Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
Troberg skrev:
Jag talade med dem två gånger under pågående festival i somras, och ett långt samtal direkt med festivalgeneralen själv efter festivalen. Utöver det har jag skickat en faktura och några påminnelser, samt bråkat lite i lokalpressen.

Tänkte ta upp det igen med festivalen cirka en månad innan festivalen.
Jag inbillar mig att en sån festival är inget man arrangerar utan tillstånd och samarbete med kommun och ordningsmakt?

Med risken att jag gör bort mig pga att jag vägrar läsa 6 sidor med förslag på staket och truppminor och huggorm: Jag tycker inte att du skall behöva ta en sån här diskussion med arrangören. Du borde prata med kommunen som borde kräva en förberedande åtgärd av arrangören.

Det faktum att arrangörens tidigare åtgärder i form av information till funktionärer inte har fungerat då du tom haft festivalbesökare inne i huset och på din altan borde resultera i ganska hårda krav på arrangören från kommunens sida. Om det sen är funktionärsbemanning dygnet runt rån festivalarrangörens sida eller att dom sätter upp kravallstaket (vilket borde vara en baggis för arrangören) eller ett vite om det inte blir ett stopp på skiten det ger jag tusan i. Men det borde vara ett krav från kommunen att arragören gör vad som behövs för att säkra kommunens invånare och deras egendom och inget du skall behöva dribbla om med arrangören själv.

fsn >> Det är precis detta jag förgäves försökt förklara i tråden: Arrangören samråder med polisen i samband med utverkande av nödvändiga tillstånd. Det är i den processen sådant här ska upp på dagordningen.

Troberg skrev:
Det är klarlagt att folk åkt till min mark för att de blivit ditdirigerade av personal på P&L. Var det juridiska ansvaret hamnar har jag ingen aning om, men normalt sett är en organisation ansvarig för vad deras personal gör under sin yrkesutövning.
Personal? yrke? Jag tror att de flesta funktionärer inte är anställda av P&L så det självklara ansvaret mellan funktionär och festival är lite tveksamt, spontant känns det som råd om badstränder har getts av funktionärerna som om de var privatpersoner och inte på order av festivalen.

Men oavsett vad funktionärerna har sagt är jag tveksam till P&L ansvar för vad festivalbesökarna tar sig till utanför festivalområdet.

Då tråden ligger på juridiksidan skulle det vara intressant om nån visste vad som gäller.

/ATW

Det faktum att arrangörens tidigare åtgärder i form av information till funktionärer inte har fungerat då du tom haft festivalbesökare inne i huset och på din altan
Nja, festivalbesökare har varit på altanen, inte inne i huset, det var en annan som var inne.

Men det borde vara ett krav från kommunen att arragören gör vad som behövs för att säkra kommunens invånare och deras egendom och inget du skall behöva dribbla om med arrangören själv.
Jo, jag lutar också åt att gå den vägen.

Personal? yrke? Jag tror att de flesta funktionärer inte är anställda av P&L så det självklara ansvaret mellan funktionär och festival är lite tveksamt, spontant känns det som råd om badstränder har getts av funktionärerna som om de var privatpersoner och inte på order av festivalen.
Om de får betalt eller inte är ointressant, de arbetar åt festivalen och deras beteende i den rollen är därmed festivalens ansvar. Om de gör fel så är det för att organisationens rutiner brister.

Troberg skrev:
Om de får betalt eller inte är ointressant, de arbetar åt festivalen och deras beteende i den rollen är därmed festivalens ansvar. Om de gör fel så är det för att organisationens rutiner brister.

Är det verkligen så? Hur långt sträcker sig en arrangörs ansvar?

/ATW

ArneTW skrev:
Är det verkligen så? Hur långt sträcker sig en arrangörs ansvar?

/ATW
Att en arrangör av en festival har ett övergripande ansvar för dess betalda och mer ideellt arbetande funktionärer är knappast ett långsökt resonemang. Att dess funktionärer dessutom vidareförmedlar information till festivalbesökare som funktionärerna i sin tur fått av festivalorganisationen har jag svårt att se INTE skulle vara att betrakta som något som arrangören skall ta ansvar för.

