P
To66e To66e skrev:
Har god lust eftersom han inte svarar på samtal eller sms. Lust att skriva imorgon bitti att jag kommer boka bortforsling. Ibland tänker jag hur han tänker. Jag menar jag kanske hade haft planer på att asfaltera i helgen eller väntar på leverans av ett spabad eller annat. Beteendet att ockupera min mark och hindrar oss att komma med bil till vårt hus är märkligt. Jag bara undrar var som är skäligt att söka i ersättning eller om jag ska påminna dem att läsa i brottsbalken. Ja, jag är bara lite extra frustrerad nu på beteendet. Hade gått att komma överens om man frågade innan. Inte kontaktar samma dag som leverans sker.
Men du ska inte asfaltera? Eller få ett spabad? Utan är bara arg för att de ställt sakerna på din tomt?

Slappna av, ingen skada är ju skedd, förklara att du utgår ifrån att du får en smörgåstårta som tack och chilla!

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Solvide och 51 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Men du ska inte asfaltera? Eller få ett spabad? Utan är bara arg för att de ställt sakerna på din tomt?

Slappna av, ingen skada är ju skedd, förklara att du utgår ifrån att du får en smörgåstårta som tack och chilla!
Exakt. Det går inte för nu står det saker på min mark och kan inte komma till huset eller ta emot gäster som ska skulle komma. Om de vill hyra uppställningsplats så får de väl fråga först? Annars finns det andra platser att använda och hyra. Ellerhur ? Varför ska de använda min uppfart för att det är smidigt för dem? Inte rätt. Dessutom bör detta betraktas som byggarbetsplats och då ska ju det skärmas av kan man tycka så inte barn som är nyfikna och klättrar kan göra sig illa.

Vid närmare efterforskning är det också olagligt. https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-blockera-en-utfart-pa-privat-mark

Redigerat:
  • Gilla
Linda V-A och 41 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Privata nya grannarna är nog mer upprörd än mig på hur det går till. Så dem har jag jättegod relation med. Men inte de som bygger och beter sig såhär.

Nya grannarna har kontaktat deras projektledare så väntar på de hör av sig. Därav frågan vad som är skäligt att kräva i ersättning om frågan dyker upp.
Jag hänger inte med, det är alltså privatpersoner som anlitat firman som ställer material delvis på din tomt? Då är det ju ägarna du ska förhandla med , inte byggfirman, men det vore ju bra om det gick…

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.

Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.

• Gilla
  • Haha
Fjällgossen och 40 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hänger inte med, det är alltså privatpersoner som anlitat firman som ställer material delvis på din tomt? Då är det ju ägarna du ska förhandla med , inte byggfirman, men det vore ju bra om det gick…
Det är byggfirman som kontaktade mig och skrev att de lastar sin material på min mark. Det är inte mina privata grannar som lastat av där. Byggaren hörde av sig att de inte hade något annat val och fick lämna allt på min mark och drog och att vi får lösa logistiken med andra grannar i området...

Skulle vara mycket enklare om man bara kunde svara på frågan istället för att fördjupa sig i ämnet. Frågan är fortfarande VAD är skäligt att kräva om de erbjuder en ersättning att hyra tomtplats av mig som jag har laglig rätt till att vägra och laglig rätt att forsla bort ?

Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Nillinsim och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är extremt frustrerande med dessa oseriösa ADHD-byggare som försöker driva företag men inte kan planera ens det mest basala.

Har själv stålsatt mig nu i månader p g a tre parallella husbyggen i grannskapet som breder ut sig, sabbar och blockerar. Men man vinner inget på annat än att visa tålamod och försöka kommunicera tydligt var gränsen går och vad de måste återställa. Man får påminna sig om att snart är de borta. Stålsätt dig så att din Falling-Down-personlighet inte bryter igenom.
Ja du kanske har rätt men det har varit flera gånger nu min mark används och nu rann det över när det ska ockupera min väg utan upprättande av avtal eller överenskommelse. Vad hade de tex gjort om jag haft en bil står det på min väg så de inte kunde lossat? Då hade de åkt någon annanstans. Nu tyckte de att det är smidigare att lossa på min mark och åka iväg. Jag kan inte ta emot gäster, brandkår, ambulans eller varor till mig. Det är inte ok. Eftersom det är ett lagbrott och min mark kan jag kräva bortforsling.

