsfrågan utan tankegången som ibland poppar upp att den stackars fastighetsägaren inte har något ansvar alls för de arbeten som denne låter utföra på sin fastighet. Offerskapet.

Jag tror det finns ett påtagligt större moraliskt (etikettsmässigt) ansvar i vår kultur än det skadeståndsmässiga ansvaret.

Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det hade jag gjort direkt. Till tippen. De har ju skänkt grejerna till dig
nja bara för att man får andras saker på ens egen tomt så blir de inte överlåtna till tomtägaren......Det du skriver blir ju egenmäktigt förfarande och ev stöld av egendom.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D djanlov skrev:
Blocketannons: ”Byggmaterial för avhämtning”
Knappast, det vore egenmäktigt förfarande. TS vet ju vem det tillhör.
Om TS inte visste vem som lastat av det hade ju annonsen kunnat formuleras:
"Korrekt ägare till byggmaterial efterlyses. Måste hämtas omedelbart på Paradisäppelvägen 111."

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nja bara för att man får andras saker på ens egen tomt så blir de inte överlåtna till tomtägaren......Det du skriver blir ju egenmäktigt förfarande och ev stöld av egendom.
Jo jag vet. men det är bara spela dum. Ta bötern. Fuck you money

edit: svårt om man redan pratat med grannen dock

• Gilla
Igen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo jag vet. men det är bara spela dum. Ta bötern. Fuck you money

edit: svårt om man redan pratat med grannen dock
Det kan nog bli lite dyrt, en halv husbyggsats kostar en del.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan nog bli lite dyrt, en halv husbyggsats kostar en del.
Eller så låsas man som ingeting.
"Vilka fräcka tjuvar"

Det finns seriösa bolag och mindre seriösa uppenbarligen. Hoppas dom gör rätt för sig , antingen att dom flyttar allting alt ger dig någon form av ersättning tills dom kan flytta på det.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad jag vet är det byggherrens yttersta ansvar gällande säkerhet och han som får problem om anmälan kommer in…
Så är det, men det enda TS kan hoppas på här är ju att byggaren tar sitt ansvar och ser till att inte sätta sin uppdragsgivare i skiten.

ett tips svarar inte företaget ring hem till dom har själv vart med flera gånger när företagen inte svarat och har då ringt hem till dom istället en gång fick jag ringa till frun till en för att få nåt gjort

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Hej alla tack för alla inputs. Byggaren ringde mig nyss och bad om ursäkt. Jag skällde lite och han bad om ursäkt lite och frågade vad jag vill ha i ersättning och jag ville få honom först komma med ett bud. De ville han inte så jag sa bara att jag förstår hans dilemma och att tycker han låter schysst och att jag godtar ursäkten. Så om jag får en låda med goda drycker blir det bra. Det tyckte han var bra också.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 149 till
  • Laddar…
Du är en bättre människa än jag. En eloge till att sans fick råda.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 31 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Hej alla tack för alla inputs. Byggaren ringde mig nyss och bad om ursäkt. Jag skällde lite och han bad om ursäkt lite och frågade vad jag vill ha i ersättning och jag ville få honom först komma med ett bud. De ville han inte så jag sa bara att jag förstår hans dilemma och att tycker han låter schysst och att jag godtar ursäkten. Så om jag för en låda med goda drycker blir det bra. Det tyckte han var bra också.
Så det var inte viktigt att få tillgång till dit hus en då för dom kommer inte flytta på dom endå så det viktigaste var bara få en ursäkt och nån dricka

• Gilla
  • Arg
Kätting och 7 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Så om jag för en låda med goda drycker blir det bra
Grattis, nu kan du ha barnkalas!

2980088d-362d-4b8b-b514-0088b7a686ba.jpg

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 84 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Jag vill att de slutar ställa saker på min enda väg hem. För nu kommer jag inte hem till mitt hus för de blockerar min väg i 30 meter ungefär.
Då tycker jag du får ta i med brösttonen mot byggare...kommer du inte ens ut (och tex ambulanser inte kommer in osv) så är det ju en direkt fara. Du bör då kunna få handräckning och bortbärgning av de största hindren relativt snabbt då också.
Ev får du betala bärgaren från egen fick i 1a läget och begära ersättning sen....

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Så det var inte viktigt att få tillgång till dit hus en då för dom kommer inte flytta på dom endå så det viktigaste var bara få en ursäkt och nån dricka
Nej, som du såg i frågan var ju frågan vad man kan få i ersättning.

• Gilla
  • Haha
Kätting och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.