Det är bevisfrågan i det här fallet som är knepig, som Troberg tidigare varit inne på, och därför söker han andra vägar än att behöva driva frågan med bevisbördan som absolut, något han också redogjort för tidigare...

Ett råd från en envis person till en annan, som livet lärt mig den hårda vägen: Det finns strider som man inte vinner något enda på, som bara ger oändlig ilska och frustration och där utsikten att vinna genom strid är låg.

Om det sprider sig att du, som du uttrycker det, pissar på P&L, en lokalt populär festival, och du får stämpeln gnällig rättshaverist som jävlas med älskad P&L, riskerar du att bli rökt oavsett vad P&L gör (eller tvingas göra) för att informera sina funktionärer och oavsett om du kryper till korset och slår upp ett staket i efterhand.
Det ligger jäkligt nära till att lokala P&L-anhängare i ren upprördhet börjar använda sig av din mark som badplats igen bara för att jävlas tillbaka. I det läget lär inte ens ett staket räcka, och du har plötsligt problem inte bara under P&L....

Crebel skrev:
Ett råd från en envis person till en annan, som livet lärt mig den hårda vägen: Det finns strider som man inte vinner något enda på, som bara ger oändlig ilska och frustration och där utsikten att vinna genom strid är låg.

Om det sprider sig att du, som du uttrycker det, pissar på P&L, en lokalt populär festival, och du får stämpeln gnällig rättshaverist som jävlas med älskad P&L, riskerar du att bli rökt oavsett vad P&L gör (eller tvingas göra) för att informera sina funktionärer och oavsett om du kryper till korset och slår upp ett staket i efterhand.
Det ligger jäkligt nära till att lokala P&L-anhängare i ren upprördhet börjar använda sig av din mark som badplats igen bara för att jävlas tillbaka. I det läget lär inte ens ett staket räcka, och du har plötsligt problem inte bara under P&L....
Men herregud, även detta har diskuterats tidigare. Det är knappast att anse som "jävelskap" att kräva av festivalen att de inte ska dirigera folk till Trobergs tomt, och de få besök som sker övrig tid hanterar han allt eftersom de dyker upp.

timmelstad skrev:
Men herregud, även detta har diskuterats tidigare. Det är knappast att anse som "jävelskap" att kräva av festivalen att de inte ska dirigera folk till Trobergs tomt, och de få besök som sker övrig tid hanterar han allt eftersom de dyker upp.
Nu är det väl inte så att festivalen har dirigerat folk till TS tomt, det festivalen eventuellt gjort är att inte informerat sina funktionärer tillräckligt bra att TS tomt är off-limits.
Det är enskilda funktionärer som tipsat om badstränder och inte festivalen som dirigerat folk.

/ATW

Om en ideellt arbetande funktionär i en informationsdisk på en festival har ett kartblad utskrivet från nätet med Borlänges badplatser, där din tomt är utmärkt som badplats, så tror jag inte att det finns något skadeståndspliktigt ansvar att hämta från festivalarrangören om man tar det till rätten.

Jag tror inte att det är en framkomlig väg att få en festival att lyckas upplysa sina 1000 eller 2000 frivilliga funktionärer att det är fel på kartan, samt att få alla festivalbesökare att förstå att eftersom det står ett hus en bit från badet så gäller inte allemansrätten i det fall de tagit sig dit av gammal vana för att de brukar vara där, eller om de tittat på kartan själva.

Eftersom det här har varit ett bad dit allmänheten haft tillträde så är den enda framkomliga vägen att du bearbetar fler kartföretag och tills dess upplyser folk som kommer att det inte är en allmän badplats. Om 4-5 år när GPS:er och annat är utbytta mot versioner utan badplatsen utmärkt kommer det att lugna ned sig, festival eller ej.

timmelstad skrev:
Suck! Det har ingen betydelse hur du eller jag eller någon annan som läst TS framställning av det hela uppfattar det (och för att förtydliga saken, jag tycker att principiellt så har TS rätt, självklart har han rätt till att ha sin tomt i fred), frågan är hur det kommer att uppfattas av utomstående positiva till P&L när TS, med hans egna ord, "pissat" på PL, "pressat det så långt att de sitter med röven i hackelådan, big time" etc.

