Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Troberg skrev:
Mig veterligt finns inget sådant blad, och även om det fanns, så tar det inte bort ansvar från arrangören. De har ju sammanställt och skrivit ut det.
I sådana fall föreslår jag att du tar din 3000kr-faktura och driver den till ett betalningsföreläggande via kronofogden, och om de bestrider den så får du ta den till tingsrätten, och eventuellt också hovrätt och HD. Då får du ett tydligt utslag på vad som är arrangörens ansvar, om din tomt är tillräckligt liten för att inte allemansrätt skall gälla och vilka åtgärder som kan vara vettiga.

Jag tror inte att forumet kommer så mycket längre i den här frågan, utan är du säker på din sak så ta det med rättsinstanserna.

Nja, just att pressa på fakturan kan vara lite iffigt, eftersom jag bara plockade ett belopp ur luften och skickade en faktura utan tidigare överenskommelse.

Det är nog snarare så att man ska gå direkt på ansvarsfrågan då, och i så fall behöver jag oberoende vittnen (tex Securitasväktare) som kan intyga att de objudna gästerna säger att de blivit ditdirigerade av P&L.

Mikael_L
Swetrot har dock en viktig poäng.

Om man först har försökt med de vanliga sakerna, att be snällt, sen säga till skarpt och fortfarande inte nått fram, då är ju alla andra metoder utom den strikt rättsliga vägen att klassa som rättshaveri.

Men du verkar vilja försöka påverka kommuntjänstemän i det dolda, för att du känner dom, få tidningarna att ta ditt parti. Du skriver fejkade fakturor som påverkan.
Du har t.o.m nämnt HA.

Men ingenstans verkar du vara villig att ta det genom rättsväsendet, det luktar rättshaveri.
Du får ursäkta mig ...
(Sen förstår jag dock hur vansinnigt arg du måste känna dig, med en massa okända människor på din tomt)

Mikael_L
Jag skulle tro att antiingen måste du vara ihärdigt besvärlig.
Tjata, tjata tjata på P&L hela tiden, du måste börja nu, och fortsätta ända fram till festivalen.
Sen ska du kontakta kommunen, de som ger tillstånden för festivalen, och puffa upp ditt problem på bordet och be att dom ser till att du slipper problem i år.

Detta kommer inte fungera till årets festival, det inser ju vi alla.

Då måste du fortsätta och tjata, flera gånger varje dag på festivalledningen, under hela festivalen.
Sen ska du nog också ta till greppet och generera en ohemul mängd polisrapporter om intrång på din tomt under festivalen, samt ta dit dina securitasväktare så mycket som möjligt, och se att detta också blir dokumenterat.

Sen fortsätter du att tjata på P&L-ledningen hela hösten och vintern.
Dagarna efter festivalen ordnar du möte med kommunen, berättar om hur mycket din hemfrid störts, visar alla polisrapporter och securitas-papper.
Får dom att lova att nästa år ska detta inte ske.

Till sen nästa år upprepar du allt igen.
Och sen nästa år, så .... upprepar du allt igen ...

Och fortsätter du nu så här i några år så kommer till sist antingen polisen eller kommunen bli så jäkla less dig att dom kräver att P&L gör något för att öht få tillstånd.
Möjligen möjligen finns det en pytteliten chans att P&L själva gör något för att slippa ditt tjat, helt utan att kommun eller polis har rutit till åt dom.

Riktigt var du ska börja om du istället vill gå en strikt väg genom rättsinstanserna vet jag inte riktigt. Ty det är väl lite svårt att hitta något att stämma dom för, och svårt att hitta lagrum för deras förseelser. Och slutligen nästan omöjligt för dig att bevisa deras skuld.

Så att vara jobbig, jobbig, jobbig + pain in the ass + superjobbig är nog den rätta vägen.

Eller sätta staket.

mina 5 devalverade ören.

Men du verkar vilja försöka påverka kommuntjänstemän i det dolda, för att du känner dom, få tidningarna att ta ditt parti. Du skriver fejkade fakturor som påverkan.
Du har t.o.m nämnt HA.
Fakturan var inte fejkad, den var bara inte överenskommen i förväg.

Änglarna var mest ett skämt, och en indikation på att jag inte tänker låta mig pressas till att sätta upp staket så länge det finns andra vägar att pröva.

