M merbanan skrev:
De är ett bygg bolag. Hur svårt ska det vara att gottgöra? De kan ju råka "tappa" lite prima virke hos TS eller annat lämpligt som kan tas som overheadkostnad.

Jag som byggare skull också dragit en fuling om det krisade men acceptansen lär ju vara betydligt mycket högre om man ber om ursäkt inklusive muta.
De har ju redan ”råkat tappa” prima byggmaterial på TS tomt… ;):rofl:
Bara att skrina ihop till ett hus över helgen.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Skall det stå där över helgen? Risken är ju stor att det lokala mopedgänget får för sig att lunta lite på lördag kväll. Minns hur man själv var i den åldern.

• Gilla
crilleeeeeeeeeeeeeee och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De har ju redan ”råkat tappa” prima byggmaterial på TS tomt… ;):rofl:
Bara att skrina ihop till ett hus över helgen.
"Va? Nej det fanns inget på min tomt. Jag trodde det var du som hämtade allt. För det var borta nu .. ":rofl:;)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Festlund och 12 till
  • Laddar…
jag hade vält skiten

• Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag hade vält skiten
Sån är inte jag. Vill inte försena bygget för mina nya grannar.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Sån är inte jag. Vill inte försena bygget för mina nya grannar.
då är det dom nya grannarna som ska stå för middag

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då är det dom nya grannarna som ska stå för middag
Nej, de är högst oskyldiga då de har anlitat en helentreprenad.

Jag frågade vad jag kan få i skälig ersättning i en tråd om juridik.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inte hur situationen har uppstått. Har byggaen redan från början planerat att ockupera vägen. Eller var det något som gick snett, typ att lyftkranen inte kunde komma på utsatt dag.Och placeringen blev en nödlösning.

Hur ofta kommer det att byggas på granntomten? typ vart 100e år?

Jag uppfattar att byggaren meddelat vad han gjort innan du själv upptäckte det? Det tycker jag tyder på visst ansvarstagande, att försöka minimera din skada.

Jag skulle nog ta det lite lungt här. Självklart skall du ha ersättning för faktiska skador, typ om du verkligen hade på gång att få vägen asfalterad de här dagarna. Och lite goodwill ersättning fär strulet att behöva gå en längre sträcka till ditt hus. Men då ngt i stil med en låda god öl, eller några bra vinflaskor.
De lyckades ju lasta av första bilarna i morse till rätt tomt med kran. Sedan lastade de av på vår tomt. De påstår det beror på en långt hängande elkabel. Men det gick ju bra att lasta av första bilarna. Jag tror detta är resultatet av dålig planering och att se tyckte ser var smidigare att lägga allt på min tomt istället för att betala för kranbilar i fyra dygn.

• Gilla
  • Arg
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan ju alltid ta en tur till byggarens hem och ringa på under kvällen och konstruktivt diskutera frågan. Även om han kommer undan med det så behöver det ju inte vara socialt bekvämt att bete sig för honom.
22:30 är en bra tid. Säg att du inte hade möjlighet att komma förbi tidigare.

• Gilla
  • Haha
Kakelugnen566 och 7 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
De lyckades ju lasta av första bilarna i morse till rätt tomt med kran. Sedan lastade de av på vår tomt. De påstår det beror på en långt hängande elkabel. Men det gick ju bra att lasta av första bilarna. Jag tror detta är resultatet av dålig planering och att se tyckte ser var smidigare att lägga allt på min tomt istället för att betala för kranbilar i fyra dygn.
vart ska kranbilen stå när dom ska lyfta allt på plats sen då?

• Gilla
Christerh
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vart ska kranbilen stå när dom ska lyfta allt på plats sen då?
Vad spelar det för roll? Varför sådant intresse att fördjupa sig i det? Det är inte mitt bekymmer vart den ska stå :)

• Gilla
PeppesBodega och 6 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Nej, de är högst oskyldiga då de har anlitat en helentreprenad.

ersättning är bara att glömma svenska lagar funkar inte så finns flera liknade trådar här om allt möjligt från bilar till blockad av hela vägar

M maria01 skrev:
ersättning är bara att glömma svenska lagar funkar inte så finns flera liknade trådar här om allt möjligt från bilar till blockad av hela vägar
Varför är ersättning bara att glömma. De ska ju ringa mig imorgon och diskutera ersättning därför frågar jag här om skälig ersättning. Varför är det så många som spekulerar och behöver fördjupning i var kranbilen ska stå ? Jag tror rimlig ersättning är 10.000 kr per dygn.

• Gilla
Bettan74 och 10 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Det tråkiga svaret är faktiska kostnader intrånget ger upphov till. Det kanske går att hitta på någon ytterligare olägenhet men jag är tveksam.

Jag ser det ytterst svårt att få till något mot byggaren som inte i även drabbar den nye grannen.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Det tråkiga svaret är faktiska kostnader intrånget ger upphov till. Det kanske går att hitta på någon ytterligare olägenhet men jag är tveksam.

Jag ser det ytterst svårt att få till något mot byggaren som inte i även drabbar den nye grannen.
Får väl se vad de svarar imorgon.

• Gilla
Lie56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.