• Gilla
Nirre och 13 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
To66e To66e skrev:
Ja du kanske har rätt men det har varit flera gånger nu min mark används och nu rann det över när det ska ockupera min väg utan upprättande av avtal eller överenskommelse. Vad hade de tex gjort om jag haft en bil står det på min väg så de inte kunde lossat? Då hade de åkt någon annanstans. Nu tyckte de att det är smidigare att lossa på min mark och åka iväg. Jag kan inte ta emot gäster, brandkår, ambulans eller varor till mig. Det är inte ok. Eftersom det är ett lagbrott och min mark kan jag kräva bortforsling.
Problemet är bara att dessa fräcka människor vet att du inte har några praktiska möjligheter att göra något legalt. Så deras olagligheter vinner alltid.

Men det betyder ju inte att man inte har lekt med tanken att... Problemet är att alla de där sakerna sätter dig själv i klistret.

• Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Problemet är bara att dessa fräcka människor vet att du inte har några praktiska möjligheter att göra något legalt. Så deras olagligheter vinner alltid.

Men det är ju inte att man har lekt med tanken att... Problemet är att alla de där sakerna sätter dig själv i klistret.
Ja de tror de kan göra hur de vill. De som har ritat huset och anlitat byggaren är nog rädd om sitt varumärke eftersom det är ett känt varumärke som säljer hus i moduler. Så jag väntar på att projektledararen där hör av sig för jag tror inte de vet hur byggaren beter sig. Jag kommer stå emot för nästa gång står det kanske takpannor på min mark. Nu räcker det. De vill bara hitta billiga lösningar, tjäna så mycket pengar som möjligt och försöka få en billig uppställningsplats.

• Gilla
Hellwiz och 10 till
  • Laddar…
Är din väg helt blockerad? Tänk på att ev. räddningstjänst inte kan komma fram isåfall.

• Gilla
Jwc och 14 till
  • Laddar…
Jag var i en liknande situation med en grävare som blockerade min infart.
Jag skickade ett meddelande att om inte utrustningen var flyttad klockan 13 så skulle jag begära handräckning av kronofogden och skicka räkningen till honom.
Fick aldrig något svar men grävmaskinen försvann...

/M

• Gilla
Nirre och 33 till
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Är din väg helt blockerad? Tänk på att ev. räddningstjänst inte kan komma fram isåfall.
Min väg är helt blockerad. Bild från andra hållet finns högre upp i tråden :)

• Gilla
o1aEtqFW8W4HLAV och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du kan ju alltid ta en tur till byggarens hem och ringa på under kvällen och konstruktivt diskutera frågan. Även om han kommer undan med det så behöver det ju inte vara socialt bekvämt att bete sig för honom.

Men man orkar ju inte.

• Gilla
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
To66e To66e skrev:
Min väg är helt blockerad. Bild från andra hållet finns högre upp i tråden :)
Då skulle jag nog meddela byggaren att ev. ambulans eller brandbil ej kommer fram och att han får en faktura på en kranbil som flyttar på skiten.

• Gilla
  • Älska
Nirre och 22 till
  • Laddar…
Du kan ju alltid ta en tur till byggarens hem och ringa på under kvällen och konstruktivt diskutera frågan. Även om han kommer undan med det så behöver det ju inte vara socialt bekvämt att bete sig för honom.

Men man orkar ju inte.
Alternativt skriva att alla varor lastas klockan 11 och levereras till <hans hemadress> klockan 17.00.

Nej men skämtåtsido. Jag tänker inte hota men helt ärligt. Skälig ersättning? Jag tänker vad kostar det att hyra uppställningplats och 2 st kranbilar ? Det är ju en kostnad de slipper när de lade allt på min väg.

• Gilla
Jocke789 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lulaua Lulaua skrev:
Då skulle jag nog meddela byggaren att ev. ambulans eller brandbil ej kommer fram och att han får en faktura på en kranbil som flyttar på skiten.
Så är vi på egenmäktigt förfarande om kranbilen faktiskt kommer till användning.

• Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.