Jag tror det också har sagts tidigare i tråden, men det tål att upprepas: Det är en sak att ha rätt, det är en annan att få rätt.

ArneTW skrev:
Nu är det väl inte så att festivalen har dirigerat folk till TS tomt, det festivalen eventuellt gjort är att inte informerat sina funktionärer tillräckligt bra att TS tomt är off-limits.
Det är enskilda funktionärer som tipsat om badstränder och inte festivalen som dirigerat folk.

/ATW
Festivalen har, via sina funktionärer, hänvisat festivaldeltagare till Trobergs tomt med hänvisning till att det är en badplats där. Detta har hänvisade individer kunnat uppge på plats på tomten när Troberg har frågat. Troberg har sedermera informerat festivalen om detta och bett dem informera funktionärerna om att upphöra med att ge denna information till besökare. Eftersom Troberg har bekanta som är aktiva inom festivalen som funktionärer så har han tidigare kunnat redogöra för att så inte har skett trots Trobergs påstötningar.

Om festivalens funktionärer hänvisar folk till Trobergs tomt så har festivalen per definition hänvisat till Trobergs tomt. Eftersom detta inte sker i tryckt material från festivalen (vad vi vet) finns dock ett problem med bevisföringen som tidigare hänvisats till.

Crebel skrev:
Suck! Det har ingen betydelse hur du eller jag eller någon annan som läst TS framställning av det hela uppfattar det (och för att förtydliga saken, jag tycker att principiellt så har TS rätt, självklart har han rätt till att ha sin tomt i fred), frågan är hur det kommer att uppfattas av utomstående positiva till P&L när TS, med hans egna ord, "pissat" på PL, "pressat det så långt att de sitter med röven i hackelådan, big time" etc.

Jag tror det också har sagts tidigare i tråden, men det tål att upprepas: Det är en sak att ha rätt, det är en annan att få rätt.
Jag tror du missbedömer allmänhetens bedömning av denna fråga. Den är högst troligen mest relevant för festivalen och Troberg, och för väldigt få andra. Om Troberg lyckas få till någon form av påtryckningsmedel via t ex kommunen som tvingar festivalen att mer ordentligt agera för att avstyra folk från Trobergs tomt under festivalen så har jag mycket svårt att se hur det skulle kunna leda till så omfattande konsekvenser att det skulle drabba festivalen på ett sätt att det skulle få följdeffekter för folk lokalt som uppskattar den och för besökare som är av samma uppfattning.

Däremot kan det mycket väl leda till en förbättrad situation för Troberg.

timmelstad skrev:
Jag tror du missbedömer allmänhetens bedömning av denna fråga. Den är högst troligen mest relevant för festivalen och Troberg, och för väldigt få andra. Om Troberg lyckas få till någon form av påtryckningsmedel via t ex kommunen som tvingar festivalen att mer ordentligt agera för att avstyra folk från Trobergs tomt under festivalen så har jag mycket svårt att se hur det skulle kunna leda till så omfattande konsekvenser att det skulle drabba festivalen på ett sätt att det skulle få följdeffekter för folk lokalt som uppskattar den och för besökare som är av samma uppfattning.

Däremot kan det mycket väl leda till en förbättrad situation för Troberg.
Det räcker iofs att det sprider sig i en begränsad krets om det är fel krets (typ ungdomar med mycket tid och stor uthållighet när det gäller att jävlas). Någon från festivalen som berättar för sina kompisar och himlar med ögonen åt surgubben som river upp himmel och jord och vill sätta dit festivalen bara för att någon av funktionärerna fått fel information från någon site på internet om att hans ställe fortfarande var badplats så att några festivalbesökare gick dit och badade. (Innan du skjuter budbäraren, du kan vara övertygad att historien kommer att skildras som festivalen ser det.)

Men detta för bort lite från min ursprungliga huvudpoäng. Som var att Troberg riskerar att jävlas mer med sig själv än P&L om han jagar detta för långt, retur-jävlande ungdomar eller ej.

Har han tur så löser sig problemet av sig själv den här festivalen, genom en av de senare upprättningarna av felaktig källor på internet eller för att eventuella funktionärer som trodde att Trobergs tomt fortfarande var allmän badplats slutat. Det ju såvitt jag förstått helt klart att festivalens ledning inte aktivt har gått ut med information att det är en badplats.

