Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag kan iochför sig TÄNKA mig att du i grund och botten inte alls blir så så kränkt av de här intrången att de ärlighetens namn förtjänar att kallas hemfridsbrott. Då ska du givetvis heller inte driva saken via polis. Då ska du överhuvudtaget skruva ner volymen ett par snäpp. Men OM så är fallet att händelserna lever upp till åtalbar rubrik måste du - som du själv kallar det - "skaffa kvitto" på saken.

Det där tramset med "anstiftan" råder jag dig att inte andas om, helt enkelt därför att du bara motverkar ditt eget syfte. Men om du med ett större antal polisanmälda intrång styrker ett praktiskt problem med ordningen kommer polisen att ha det med sig i bagaget. Det hela är inte värre än när man ska hålla ordning på supporterklubbarna när man spelar fotboll. Polisen tar betalt OCH har synpunkter på arrangören.

Ärligt talat så tror jag inte polisen kommer att göra ett skit. Det här är Borlänge.

Jag tror kommunen, specifikt handläggaren som sköter upplåtelse av allmän platsmark (japp, det korrekta begreppet är "platsmark") är det säkraste kortet om man ska gå på P&L. Det är där det sker idag, polisen har ganska lite inflytande i platsupplåtelser numera.

Hej!

Jag hade köpt in ett antal pålar av billigaste märke, samt en rulle med plastremsa som används vid byggavspärrningar och dylikt. Sedan hade jag dragit denna runt området. Eventuellt kompletterat med några skyltar "privat mark, tillträde förbjudet" av samma stil osm används på byggen. Eventuella beivrare får man avhysa på plats. Om du har ett jobb att sköta kanske någon släkting eller vän (gärna med hund modell större) kan åka hem till dig under dessa dagar?

Som jag förstått det så är detta endast under några dagar? Man kan ju tycka att efter några år så har de flesta lärt sig detta inte längre är öppet för alla?

Alternativ 2, utrusta dig själv eller släkting med en midjeväska och ta betalt för alla som vill roa sig på din mark?

Glöm myndigheterna... enklast är oftast bäst.

/steve

Jag hade köpt in ett antal pålar av billigaste märke, samt en rulle med plastremsa som används vid byggavspärrningar och dylikt. Sedan hade jag dragit denna runt området. Eventuellt kompletterat med några skyltar "privat mark, tillträde förbjudet" av samma stil osm används på byggen.
Tja, det är fortfarande pengar och arbete, något som jag hellre lägger på att pissa på P&L tills de tar tag i problemet.

Om du har ett jobb att sköta kanske någon släkting eller vän (gärna med hund modell större) kan åka hem till dig under dessa dagar?
Räcker min morsa med två Cavalier King Charles Spaniel, varav en valp?

Som jag förstått det så är detta endast under några dagar? Man kan ju tycka att efter några år så har de flesta lärt sig detta inte längre är öppet för alla?
Problemet är att det är nästan några år kvar innan det gått några år...

Bara för att vara tydlig: Jag vet att det går att bygga in sig med staket. Det är dock inte den lösningen jag är ute efter. Man ska inte behöva befästa sin mark för att den inte ska utnyttjas av företag. Den vägen leder till sådana vederstyggligheter som "gated communities" och sånt.

Därför vill jag ha en lösning som tar bort problemet vid källan.

Troberg skrev:
... jag hellre lägger på att pissa på P&L ...
Jag vet att det går att bygga in sig med staket. Det är dock inte den lösningen jag är ute efter.
Troberg vill inte bygga staket, han pissar hellre. Och hör sen!

Exakt. Bildligt talat, alltså.

Även om detta "är Borlänge" så är det polisen (och ingen annan) som har den yttersta befogenheten att hålla allmän ordning. Detta med upplåtelse av platsmark förändrar - förstås - inte ett dugg. Om det skulle vara så att fotbollshuliganer slår sönder Solna centrum må det vara två välkända supporterklubbar och en lika välkänd arenaägare som har visst ansvar. Men det är fortfarande polisen som äger befogenhet att förelägga de ansvariga att förebygga brott, oordning och andra hot mot liv och egendom.

DESSUTOM: Den här nyss avgjorda tvisten borde intressera också aktiebolag som arrangerar festivaler -
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4337492

Badplatsen ifråga ligger väl ett antal kilometer från festivalområdet?
Finns det tältplatser närmare kanske man kan ge riktad information dit.

Det är väl inte en en särskilt stor procent av festivalbesökarna som dyker upp hemma hos TS.

Jag förstår inte heller varför festivalen skulle ha ett ansvar för vad deltagarna gör utanför festivalområdet?

Jag utgår ifrån att ingen officiell information inkluderar tips på badstränder utan vad som eventuellt har hänt är att individuella funktionärer eventuellt har tipsat om badstränder.

Jag röstar också för staket annars kan det snart börja lukta rättshaveri.

/ATW

Alltså, den åtgärd jag föreslår kan inte ta mer än en timme att utföra. Två personer, en skottkärra med tryckta stolpar, en slägga och en rulle byggavspärrningsremsa. Kostnad max en femhundring. Sen sätter du dessa så den hamnar mitt framför den väg där besökarna oftast tar. Borde iröra sig om max 50-100 meter? De kommer väl från någon slags väg? En skylt längs vägen är inte heller en dum idé?

Jag skulle säga att detta är en liten arbetsinsats jämfört med vad du efterlyser gällande festivalbolaget, polisen etc. Bara sitta i telefon med myndigheter kan få de flesta på fall.

/Steve

Försök förstå att det här är en principsak för TS. Inte ens om det var gratis och gick på noll minuter så skulle han sätta upp ett staket. Arrangören beter sig som en idiot.