Men ingenstans verkar du vara villig att ta det genom rättsväsendet, det luktar rättshaveri.
Nja, visst är jag beredd att ta det den vägen, men jag måste ju först ha ett ordentligt fall. Man kan inte räkna med att polisen ska utreda, det är något som jag måste servera färdigt. Det innebär att jag måste ta en festival till där Securitas får ta hand om inkräktarna och bekräfta varför de är där.

Jag skulle tro att antiingen måste du vara ihärdigt besvärlig.
Tjata, tjata tjata på P&L hela tiden, du måste börja nu, och fortsätta ända fram till festivalen.
Sen ska du kontakta kommunen, de som ger tillstånden för festivalen, och puffa upp ditt problem på bordet och be att dom ser till att du slipper problem i år.

Detta kommer inte fungera till årets festival, det inser ju vi alla.

Då måste du fortsätta och tjata, flera gånger varje dag på festivalledningen, under hela festivalen.
Sen ska du nog också ta till greppet och generera en ohemul mängd polisrapporter om intrång på din tomt under festivalen, samt ta dit dina securitasväktare så mycket som möjligt, och se att detta också blir dokumenterat.

Sen fortsätter du att tjata på P&L-ledningen hela hösten och vintern.
Dagarna efter festivalen ordnar du möte med kommunen, berättar om hur mycket din hemfrid störts, visar alla polisrapporter och securitas-papper.
Får dom att lova att nästa år ska detta inte ske.

Till sen nästa år upprepar du allt igen.
Och sen nästa år, så .... upprepar du allt igen ...

Och fortsätter du nu så här i några år så kommer till sist antingen polisen eller kommunen bli så jäkla less dig att dom kräver att P&L gör något för att öht få tillstånd.
Möjligen möjligen finns det en pytteliten chans att P&L själva gör något för att slippa ditt tjat, helt utan att kommun eller polis har rutit till åt dom.

Riktigt var du ska börja om du istället vill gå en strikt väg genom rättsinstanserna vet jag inte riktigt. Ty det är väl lite svårt att hitta något att stämma dom för, och svårt att hitta lagrum för deras förseelser. Och slutligen nästan omöjligt för dig att bevisa deras skuld.
Nja, den korrekta vägen är i stort sett den du listat. Man får försöka med tjat, polisrapporter, myndigheter och så vidare tills det tar effekt.

Fastigheten är köpt med en belastning och du kan undvika (nästan) allt tjafs med en enkel avspärrning under P&L. Varför inte ta den enkla vägen? Har jag missat något? (Ja,jag har läst hela tråden.)

Mikael_L
verobar skrev:
Har jag missat något? (Ja,jag har läst hela tråden.)
JA att TS vägrar detta ... :)

Verobar: Problemet är att folk som blivit hänvisade till en plats inte bryr sig om avspärrningar. Jag gör det inte. Om jag köper en biljett till ett evenemang, blir insläppt på evenemangets avspärrade område och frågar efter en badplats så ser jag det som helt naturligt att badplatsen är avspärrad så att bara evenemangets besökre har tillträde dit. Risken är altlså stor att en avspärrning skulle kunna ÖKA problemet om inte P&L tar sitt ansvar och ser till att dersa funktionärer slutar hänvisa dit.

Jag vet att även jag i början av tråden frågade om inte ett staket kunde vara en möjlig väg, men nu har jag tänkt lite längre. Det skulle kunna fungera med avspärrning om den kompletteras med skyltar från P&L om att de inte är välkomna men jag tror inte att Troberg kan göra P&L-skyltar själv på ett lagligt sätt. Därmed är det även då ett måste att P&L är med på noterna.

Mikael_L skrev:
Swetrot har dock en viktig poäng.

Om man först har försökt med de vanliga sakerna, att be snällt, sen säga till skarpt och fortfarande inte nått fram, då är ju alla andra metoder utom den strikt rättsliga vägen att klassa som rättshaveri.
Jag tror inte att det finns så mycket att hämta den rättsliga vägen. Även om det gjorde det så tror jag mer på opinionsbildning. Rättens kvarnar mal för långsamt, det hinner gå flera festivaler innan målet kommer upp på dagordningen.

