Vad säger grannen då? Hjälper dom till med något? Normalt skulle du enbart kontakta ägaren/grannen som får lösa problemet med eller utan byggaren…

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad säger grannen då? Hjälper dom till med något? Normalt skulle du enbart kontakta ägaren/grannen som får lösa problemet med eller utan byggaren…
Ja, de har kontaktat projektledaren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Att döma av de svar som faktiskt har försökt komma med förslag på ersättning är det inte helt självklart vad du kan begära.
Som flera redan varit inne på så är prylarna på inget sätt inhägnat och det bör vara mot reglerna att förvara byggmateriel på det viset, så att obehöriga kan skada sig.
Dessutom kan det knappast ha undgått de som ställde prylarna där att de blockerar någons tillgång till dennes fastighet.

Med tanke på ovan hade jag nog förklarat för byggaren att du kommer gå vidare med anmälan till de instanser som kan vara aktuella. Polis, räddningstjänst, kommun, lokalblaskan, vilka översynsmyndigheter som nu kontrollerar att byggare sköter sig, och så vidare. Sen bett byggaren att föreslå en lämplig ersättning för att du inte ska gå vidare med det. och jag hade inte accepterat en tårta...
Självklart hade jag inte lagt fram det som ett hot, "betala mig, annars!" Jag hade lindat in det men gjort det tydligt att jag inte accepterar en enkel, billig ursäkt.
Sen hade jag hoppats att de kommer med ett vettigt förslag och tagit det. För tyvärr är det nog som många redan varit inne på; du kommer få svårt att faktiskt kräva något alls.

För övrigt har jag full förståelse för att du är förbannad. Det där är ett jävla sätt att bete sig och de borde straffas. Hårt. Men så är det ju ofta, den enskilda människan har inte mycket att sätta emot när någon annan går över gränsen.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker också det är rätt att du försöker ta det här med byggaren och inte med grannen. Grannen ska du ju eventuellt bo bredvid i många år, byggaren försvinner när bygget är klart.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Som många sagt så lär du inte få någon större ursäkt, i bästa fall en tafflig ursäkt.

Men varför inte svara med samma mynt, placera lite saker nära framför så att de inte kommer åt på måndag, kanske en bil, släp, stockar eller annat otympligt du kan komma över. Om de undrar så skulle du ju bara in till din fastighet men blev hindrad och fick parkera där så länge, sen ska du ju jobba i veckan så du kan flytta sakerna nästa helg.

Du får ju inte ut några pengar, men ger byggarna ett ännu större problem än du haft när hela arbetslaget står där på måndag och inte kan jobba.

• Gilla
Andreasja och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag tycker också det är rätt att du försöker ta det här med byggaren och inte med grannen. Grannen ska du ju eventuellt bo bredvid i många år, byggaren försvinner när bygget är klart.
Exakt . Jag håller god relation med grannen och sagt flera gånger jag vet de är skyldiga. Vi har en god relation. Hjälper dem att ta bilder på deras bygge bland annat då de bor långt bort :)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Att döma av de svar som faktiskt har försökt komma med förslag på ersättning är det inte helt självklart vad du kan begära.
Som flera redan varit inne på så är prylarna på inget sätt inhägnat och det bör vara mot reglerna att förvara byggmateriel på det viset, så att obehöriga kan skada sig.
Dessutom kan det knappast ha undgått de som ställde prylarna där att de blockerar någons tillgång till dennes fastighet.

Med tanke på ovan hade jag nog förklarat för byggaren att du kommer gå vidare med anmälan till de instanser som kan vara aktuella. Polis, räddningstjänst, kommun, lokalblaskan, vilka översynsmyndigheter som nu kontrollerar att byggare sköter sig, och så vidare. Sen bett byggaren att föreslå en lämplig ersättning för att du inte ska gå vidare med det. och jag hade inte accepterat en tårta...
Självklart hade jag inte lagt fram det som ett hot, "betala mig, annars!" Jag hade lindat in det men gjort det tydligt att jag inte accepterar en enkel, billig ursäkt.
Sen hade jag hoppats att de kommer med ett vettigt förslag och tagit det. För tyvärr är det nog som många redan varit inne på; du kommer få svårt att faktiskt kräva något alls.

För övrigt har jag full förståelse för att du är förbannad. Det där är ett jävla sätt att bete sig och de borde straffas. Hårt. Men så är det ju ofta, den enskilda människan har inte mycket att sätta emot när någon annan går över gränsen.
Vad jag vet är det byggherrens yttersta ansvar gällande säkerhet och han som får problem om anmälan kommer in…

J
To66e To66e skrev:
Hej. Byggbolaget som ska bygga ett hus på fastigheten brevid min har ockuperat min uppfart så jag inte kan komma till mitt hus.

