49 488 läst ·
338 svar
49k läst
338 svar
Objudna gäster på tomten som bjudits dit av andra
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ganska säkert. I vilket fall så gäller två saker:
* Allemansrätten ger dem inte rätt att massutnyttja marken på detta sätt.
* Jag kommer inte att acceptera allemansrätt där.
Tre stycken (varav en min flickvän), alla förvarnade, så jag är rätt så säker på att de skulle komma ihåg om de blivit informerade.
Allemansrätten utnyttjas av enskilda individer, finns inte nån gräns.Troberg skrev:Ganska säkert. I vilket fall så gäller två saker:
* Allemansrätten ger dem inte rätt att massutnyttja marken på detta sätt.
* Jag kommer inte att acceptera allemansrätt där.
Tre stycken (varav en min flickvän), alla förvarnade, så jag är rätt så säker på att de skulle komma ihåg om de blivit informerade.
Det är ju inte festivalen som direkt utnyttjar stranden.
Vad en markägare accepterar eller inte påverkar inte allemansrätten.
Om du tillgång till tre funktionärer kan de ju se till att din information kommer fram på rätt sätt och vid rätt tillfälle istället för att passivt vänta ut vad festivalen gör.
/ATW
Läs tidigare i tråden om kanalisation.
Sure it does. Flera lösningar:
* Jag kan vara otrevlig, men inte så otrevlig att det är olagligt. Folk tröttnar ganska fort på att bli förolämpade och går, alternativt lackar ur och ger mig en snyting, vilket bara stärker min argumentation att deras närvaro innebär en olägenhet för mig.
* Secession. Sverige har en lång och unik historia av fredliga secessioner. Det skulle dessutom lösa problem kring framtida bygglov.
Finns säker fler lösningar, men det är en annan diskussion.
Ärligt talat, hur mycket kan tre funktionärer på bottennivån i hierarkin i en organisation med tusetals personer informera?
Redigerat:
Jag sysslar med airsoft som hobby. Merparten av vapnen tillverkas i Kina och exporteras via HK-företag, till rätt mycket lägre pris än om man köper dem i Sverige.
Jag är också rätt sugen på att köpa någon Kina-kopia av en känd bil bara för att se kvaliteten (och för att se hur märkesverkstan reagerar när man kör in med kopian).
Visst hamnade det här i fel tråd...?Troberg skrev:Jag sysslar med airsoft som hobby. Merparten av vapnen tillverkas i Kina och exporteras via HK-företag, till rätt mycket lägre pris än om man köper dem i Sverige.
Jag är också rätt sugen på att köpa någon Kina-kopia av en känd bil bara för att se kvaliteten (och för att se hur märkesverkstan reagerar när man kör in med kopian).
Vad jag vet så finns det inga Kina-kopior av nån känd bil. Det finns dock en hel del välkända bilar som byggs i Kina men det är knappast några kopior.Troberg skrev:Jag sysslar med airsoft som hobby. Merparten av vapnen tillverkas i Kina och exporteras via HK-företag, till rätt mycket lägre pris än om man köper dem i Sverige.
Finns några försök till kopior men de har aldrig tagits sig utanför Kina. Alla tillverkare som blir kopierade är numera mkt angelägna att stoppa alla sådana försök direkt iom med att den kinesiska marknaden blir viktigare och viktigare för icke kinesiska tillverkare.
För övrigt kan du aldrig ta in en kinabil till Sverige om den inte är certad för europa. Endast ett fåtal är det.
För övrigt kan du aldrig ta in en kinabil till Sverige om den inte är certad för europa. Endast ett fåtal är det.
Ursäkta om jag frågar igen men vad i hela fridens namn har kinesiska kopior med Trobergs tomt/gäst-problematik att göra? :x
Det alternativet du nämner ang. Securitas och ditt avtal via ditt larmsystem, kan bli dyrt. Nu vet ju inte jag vilken typ av avtal och med vem. Securitas delade upp sig för 3-4 år sedan så det finns flera bolag som bär namnet Securitas, ex Securitas Direct som inte längre ingår i den stora Securitas koncernen men som nyttjar deras väktare vid larm.
Hursom helst. I regel så har man ett avtal för åtgärd i händelse av larm, och där har de flesta privatlarmanläggningar som har Securitas Direct som larmoperatör, fria utryckningar. Är det så att du ringer in och ber väktarna komma ut för att avhysa folk på din mark, ingår inte det i dina fria utryckningar utan du debiteras en utryckningskostnad på någonstans 1000-1500:-. Så mitt råd är att du kontaktar din larmleverantör eller tittar i det avtal du har innan, så du inte står och blir besviken på något du kanske hade räknat med.
Sen hoppas jag att min dotter inte ska komma och störa dig när hon skall på detta evenemang sommaren 2011
Hursom helst. I regel så har man ett avtal för åtgärd i händelse av larm, och där har de flesta privatlarmanläggningar som har Securitas Direct som larmoperatör, fria utryckningar. Är det så att du ringer in och ber väktarna komma ut för att avhysa folk på din mark, ingår inte det i dina fria utryckningar utan du debiteras en utryckningskostnad på någonstans 1000-1500:-. Så mitt råd är att du kontaktar din larmleverantör eller tittar i det avtal du har innan, så du inte står och blir besviken på något du kanske hade räknat med.
Sen hoppas jag att min dotter inte ska komma och störa dig när hon skall på detta evenemang sommaren 2011
Vet inte om detta tagits upp ännu men ett tämligen säkert kort, är att avhängna området och proffsigt skylta om nån form av virussjukdom i vattnet, sen kan du döda några stackars fiskar som får flyta runt vid ytan, samt även varna för fästing invation
Jag skulle då fan inte bada hur full jag än va, men jag är iof inte ett festivaldrägg heller..
Lycka till.
Jag skulle då fan inte bada hur full jag än va, men jag är iof inte ett festivaldrägg heller..
Lycka till.
Troberg, vad skulle du säga om Bob Dylan kom och badade på din tomt? 
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12763662.ab
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article12763662.ab