Jag hävdar fortfarande att det här är det bästa förslaget hittills: "* Samla ihop alla man känner och ha en grillfest på Patric Hammars gräsmatta, för att se om poängen går hem."

Vi pratar alltså om en festival med 30-40000 besökare som har roligt... Det måste vara hundratals som blir störda i sina hem och trädgårdar, där det inte är nån tvekan alls att hemfriden bryts.

Detta leder säkerligen till en mängd klagomål som jag faktiskt tror arrangören gör sitt bästa för att tillmötesgå.

Jag är nog på arrangörens sida i denna diskussion.

/ATW

Förlåt, men du är faktiskt rätt underhållande.

Det är precis en sån här lösning som vi alla förespråkar ---> [länk]
Det är samma tänk. Man måste skydda sin mark själv mot inkräktare.

Även om detta "är Borlänge" så är det polisen (och ingen annan) som har den yttersta befogenheten att hålla allmän ordning. Detta med upplåtelse av platsmark förändrar - förstås - inte ett dugg.
Befogenhet är inte detsamma som intresse. När det gäller upplåtelser så är det, med vissa undantag, kommunen som beviljar (eller avslår) dem.

DESSUTOM: Den här nyss avgjorda tvisten borde intressera också aktiebolag som arrangerar festivaler -
[länk]
Intressant länk!

Det är väl inte en en särskilt stor procent av festivalbesökarna som dyker upp hemma hos TS.
Nej, det är inte en stor procent, men skulle du vilja ha 50-100 främmande personer på din tomt varje dag under nästan en vecka? Personer som lämnar skräp, glas, brännmärken i gräset, fimpar och som stryker runt huset?

Jag förstår inte heller varför festivalen skulle ha ett ansvar för vad deltagarna gör utanför festivalområdet?
Därför att de blivit dirigerade till min tomt av personal på festivalen. Det är funktionärer på festivalen som sagt åt dem att det är OK att bada där.

Jag utgår ifrån att ingen officiell information inkluderar tips på badstränder utan vad som eventuellt har hänt är att individuella funktionärer eventuellt har tipsat om badstränder.
Visst är det så, men det ändrar inte att en arbetsgivare ansvarar för sin personals agerande i deras yrkesutövning (även ideell personal). Visst, P&L kan internt dela ut ansvar, men utåt sett så är det P&L som svarar för allt som deras personal gör.

Alltså, den åtgärd jag föreslår kan inte ta mer än en timme att utföra. Två personer, en skottkärra med tryckta stolpar, en slägga och en rulle byggavspärrningsremsa. Kostnad max en femhundring. Sen sätter du dessa så den hamnar mitt framför den väg där besökarna oftast tar. Borde iröra sig om max 50-100 meter?
Cirka 150 m, skulle jag tro. Men, visst, är det så lite jobb så kan ju P&L skicka dit några som gör det och som plockar bort det när festivalen är över.

De kommer väl från någon slags väg? En skylt längs vägen är inte heller en dum idé?
De passerar cirka ett tiotal skyltar på vägen till badplatsen, det hjälper inte, eftersom de fått reda på att det är OK av festivalarrangören.

Jag skulle säga att detta är en liten arbetsinsats jämfört med vad du efterlyser gällande festivalbolaget, polisen etc. Bara sitta i telefon med myndigheter kan få de flesta på fall.
Det handlar inte om arbetsinsats eller kostnader. Det handlar om att ansvaret ska falla på rätt ställe. Jag lägger gladeligen betydligt mer arbete och pengar på att klämma åt P&L så att de tar sitt ansvar än vad det skulle kosta att fixa en fysisk barriär.

Försök förstå att det här är en principsak för TS. Inte ens om det var gratis och gick på noll minuter så skulle han sätta upp ett staket. Arrangören beter sig som en idiot.
Exakt. De använder min privata mark för att förse betalande festivalgäster med faciliteter utan att jag får ersättning.

Jag hävdar fortfarande att det här är det bästa förslaget hittills: "* Samla ihop alla man känner och ha en grillfest på Patric Hammars gräsmatta, för att se om poängen går hem."
Sätter jag upp skyltar kommer de att innehålla en omdirigering till hans adress.

Vi pratar alltså om en festival med 30-40000 besökare som har roligt... Det måste vara hundratals som blir störda i sina hem och trädgårdar, där det inte är nån tvekan alls att hemfriden bryts.
Det är skillnad på skalan. Jag kan ta oljud, de kan ha en jäkla vuvuzelafestival utanför tomtgränsen. Jag kan ta någon enstaka ölburk kastad över tomtgränsen eller att någon pissar i häcken vid tomtgränsen. Därifrån till att ha hundratals personer på tomten, som skräpar ner och som sitter på min altan och så vidare är ett stort steg.

Fem sidor och ändå mal folk på om att sätta upp skyltar och sätta upp staket.
Om nu folk fått anvisningar om att gå och bada på ett visst ställe så innebär ju det att amn vet att skyltarna bara gäller "alla andra" och inte festivalbesökarna, de har ju fått veta att de får bara där. Personligen skulle jag utan samvetskval öppna grinden, åka in och parkera, vinka till Troberg och hans fru där de sitter på sin altan och gå ner och bada. Eftersom funktionären sagt till mig att festivalbesökare kan bada där.

Så självklart är det festivalarrangören som ska sätta upp staket, med skyltar på, där det framgår att P&L säger att det INTE är badplats där. Kan inte kosta så mycket, för med skyltar från P&L borde man inte behöva sätta staket hela vägen.

Det skulle vara kul att veta när det händer något. För just nu händer det väl inte så mycket? Eller gör det det? Har du kontakt med P&L? Har du någon handlingsplan och/eller tidplan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.