Byggahus.se
To66e To66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...

Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?
Som sagt redan finns ingen praxis för vad som är skälig kostnad för hyra av x antal 100m2 tomtmark per dag. Byggfirman kommer aldrig betala sig, du har inget avtal med dom. Du måste gå på ägaren av tomten/grannen om du vill ha ut cash. Du slösar energi på byggaren tyvärr och jag är rädd att det eskalerar :(

• Gilla
AnnSanFan och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så är vi på egenmäktigt förfarande om kranbilen faktiskt kommer till användning.
Egenmäktigt förfarande på min mark? Jag har väl laglig rätt att tabort saker från min tomt?

• Gilla
  • Haha
Nirre och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Danne12345 och 20 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som sagt redan finns ingen praxis för vad som är skälig kostnad för hyra av x antal 100m2 tomtmark per dag. Byggfirman kommer aldrig betala sig, du har inget avtal med dom. Du måste gå på ägaren av tomten/grannen om du vill ha ut cash. Du slösar energi på byggaren tyvärr och jag är rädd att det eskalerar :(
Ja, jag tror dig. Synd att jag inte var hemma för då hade jag kunnat avbryta dem och ställt bilen på vägen och hindrat deras lossning.

• Gilla
ErikB-79 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
To66e To66e skrev:
Ja, jag tror dig. Synd att jag inte var hemma för då hade jag kunnat avbryta dem och ställt bilen på vägen och hindrat deras lossning.
Du får väl ta för vana att parkera i början av vägen nu. Kanske kan låna några bilar att ställa upp för att garantera utfartsmöjlighet?

• Gilla
KnutBörje och 9 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...

Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?
En annan sak är ju framkomligheten för utryckningsfordon. Vad händer om det börjar brinna i huset eller du får hjärtptoblem?
Dokumentera, polisanmäl och försök kontakta dom från en annan telefon.

• Gilla
Cykelola och 16 till
  • Laddar…
Jag hade ställt min bil ivägen när de skulle hantera det…

• Gilla
  • Haha
Nirre och 46 till
  • Laddar…
Så är vi på egenmäktigt förfarande om kranbilen faktiskt kommer till användning.
Så är det säkert, men någon måtta får det lov att vara. Inte så kul att ens hus inte går att rädda för att brandbilen inte kunde komma fram.

• Gilla
bjornwallner och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lulaua Lulaua skrev:
Så är det säkert, men någon måtta får det lov att vara. Inte så kul att ens hus inte går att rädda för att brandbilen inte kunde komma fram.
Ingen kommer att bråka om du eller räddningstjänsten har flyttat godset för en utryckning. Men att börja teoretisera om en utryckning lär inte övertyga många.

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Sjukt. Jag får väl se vad de svarar imorgon och ligger lågt tills dess. Kommer dokumentera skador. En annan granne är Polis och hade lust att visa brickan. :)

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Jag var i en liknande situation med en grävare som blockerade min infart.
Jag skickade ett meddelande att om inte utrustningen var flyttad klockan 13 så skulle jag begära handräckning av kronofogden och skicka räkningen till honom.
Fick aldrig något svar men grävmaskinen försvann...

/M
Jag hade gjort såhär. Letat upp ägaren till firman, ringt och förklarat läget, förklarat att uppfarten ska vara tom imorgon innan klockan 9 och att du annars ansöker om särskild handräckning hos kronofogden och skickar vidare kostnaden. Jag gissar även att du kan polisanmäla (egenmäktigt förfarande). Att ett företag medvetet ställer saker så att du inte kan ta dig in med bil till ditt eget hus under fyra dagar är faktiskt långt bortom vad jag hade accepterat.

• Gilla
  • Älska
Nirre och 49 till
  • Laddar…
Ingen kommer att bråka om du eller räddningstjänsten har flyttat godset för en utryckning. Men att börja teoretisera om en utryckning lär inte övertyga många.
Jag skulle nog inte vilja börja jaga en kranbil under pågående brand… då är det ju redan för sent.

• Gilla
  • Haha
ErikB-79 och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lulaua Lulaua skrev:
Jag skulle nog inte vilja börja jaga en kranbil under pågående brand… då är det ju redan för sent.
Är det nödläge är det ingen kranbil det handlar om.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade gjort såhär. Letat upp ägaren till firman, ringt och förklarat läget, förklarat att uppfarten ska vara tom imorgon innan klockan 9 och att du annars ansöker om särskild handräckning hos kronofogden och skickar vidare kostnaden. Jag gissar även att du kan polisanmäla (egenmäktigt förfarande). Att ett företag medvetet ställer saker så att du inte kan ta dig in med bil till ditt eget hus under fyra dagar är faktiskt långt bortom vad jag hade accepterat.
Har kontaktat de som sålt huset och anlitat byggaren. Projektledaren har fått ett mejl med mitt nummer av fastighetsägaren (min nya granne) .

• Gilla
ErikB-79 och 5 till
  • Laddar…
S
Du känner ingen annan som ska bygga ett hus? Vore kul om allt bara försvann. (OBS! Bara ett skämt, gör inte så)

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.