Annars är "gardet dör men ger sig inte" ett bra sätt att göra livet eländigt om det praktiseras konsekvent. Sätt en gräns när du stryker detta från agendan, sätter upp ett staket och går vidare, Troberg. Typ ifall du inte får gehör från kommunen.
Jag skippar den här tråden nu. Enligt liknande princip :-)...
Må väl och lycka till med återfåendet av hemfriden!

Men det gör det när de blir tillfrågade som representanter för P&L och de svarar i egenskap av representant för P&L. Det gör det till P&L's problem.

Om en ideellt arbetande funktionär i en informationsdisk på en festival har ett kartblad utskrivet från nätet med Borlänges badplatser, där din tomt är utmärkt som badplats, så tror jag inte att det finns något skadeståndspliktigt ansvar att hämta från festivalarrangören om man tar det till rätten.
Mig veterligt finns inget sådant blad, och även om det fanns, så tar det inte bort ansvar från arrangören. De har ju sammanställt och skrivit ut det.

Jag tror inte att det är en framkomlig väg att få en festival att lyckas upplysa sina 1000 eller 2000 frivilliga funktionärer
Tja, det är inte mitt problem. Dessutom, man informerar dem om annat, varför kan man inte informera dem om detta?

Oavsett, vare sig det är svårt eller inte så är det deras ansvar. Skulle du resoneratr likadant om tex Volvo försvarade sönderfallande bilar med "Det är inte en framkomlig väg att informera alla våra tusentals anställda att de ska dra åt alla skruvarna ordentligt"?

Eftersom det här har varit ett bad dit allmänheten haft tillträde så är den enda framkomliga vägen att du bearbetar fler kartföretag och tills dess upplyser folk som kommer att det inte är en allmän badplats.
Folk kommer inte via anvisningar från nätet eller GPS, de kommer via anvisningar från P&L-personal.

Det är en risk jag får ta. I vilket fall, kommer folk på eget initiativ och bråkar så är det ju bara att låta Securitas avvisa dem.

Festivalen har, via sina funktionärer, hänvisat festivaldeltagare till Trobergs tomt med hänvisning till att det är en badplats där. Detta har hänvisade individer kunnat uppge på plats på tomten när Troberg har frågat. Troberg har sedermera informerat festivalen om detta och bett dem informera funktionärerna om att upphöra med att ge denna information till besökare. Eftersom Troberg har bekanta som är aktiva inom festivalen som funktionärer så har han tidigare kunnat redogöra för att så inte har skett trots Trobergs påstötningar.

Om festivalens funktionärer hänvisar folk till Trobergs tomt så har festivalen per definition hänvisat till Trobergs tomt. Eftersom detta inte sker i tryckt material från festivalen (vad vi vet) finns dock ett problem med bevisföringen som tidigare hänvisats till.
Perfekt sammanfattning!

Innan du skjuter budbäraren, du kan vara övertygad att historien kommer att skildras som festivalen ser det.
Nja, jag är inte så säker på det, jag har haft bra stöd från media hittills.

Har han tur så löser sig problemet av sig själv den här festivalen, genom en av de senare upprättningarna av felaktig källor på internet eller för att eventuella funktionärer som trodde att Trobergs tomt fortfarande var allmän badplats slutat.
Internet har inte med det att göra, det är okunniga funktionärer som är problemet, och det kan P&L åtgärda. Deras attityd till det när jag talat med dem är i princip "Japp, våra funktionärer kan ha sagt det. Skiter väl vi i!", och bara den attityden gör att jag går över i rövsparkarmode.

Det ju såvitt jag förstått helt klart att festivalens ledning inte aktivt har gått ut med information att det är en badplats.
Korrekt. De har dock inte heller gått ut med information om att det inte är en badplats, trots påstötningar och löften om att göra det.

Annars är "gardet dör men ger sig inte" ett bra sätt att göra livet eländigt om det praktiseras konsekvent.
Pissa inte på Napoleons gamla garde, de var hårdingar!

Sätt en gräns när du stryker detta från agendan, sätter upp ett staket och går vidare, Troberg.
Min gräns är när Securitas inte räcker och det inte ens hjälper att anlita Hells Angels för säkerheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.