Och Troberg har inte försökt allt. Han pratade med P&L mitt under festivalen och strax efter när jag föreställer mig att de var skapligt stressade. Jag tror att reaktionen blir en helt annan om han kontaktar dem nu.

Anna_H skrev:
Verobar: Problemet är att folk som blivit hänvisade till en plats inte bryr sig om avspärrningar. Jag gör det inte. Om jag köper en biljett till ett evenemang, blir insläppt på evenemangets avspärrade område och frågar efter en badplats så ser jag det som helt naturligt att badplatsen är avspärrad så att bara evenemangets besökre har tillträde dit. Risken är altlså stor att en avspärrning skulle kunna ÖKA problemet om inte P&L tar sitt ansvar och ser till att dersa funktionärer slutar hänvisa dit.

Jag vet att även jag i början av tråden frågade om inte ett staket kunde vara en möjlig väg, men nu har jag tänkt lite längre. Det skulle kunna fungera med avspärrning om den kompletteras med skyltar från P&L om att de inte är välkomna men jag tror inte att Troberg kan göra P&L-skyltar själv på ett lagligt sätt. Därmed är det även då ett måste att P&L är med på noterna.
Det är i så fall skillnad på ett permanent staket och en avspärrning av tillfällig natur. En tillfällig avspärrning kan fungera som du säger, men ett permanent staket andas mera privat trädgård.

Troberg kan väl göra skyltar där det står att det även gäller P&L-besökare, utan att fråga P&L. Vad P&L borde göra är ju att se till att deras besökare aldrig kommer dit.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
JA att TS vägrar detta ... :)
Ja, det är så det verkar. Tycker att det vore värt att prova med ett enkelt, tillfälligt staket modell elstängselpinnar och tråd el dyl i kombination med skyltar om privat område osv som TS redan har. Måste kosta mindre energi än alternativet som verkar kamikaze-projekt. Självklart ska TS slippa besökarna, så att ingen tror att jag tycker något annat. Men att prova en enkel lösning i kombination med information till utvalda aktörer kanske kunde vara värt.

Troberg skrev:
Därför att de blivit dirigerade till min tomt av personal på festivalen. Det är funktionärer på festivalen som sagt åt dem att det är OK att bada där.
Nu kommer vi tillbaka till det här. Hur VET du detta?

Att de som inkräktar på din tomt skyller på det? "Hörsägen!" tror jag protesten skulle bli.

Tror du att några som tagit en rövare verkligen skulle säga "Vi chansade att ingen var hemma"? Min erfarenhet är att när folk har gjort fel gör de allt för att skylla på nån annan.

Nerre skrev:
Nu kommer vi tillbaka till det här. Hur VET du detta?

Att de som inkräktar på din tomt skyller på det? "Hörsägen!" tror jag protesten skulle bli.

Tror du att några som tagit en rövare verkligen skulle säga "Vi chansade att ingen var hemma"? Min erfarenhet är att när folk har gjort fel gör de allt för att skylla på nån annan.
Min erfarenhet är att när folk inte anser sig ha gjort något fel så uppger de också anledningen till varför de inte anser sig ha gjort fel. :rolleyes:

Ett utmärkt exempel på detta är att uppge att de blev hänvisade till en plats av personal från festivalen som hänvisning till att de skulle ha rätt att vistas där.

De anser sig inte ha "tagit en rövare". Att någon enstaka individ skulle uppge detta som ett påhittat skäl må så vara, men knappast flertalet oberoende av varandra.

Problemet kvarstår: Det går inte att bevisa att det verkligen är funktionärer som visat dem dit om de inte kan peka ut funktionärerna. De kanske trodde att det var funktionärer, men det betyder ju inte att de verkligen var det.

Nerre: jag tror du har sett för många amerikanska TV-serier. Det här är inget amerikanskt "courtroom" där en mördare blir frikänd för att vittnet bara har "hearsay" att gå på.

Anna_H skrev:
Nerre: jag tror du har sett för många amerikanska TV-serier. Det här är inget amerikanskt "courtroom" där en mördare blir frikänd för att vittnet bara har "hearsay" att gå på.
Så är det nog, men samtidigt är det nog mer än lite långsökt att få festivalen fälld för nåt överhuvudtaget, jag ser väldigt lite juridik det mellan TS och festivalen.

Kanske läge att odla lite potatis istället för gräsmatta.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.