49 488 läst ·
338 svar
49k läst
338 svar
Objudna gäster på tomten som bjudits dit av andra
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag läste precis denna tråds titel igen...
Om jag säger åt nån "Ni kan grilla på Karlssons gräsmatta" och denne gör det med sina vänner. Svensson kommer hem och upptäcker att ett gäng grillar på hans gräsmatta, blir förbannad och ringer polisen.
Har nån gjort ett brott?
Jag lurades ju bara, någon med vänner trodde de fått lov och Karlsson finns inte.
/ATW
Om jag säger åt nån "Ni kan grilla på Karlssons gräsmatta" och denne gör det med sina vänner. Svensson kommer hem och upptäcker att ett gäng grillar på hans gräsmatta, blir förbannad och ringer polisen.
Har nån gjort ett brott?
Jag lurades ju bara, någon med vänner trodde de fått lov och Karlsson finns inte.
/ATW
Det luktar grannfejden om mentaliteten i detta problem. Den enda lösningen som rimligtvis kommer att fungera undviks, allt för att få fortsätta bråka, tjafsa och gnälla. Eller så är det bara uppmärksamhet som efterfrågas...
Det kan förstås vara som du skriver, Troberg har i tråden gett sken av att P&L fullkomligt skiter i hans problem, men det var kanske bara just då, mitt under pågående festival, som det "råkade" bli så.tio_Pepe skrev:
I så fall kan det ju finnas hopp.
Och då bör nog Troberg kontakta festivalkansliet i mycket god tid, inte fel att göra det redan nu.
Och försöka bli överens med festivalarrangören över vad som ska göras för att undvika förra årets tråkigheter.
Då tycker jag en rimlig start är att komma överens om tre saker:
1. Festivalen går tydligt ut med information till funktionärerna i år.
2. Festivalen låter ställa ut lite kravallstaket (som dom ändå hyr i stora mängder) längs Troberg's tomtgräns samt sätter några skyltar på detta staket.
3. Troberg kollar hur det fungerar i år, har flödet av badgäster minskat till en för övriga sommaren normal nivå så behöver inte P&L ställa ut staket nästa sommar, annars får dom fortsätta nästa sommar med.
Det tycker jag är rimlig handlingsplan, som borde göra både Troberg och arrangör nöjd.
Fördelen med att använda samma tillfälliga staket som används på festival understryker att avspärrningen är festivalens, inte Troberg's. Vilket gynnar Troberg's anseende. Det är inte Troberg som spärrar ute folk, det är festivalen.
Hur du än gör Troberg, så hoppas jag du inser att det kan ta flera år innan du är helt i hamn.
Det där resonemanget fattar jag inte. Om evenemanget utlovar badplats i broschyr och på biljett kan jag förstå det, men det gör de väl inte?Anna_H skrev:
Om du frågar efter ett apotek, förutsätter du att det också är avspärrat?
Japp, men att dra in rättssystemet i det underlättar opinionsbildning.
Hade de visat minsta intresse av frågan så hade det kanske varit så, men det bemötandet jag fick, speciellt samtalet några veckor efter festivalen, var ett stort "skiter väl vi i, fuck off".
Visst, det är hörsägen, men när samma hörsägen har upprepats av 20 olika grupper så börjar det få vikt.
Alla funktionärer har speciella T-shirts. Går inte att ta fel på.
Jag tror också att det är svårt att få dem fällda, men det är antagligen mer jobb för dem att ta fighten än att bara lösa problemet.
Förklara för mig:
Varför ska jag ta merarbete och merkostnad för att någon annan utnyttjar min tomt för sin affärsverksamhet? Varför ska inte de ta ansvaret?
Problemet brukar snarare vara att de knappt har tillräckligt med staket för att täcka sitt behov. 150 m är rätt mycket om man redan har svårt att få det att räcka.
Kan vara värt att pröva, ska nog testa. Jag misstänker dock att deras respons blir "skiter väl vi i, inte vårt problem".Det tycker jag är rimlig handlingsplan, som borde göra både Troberg och arrangör nöjd.
