Vad heter företaget?

S Stegelsten skrev:
tnkte mest om det är din väg fram till emballaget så blockera det månda morgon så den får smaka på en prommenad och handbära det dom behöver
Kan inte för fram till emballaget är allmän väg.

• Gilla
Permelite och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Lägg ut sakerna på blocket och skicka länk till byggaren…
Det är ju inte det jag vill. Jag vill att de gör rätt.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Vad heter företaget?
Behöver du veta svaret för att ge mig ett svar på vad det är skäligt att kräva i ersättning ?

• Gilla
ErikB-79
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Behöver du veta svaret för att ge mig ett svar på vad det är skäligt att kräva i ersättning ?
Nej men jag vill till alla pris undvika att någonsin använda mig av sådana nötter.

• Gilla
DG2 och 12 till
  • Laddar…
Det enda du kan göra som är lagligt är att skicka en faktura på valfritt belopp och hävda att avtal saknas varvid en grundavgift tas ut. Du kan ta i från tårna med beloppet. Dock kommer de troligen att skita i det och du kommer att få dra det till domstol om du vill ha ut någon form av ersättning.
Ja, det är för jävligt. Ja, det är svinaktigt. Juridiken är på juridiska personers sida, tyvärr.

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det enda du kan göra som är lagligt är att skicka en faktura på valfritt belopp och hävda att avtal saknas varvid en grundavgift tas ut. Du kan ta i från tårna med beloppet. Dock kommer de troligen att skita i det och du kommer att få dra det till domstol om du vill ha ut någon form av ersättning.
Ja, det är för jävligt. Ja, det är svinaktigt. Juridiken är på juridiska personers sida, tyvärr.
Ja. Vidrigt. Ångrar verkligen jag inte var hemma och kunde ha hindrat dem. Men de får väl bråka på måndag om de nonchalerar i helgen.

• Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
hsd
Polisanmäl.

• Gilla
krecl och 14 till
  • Laddar…
Förstår din frustration. Men låt inte känslor styra hur du agerar framåt och därmed riskera att du blir ansvarig för skador på godset, förseningar osv pga att dina handlingar inte stod i proportion till den skada som du upplever. Och bibehåll en god relation med dina nya grannar.

du ska självklart ha tillträde till din egen fastighet och eventuella olägenheter som detta skapar för dig och din familj bör du också kunna få ersättning för. Men den ersättningen är nog begränsad är jag rädd. Ersättning för uppställning av gods måste bedömas utifrån någon form av marknadshyra och det är beroende av plats osv. Allt annat kan komma att betraktas som ocker och lämna dig utan större kompensation. Storleken kan jag inte hjälpa dig med men jag tycker att du kan använda samma medel som byggaren. Kontakta dem med alternativ: 1. Flytta på godset, 2. Rimlig ersättning ex 500kr/h eller dygnshyra om 10.000kr, 3. Inhämta kronofogdebeslut om handräckning och överlåt kostnader till byggaren.

Jag hade i första hand utgått från det andra tagit upp avseende räddningsväg till min fastighet. Om du själv bedömer att det är otryggt så kan du anföra att det genom byggarens agerande finns fara för väl och ve samt att du därmed ser dig tvingad att antingen inhämta handräckning från kronofogden eller, om denna av praktiska skäl inte kan ske i tid, ta in på hotell under tiden som godset blockerar din väg. Eventuella merkostnader kan därmed lätt beräknas och verifieras.

ett ytterligare förslag är att du ringer 11414 och frågar länsman om de har några betänkligheter kring den uppkomna situationen.

ett tips på vägen är att inte låta hämndbegäret ta över utan agera med saklig information kring vad du ser som olika alternativ. Stäm av med grannarna så att de också får en chans att tycka till, involvering är bra. Sen fundera en stund på hur du vill se tillbaka på situationen om några år. Förhoppningsvis så delar du och grannarna en god historia som stärkt grannsämjan för er och andra i området.

lycka till

• Gilla
Roger Fundin och 57 till
  • Laddar…
Om TS och byggbolaget kommit överens om lån av marken så är väl rimlig ersättning typ en tårta eller något liknande....

Men nu har bolaget använt marken trots att TS sagt nej (?)
Då kan jag tycka att det är rimligt med en taxa på typ 5 000- 20 000kr per dygn + återställning av ev. skador på häcken eller annat...
Sen tror jag väl att det är svårt att få denna ersättningen.... Man skall troligen vara glad om man får en tårta....

• Gilla
  • Arg
Finnpucko och 6 till
  • Laddar…
B Beemer1981 skrev:
Kontakta dem med alternativ: 1. Flytta på godset, 2. Rimlig ersättning ex 500kr/h eller dygnshyra om 10.000kr, 3. Inhämta kronofogdebeslut om handräckning och överlåt kostnader till byggaren.
Om man skall ge byggaren dessa val kanske man skall kontakta Kronofogden innan för att kolla hur dom ställer sig till frågan, om dom har möjlighet att snabbt hjälpa till?
För det är ju rätt menlöst om dom har en handläggningstid på en vecka eller så....
Och det blir ju rätt "tandlöst" om byggaren väljer alternativ tre och man inte kan förverkliga det...

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Ta reda på vilket åkeri som bilarna som lossade tillhör. Ring dit direkt på morgonen och berätta att de snarast skall flytta godset annars kommer du lämna in en polisanmälan mot företaget gällande egenmäktigt förfarande. Tolerera inga undanflykter.

• Gilla
Kätting och 22 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.

Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.
Varför?
Maskingevär är effektiva.

• Gilla
Erik Eman och 1 till
  • Laddar…
De är ett bygg bolag. Hur svårt ska det vara att gottgöra? De kan ju råka "tappa" lite prima virke hos TS eller annat lämpligt som kan tas som overheadkostnad.

Jag som byggare skull också dragit en fuling om det krisade men acceptansen lär ju vara betydligt mycket högre om man ber om ursäkt inklusive muta.

• Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Nu vet vi ju inte hur situationen har uppstått. Har byggaen redan från början planerat att ockupera vägen. Eller var det något som gick snett, typ att lyftkranen inte kunde komma på utsatt dag.Och placeringen blev en nödlösning.

Hur ofta kommer det att byggas på granntomten? typ vart 100e år?

Jag uppfattar att byggaren meddelat vad han gjort innan du själv upptäckte det? Det tycker jag tyder på visst ansvarstagande, att försöka minimera din skada.

Jag skulle nog ta det lite lungt här. Självklart skall du ha ersättning för faktiska skador, typ om du verkligen hade på gång att få vägen asfalterad de här dagarna. Och lite goodwill ersättning fär strulet att behöva gå en längre sträcka till ditt hus. Men då ngt i stil med en låda god öl, eller några bra vinflaskor.

• Gilla
Danne12345 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.