Uppfarten är min mark. De skickade ett sms och skrev i eftermiddags att de är tvunga att ockupera min mark och tar bort det på måndag, dvs 4 dygn senare. Jag svarade att det inte är möjligt och att de får ställa av det någon annan plats. De skrev och frågade om jag kan fråga grannarna om att lösa logistiken. Jag är rätt så upprörd nu att man beter sig så, ockuperar min mark. Vad är en rimlig kompensation av att de har material på min mark i 4 dygn och om häckarna är förstörda? Allt ni ser på bilden står på min mark bortanför den asfalterade ytan.
Det är byggherren du ska lösa detta med, är byggherren byggfirman eller dina nya grannar?

To66e To66e skrev:
Har god lust eftersom han inte svarar på samtal eller sms. Lust att skriva imorgon bitti att jag kommer boka bortforsling. Ibland tänker jag hur han tänker. Jag menar jag kanske hade haft planer på att asfaltera i helgen eller väntar på leverans av ett spabad eller annat. Beteendet att ockupera min mark och hindrar oss att komma med bil till vårt hus är märkligt. Jag bara undrar var som är skäligt att söka i ersättning eller om jag ska påminna dem att läsa i brottsbalken. Ja, jag är bara lite extra frustrerad nu på beteendet. Hade gått att komma överens om man frågade innan. Inte kontaktar samma dag som leverans sker.
Det hade jag gjort direkt. Till tippen. De har ju skänkt grejerna till dig

• Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Fast det nämns omväxlande ersättning för det eller så är det katastrof att det står där och ska bort till vilket pris som helst. Vad ska du ha då för att bara låta det stå tills i veckan? 500kr? 5000kr? Är katastrofen undanröjd om du får betalt? Kommer alla fram då?
Gjort är gjort och det är såklart inte okej men den egentliga skadan är ju inte ens mätbar och förstör de nåt då är jag ganska säker på att de mer än gärna återställer.
Man kan ju vända på alla situationer också. Man hade ju kunnat bygga hus själv och stå inför det faktum att allt kanske kom lite oväntat och lastbil och allting står där och pengarna tickar och man lyfter helt enkelt av det på någons annans mark utan att ens fråga. Nöden har ingen lag typ......

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det nämns omväxlande ersättning för det eller så är det katastrof att det står där och ska bort till vilket pris som helst. Vad ska du ha då för att bara låta det stå tills i veckan? 500kr? 5000kr? Är katastrofen undanröjd om du får betalt? Kommer alla fram då?
Gjort är gjort och det är såklart inte okej men den egentliga skadan är ju inte ens mätbar och förstör de nåt då är jag ganska säker på att de mer än gärna återställer.
Man kan ju vända på alla situationer också. Man hade ju kunnat bygga hus själv och stå inför det faktum att allt kanske kom lite oväntat och lastbil och allting står där och pengarna tickar och man lyfter helt enkelt av det på någons annans mark utan att ens fråga. Nöden har ingen lag typ......
Om byggaren misslyckats med planeringen. Så ska inte jag behöva lida för det utan överenskommelse. Med ett avtal hade varit bättre. Vem ansvarar vid olycka på godset? Utebliven post? Jag vill inte ha pengar, jag vill att min tomt inte ockuperas och att man följer reglerna. De hade kunnat lasta av på en stor parkeringsplats och hämta godset på måndag.

• Gilla
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...

Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?
Ingen aning om vad skälig ersättning kan vara men som du själv säger är det inte lagligt att blockera folks fastigheter hur som helst. Ring polisen och se om de kan hjälpa till med bortforsling.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det är ju grannarna som inte tar sitt ansvar. De borde vara där typ några gånger i veckan och se till att deras byggprojekt inte stör grannskapet. Ingen annan än fastighetsägaren är ju ansvarig för situationen.
inte helt enig i den här frågan. Skadeståndsansvaret ligger på entreprenören även om det är din granne som anlitat denne. Exempelvis så kan inte jag anses vara ansvarig för att min entreprenör backar på grannens bil. Sen finns det en intressefråga kopplat till att entreprenören har en tidsbegränsad koppling till området medan granne förmodligen har för avsikt att bo där.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Om byggaren misslyckats med planeringen. Så ska inte jag behöva lida för det utan överenskommelse. Med ett avtal hade varit bättre. Vem ansvarar vid olycka på godset? Utebliven post? Jag vill inte ha pengar, jag vill att min tomt inte ockuperas och att man följer reglerna. De hade kunnat lasta av på en stor parkeringsplats och hämta godset på måndag.
Om ni hade haft ett avtal och du fått betalt, hade du då ersatt skador på godset?
Jag kan nästan garantera att vad du än får i ersättning kommer i samma sekund vidarefaktureras till dina grannar. Samma händer om du blockerar godset, en dags stillestånd som dina grannar får pröjsa.
Är de så förslagna att de ställer gods på din tomt så ser de till att alla fördyringar kommer ligga dina nya grannar till last. Beklagar.

• Gilla
coolmartini och 1 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
visst är det så men nu står det ju där. Ingen ide att älta hur det skulle ha skötts i det här läget. Inget blir ju hellre bättre av att man målar upp alla tänkbara följdskador heller. Det får man väl ta om det händer......

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.