Fördelen med att använda samma tillfälliga staket som används på festival understryker att avspärrningen är festivalens, inte Troberg's. Vilket gynnar Troberg's anseende. Det är inte Troberg som spärrar ute folk, det är festivalen.
Egentligen så tror jag att man måste arbeta på alla fronter samtidigt, förhandling, kommunen, polisen. Det sätter tryck på dem att nå någonvart i förhandlingarna.
Desto viktigare att starta nu.
Troberg skrev:
Ja då är det verkligen dags att börja att förhandla med dom nu, direkt.
Försöka få igenom ett "agreement" liknande det jag beskrev, eller något annat som känns tillräckligt bra för dig.
Du ska väl inte börja engagera polis och kommun riktigt än, man brukar inte inleda förhandlingar med att kasta handgranater (jo USA, men alla vettiga nationer och människor, menar jag).
Och därför att dags att starta redan nu, för strandar förhandlingarna har du fortfarande tid att visa att du trappar upp konflikten, redan innan festivalen startat.
Det är inte säkert. Det finns möjligheter att det blir tvärtom.Troberg skrev:
Den händelsen låter som själva orsaken till din attityd, Troberg. Tro mig, jag förstår dig, jag är också långsint och kan gå och älta oförrätter i åratal.Troberg skrev:
Just därför råder jag dig att svälja litet av det där och inta en attityd av förhandling och resonemang.
Detta är ett paradexempel på skillnaden mellan att ha rätt och att få rätt. Se dem som en naturkatastrof. Skulle du bussa polisen på en vårflod?Troberg skrev:
Problemet med att använda deras avspärrningar är att folk kan tro att de ska vara innanför och inte utanför.Troberg skrev:
Så sant. Och jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på vad de skulle säga om du ringde dem nu.Troberg skrev:
Redigerat:
Ditt problem är att P&L som arrangör bara har ett begränsat ansvar för vad deras funktionärer gör.Troberg skrev:
Om du t.ex. på eget bevåg begår brott på arbetstid så kan inte din arbetsgivare klandras för det.
Du måste alltså kunna påvisa att funktionärerna agerat på P&Ls vägnar och inte som individer.
Redigerat:
Den jämförelsen haltar. Säg istället att jagoch mina kolelgor som anställda på en datafirma på arbetstid hänvisar kunderna som besöker oss till en näraliggande firmas personalrum för att få gratis fika medan de väntar. Knappast något brott, men den näraliggande firman lär ju kräva min arbetsgivare på åtgärder.Nerre skrev:
Nej, men jag skulle kunna komma med skadeståndsanspråk på lokala elbolaget som misskött regleringen av sjösystemet (om de nu hade misskött den).
Mitt resonemang går ungefär såhär:
De får en fråga i egenskap av funktionär och deras svar blir då också i egenskap av funktionär. Att P&L dessutom inte, trots löften, gått ut och informerat sin personal drar med dem i det hela. Hur man än vänder och vrider på det så är det P&L's rutiner som brister.
Bra exempel.
Nästan exakt samma sak har hänt här, där (myndiga) elever från en skola gått till en annan skolas matsal. Det var skolan som fick reda ut det, inte eleverna.
Varför ska de göra det?
Om vi utgår att de inte har med badstranden någonstans i sin skrivna information och även informerar funktionärerna muntligt och skriftligt (jag skulle tro att alla funktionärer får ett litet informationsblad).
Så ser jag inte att P&L skulle behöva göra nåt mer.
Är det ens konfirmerat att allemansrätten inte gäller på stranden?
/ATW
Om vi utgår att de inte har med badstranden någonstans i sin skrivna information och även informerar funktionärerna muntligt och skriftligt (jag skulle tro att alla funktionärer får ett litet informationsblad).
Så ser jag inte att P&L skulle behöva göra nåt mer.
Är det ens konfirmerat att allemansrätten inte gäller på stranden?
/ATW
Ja, det verkar ju vara situationen från ifjol när problemet uppenbarade sig mitt i festivalen...Anna_H skrev:
Men om vi blickar framåt till sommaren så är det väl en rimlig åtgärd att TS's problem kommer med i informationen.
/ATW